Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Lurer litt på dette, for det er ikke lenge siden kong Harald sa nettopp dette. Det var en tilfeldig fyr ( tiktoker? ) som hadde fått tak i hans private telefonernr og ringte og inviterte Harald på kaffe . Og filmet selvsagt. Morsom greie, de møtte ute i Slottsparken hvor han hadde med take away kaffe i papp beger.  Han spurte om Haralds kopper og han fortalte om koppene etter Bernadotte i gull (? ) som ble sjeldent brukt , og til daglig bruk porselenskopper. Så spurte « han fyren « og kongen hadde drukket av pappa krus før, og det hadde han gjort mye, spesielt på vei til hytta fikk han livvaktene til å kjøpe kaffe på ( var det 7 eleven ).  Videre… kunne kong Harald gå inn på kaffebrenniertet på innfall selv uten livvakter? Nei, det kunne han ikke. Det var både for hans sikkerthet og for andres sikkerhet, han var terrormål og kunne aldri leve fritt, og det var en ting som var negativt med livet hans. 

jeg vet det var mye styr når prinsen og prinsessen gikk på jansløkka i hvert fall, har vennepar der med ei i klassen til Ingrid, og det var ikke sånn at de dro i barnebursdager eller gikk til skolen uten hakk i hæl. Selvom de ville at Ingrid skulle ha det mest mulig normalt , var hun aldri egentlig alene. 

mye tekst her, sorry det, men er det faktisk sånn at kongen var på Kiwi uten livvakter på slep?  At han gikk inn i butikken selv som konge , istedenfor at vakter inn for han er jo nytt og kanskje derfor « kult « . Var han altså også uten vakter på slep?? 

mener jeg leste i en eller annen artikkel om dette, at han alltid har med livvakter, men de er ikke nødvendigvis med inn.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har problemer med at kong Haakons ektefelle har blitt dronning i landet vårt. På en litt ubehagelig måte kjente jeg en lettelse da hun meldte avbud i dag. Nok en høytidelig og formelt viktig hendelse der hun ikke er til stede. Jo flere ganger hun ikke møter opp, jo mindre synlig blir hun som dronning. Passer meg bra.

Med tanke på de siste dagenes høringer i Stortinget ville det (iallfall for meg) vært en påminnelse om ubesvarte spørsmål dersom Norges nye dronning møtte i dag.

Jeg mener at hun for tiden forstyrrer når hun møter opp, hun kaster ikke glans. Vi har kanskje vært litt "bortskjemte" med vår korrekte Dronning Sonja? Eller har vi allerede justert forventningene til kongelig atferd etter vårt nye kongepar?

For å presisere: Jeg ønsker ikke livet av henne, jeg ønsker at hun trekker seg tilbake.

Endret av Olsen
skrivefeil
  • Liker 12
  • Nyttig 21
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Landets dronning MM skulle ha sittet i dronningstolen ved åpningen av Stortinget i dag. Imidlertid får vi vite at hun ikke møter pga sykdom.

Det påtagelige er at når MM synes i offentligheten slår Epsteinskandalen i mot oss. Når hun uteblir, så er det den samme skandalen som treffer oss kritikere. 

Dagen etter at stortingshøringen er avsluttet henger Epsteinskandalen fortsatt igjen i veggene i det samme storting. 
Ikke fordi at det rammer Stortinget, men det har igjen minnet oss på at nordmenn på høy hest på rekke har ramlet ned fra denne.

Da er det underlig å tenke på at hun som øyensynlig har hatt den tetteste og mest intime kontakten med den avdøde sexovergriperen skulle ha sittet på en opphøyd plass, i dronningstolen, på Stortinget. 
Det er mildt sagt forstemmende, og vil skape refleksjoner. Det faktuelle vil ikke forsvinne. 

Det ville ikke tatt seg ut å sette henne på en "trone" i dag. Fordi hun er kona til kongen så slipper hun å konfronteres noe mer ang sin langvarige kontakt med Epstein. Det er så udemokratisk som man kan få det spør man meg. En "majestet" som vi ikke har noe med å ha forventninger til /kreve noe fra. 

Gufs fra monarkiers opprinnelse.. 

• Liker 15
  • Nyttig 9
Skrevet

Tråden er midlertidig stengt for moderering.

Tråden er ryddet for brukerangrep, avsporinger, latterliggjøring og svar til dette.

Tråden omhandler Kongehuset og deres medlemmer. Diskusjoner om personer utenfor dette blir fjernet, samt kommentarer som påpeker at man diskutere ett og ett tema blir fjernet som avsporing. Såfremt diskusjonen omhandler kongehuset medlemmer er det ikke noe krav om at man kun kan holde seg til en sak. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

85235119.webp?imageId=85235119&width=196Fra åpningen av Stortinget i dag. 

Skrevet

Lurer virkelig på hvorfor de absolutt må ha kongen der for å åpne Stortinget. Han fungerer kun som en gallionsfigur. Går inn akkompagnert av fanfare, mottar talen og leser opp talen som er skrevet av regjeringen. 
Hvorfor kan ikke statsministeren eller stortingspresidenten lese talen?

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Lurer virkelig på hvorfor de absolutt må ha kongen der for å åpne Stortinget. Han fungerer kun som en gallionsfigur. Går inn akkompagnert av fanfare, mottar talen og leser opp talen som er skrevet av regjeringen. 

Er det et problem for deg at kongen er der, selv som gallionsfigur?

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Fordi det er jobben hans , som en del av hans kongegjernkng. Enkelt og greit

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Nemlig. Han gjør jobben han får betalt for av skattepengene våre. Akkurat det man bør forvente.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Jeg vet det står i Grunnloven, men den er blitt endret og modernisert mange ganger før, så jeg ser ikke problemet med at det kan gjøres igjen. Da kunne kongen fått mer tid til andre og viktigere oppgaver. 

• Liker 4
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Jeg vet det står i Grunnloven, men den er blitt endret og modernisert mange ganger før, så jeg ser ikke problemet med at det kan gjøres igjen. Da kunne kongen fått mer tid til andre og viktigere oppgaver. 

Dette er hovedjobben hans. Han som skal godkjenne stortinget og dets medlemer og er et nøytralt overhode.

Så det du basicliy da ber om er at kongen skal slutte å fungere som konge. Det nlir for dumt, å kreve

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Dette er hovedjobben hans. Han som skal godkjenne stortinget og dets medlemer og er et nøytralt overhode.

Så det du basicliy da ber om er at kongen skal slutte å fungere som konge. Det nlir for dumt, å kreve

Og det har du dokumentasjon på?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Det står i Grunnlovens § 74 at han må være til stede ved åpningen av Stortinget. Altså må det i så fall en grunnlovsendring til for å endre på dette. 

Ellers er jeg enig med deg. Kongen har ingen reell makt, og det er derfor det kalles et konstitusjonelt monarki. 
I vår moderne tid er det kanskje riktig å sette det på dagsorden. Det vil i så fall ta tid, men jeg tenker at også den oppvoksende generasjon i betydelig større grad vil mene om anakronismen. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (55 minutter siden):

Aftenposten understreker at dette er en av de viktigste konstitusjonelle oppgavene han har

https://www.aftenposten.no/norge/i/mK6qoE/kongen-aapnet-stortinget-for-foerste-gang-i-sin-nye-rolle

Altså å lese opp en tale han ikke har skrevet selv. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Jeg foreslår du tar en titt på nyhetssendingen på Nrk fra tidligere i dag. Der uttaler Harald Stanghelle seg om saken. Det samme gjør stortingspresidenten. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Olsen skrev (4 timer siden):

Jeg har problemer med at kong Haakons ektefelle har blitt dronning i landet vårt. På en litt ubehagelig måte kjente jeg en lettelse da hun meldte avbud i dag. Nok en høytidelig og formelt viktig hendelse der hun ikke er til stede. Jo flere ganger hun ikke møter opp, jo mindre synlig blir hun som dronning. Passer meg bra.

Med tanke på de siste dagenes høringer i Stortinget ville det (iallfall for meg) vært en påminnelse om ubesvarte spørsmål dersom Norges nye dronning møtte i dag.

Jeg mener at hun for tiden forstyrrer når hun møter opp, hun kaster ikke glans. Vi har kanskje vært litt "bortskjemte" med vår korrekte Dronning Sonja? Eller har vi allerede justert forventningene til kongelig atferd etter vårt nye kongepar?

For å presisere: Jeg ønsker ikke livet av henne, jeg ønsker at hun trekker seg tilbake.

Helt enig med deg. Det er meget forstyrrende at hun er med på noe og det er en lettelse når hun uteblir. Ønsker også at hun trekker seg tilbake.

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg tror det vi så i dag, at Kronprinsessen er den som ledsager Kongen, blir «normalen» pga Dronning MM sin helse.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Justlooking skrev (6 minutter siden):

Helt enig med deg. Det er meget forstyrrende at hun er med på noe og det er en lettelse når hun uteblir. Ønsker også at hun trekker seg tilbake.

Jeg tror vi kan se en fremtid der kronprinsessen er førstedame og Mette Marit viser ser mer sjeldent. 

• Liker 11
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Fordi det står i grunnlovens §74 at det er kongen som åpner stortinget og holder en tale.

https://lovdata.no/lov/1814-05-17-nn/§74

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Fordi det står i grunnlovens §74 at det er kongen som åpner stortinget og holder en tale.

https://lovdata.no/lov/1814-05-17-nn/§74

Det har jeg fått med meg for lenge siden. Han holder ikke en tale, han leser trontalen skrevet av regjeringen. Grunnloven har blitt endret mange ganger så det er ikke noe problem om man ville det. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...