Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (17 timer siden):

Jeg ville ikke satt pengene mine på at Kong Haakon vil betraktes som folkekonge når hans ettermæle skal skrives. Hans hustru har jo allerede flagget hvor hennes interesser ligger.

Og han har flagget at han ikke har noe problem med interessene hennes.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MadamPomFrit skrev (16 timer siden):

Poenget er at et monarki ikke fungerer i et moderne samfunn, hvor informasjonsflyten er endeløs. I manges øyne så finnes det ikke lenger noe forfinet, majestestisk eller opphøyd med det norske monarkiet. Det er åpenbart at de kongelige kun er av helt standard kjøtt og blod, akkurat som alle andre. 

Haakon, Mette og flokken viser til stadighet at de er akkurat like normale som resten av gjennomsnittsbefolkningen. Være seg trøblete bonusbarn, alvorlige helseutfordringer, komfortable briller og joggebukser i offentligheten og perioder med tvilsom dømmekraft.

De som ønsker å hylle Mette, Haakon & co gjør jo selvfølgelig det. Det er likevel en solid gruppe som ikke lenger lar seg blende.

Jeg tar meg i å lure på hva skags omgangskrets folk har når de omtaler kongefamilien som akkurat som gjennomsnittsbefolkningen. Jeg vil påstår at MM og særkullssønnen hennes er mye verre enn gjennomsnittsnordmannen, mens Haakon, IA og SM så langt vi vet nok havner mer på gjennomsnittet ja når det kommer til ever, adferd og moral.

Hunter7 skrev (12 timer siden):

Jeg spør simpelthen om hvilke konkrete tiltak Kong Haakon og kongefamilien kan/bør/må ta for å bli mer kongelig. 

Det er selvsagt ikke mulig. Da måtte de endret fortiden. Og dette er jo ett av problemene med en rolle som går i arv og som man har fordi man liksom er født bedre enn andre - da blir det også en slags arvesynd, og hvis IA skal være opphøyd kun på grunn av blodet sitt, vil hun på samme måte dras med i søls når det blodet viser seg å ikke være så opphøyd.

Isild skrev (41 minutter siden):

Det svinger kraftig på disse meningsmålingene alt ettersom hva som skjer. Bunn-nivå i Februar, og et forventet stort oppsving ifm kong Haralds død. 

https://www.nrk.no/norge/ny-meningsmaling_-sju-av-ti-vil-beholde-monarkiet-1.18009458

Nå vet ikke jeg hvem og hvor mange som egentlig svarer på disse undersøkelsene, men JEG opplever en vaklende tillit over kaffekoppene og i lunsjrommene rundt om iallefall. Mange i min omgangskrets har liten tillit til kongehuset slik det er akkurat nå, og mange mener ikke noe (fordi det er "samma for meg") 

Når det er sagt, så ser jeg selvsagt at det er stor støtte til både dronning Mette Marit og kong Haakon i kommentarfeltene rundt om. Så jeg tror det er mange som mener ganske sterkt akkurat nå iallefall, men jeg tror ikke på noen måte at monarkiet er i fare pr nå. 

Jeg tenker at kommentarfeltene gir et skjevt inntrykk fordi de færreste som tenker negativt om dem, ønsker å offentlig skrive noe svært negativt om noen. 

Jeg opplever også at det er et svært negativt inntrykk over kaffekoppene og lunchbordet, de gangene temaet kommer opp. Kongefamilien forbindes nå dessverre med overgrep, narkotika og misbruk av privilegier.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (54 minutter siden):

Det svinger kraftig på disse meningsmålingene alt ettersom hva som skjer. Bunn-nivå i Februar, og et forventet stort oppsving ifm kong Haralds død. 

https://www.nrk.no/norge/ny-meningsmaling_-sju-av-ti-vil-beholde-monarkiet-1.18009458

Nå vet ikke jeg hvem og hvor mange som egentlig svarer på disse undersøkelsene, men JEG opplever en vaklende tillit over kaffekoppene og i lunsjrommene rundt om iallefall. Mange i min omgangskrets har liten tillit til kongehuset slik det er akkurat nå, og mange mener ikke noe (fordi det er "samma for meg") 

Når det er sagt, så ser jeg selvsagt at det er stor støtte til både dronning Mette Marit og kong Haakon i kommentarfeltene rundt om. Så jeg tror det er mange som mener ganske sterkt akkurat nå iallefall, men jeg tror ikke på noen måte at monarkiet er i fare pr nå. 

Undersøkelser om oppslutning har vært forklart mange ganger her, du får sjekke litt nærmere om hvem og hvor mange som svarer. Det er representative utvalg, ikke hvem som helst. Synes oppslutningen og vurderingen om kongen har svingt lite, fra 8,1 til 8.8. 
(samme kilde som i innlegget ditt). 

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg har aldri svart på sånne utspørringer og om jeg hadde blitt spurt, så hadde svarene blitt meget klare! :opplyser: 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (13 timer siden):

Jeg vet ikke hvorfor noen har fått det for seg at kronprinsparet ikke «kan» reagere før det foreligger en rettskraftig dom. Det er bare tull. De har uttalt seg om mange ting uten at det har foreligget noen rettskraftig dom.

Jeg ville forventet en uttalelse om noe à la  «sjokk og sorg» med en eneste gang han ble arrestert. Allerede da begynte jeg å lure på om det kanskje slett ikke kom som et sjokk på dem, noe som viste seg å stemme. 

De hadde ikke behøvd å gå i detalj om de enkelte tiltalepunktene for å uttrykke sin skuffelse, sin sympati med alle ofre og ta kraftig avstand fra all vold mot kvinner. Man blir ikke arrestert, siktet og tiltalt for overgrep mot et tosifret antall kvinner og satt i varetekt sånn helt uten videre.

Eksempler på hvilke straffesaker de har uttalt seg om før de er avsluttet? 

Å uttale seg før det foreligger (samlet) rettskraftig dom vil anses som utidig innblanding fra Norges formelle overhode. Uansett hvilken vinkling de hadde tatt, ville det tolkes til inntekt for det ene eller det andre. Det ville vært en mangel på rolleforståelse, og kunne blitt tolket som forsøk på påvirkning. 

Manglende rolleforståelse er vel ikke plutselig greit så lenge de hadde uttalt seg i tråd med meningene til enkelte her.

Men så snart hele saken er avgjort så bør de definitivt komme med en uttalelse som ef i tråd med rettskraftig dom.

Endret av Vilde78
Skrivefeil
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (13 timer siden):

Jeg vet ikke hvorfor noen har fått det for seg at kronprinsparet ikke «kan» reagere før det foreligger en rettskraftig dom. Det er bare tull. De har uttalt seg om mange ting uten at det har foreligget noen rettskraftig dom.

Jeg ville forventet en uttalelse om noe à la  «sjokk og sorg» med en eneste gang han ble arrestert. Allerede da begynte jeg å lure på om det kanskje slett ikke kom som et sjokk på dem, noe som viste seg å stemme. 

De hadde ikke behøvd å gå i detalj om de enkelte tiltalepunktene for å uttrykke sin skuffelse, sin sympati med alle ofre og ta kraftig avstand fra all vold mot kvinner. Man blir ikke arrestert, siktet og tiltalt for overgrep mot et tosifret antall kvinner og satt i varetekt sånn helt uten videre.

Deler av dommen er rettskraftig såvidt jeg har forstått det. 

• Liker 1
Skrevet
Hunter7 skrev (14 timer siden):

Jeg spør simpelthen om hvilke konkrete tiltak Kong Haakon og kongefamilien kan/bør/må ta for å bli mer kongelig. 

På bakgrunn av at du ikke spiller inn noe ifm. dette, så føyer jeg til helt enkelt; De som er født kongelige er kongelige. Det er ikke mulig å «bli mer kongelig». 

For øvrig viser jeg til hva jeg har formidlet av meningsytringer omkring vårt dysfunksjonelle kongehus. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...