Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

Denne skled bare forbi i går, men det er altså så betenkelig. For en holdning fra MM. 

Det kan jo tyde på at hun har hatt en svært negativ påvirkning på ham. 

Ja, nettopp😔

Her kjem meir frå same artikkelen:

«Du har jo alltid vært flink, og i flere år prøvde du veldig å bli enda flinkere. Du skulle ordne opp i alt og få til alt, sier Mette-Marit til Haakon i boken. (…)

- Det gjelder bare å bruke kraften på riktige ting. Og at du ikke blir dømmende, som du kan bli noen ganger. Jeg mente at du har landa.»

• Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (11 minutter siden):

Ja, nettopp😔

«Du har jo alltid vært flink, og i flere år prøvde du veldig å bli enda flinkere. Du skulle ordne opp i alt og få til alt, sier Mette-Marit til Haakon i boken. (…)

- Det gjelder bare å bruke kraften på riktige ting. Og at du ikke blir dømmende, som du kan bli noen ganger. Jeg mente at du har landa.»

Når vi vet det vi vet idag . . . 

Jeg har ikke ord. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Istapp skrev (4 timer siden):

Jeg tenker det er høyt nok og muligens for høyt med tanke på at en representant ikke skal være i arbeid grunnet rehabilitering og en skal være student. Reisevirksomhet i embets medfør belager seg på to personer hvorav en har høy pensjonsalder og følgelig ikke jobber like aktivt som HM som er i sin beste yrkesalder. Altså 1,5 yrkesaktive totalt og den lønnsrammen, det vil jeg si er kleint mye egentlig.

Jeg sa vel ikke at det ikke var høyt nok. Jeg bare lurte på hvorfor den jeg siterte syntes det var så voldsomt høyt, og har forklart i mine senere innlegg at vi ikke kan ta for gitt at det er antall hoder som er beregningsgrunnlaget.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

«Etter det Se og Hør erfarer, skal kongeparet også ha hatt problemer i forholdet sitt på den tiden da Mette-Marit kom i kontakt med Epstein.

Gang på gang trosset hun sin velkjente flyskrekk, og fløy over Atlanteren for å få luft under sine egne vinger. 

Hun tilbrakte også alenetid uten familien i flere europeiske byer, hvor hun ofte møtte sin daværende gode venn Boris Nikolic.

I april 2012 snakker Boris åpenhjertig med Epstein om Mette-Marit.

- Mette møter oss i Paris før Wien. Hun liker ikke å tilbringe tid i Oslo akkurat nå, forteller han.»

Hun fortalte jo Epstein om denne mannen som som hun var så forelsket i og som så henne og at hun begynte å røyke igjen. Tror faktisk Epstein var positiv om det hun hadde i ekteskapet med Haakon i svaret. Noen som husker dette mer ordrett fra mailene deres?

Endret av Justlooking
Litt endring
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

«Etter det Se og Hør erfarer, skal kongeparet også ha hatt problemer i forholdet sitt på den tiden da Mette-Marit kom i kontakt med Epstein.

Gang på gang trosset hun sin velkjente flyskrekk, og fløy over Atlanteren for å få luft under sine egne vinger. 

Hun tilbrakte også alenetid uten familien i flere europeiske byer, hvor hun ofte møtte sin daværende gode venn Boris Nikolic.

I april 2012 snakker Boris åpenhjertig med Epstein om Mette-Marit.

- Mette møter oss i Paris før Wien. Hun liker ikke å tilbringe tid i Oslo akkurat nå, forteller han.»

Ha, ha, så det står altså at de erfarer😂. Jeg har ikke tilgang til Pluss. Det der er ikke erfaringer med problemer i ekteskapet. Det er "erfaring" med en persons reiser, å mislike å være i Oslo "akkurat nå" og at to mennesker snakker om henne. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, nettopp😔

Fint du tok med litt mer av teksten. Synes ikke det er noe spesielt ved dette. Ganske vanlig å være litt mer "strebersk" og rigid som ung, og etter hvert som man blir eldre, tryggere i seg selv og i ulike roller, blir man gjerne mer avslappet og rundere i kantene. Så det er absolutt fint og en styrke å være ambisiøs og nøye, men har sin bakside om det blir for rigid og begrensende.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, nettopp😔

🤯

• Liker 12
Skrevet
Justlooking skrev (28 minutter siden):

Hun fortalte jo Epstein om denne mannen som som hun var så forelsket i og som fikk henne til å røyke igjen. Og det var ikke Haakon. 

Er det engang kjærlighet om ikke mannen får en til å begynne å røyke igjen.

• Liker 7
Skrevet
~ Ada ~ skrev (21 minutter siden):

Fint du tok med litt mer av teksten. Synes ikke det er noe spesielt ved dette. Ganske vanlig å være litt mer "strebersk" og rigid som ung, og etter hvert som man blir eldre, tryggere i seg selv og i ulike roller, blir man gjerne mer avslappet og rundere i kantene. Så det er absolutt fint og en styrke å være ambisiøs og nøye, men har sin bakside om det blir for rigid og begrensende.

Enig. Noe mange kunne formulert selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (29 minutter siden):

Ha, ha, så det står altså at de erfarer😂. Jeg har ikke tilgang til Pluss. Det der er ikke erfaringer med problemer i ekteskapet. Det er "erfaring" med en persons reiser, å mislike å være i Oslo "akkurat nå" og at to mennesker snakker om henne. 

Om ein går vitskapleg til verks, har du sjølvsagt rett i det, men det kan også kallast ein «autistisk» måte å tolka det bokstaveleg på🧐Alt her er «circumstantial evidence», bortsett frå at eg lurer på om frasen «etter det Se og Hør erfarer» ikkje refererer til resten av artikkelen, men til eigne kjelder 🤔

Her kjem litt meir frå den nemnde artikkelen:

«Mette-Marit fortalte om en «krevende livsfase» da hun ble venn med Jeffrey Epstein. Nå kan kilder til Se og Hør fortelle om nye detaljer fra perioden - som også var preget av problemer i ekteskapet, sykemeldinger og fravær. (…)

Dronningen ønsker ikke å fortelle hva det var som var krevende i denne fasen av livet. (…)

2011 og 2012 preges ellers for Mette-Marit av sykmeldinger, fravær fra det kongelige programmet og kritikk i media for noen personlige reiser.

Hun ble blant annet kritisert for å reise til India på diplomatpass for å ta seg av de nyfødte surrogat-tvillingene til sin venn og ansatte Ole Edvart Reitan (60).»

• Liker 5
Skrevet
Gulline skrev (3 timer siden):

Det er bare helt vanvittig. Men jeg har gitt opp. Det er tydeligvis ingen på Stortinget som bryr seg, så da får vel galskapen fortsette. 

Det er totalt sprøtt. Burde ikke være mulig.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (26 minutter siden):

Hun ble blant annet kritisert for å reise til India på diplomatpass for å ta seg av de nyfødte surrogat-tvillingene til sin venn og ansatte Ole Edvart Reitan (60).»

(Min nedkorting av sitat,)

Å gjøre dette som kronprinsesse er rett og slett å gå langt over grenser man burde vite bedre. Jeg husker saken og at noen fremstilte det som om Mette Marit var en spontan barnekjær person som måtte redde disse stakkars barna. Jeg har ikke kilde for dette ble kommentert i noen kommentarer rundt denne saken. 

Men å bruke et diplomatpass slik er rett og slett uryddig og å det er en tur hun ALDRI skulle tatt. 

I tilegg har vi Norges syn på surrogati.

Endret av Natttåke
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (26 minutter siden):

Om ein går vitskapleg til verks, har du sjølvsagt rett i det, men det kan også kallast ein «autistisk» måte å tolka det bokstaveleg på🧐Alt her er «circumstantial evidence», bortsett frå at eg lurer på om frasen «etter det Se og Hør erfarer» ikkje refererer til resten av artikkelen, men til eigne kjelder 🤔

Her kjem litt meir frå den nemnde artikkelen:

«Mette-Marit fortalte om en «krevende livsfase» da hun ble venn med Jeffrey Epstein. Nå kan kilder til Se og Hør fortelle om nye detaljer fra perioden - som også var preget av problemer i ekteskapet, sykemeldinger og fravær. (…)

Dronningen ønsker ikke å fortelle hva det var som var krevende i denne fasen av livet. (…)

2011 og 2012 preges ellers for Mette-Marit av sykmeldinger, fravær fra det kongelige programmet og kritikk i media for noen personlige reiser.

Det er ikke "autistisk", det er akkurat hva det er (står skrevet), og alt imellom er egen fantasi.

Det du nevner videre nå blir mer presist: Ekteskapsproblemer fordi kilder forteller om det – altså ikke om reiser til utlandet osv., men om faktiske ekteskapsproblemer. Problemet er bare at, i kjent Se og Hør-stil, så nevnes ikke hva kildene konkret har fortalt om ekteskapsproblemer. I stedet bygges en historie om alt annet som ikke i seg selv er tegn på problemer i ekteskapet: fravær, sykemeldinger og disse reisene. Da sitter man igjen med inntrykket av at det er dette kildene byr på, og man er like langt, eller rettere sagt kort. Påstanden er fundert på ingenting. At noen gidder å betale for, lese og bruke ukebladet som kilde på noe som helst, er meg en gåte.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror heller ikke det blir noe ragnarok selv om IA studerer i Australia, men ærlig talt når man først skal diskutere kronprinsessen sin rolle i et «mini» kongehus der regenten er som et enmannsforetak å regne, så vær litt mer inngående i problemstillingen. Det er ikke mer enn 2 år siden at man med årsak i utfordringer med bemanning i kongehuset, så ønsket man å endre grunnloven, slik at IA kunne være stedfortreder. Denne avgjørelsen skulle vurderes i november. Det er ikke nødvendig å endre denne loven for IA sin del, hun går automatisk inn som stedfortreder som nærmeste arving til tronen . Men det kan ikke bli enkelt å være stedfortreder fra Australia. Betyr dette at HM kommer til å bortprioritere viktige oppdrag og representasjon i utlandet? Det er en årsak til at man har en stedfortreder når kongen ikke kan styre, og med de urolige tidene vi lever i så betyr ikke det at løsningen der regjeringen styrer alene er godt nok. Det har man erfart tidligere. Hvorfor belyser ikke ekspertene dette? 

https://www.nrk.no/norge/vil-endre-grunnloven_-vil-la-ingrid-alexandra-bli-regent-1.17063729

https://www.nettavisen.no/kjendis/avviser-dommedagsprofetiene-rundt-ingrid-alexandra/s/80-95-139778

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Jeg tror heller ikke det blir noe ragnarok selv om IA studerer i Australia, men ærlig talt når man først skal diskutere kronprinsessen sin rolle i et «mini» kongehus der regenten er som et enmannsforetak å regne, så vær litt mer inngående i problemstillingen. Det er ikke mer enn 2 år siden at man med årsak i utfordringer med bemanning i kongehuset, så ønsket man å endre grunnloven, slik at IA kunne være stedfortreder. Denne avgjørelsen skulle vurderes i november. Det er ikke nødvendig å endre denne loven for IA sin del, hun går automatisk inn som stedfortreder som nærmeste arving til tronen . Men det kan ikke bli enkelt å være stedfortreder fra Australia. Betyr dette at HM kommer til å bortprioritere viktige oppdrag og representasjon i utlandet? Det er en årsak til at man har en stedfortreder når kongen ikke kan styre, og med de urolige tidene vi lever i så betyr ikke det at løsningen der regjeringen styrer alene er godt nok. Det har man erfart tidligere. Hvorfor belyser ikke ekspertene dette? 

https://www.nrk.no/norge/vil-endre-grunnloven_-vil-la-ingrid-alexandra-bli-regent-1.17063729

https://www.nettavisen.no/kjendis/avviser-dommedagsprofetiene-rundt-ingrid-alexandra/s/80-95-139778

Hvis ingen av dem er tilstede, så trer regjeringen inn i den funksjonen. Det er ikke et problem.

Det er regulert i grunnlovens §41.

https://www.kongehuset.no/monarkiet/regentskap

Endret av SusieDerkins
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (7 timer siden):

Jaja. 30 mill. MM skal ikke jobbe. IA skal til Australia. SM er i Lisboa. Ingen større reiser eller statsbesøk på HM. 

https://www.vg.no/rampelys/i/58pJk1/dronning-mette-marit-vil-ikke-ha-offisielt-program-frem-til-neste-sommer

Bildene i artikkelen var verdt en ekstra kikk.

30 millioner til Kongeparet, som er nærmest en dobling fra året før, og det er kun Haakon som skal jobbe.

Jeg kan ikke se at det er noen begrunnelse for den ekstreme økningen, og kan heller ikke tenke meg til hva det skulle være? 

• Liker 7
Skrevet (endret)
blvck skrev (21 minutter siden):

30 millioner til Kongeparet, som er nærmest en dobling fra året før, og det er kun Haakon som skal jobbe.

Jeg kan ikke se at det er noen begrunnelse for den ekstreme økningen, og kan heller ikke tenke meg til hva det skulle være? 

Det er ikke en dobling. De har slått sammen alle apanasjene som en midlertidig løsning pga tronskiftet, og så skal de se nærmere på strukturen senere.

Det står på side 33 her: https://www.regjeringen.no/contentassets/df4dc3a3497342129b6d1681ad6d4c9e/nn-no/pdfs/prp202620270001dfddddpdfs.pdf

Forøvrig stemmer det ikke at kun er kongen som skal jobbe. Dronning Sonja og kronprinsessen skal også ha oppdrag for kongehuset opplyste slottet i en pressemelding før i dag som du kan lese på kongehuset. no. Der står det også at MM ikke har offisielt program før sommeren pga rehabilitering, og av den formuleringen er det naturlig å utlede at de planlegger at hun skal tilbake som arbeidende kongelig etter sommeren, hvis rehabiliteringen går etter planen.

https://www.kongehuset.no/presse/pressemeldinger/kongehuset-gjenopptar-offisielt-program-etter-hoffsorgen

Endret av SusieDerkins
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 timer siden):

Er det greit at Kongen med lønn på 30,9 millioner også skal kunne drive et enkeltmannsforetak uten at folket som finansierer livsstilen til disse menneskene ikke får innsyn i regnskapet?  

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/derfor-er-utleieinntektene-hemmelige/82990546

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-1-2001-2002-/id124168/?ch=4

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kronprinsens-enkeltmannsforetak-er-problematisk/o/5-95-2394241

Du betaler for vedlikeholdet. Kongen tjener penger.

«Jeg er skeptisk til det som er ut som at kronprinsen «driver butikk i butikken». Er forskjellen så stor mellom det kronprins Haakon gjør, og det prinsesse Märtha blir kritisert for. Begge tjener penger på sin tilknytning til kongehuset, prinsessen med sin tittel og kronprinsen på eiendommene.» 

Jeg syns det er helt merkelig at det ikke stilles mer krav til åpenhet rundt økonomi og bindinger, og hvordan økonomien forvaltes som her gjennom skattefritt utleie. 

Det er ikke åpenhet rundt hvilke tjenester og fra hvilke virksomheter slottet kjøper fra. Slottet driftes av offentlige midler, men det er ikke samme krav til hverken åpenhet eller andre krav som feks til kutt i konsulentbruk. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/reagerer-pa-slottets-hemmelighold-finnes-ingen-god-grunn/s/80-95-121719

Det blir vanskeligere og vanskeligere for "vanlige folk", og det snakkes hele tiden om kutt, kutt, kutt, men her ser vi det motsatte. 

• Liker 9
Skrevet
blvck skrev (16 minutter siden):

Kun Kongen? Og det vet du fordi du har hvilken dokumentasjon? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en dobling. De har slått sammen alle apanasjene som en midlertidig løsning pga tronskiftet, og så skal de se nærmere på strukturen senere.

Det står på side 33 her: https://www.regjeringen.no/contentassets/df4dc3a3497342129b6d1681ad6d4c9e/nn-no/pdfs/prp202620270001dfddddpdfs.pdf

Ja, skjønte det etter å ha lest noen andre artikler at de hadde slått det sammen, og det er ikke da en dobling. Det er allikevel en kraftig økning gitt at de både er en person mindre (Harald), og to som vil bidra mindre - Mette Marit som er sykmeldt, og Sonja som er gammel. 

Det er vel heller ingen tradisjon for å sette ned apanasjen, så når den først er på et nivå spørs det om den settes ned feks neste år. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...