Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Miss Meilir skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er så kult at kong Haakon handlet på Kiwi i helga! 

Min respekt for han steg. Kan ikke forklare hvorfor, jeg bare liker tanken på at kongen vår stikker innom butikken.

Det minner meg om en dokumentar jeg så om de kongelige en gang, dette var om det svenske eller danske kongehuset. På starten eller midten av 1900-tallet var det helt vanlig at en av de som var konge da gikk tur i gatene sammen med fruen, altså dronningen. På den tiden hadde alle hatter, så da han møtte folk som gjenkjente han, løftet de på hatten og hilste og det samme gjorde han (selv om han jo ikke kjente dem). Og så gikk de videre på turen sin. Stilig det også, hehe.

Jeg tror nok det var ganska veloverveid. Olavs historiske bilde fra trikketuren i 1973 er nå erstattet av Haakon på Kiwi. Den nye "folkekongen".

• Liker 13
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller kongen, som han kalles. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min respekt for han steg. Kan ikke forklare hvorfor, jeg bare liker tanken på at kongen vår stikker innom butikken.

Det minner meg om en dokumentar jeg så om de kongelige en gang, dette var om det svenske eller danske kongehuset. På starten eller midten av 1900-tallet var det helt vanlig at en av de som var konge da gikk tur i gatene sammen med fruen, altså dronningen. På den tiden hadde alle hatter, så da han møtte folk som gjenkjente han, løftet de på hatten og hilste og det samme gjorde han (selv om han jo ikke kjente dem). Og så gikk de videre på turen sin. Stilig det også, hehe.

Da tror jeg du vil oppleve masse kule ting fra han framover, dette kommer vi til å få se mer av.

Synes du det er kult om han går og handler sengetøy med MBH også?

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er såååå kult at en konge handler på kiwi! Tenk om det også avdekkes at han bruker sokker, eller klipper neglene sine!

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Kongen eller herskeren som (helst i forkledning) går ut i gatene blant folket og later som han er en vanlig borger er et eldgammelt mytisk og litterært motiv.

Man finner det feks i Tusen og én natt: https://en.wikisource.org/wiki/Arabian_Nights_(Sterrett)/The_Caliph_Haroun_al_Raschid, og i beretninger om Rikard Løvehjerte: https://www.fontevraud.fr/en/richard-the-lionheart-fontevraud/, som skal ha reist tilbake til England fra det Tredje korstoget i 1192 i forkledning, fordi han måtte dra gjennom fiendeland (Romerriket) for å komme hjem igjen.

Så dette går noe lenger tilbake enn til Kong Olav på trikken i 1973 ;) (og det tipper jeg Kong Haakon vet meget godt).

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, her er atter et nytt eksempel på at selveste kongen også kan stikke innom en kiosk, eller en butikk for å kjøpe med seg noe på turen. De ansatte sier at det ikke er første gangen de stikker innom på vei til Uvdal  ;) 

(For de som mente det var helt utenkelig at kongen stakk innom en kiosk uten livvaktene på slep (eller andre som kan stoppe folk fra å hilse på han/snakke med han på vei ut/inn)). 

Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (15 minutter siden):

Da tror jeg du vil oppleve masse kule ting fra han framover, dette kommer vi til å få se mer av.

Synes du det er kult om han går og handler sengetøy med MBH også?

Mette handler jo madrass med ham dagen derpå som avbildet i se og hør.

Endret av FruR
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (8 minutter siden):

Ja, her er atter et nytt eksempel på at selveste kongen også kan stikke innom en kiosk, eller en butikk for å kjøpe med seg noe på turen. De ansatte sier at det ikke er første gangen de stikker innom på vei til Uvdal  ;) 

(For de som mente det var helt utenkelig at kongen stakk innom en kiosk uten livvaktene på slep (eller andre som kan stoppe folk fra å hilse på han/snakke med han på vei ut/inn)). 

Du vet at det ikke var livvakter diskret i bakgrunnen?

• Liker 4
Skrevet
Gulline skrev (35 minutter siden):

Jeg tror nok det var ganska veloverveid. Olavs historiske bilde fra trikketuren i 1973 er nå erstattet av Haakon på Kiwi. Den nye "folkekongen".

Han har handlet på den kiwien på vei til hytta i mange år sier T. Taalesen. Så det er nok ikke mer veloverveid enn at den ligger praktisk til ift hytta.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Du vet at det ikke var livvakter diskret i bakgrunnen?

De var ikke med inn, nei. 
Jeg vet at de fint kan stikke innom en butikk eller en kiosk uten at livvakten står ved siden av. Vi lever ikke i Russland. IA kan fint dra innom et sted mens livvaktene sitter i bilen og venter, men setter hun seg på et sted på et offentlig sted er de i samme lokale. De kan også dra på shopping uten av livvaktene er med inn i selve butikken. 

Endret av Fantorangen-Oslo
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Han har handlet på den kiwien på vei til hytta i mange år sier T. Taalesen. Så det er nok ikke mer veloverveid enn at den ligger praktisk til ift hytta.

Nettopp. 

Skrevet

Vil avvikle beskytterskap.  Samtidig er organisasjonene (i praksis) fratatt muligheten til å avbryte og med det gi kongehuset oppmerksomheten det gir.
«I tråd med sedvane», sier hoffet, uten at sedvanen er utdypet. 

«Grimstad beskriver kongelig beskytterskap som en svært gammel skikk, med røtter i fysisk og militær beskyttelse, og senere også en viss økonomisk betydning.

I dagens Norge mener han funksjonen først og fremst handler om synlighet. – I dag er det jo bare et spørsmål om å kunne skyve kongehuset foran seg i markedsføringen av en organisasjon.«

https://www.vg.no/rampelys/i/bOErGe/carl-erik-grimstad-vil-avvikle-kongelige-beskytterskap-spiker-i-kisten

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

De satt nok i bilen og diskuterte om de hadde husket alt til tacoen da de ukehandlet - så kom en av dem på at de hadde glemt å kjøpe avocado 😅 Men intet problem, Haakon og livvaktene kan stikke innom Kiwi og kjøpe noen. 

Jeg er mer spent på hvordan han skal fylle den nye rollen som konge. Det vil bli endel utfordringer - ikke minst i forbindelse med den forestående ankesaken til stesønnen - og om det dukker opp flere Epstein-filer. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (12 minutter siden):

Vil avvikle beskytterskap.  Samtidig er organisasjonene (i praksis) fratatt muligheten til å avbryte og med det gi kongehuset oppmerksomheten det gir.
«I tråd med sedvane», sier hoffet, uten at sedvanen er utdypet. 

«Grimstad beskriver kongelig beskytterskap som en svært gammel skikk, med røtter i fysisk og militær beskyttelse, og senere også en viss økonomisk betydning.

I dagens Norge mener han funksjonen først og fremst handler om synlighet. – I dag er det jo bare et spørsmål om å kunne skyve kongehuset foran seg i markedsføringen av en organisasjon.«

https://www.vg.no/rampelys/i/bOErGe/carl-erik-grimstad-vil-avvikle-kongelige-beskytterskap-spiker-i-kisten

Skjønner ikke hva som trengs å "utdypes"? Det står jo at det er sedvane etter tronskifte. Er det noe som er uklart med det?

Sedvanen er vel at beskytterskapene oppheves og fordeles på nytt etter et tronskiftet, når monarken som sikkert hadde mange beskytterskap er død, og de gjenlevende har fått nye roller.

Det er vel uansett ganske naturlig når to medlemmer er døde, og det er en haug med beskytterskap som henger i løse luften. Istedet for å bare fordele dem ut på de gjenlevende, som sikkert har nok fra før, så blir alle opphevet, og så blir de fordelt på nytt etter en ny søkerunde og vurdering. Det er vel sannsynlig at noen faller fra i den prosessen.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (17 minutter siden):

De var ikke med inn, nei. 
Jeg vet at de fint kan stikke innom en butikk eller en kiosk uten at livvakten står ved siden av. Vi lever ikke i Russland. IA kan fint dra innom et sted mens livvaktene sitter i bilen og venter, men setter hun seg på et sted på et offentlig sted er de i samme lokale. De kan også dra på shopping uten av livvaktene er med inn i selve butikken. 

Ja, det er bra.

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

De satt nok i bilen og diskuterte om de hadde husket alt til tacoen da de ukehandlet - så kom en av dem på at de hadde glemt å kjøpe avocado 😅 Men intet problem, Haakon og livvaktene kan stikke innom Kiwi og kjøpe noen. 

Jeg er mer spent på hvordan han skal fylle den nye rollen som konge. Det vil bli endel utfordringer - ikke minst i forbindelse med den forestående ankesaken til stesønnen - og om det dukker opp flere Epstein-filer. 

Hvorfor tror du Taalesen gir uriktige opplysninger?

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

Det var frukt.

https://www.seher.no/kongelig/virket-tydelig-berort/85210500

• Liker 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Hvorfor tror du Taalesen gir uriktige opplysninger?

Hva sier Taalesen? Har visst ikke fått med meg det. 

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Javel, så da var det frukt de hadde glemt da de ukehandlet. Leste avocado et sted, men da stemmer nok ikke det. 

Poenget er at de var på vei til hytta, og de pleier å handle på den kiwien, så jeg skjønner ikke hvorfor du må dikte opp ukehandling og fredagstaco?

I biografien om Haakon kan vi lese om hvordan han og forfatteren drar til denne hytta med ferdige matretter fra kjøkkenet på Skaugum i bagasjen, så det er ingen som sier at de ikke har kokker og lever annerledes enn folk flest.

Men det er også sant at de er regelmessig innom den kiwien i Uvdal, så det er ikke en planlagt PR-øvelse som du antydet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...