Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er utrolig nok i Norge dette  visstnok ikke er et problem. Det eneste landet med et «mini»  kongehus av de kongehusene som nevnes, Norge der regenten er som et enmannsforetak og som skal representere kongehuset mer eller mindre alene i inn og utland i flere år fremover uten en stedfortreder store deler av tiden.  Selv med en kompetent regjering så er denne løsningen ikke god nok for enkelte andre land. 

https://www.nrk.no/norge/vil-endre-grunnloven_-vil-la-ingrid-alexandra-bli-regent-1.17063729

«Både Isaksen og Myrli peker på at naboland som Sverige, Danmark og Storbritannia har lignende regler som gjør at flere enn nærmeste tronarving kan være vikar.

Men at loven skal inkludere andre medlemmer av kongehuset utover den neste tronfølgeren, for eksempel prinsesse Märtha Louise eller prins Sverre Magnus, er ikke et alternativ, mener Isaksen.»

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Ja, skjønte det etter å ha lest noen andre artikler at de hadde slått det sammen, og det er ikke da en dobling. Det er allikevel en kraftig økning gitt at de både er en person mindre (Harald), og to som vil bidra mindre - Mette Marit som er sykmeldt, og Sonja som er gammel. 

Det er vel heller ingen tradisjon for å sette ned apanasjen, så når den først er på et nivå spørs det om den settes ned feks neste år. 

Igjen - det er ikke gitt at apanasjen beregnes per hode, og det er uansett en midlertidig løsning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (6 minutter siden):

Kun Kongen? Og det vet du fordi du har hvilken dokumentasjon? 

Mette Marit er sykmeldt, Sonja er veldig gammel, de to barna er i utlandet. 

Det betyr at i all hovedsak så blir det vel Haakon som jobber. 

• Liker 6
Skrevet

Mette Marit er sykmeldt, Sonja er veldig gammel, de to barna er i utlandet. 

Det betyr at i all hovedsak så blir det vel Haakon som jobber. 

Det stemmer jo ikke at  det kun er kongen som skal jobbe. Dronning Sonja og kronprinsessen skal også ha oppdrag for kongehuset opplyste slottet i en pressemelding før i dag som du kan lese på kongehuset. no. Der står det også at MM ikke har offisielt program før sommeren pga rehabilitering, og av den formuleringen er det naturlig å utlede at de planlegger at hun skal tilbake som arbeidende kongelig etter sommeren, hvis rehabiliteringen går etter planen.

https://www.kongehuset.no/presse/pressemeldinger/kongehuset-gjenopptar-offisielt-program-etter-hoffsorgen

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er fint at IA tar utdanningen sin ferdig. Jeg heier alltid på unge og studier. 

Men man burde absolutt korigere summen de får utifra hvor mange eller få som jobber. Man burde også ha større offentlig kontroll med kongens bedrift eller foretak, og noen krav til hvor mye representere, osv., '

Offentlig og åpen kontroll!

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Igjen - det er ikke gitt at apanasjen beregnes per hode, og det er uansett en midlertidig løsning.

Nei, nå er den ikke det siden den er slått sammen. Appanasjen gis vel for private utgifter, livsopphold, utgifter de har for representasjon og for at de skal jobbe for kongehuset, og med mindre jobb kan jeg ikke se behovet for at apanajen skal øke.

Jeg ser tronskifte nevnes som et argument fra en kongehusekspert, men jeg forstår ikke hva som eventuelt skal ligge i det av kostnader som de skal bruke apanasjen til? 

Alt av sånne praktiske ting med endringer fra Harald til Haakong på ting går vel av budsjettet til slottet og ikke apanasjen. 

• Liker 9
Skrevet

Nei, nå er den ikke det siden den er slått sammen. Appanasjen gis vel for private utgifter, livsopphold, utgifter de har for representasjon og for at de skal jobbe for kongehuset, og med mindre jobb kan jeg ikke se behovet for at apanajen skal øke.

Jeg ser tronskifte nevnes som et argument fra en kongehusekspert, men jeg forstår ikke hva som eventuelt skal ligge i det av kostnader som de skal bruke apanasjen til? 

Alt av sånne praktiske ting med endringer fra Harald til Haakong på ting går vel av budsjettet til slottet og ikke apanasjen. 

Det kan jo ikke være signing eller signingsferd ettersom Mette Marit ikke skal jobbe på lang tid.

• Liker 2
Skrevet
blvck skrev (8 minutter siden):

Jeg syns det er helt merkelig at det ikke stilles mer krav til åpenhet rundt økonomi og bindinger, og hvordan økonomien forvaltes som her gjennom skattefritt utleie. 

Det er ikke åpenhet rundt hvilke tjenester og fra hvilke virksomheter slottet kjøper fra. Slottet driftes av offentlige midler, men det er ikke samme krav til hverken åpenhet eller andre krav som feks til kutt i konsulentbruk. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/reagerer-pa-slottets-hemmelighold-finnes-ingen-god-grunn/s/80-95-121719

Det blir vanskeligere og vanskeligere for "vanlige folk", og det snakkes hele tiden om kutt, kutt, kutt, men her ser vi det motsatte. 

Hoffet nekter å svare eller gå nærmere inn på hvordan økonomien forvaltes. Skammelig med tanke på at dette er skattepengene til folk flest. 

Det er vel heller ingen tradisjon for å sette ned apanasjen, så når den først er på et nivå spørs det om den settes ned feks neste år. 

Det påstås at dette skal være apanasje  i en overgangsperiode, men det er som du sier at man ikke har mandat til å sette ned apanasjen etter at den allerede er forhøyet. Så det vil i praksis bety at ikke bare har kronprinsparet fått mange millioner feilaktig fordi indeksreguleringen av apanasjen har vært feil i over 20 år, men nå har de fått en real lønnsforhøyelse igjen (!) som kongepar. Det er helt galematias. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (4 minutter siden):

Han sier det forventes en del statsbesøk ifm tronskiftet.

• Liker 1
Skrevet
Natttåke skrev (4 minutter siden):

Det kan jo ikke være signing eller signingsferd ettersom Mette Marit ikke skal jobbe på lang tid.

Hvorfor ikke?

De sier at rehabiliteringen er forventet å ta et år, dvs frem til sommeren.

De tidligere signingene har vært i juni, helt uavhengig av når tronskiftet skjedde (hhv september og januar).

• Liker 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Det stemmer jo ikke at  det kun er kongen som skal jobbe. Dronning Sonja og kronprinsessen skal også ha oppdrag for kongehuset opplyste slottet i en pressemelding før i dag som du kan lese på kongehuset. no. Der står det også at MM ikke har offisielt program før sommeren pga rehabilitering, og av den formuleringen er det naturlig å utlede at de planlegger at hun skal tilbake som arbeidende kongelig etter sommeren, hvis rehabiliteringen går etter planen.

https://www.kongehuset.no/presse/pressemeldinger/kongehuset-gjenopptar-offisielt-program-etter-hoffsorgen

MM er sykemeldt helt til neste sommer, og begge barna er i utlandet vil ikke de jobbe.

På kongehusets sider står det heller ikke at IA vil jobb, men det står at hun vil "fortsatt prioritere sine studier, og deltar ved enkelte offisielle anledninger fram til hun returnerer til Australia til studiestart i februar". Ergo ikke noen oppdrag etter februar, hvilket er logisk siden hun da er på andre siden av jordkloden. 

Sonja er veldig gammel, og det er vel ingen som verken tror eller forventer at hun skal jobbe like mye som før og som de yngre. 

• Liker 9
Skrevet

For noen priviligerte mennesker som er flytta vekk fra folks liv. Her lever vi i nedgangstider og de får enorme sjuke summer, lever priviligerte beskytta slottsliv og har syke forbruk. I nedgangstider, når folk sliter. Jeg kjenner at jeg rett og slett blir forbanna.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

Han sier det forventes en del statsbesøk ifm tronskiftet.

Utgiftene for statsbesøk dekkes vel nettopp av staten. 

• Liker 5
Skrevet
Perine skrev (11 timer siden):

Jeg tror at det kan være enklest med kun en samlet apanasje nå, siden det er vanskelig å spå på forhånd hvor mye hver av dem kan/må bidra.

Jeg tenker det gir mer mening å gi HM en fjerdedels apanasje, Mette kan få uføretrygd og Sonja kan få en god pensjon.

~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Fint du tok med litt mer av teksten. Synes ikke det er noe spesielt ved dette. Ganske vanlig å være litt mer "strebersk" og rigid som ung, og etter hvert som man blir eldre, tryggere i seg selv og i ulike roller, blir man gjerne mer avslappet og rundere i kantene. Så det er absolutt fint og en styrke å være ambisiøs og nøye, men har sin bakside om det blir for rigid og begrensende.

Det er veldig ubehagelig å lese hvordan denne uetiske kvinnen med overgripersønnen hun støtter og med den ekle flørtingen med en pedofil, shamer mannen sin for å være mer etisk og ordentlig. Skal tro hvem eller hva han dømte? Overgrep? Pedofili? 

blvck skrev (10 minutter siden):

Ja, skjønte det etter å ha lest noen andre artikler at de hadde slått det sammen, og det er ikke da en dobling. Det er allikevel en kraftig økning gitt at de både er en person mindre (Harald), og to som vil bidra mindre - Mette Marit som er sykmeldt, og Sonja som er gammel. 

Jo, vi snakker om en enorm økning. HM og MM sin apanasje økte voldsomt da de giftet seg, noe som førte til at totalbeløpet skattebetalerne måtte betale for regent med familie pluss tronarving med familie  gikk opp veldig mye. Nå er den gamle tronarvingen regent, og den nye tronarvingen har ikke familie og har ikke tenkt å representere noe særlig - hun er hjemme dette semesteret fordi mamma er syk, ikke for å jobbe, og planlegger å dra så langt unna Norge man kan komme om noen få måneder. Sonja er ikke regent, og er svært gammel. Ingen vet hvor lenge hun lever. Tror noen at apanasjen vil reduseres med veldig mange millioner etter at Sonja dør? Neppe. I praksis har nå HM samme lønn nesten alene som tidligere ble brukt til fire voksne personer som representerte. Det er helt sykt. Men det skal han ha, han er helt utrolig god til å klore til seg penger. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Natttåke skrev (10 minutter siden):

Tja, hun kan vel bidra til det selv om hun ikke kan jobbe tenker jeg. Ellers kan det vel tenkes at de dropper hele den signingen? Må de ha den? 

• Liker 1
Skrevet
blvck skrev (3 minutter siden):

Utgiftene for statsbesøk dekkes vel nettopp av staten. 

Vet ikke. Jeg refererer bare det han i Tv2 sa (husker aldri navnet hans, Sturle ett-eller-annet Hansen tror jeg).

• Liker 1
Skrevet
blvck skrev (2 minutter siden):

Tja, hun kan vel bidra til det selv om hun ikke kan jobbe tenker jeg. Ellers kan det vel tenkes at de dropper hele den signingen? Må de ha den? 

Nei, de må ikke. Men det er nok lurt.

• Liker 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Vet ikke. Jeg refererer bare det han i Tv2 sa (husker aldri navnet hans, Sturle ett-eller-annet Hansen tror jeg).

Det er staten som dekker de utgiftene, ja. 

• Liker 2
Skrevet
Natttåke skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er fint at IA tar utdanningen sin ferdig. Jeg heier alltid på unge og studier. 

Men man burde absolutt korigere summen de får utifra hvor mange eller få som jobber. Man burde også ha større offentlig kontroll med kongens bedrift eller foretak, og noen krav til hvor mye representere, osv., '

Offentlig og åpen kontroll!

Apanasjen er ment til å dekke klær som skal brukes til offisielle oppdrag, så nå kan HM kle seg flott. I tillegg skal apanasjen dekke utgifter knyttet til kongelig og private virke som ikke dekkes av det kongelige hoff fra statsbudsjettet. Det budsjettet  som nå har bikket en halv milliard. I tillegg er det foreslått at 9,1 millioner fra UD sitt budsjett skal brukes til kongelige offisielle reiser. Så der kan kongeparet spare inn noen kroner fra eget budsjett. Det er ikke folk flest som skal få  bedre økonomi med den regjeringen som sitter nå, det er kongehuset. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/det-kongelige-hoff-far-288-millioner-i-driftsbudsjett-i-2027/s/80-95-137333

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

De må ikke signe, men det vil være merkelig dersom de velger det bort. Haakon og Maud ble krona, men som et tegn på nytid så valgte Olav å signes. 

Men du har rett i at ingen av disse tradisjonene er lovfestet, og det er ingenting som sier at Haakon og Mette Marit må signes for å ta over tronen eller kronen. 

Hun kan helt fint være med ja, men det innebærer jo en sermioni i en dom med mange mennesker. De to signingsferdene vi kjenner til i nyere tid har vært menneskemøter og tokt med Kongeskipet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...