Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
blvck skrev (8 timer siden):

Ja, skjønte det etter å ha lest noen andre artikler at de hadde slått det sammen, og det er ikke da en dobling. Det er allikevel en kraftig økning gitt at de både er en person mindre (Harald), og to som vil bidra mindre - Mette Marit som er sykmeldt, og Sonja som er gammel. 

Det er vel heller ingen tradisjon for å sette ned apanasjen, så når den først er på et nivå spørs det om den settes ned feks neste år. 

Kanskje de gjør som i Sverige. Der er det kongen som får den samlede apanasjen og det er han som bestemmer hvordan det skal fordeles videre. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

Kanskje de gjør som i Sverige. Der er det kongen som får den samlede apanasjen og det er han som bestemmer hvordan det skal fordeles videre. 

Ja, samtidig så har de vel en annen åpenhet rundt apanasjen i svergie, og man har innsyn i hvor mye som går til hvert medlem slik jeg forstår det? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skattebetalare-far-okad-insyn-i-det-kungliga-apanaget

I den svenske apansjen ligger også driftskostnader til vedlikehold av bygg med mer, så det er ikke kun apanasje til private utfifter som vi har i Norge 

https://www.sverigesradio.se/artikel/snart-far-du-veta-mer-om-hur-kungen-anvander-pengarna-fran-staten

• Liker 7
Skrevet
blvck skrev (15 minutter siden):

Ja, samtidig så har de vel en annen åpenhet rundt apanasjen i svergie, og man har innsyn i hvor mye som går til hvert medlem slik jeg forstår det? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skattebetalare-far-okad-insyn-i-det-kungliga-apanaget

I den svenske apansjen ligger også driftskostnader til vedlikehold av bygg med mer, så det er ikke kun apanasje til private utfifter som vi har i Norge 

https://www.sverigesradio.se/artikel/snart-far-du-veta-mer-om-hur-kungen-anvander-pengarna-fran-staten

Og svenskekongen betaler skatt av privat inntekt og kapital. 

• Liker 7
Skrevet
Gulline skrev (27 minutter siden):

Og svenskekongen betaler skatt av privat inntekt og kapital. 

Ja, et ganske annet system med andre ord! Selv om jeg ikke er noe fan av det svenske kongehuset heller (monarki er monarki, og nok av skandaler og nykker å ta av der), så er det i det minste bra med åpenhet - selv om den kanskje er påtvunget. 

• Liker 5
Skrevet
Natttåke skrev (11 timer siden):

(Min nedkorting av sitat,)

Å gjøre dette som kronprinsesse er rett og slett å gå langt over grenser man burde vite bedre. Jeg husker saken og at noen fremstilte det som om Mette Marit var en spontan barnekjær person som måtte redde disse stakkars barna. Jeg har ikke kilde for dette ble kommentert i noen kommentarer rundt denne saken. 

Men å bruke et diplomatpass slik er rett og slett uryddig og å det er en tur hun ALDRI skulle tatt. 

I tilegg har vi Norges syn på surrogati.

Dette reagerte jeg også på. Synes det var skikkelig taktløst. Har skrevet før i tråden at jeg prinsippielt er imot surrogati, og da er det helt bakvent at hvilken som helst profilert person på noen som helst måte skal bidra til å legitimere det. Det er tross alt ulovlig i Norge for en grunn. Da synes jeg det er skikkelig sneaky å benytte (og utnytte) seg av det i andre land for å omgås reglene som finnes her, og det er også umusikalskt at offentlige personligheter høyt oppe på rangstigen skal involvere seg på noen som helst måte.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Ja, et ganske annet system med andre ord! Selv om jeg ikke er noe fan av det svenske kongehuset heller (monarki er monarki, og nok av skandaler og nykker å ta av der), så er det i det minste bra med åpenhet - selv om den kanskje er påtvunget. 

Enig i det. Men at Haakon ikke engang betaler skatt av alle pengene han tjener på utleie av privat eiendom er helt vanvittig. Det er direkte umusikalsk i dagens samfunn. Jeg kan ikke fatte og begripe at de ikke er flaue av lese om alle de som sliter økonomisk i dagens samfunn - men som allikevel betaler skatt. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Dette reagerte jeg også på. Synes det var skikkelig taktløst. Har skrevet før i tråden at jeg prinsippielt er imot surrogati, og da er det helt bakvent at hvilken som helst profilert person på noen som helst måte skal bidra til å legitimere det. Det er tross alt ulovlig i Norge for en grunn. Da synes jeg det er skikkelig sneaky å benytte (og utnytte) seg av det i andre land for å omgås reglene som finnes her, og det er også umusikalskt at offentlige personligheter høyt oppe på rangstigen skal involvere seg på noen som helst måte.

I tillegg husker jeg hun sa at hun ikke angret og hadde gjort det samme om igjen. 

https://www.nrk.no/sorlandet/mette-marit-angrer-ikke-india-turen-1.9383875

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (9 timer siden):

Jeg tenker det gir mer mening å gi HM en fjerdedels apanasje, Mette kan få uføretrygd og Sonja kan få en god pensjon.

Det er veldig ubehagelig å lese hvordan denne uetiske kvinnen med overgripersønnen hun støtter og med den ekle flørtingen med en pedofil, shamer mannen sin for å være mer etisk og ordentlig. Skal tro hvem eller hva han dømte? Overgrep? Pedofili? 

Jo, vi snakker om en enorm økning. HM og MM sin apanasje økte voldsomt da de giftet seg, noe som førte til at totalbeløpet skattebetalerne måtte betale for regent med familie pluss tronarving med familie  gikk opp veldig mye. Nå er den gamle tronarvingen regent, og den nye tronarvingen har ikke familie og har ikke tenkt å representere noe særlig - hun er hjemme dette semesteret fordi mamma er syk, ikke for å jobbe, og planlegger å dra så langt unna Norge man kan komme om noen få måneder. Sonja er ikke regent, og er svært gammel. Ingen vet hvor lenge hun lever. Tror noen at apanasjen vil reduseres med veldig mange millioner etter at Sonja dør? Neppe. I praksis har nå HM samme lønn nesten alene som tidligere ble brukt til fire voksne personer som representerte. Det er helt sykt. Men det skal han ha, han er helt utrolig god til å klore til seg penger. 

Og noen flere private « venne-besøk» på den andre siden av Atlanterenblir det neppe av åpenbare årsaker , heller ikke er det skrevet flere bøker om «den nydelige gutten med det åpne blikket» som det blir kostbar rettssak av …

Så , de kunne nok klart seg med en litt mer beskjeden sum …

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (47 minutter siden):

I den norske apanasjen ligger også driftskostnader og utgifter feks vedlikehold av private bygg. 

https://cdn.sanity.io/files/zcj3i1pm/production/197c94b8bbaf119182f32899dfbc162ce7643d24.pdf Regnskapet for hoffet er også verdt å lese, det er en stor virksomhet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Og hva mener du svenskekongens apanasje er ment å dekke?

?

• Liker 2
Skrevet
Keaton skrev (1 minutt siden):

?

Siden du skrev at den norske apanasjen er ment å dekke osv....

Tenkte at du hadde informasjon om at den norske apanasjen skal dekke mer enn den svenske. Det var bare måten du formulerte deg på. 

• Liker 5
Skrevet
Gulline skrev (11 minutter siden):

Siden du skrev at den norske apanasjen er ment å dekke osv....

Tenkte at du hadde informasjon om at den norske apanasjen skal dekke mer enn den svenske. Det var bare måten du formulerte deg på. 

Les innlegget jeg svarte på. 

• Liker 2
Skrevet
Keaton skrev (18 minutter siden):

Les innlegget jeg svarte på. 

Å kjære vene, beklager - det glemte jeg  :ironi:

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Å kjære vene, beklager - det glemte jeg  :ironi:

Veldig tydelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (1 time siden):

I den norske apanasjen ligger også driftskostnader og utgifter feks vedlikehold av private bygg. 

https://cdn.sanity.io/files/zcj3i1pm/production/197c94b8bbaf119182f32899dfbc162ce7643d24.pdf Regnskapet for hoffet er også verdt å lese, det er en stor virksomhet. 

Tenk så fint om vi andre bare kunne fått økt lønna sånn at den var stor nok til å dekke de enorme private luksusboligere våre!

Vedlikehold av private bygg burde de virkelig dekke av sin egen enorme private formue. Lønna per 100 % arbeidende person burde dekke litt over en gjennomsnittsinntekt + det ekstra de trenger til reiser og klær etc når de representerer, pluss litt for ulempen med å leve i gullbur. Si 2, MAX 3  millioner per 100 % arbeidende person, det burde virkelig holde lenge.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...