Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
O Rakel skrev (20 minutter siden):

Ansvar for at hun valgte å pleie kontakt med og ta i mot goder fra en overgriper i pur egeninteresse.

Og måten å ta ansvar på, er å være ærlig og legge seg flat. Hun prøver å legge seg flat - men for uvitenhet, ikke for at hun visste og snudde det blinde øyet til. 

Det hjelper jo ikke at hun har oppdratt en kvinnelishandler og dekket over hans atferd. Hennes verdisyn kan vanskelig reddes, med det som kom frem i MBH-saken, og hva hun og HM har prestert. Spørsmål til Epstein om nakne damer-tapet til 15 år gammel sønn er jo symptomatisk.
Heller ikke her tar hun noe ansvar eller selvkritikk. 

Takk for svar.

Du beskriver altså ikke ansvar, du forutsetter skyld. Hele svaret ditt bygger på udokumenterte påstander om hva hun visste, hvorfor hun handlet og hva hun har gjort. Da blir “ansvar” bare en konklusjon du allerede har bestemt deg for.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natttåke skrev (17 minutter siden):

Jeg googla deg, og det så ikke bra ut, jamfør filene. Du får ikke mer kilder av meg, jeg orker ikke å lese dem mer. De er kvalmende onsdskap. 

Det er din tolkning av en løsrevet epost der konteksten mangler. Ingenting annet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Og dersom hun skal ha andre synspunkt enn kildene får hun gi et intervju der hun åpent og ærlig forteller og svarer på alt. Det finnes uavhengige journalister som kan stille de spørsmålene. Hun bør heller ikke se dem på forhånd. Da først kan vi begynne å tro på henne, dersom hun svarer troverdig.

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (34 minutter siden):

Utpekt av folket handler om at Stortinget har lovgivende makt, og makt til å endre grunnloven. Stortinget er valgt av folket, senest i februar ble det stemt over et forslag om å endre styreform til republikk. Forslaget fikk 26 stemmer. 

🎯

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Nemlig. Og det er det som er den demokratiske forankringen til monarkiet. Ikke folkeavstemningen i 1905. Den tok ikke stilling til statsformen - den handlet bare om hvem som skulle inviteres til å inneha rollen.

Statsformen vår velges demokratisk hver gang Stortinget stemmer over den, og det gjør de jo nærmest rutinemessig på hvert eneste nye storting.

Valget i 1905 var ikke om vi skal ha monarki eller republikk, men om vi skulle hente prins Carl og krone ham til konge.

Dette var et trekk fra statsminister Christian Michelsen som egentlig var republikaner, men mente Norge trengte å bygge allianser og var tjent med å ha en konge for å ikke bli oppfattet som bananrepublik. Men ikke hvem som helst; valg av prins Carl ville styrke relasjonen til de nærmeste landene England og Danmark, som motvekt til Sverige. Så det var et rigg for å sikre Norge allierte de første årene som selvstendig nasjon. Vi burde nå ha et reelt valg. Det vil bare være skikkelig krevende med alt som må endres, alt fra lover og konstitusjonelle ritualer til oppdeling av eiendomsmasse etc. Men det er bare å rive plasteret av  

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Reverend skrev (24 minutter siden):

Kjempetøft å strø salt i et allerede åpent sår når vår alvorlig syke kronprinsesse kanskje ikke blir dronning uansett.

Det er mangel på både empati og folkeskikk i min bok, men you do you. Jeg håper hun ikke møter deg.

Er det redelig å bruker sykdom som «out of jail» card på kronprinsessen sine vegne? Det minner om en hersketeknikk og viser manglende forankring i tillit til at hun uansett kan fylle rollen. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Natttåke skrev (28 minutter siden):

Jeg googla deg, og det så ikke bra ut, jamfør filene. Du får ikke mer kilder av meg, jeg orker ikke å lese dem mer. De er kvalmende onsdskap. 

Ja, men hun visste ikke .... nå MÅ du forstå det 😅

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Perine skrev (1 minutt siden):

Det ser ikke ut til at de mest ivrige her i tråden, har skjønt noe som helst av hvordan slikt intenst, negativt mediefokus kan påvirke personen som får dette rettet mot seg, og deres familie.  Hvor lenge har dere spyttet og glefset etter MM nå? Først om hennes sønn, og så for hennes bekjentskap med Epstein. Det var sikkert ingen som la merke til noe i dagens nyheter, hint   Dette gjelder uansett hva personen har fokus på seg for.  De er bare mennesker, uansett titler og status.

Jeg synes virkelig det er på tide å roe ned på skittkastingen. Ta en pause, redd liv.

Vi lever i et demokrati med frihet til å ytre oss. Hvis du ikke liker det så bør du se en annen vei .... vi har retten til å si hva vi mener. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Ja, men hun visste ikke .... nå MÅ du forstå det 😅

Jeg er trang i oppfattelsen og kritisk av natur ;)

• Liker 12
  • Hjerte 4
Skrevet
CeXNS skrev (38 minutter siden):

Jeg kan ikke huske at dette var en del av valgkampen, så det er å strekke det veldig langt at folket har gitt sin tilslutning til monarki. Vi har ikke direkte demokrati i Norge, så derfor er det ikke mulig å trekke slutning om at disse menneskene er utpekt av folket. Medlemmene av kongehuset er etterkommere etter den som ble utpekt i 1905. Vi har ikke valgt de som sitter på tronen i dag. 

Du må stemme på partier som ønsker republikk. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (39 minutter siden):

Vi lever i et demokrati med frihet til å ytre oss. Hvis du ikke liker det så bør du se en annen vei .... vi har retten til å si hva vi mener. 

Under ansvar, og i henhold til regelverket på KG.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (22 minutter siden):

Du må stemme på partier som ønsker republikk. 

Det er ikke fullt så enkelt, siden vi ikke har direkte demokrati. 

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (5 timer siden):

Det er jo ikke min subjektive vurdering. Om jeg skulle tilbringe tid sammen med de kongelige så finnes det helt klare forventninger til hvordan jeg opptrer og forholder meg til dem. De har jeg jo ikke laget selv. De er annerledes enn om jeg skulle treffe mennesker som ikke var kongelige. Hvorfor tituleres de Kongelig høyhet, dersom de ikke var opphøyd? 

Et utvalg artikler om temaet. 

https://www.kursagenten.no/artikkel/Kongelig-protokoll-1002

https://framtida.no/2024/07/04/kva-gjer-du-pa-middag-med-kongefamilien

Ordet majestet kommer fra latin og betyr storhet, overhøyhet. 

https://snl.no/majestet

Det skillet som du forsøker å trekke mellom rollen og personen som innehar rollen fungerer ikke. Dette er ikke en rolle de får i kraft av jobb, slik at når de bytter jobb så faller opphøyheten bort som feks statsminister eller stortingspresident. Det er jo i kraft av genene de er født med at de får denne opphøydheten, derfor fungerer ikke skillet. Og når de velger å gifte seg med noen så får disse også samme opphøydhet. 

Denne opphøyetheten er gammeldags og er muligens under avvikling. I min verden står iallfall ikke kongen over søstra mi. Forskjellige folk har forskjellig oppfatning også, og den generelle respekten for øvrighet daler mange steder. Jeg forstår  at MM ikke innfrir for de som har høye forventninger. Jeg har ikke høye forventninger og ser bare ei dame  som har sine sterke og svake sider.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er kongefamilien i Luxembourg representert under gallaen i dag? De som visstnok hadde et kjedelig bryllup i følge kronprinsessen? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (16 minutter siden):

Er kongefamilien i Luxembourg representert under gallaen i dag? De som visstnok hadde et kjedelig bryllup i følge kronprinsessen? 

Faren til brudgommen i det bryllupet er avbildet med prinsesse Madeleine og mannen. Jeg vet ikke hvor resten av familien er.

https://www.seher.no/kongelig/gallamiddagen-er-i-gang/84564670

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Faren til brudgommen i det bryllupet er avbildet med prinsesse Madeleine og mannen. Jeg vet ikke hvor resten av familien er.

https://www.seher.no/kongelig/gallamiddagen-er-i-gang/84564670

Takk for link. Ser at Sonja er plassert ved siden av kongen under middagen.  Det er en hyggelig gest. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan se for meg at Harald og Sonja får mange medfølende blikk i dag over belastende familiemedlemmer. 

• Liker 15
  • Hjerte 5
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Kan se for meg at Harald og Sonja får mange medfølende blikk i dag over belastende familiemedlemmer. 

Ja, kan se for meg at flere av de kongelige er glad for at de ikke er i deres sko. 

• Liker 17
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...