Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Det står i Grunnlovens § 74 at han må være til stede ved åpningen av Stortinget. Altså må det i så fall en grunnlovsendring til for å endre på dette. 

Ellers er jeg enig med deg. Kongen har ingen reell makt, og det er derfor det kalles et konstitusjonelt monarki. 
I vår moderne tid er det kanskje riktig å sette det på dagsorden. Det vil i så fall ta tid, men jeg tenker at også den oppvoksende generasjon i betydelig større grad vil mene om anakronismen. 

I den aller siste målingen, ser vi at 74% av de under 30 år støtter monarkiet. Det er bare 4% lavere en resultatet for alle aldersgrupper.

"Om man bryter støtten til monarkiet ned i alder, ser det slik ut:

• Under 30: 74 prosent er for å bevare monarkiet.
  • 30–44 år: 80 prosent.
  • 45-59: 76 prosent.
  • 60 år og eldre: 81 prosent."
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

I den aller siste målingen, ser vi at 74% av de under 30 år støtter monarkiet. Det er bare 4% lavere en resultatet for alle aldersgrupper.

"Om man bryter støtten til monarkiet ned i alder, ser det slik ut:

• Under 30: 74 prosent er for å bevare monarkiet.
  • 30–44 år: 80 prosent.
  • 45-59: 76 prosent.
  • 60 år og eldre: 81 prosent."

Stemmer det. Det var den målingen som ble utført ... skal vi se ... ja, det var 14 dager etter at kong Harald døde.  

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (18 minutter siden):

Stemmer det. Det var den målingen som ble utført ... skal vi se ... ja, det var 14 dager etter at kong Harald døde.  

Da tar jeg det som en selvfølge at du tok samme  forbehold i forhold til meningsmålinger som omhandlet MM mens Epstein saken gikk varm i media?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (41 minutter siden):

Det har jeg fått med meg for lenge siden. Han holder ikke en tale, han leser trontalen skrevet av regjeringen. Grunnloven har blitt endret mange ganger så det er ikke noe problem om man ville det. 

Vel, den bestemmelsen har vært oppdatert og modernisert hele 3 ganger siden 1905, samtidig som regelen den gir uttrykk for står uendret, så du kan trygt regne med at stortinget står inne for innholdet i den.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (41 minutter siden):

Den aller siste, ja.

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Det har jeg fått med meg for lenge siden. Han holder ikke en tale, han leser trontalen skrevet av regjeringen. Grunnloven har blitt endret mange ganger så det er ikke noe problem om man ville det. 

Du kritiserer kongen for et oppdrag som konger alltid har hatt i Norge? 😳

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Keaton skrev (Akkurat nå):

Du kritiserer kongen for et oppdrag som konger alltid har hatt i Norge? 😳

At man alltid har hatt noe betyr ikke at det ikke at det kanskje er på tide å oppdatere og modernisere. Det var det som var meningen med innlegget mitt. 

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

At man alltid har hatt noe betyr ikke at det ikke at det kanskje er på tide å oppdatere og modernisere. Det var det som var meningen med innlegget mitt. 

Jaså. Oppdatere med hva? Hvorfor? 

• Hjerte 1
Skrevet
Keaton skrev (Akkurat nå):

Jaså. Oppdatere med hva? Hvorfor? 

Kanskje at trontalen kan leses av statsministeren eller stortingspresidenten. Det er regjeringen som skriver talen og kongen må komme til Stortinget for å lese den høyt. Virker som en temmelig bortkastet tid for en konge. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Fine kong Harald ble intervjuet i Norge rundt-sendingen. Intervjuet (bare noen setninger) ble gjort i mai i år. Veldig rørende å se 🥹

Jeg pleier ikke å se på Norge rundt, men ble sittende å se pga programmet er femti år i høst. Så det var en jubileumssending i kveld. Kongen fikk Norge-rundt krus.

Jeg savner han ❤️ 

• Hjerte 4
Skrevet (endret)
Miss Meilir skrev (1 time siden):

Fine kong Harald ble intervjuet i Norge rundt-sendingen. Intervjuet (bare noen setninger) ble gjort i mai i år. Veldig rørende å se 🥹

Jeg pleier ikke å se på Norge rundt, men ble sittende å se pga programmet er femti år i høst. Så det var en jubileumssending i kveld. Kongen fikk Norge-rundt krus.

Jeg savner han ❤️ 

Det er definitivt store sko å fylle etter Harald, kan ikke være lett når kongegjerningen allerede er preget av økonomisk sprekk i kongehuset, Epstein høringer med påfølgende oppslag i media om dronningen , stesønn som kommer til å holde kongefamilien aktuell i utenlandske medier fremover, og kommende budsjettforslag der apanasjen til kongeparet skal indeksreguleres på nytt. Betyr det at man endelig kan begynne å regulere apanasjen deres riktig? At det såkalte byggelånet holdes utenfor nå som de er blitt konge og dronning? Med tanke på at 40% mener at de har for høy apanasje så er det på tide at Stortinget rydder opp den feilaktige indeksreguleringen.  

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (39 minutter siden):

Kanskje at trontalen kan leses av statsministeren eller stortingspresidenten. Det er regjeringen som skriver talen og kongen må komme til Stortinget for å lese den høyt. Virker som en temmelig bortkastet tid for en konge. 

Stortingspresidenten? Det går jo ikke. Det ville jo gå på tvers av maktfordelingsprinsippet. 

Trontalen presenterer jo regjeringens politikk. Regjeringen er formelt sett kongens råd. Det er jo derfor det er kongen, og ikke statsministeren som leser den. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (8 timer siden):

Tenker at hvis MM skulle representert i dag, så ville det vært meget symboltungt. Hun som var en av de med lengst og nærest kontakt med Epstein, skal bukkes og neies for av stortingspolitikere inkludert statsministeren som må stå til rette for bistandsmidler, tenketanker finansiert av menneskehandel gjennom Epstein , men Dronning Mette Marit er så opphøyd at hun skal slippe unna og heves langt over de andre med knytninger til Epstein. Det er galskap i praksis. 

Jeg ble nærmest litt lettet da jeg hørte at hun uteble i dag på grunn av det du nevner.

Tenk at vi er der, at jeg, som tidligere monarkist, i det hele tatt kan tenke tanken om at det er bra dronningen ikke dukker opp siden det hadde vært litt pinlig å se henne der.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Momma skrev (4 minutter siden):

Jeg ble nærmest litt lettet da jeg hørte at hun uteble i dag på grunn av det du nevner.

Tenk at vi er der, at jeg, som tidligere monarkist, i det hele tatt kan tenke tanken om at det er bra dronningen ikke dukker opp siden det hadde vært litt pinlig å se henne der.

Jeg måtte humre litt da jeg leste denne  humoristiske skråblikk artikkelen i Aftenposten. 

https://www.aftenposten.no/meninger/skisse/i/xlPlRp/plutselig-sa-siri-noe

«Dronning Mette-Marit skulle vært med, men meldte avbud fordi hun var syk. Hun ville uansett vært en dag for sent ute. Kontrollkomiteens Epstein-høring var jo dagen før.»

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Alstadheim i Aftenposten pleier å skrive satire av og til. Dagens hadde et fornøyelig avsnitt.

«Dronning Mette-Marit skulle vært med, men meldte avbud fordi hun var syk. Hun ville uansett vært en dag for sent ute. Kontrollkomiteens Epstein-høring var jo dagen før.

https://www.aftenposten.no/meninger/skisse/i/xlPlRp/plutselig-sa-siri-noe

To sjeler, en tanke 🤭 vi postet om denne artikkelen samtidig. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (7 minutter siden):

To sjeler, en tanke 🤭 vi postet om denne artikkelen samtidig. 

Så kjedelig at den er bak betalingsmur

• Liker 2
Skrevet

#ikkemindronning

Vet ikke om dette fortsatt er aktuelt. Men herregud så flau jeg er nå av vårt nye kongehus. Herregud!

Jeg klarer fortsatt ikke forstå at Kong Harald er død. Nå håper jeg Dronning Sonja får ha et langt fredfult liv. Når hun faller bort så er kongefamilien død for meg.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
MalloryK skrev (6 minutter siden):

#ikkemindronning

Vet ikke om dette fortsatt er aktuelt. Men herregud så flau jeg er nå av vårt nye kongehus. Herregud!

Jeg klarer fortsatt ikke forstå at Kong Harald er død. Nå håper jeg Dronning Sonja får ha et langt fredfult liv. Når hun faller bort så er kongefamilien død for meg.

Det hadde hun sikkert vært glad for å høre at du tenker om hennes barn og barnebarn.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Det hadde hun sikkert vært glad for å høre at du tenker om hennes barn og barnebarn.

For ikke å si svigerbarn.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...