Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sariou skrev (9 minutter siden):

Det er veldig mye i denne saken man kan dømme Mette Marit for, blant annet innblanding og opprydding. Kommunikasjonen med Epstein tyder vel også på at hun ikke har supergode verdier. Men vi kan ikke vite noe om hvorvidt hun har akseptert at barna hennes kaller kvinner for horer basert på at Marius gjør det og ikke unnskylder. Virkelig ikke. 

Klippet ut det jeg ville kommentere.

Hadde det ikke vært for det famøse brevet på Kongehusets egne sider som hun skrev på Marius sin 20 (!!) års dag, så hadde vi ikke kunne sagt så mye om det. Men der står det svart på hvitt at folk har uttrykt bekymring for oppførselen til MBH. Og hun mener folk har hatt urealistiske forventninger. Hun forsvarer ungdomsopprør og sier hennes var verre. Så vi vet litt om holdning.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Hadde det ikke vært for det famøse brevet på Kongehusets egne sider som hun skrev på Marius sin 20 (!!) års dag, så hadde vi ikke kunne sagt så mye om det. Men der står det svart på hvitt at folk har uttrykt bekymring for oppførselen til MBH. Og hun mener folk har hatt urealistiske forventninger. Hun forsvarer ungdomsopprør og sier hennes var verre. Så vi vet litt om holdning.

Poenget mitt er at vi ikke kan si noe om oppdragelsen hans basert på det Marius selv sier. Det er dårlig gjort mot alle de fortvila foreldrene rundt om, som virkelig gjør sitt beste, kjemper for ungene sine, gråter i desperasjon og er helt i villrede, fordi ungene deres gjør fæle ting (uten å være flaue) til tross for at de har fått tydelig beskjeder hjemme. Det ble påstått her at Marius IKKE har fått beskjed hjemme om at man ikke kan kalle kvinner for horer, fordi han selv forsvarte det i rettssaken. Jeg møter som sagt mange som er i samme situasjon, og synes det er viktig at vi er klar over at det faktisk ikke er noen sammenheng der. Folk tar utrolig dumme valg og er både slemme og ondskapsfulle, selv om de har fått god oppdragelse og god danning hjemme. 

• Liker 5
Skrevet
Sariou skrev (2 minutter siden):

Poenget mitt er at vi ikke kan si noe om oppdragelsen hans basert på det Marius selv sier. Det er dårlig gjort mot alle de fortvila foreldrene rundt om, som virkelig gjør sitt beste, kjemper for ungene sine, gråter i desperasjon og er helt i villrede, fordi ungene deres gjør fæle ting (uten å være flaue) til tross for at de har fått tydelig beskjeder hjemme. Det ble påstått her at Marius IKKE har fått beskjed hjemme om at man ikke kan kalle kvinner for horer, fordi han selv forsvarte det i rettssaken. Jeg møter som sagt mange som er i samme situasjon, og synes det er viktig at vi er klar over at det faktisk ikke er noen sammenheng der. Folk tar utrolig dumme valg og er både slemme og ondskapsfulle, selv om de har fått god oppdragelse og god danning hjemme. 

Du snakker om erfaring fra egen jobb. Min erfaring fra egen jobb med ungdommer, er at foreldrenes holdning til grensesetting har svært mye å si for om ungdommen klarer å endre egen atferd. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Sariou skrev (10 minutter siden):

Jeg er delvis enig med deg. De fleste foreldre gjør så godt de kan, man kan aldri garantere for utfallet.

Men samtidig så er det jo påfallende at han forholder seg så nonchalant til det når han hører det selv? Jeg tenker man skal være ganske skada for å ikke skamme seg over det. Her forsvarerer han det i tillegg. Om det ikke sier så mye om oppdragelsen så sier det mye om han. 
Nå har jeg særdeles lite tiltro til MM og farsfamilien til MBH. Virker som om mye er langt bort fra mine verdier og holdninger er normalt/godtatt der. Da tenker jeg på alt vi vet om den familien og ikke kun MBH-saken. 
Derfor er det også lettere å trekke konklusjon om at noe har sviktet på veien. 

Endret av Eyr
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (12 minutter siden):

Du snakker om erfaring fra egen jobb. Min erfaring fra egen jobb med ungdommer, er at foreldrenes holdning til grensesetting har svært mye å si for om ungdommen klarer å endre egen atferd. 

Det er jeg helt enig i. Men nå vet vi jo faktisk ikke om Marius er i stand til å endre egen adferd. Han var fremdeles en syk rusmisbruker under rettssaken. Vi vet ikke om han er frisk nå. 

Tidligere i tråden skrev noen at vi må anta at han har vært rusfri mens han var fengslet. Dessverre er det veldig mye rus i norske fengsler. Det er ikke uvanlig at unge innsatte begynner å ruse seg mens de er i fengsel. Anbefaler denne rapporten, som blant annet sier dette:

Sitat

43 prosent av respondentene kjenner til ett eller flere tilfeller der innsatte uten tidligere rusmiddelbruk har utviklet avhengighet under soning.

88 prosent av de ansatte rapporterer at innsattes rusmiddelbruk har påvirket arbeidshverdagen negativt én eller flere ganger.

Nær én av ti har opplevd konflikter knyttet til bruk og salg av narkotika blant innsatte én eller flere ganger.

26 prosent har oversett mistanke om rusbruk.

Endret av Sariou
  • Liker 1
Skrevet
Eyr skrev (1 minutt siden):

Men samtidig så er det jo påfallende at han forholder seg så nonchalant til det når han hører det selv? Jeg tenker man skal være ganske skada for å ikke skamme seg over det. Her forsvarerer han det i tillegg. Om det ikke sier så mye om oppdragelsen så sier det mye om han. 

Ja, det sier veldig mye om ham. "Skada" er ikke et ord jeg ville brukt, men jeg skjønner hva du mener. Det kan være mange grunner til det han gjør. Det kan dreie seg om sykdom eller det kan dreie seg om at han ønsker å fremstå slik. Det kan selvfølgelig også hende at det er fordi det å kalle kvinner horer er daglig rundt middagsbordet på Skaugum. Men vi kan ikke vite noe om det, basert på at han gjør det. Og av respekt for andre foreldre, ikke Mette Marit, men andre helt vanlige foreldre, synes jeg vi bør være bevisst på det. 

Det som er ganske sikkert er at han ikke på ekte tror at det er greit/normalt. Han har jo vært en del av et samfunn han også. Han har gått på norsk skole, og dette lærer man på norsk skole. 

• Liker 1
Skrevet
Eyr skrev (27 minutter siden):

Jeg er sånn som deg. Jeg blir ikke starstrucked i det hele tatt. Går på konserter for musikken sin del ikke for å være groupie. 

Jeg kan ikke forstå det. Men tydeligvis er jeg i mindretall da mennesker hyler og roper av å se kjente personer/idoler etc. 
Men må nok bare godta at det er sånn😮‍💨

Jeg er nok påvirket av egen oppvekst og livet nå. Hadde en pappa som ikke var snill. Men fikk stadig høre av folk utenfra da det ble kjent at han ikke var grei mot barna sine at; nei det kunne ikke folk tro om han, han som var så hyggelig og høflig utad, med et respektert og godt yrke. Han han hadde høy status i byen. Får fortsatt høre det over 30 år etterpå.
Folk må begynne å se bak fasaden. Der finner man mye rart. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Grensesetting betyr utrolig mye ja. Man må også være åpne for at noen unger er såpass rabiate med ekstrem ADHD, at selv med grensesetting så sklir det helt ute av kontroll.

Mener å huske MM nevnte noe med at de trengte hjelp med Marius fra utenforstående personer (psykiatri? Skole-helse tjeneste?). Han var kanskje mer enn de var istand til å takle som foreldre?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Huldra27 skrev (11 timer siden):

Da får vi være enige om å være uenige i akkurat dette.

For meg er det ekstremt imponerende når noen har vokst opp med å se de man naturlig ser opp til og lærer av skade andre og velger selv ikke å skade andre. 

Han skylder vel teknisk sett ingen av oss noe annet enn å være en grei ung kar. Noe som vil vise seg gjennom handlinger og adferd. Jeg er ikke uenig i dette med utdannelse og jobb, bare så det er sagt.

Jeg ville på generelt grunnlag ha vært enig i dette med hyllesten, men forhåpentligvis vil det ikke gjøre noen skade å hylle litt fordi man er litt stolt og glad over at det virker som om han er på riktig vei.

Akkurat det er vel de aller , aller flest ungdommer….

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Eyr skrev (22 minutter siden):

Enig. Er det noe vi vet er at makt og penger korrumperer.

For er det noe vi trenger i dagens samfunn er det mer godhet og mennesker som står opp for all ondskap og forskjellsbehandling som foregår. Undertrykkelse, sult, krig, fattigdom etc. det er så mange problemer både i Norge og verden når det kommer til sårbare mennesker. Men jeg ser ingen engasjement fra eliten vår og noen jeg spesielt hadde ventet det fra er Kongefamilien. De virker mer opptatt av å sikre sine egne verdier og leve et liv i sus og dus. Finnes ikke noe Alt for Norge, og heie på idrettsheltene våre er for enkelt. 

Det er akkurat det vi trenger og det vi må ha 🩷 her er jeg veldig enig! Det er så viktig. 

• Liker 4
Skrevet
Eyr skrev (27 minutter siden):

Enig. Er det noe vi vet er at makt og penger korrumperer.

Jeg ønsker jo å tro at de er gode mennesker som kan være flotte rollemodeller i dagens samfunn. For er det noe vi trenger i dagens samfunn er det mer godhet og mennesker som står opp for all ondskap og forskjellsbehandling som foregår. Undertrykkelse, sult, krig, fattigdom etc. det er så mange problemer både i Norge og verden når det kommer til sårbare mennesker. Men jeg ser ingen engasjement fra eliten vår og noen jeg spesielt hadde ventet det fra er Kongefamilien. De virker mer opptatt av å sikre sine egne verdier og leve et liv i sus og dus. Finnes ikke noe Alt for Norge, og heie på idrettsheltene våre er for enkelt. 

Veldig enig i dette. Og der synes jeg jo spesielt Mette Marit med sin kontakt med Epstein og senere bortforklaringer utmerker seg i negativ retning. For meg er det vanskelig å tro på at hun ikke visste noe, men jeg anerkjenner at folk svelger den. Men jeg ville forventet at hun la seg langflat og sa unnskyld veldig mye tydeligere enn hun har gjort, i stedet har vi fått masse bortforklaringer om at hun var syk, slet med rollen sin og også var et offer. Det er virkelig helt oppsiktsvekkende svakt. Mulig hun følte seg som et offer, eller gjør det i ettertid, men det burde hun holdt kjeft om, når de virkelige ofrene i denne saken har gjennomgått så store traumer som de har. Hennes opplevelse av å være manipulert og et offer er virkelig helt fullstendig irrelevant, og det burde hun vite. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Krimskrans skrev (5 timer siden):

«Tilsynelatende» ja… Vi vet jo praktisk talt ingenting om denne unge mannen. Han har utseende med seg (om det er en avgjørende egenskap), ja. Hvorvidt han er høflig og hyggelig kan det sikkert være delte meninger om, men det blir kun spekulasjoner…

Vi vet ingenting om han.

Han bør jo være rimelig intelligent, da , siden han har fått studieplass både i Lisboa , Paris og Berlin .

Eller…..?

• Liker 3
Skrevet
Leonaen skrev (7 minutter siden):

Jeg er nok påvirket av egen oppvekst og livet nå. Hadde en pappa som ikke var snill. Men fikk stadig høre av folk utenfra da det ble kjent at han ikke var grei mot barna sine at; nei det kunne ikke folk tro om han, han som var så hyggelig og høflig utad, med et respektert og godt yrke. Han han hadde høy status i byen. Får fortsatt høre det over 30 år etterpå.
Folk må begynne å se bak fasaden. Der finner man mye rart. 

Slike ting farger. Har også opplevd ting som gjør meg mindre naiv og godtroende på godt og vondt. 🫶🏼 

Skal mer til for å bevise at man er gode mennesker enn et pent ytre og overflatisk prating. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Sariou skrev (9 minutter siden):

Veldig enig i dette. Og der synes jeg jo spesielt Mette Marit med sin kontakt med Epstein og senere bortforklaringer utmerker seg i negativ retning. For meg er det vanskelig å tro på at hun ikke visste noe, men jeg anerkjenner at folk svelger den. Men jeg ville forventet at hun la seg langflat og sa unnskyld veldig mye tydeligere enn hun har gjort, i stedet har vi fått masse bortforklaringer om at hun var syk, slet med rollen sin og også var et offer. Det er virkelig helt oppsiktsvekkende svakt. Mulig hun følte seg som et offer, eller gjør det i ettertid, men det burde hun holdt kjeft om, når de virkelige ofrene i denne saken har gjennomgått så store traumer som de har. Hennes opplevelse av å være manipulert og et offer er virkelig helt fullstendig irrelevant, og det burde hun vite. 

Ja, for meg er det helt soleklart at det er mye grums som har funnet sted. Men jeg har også erfaring med hvor mye en person kan lyve og vri på sannheten for at ting skal passe den personen. Derfor er det nok mye lettere for meg å forstå mekanismen bak det som foregår. Jeg forventer ikke at alle skal se det, men det bekymrer meg at ting som er helt åpenlyst også blir godtatt.

Når vi ikke har noen krav til verdier, normer og holdninger lenger og i tillegg forsvarer personer i maktposisjoner så blir jeg skremt over retningen vi er på vei i. 

Endret av Eyr
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Sariou skrev (48 minutter siden):

Først og fremst: jeg insinuerer ingenting, jeg sier at vi ikke vet. (Ordet implisere betyr noe veldig annet enn det du gir uttrykk for å tro at det betyr her). Dernest: jeg snakker om ham som voksen. Du snakker om barn. At du skriver at du aldri har likt Ingrid Alexandra som barn, helt fra hun var nyfødt, mens du har likt broren hennes, fordi han var pen/søt, det reagerer jeg sterkt på. Det synes jeg er en skikkelig ugrei måte å omtale barn på. Det spiller ingen rolle at de er voksne nå. 

Jeg vil først understreke at jeg er enig i veldig mye av det du skriver i denne tråden, og jeg synes du for det meste har veldig gode innlegg. Men her bommer du dessverre grovt. 

Gjennom jobben min har jeg møtt mange unge menn/gutter i tenårene som er på kanten av samfunnet, mange på liknende måter som Marius. Og jeg har møtt omtrent like mange fortvilte foreldre, som selv er sjokkerte over hvordan barna deres snakker og hva de gjør. Felles for disse guttene er blant annet at de er syke (rusmisbruk er en sykdom, og Marius oppgir også selv psykisk sykdom), og man kan ikke dømme noens foreldreskap basert på hvordan barna deres handler når de er syke/rusa. Det er ikke foreldrene som har feilet når barna blir rusmisbrukere og/eller psykisk syke. Videre er det for veldig mange av disse guttene et image, noe de ønsker å opprettholde (kanskje som et resultat av sykdommen), og det veier tyngre enn oppdragelsen.

Jeg kan love deg at det finnes foreldre som er enormt gode foreldre, som forteller barna sine en milliard ganger at man ikke kaller kvinner horer og det som verre er, og som likevel opplever at barna deres gjør det. Og det trenger ikke engang dreie seg om rus eller sykdom. Det handler om at det er veldig mye mer enn foreldrene som påvirker barn, og at særlig tenåringer har et naturlig behov for å frigjøre seg fra foreldrene sine, og det resulterer dessverre i både oppførsel og ordbruk som er langt over grensen for hva foreldrene aksepterer. 

Det er veldig mye i denne saken man kan dømme Mette Marit for, blant annet innblanding og opprydding. Kommunikasjonen med Epstein tyder vel også på at hun ikke har supergode verdier. Men vi kan ikke vite noe om hvorvidt hun har akseptert at barna hennes kaller kvinner for horer basert på at Marius gjør det og ikke unnskylder. Virkelig ikke. 

Det er også urimelig å kreve av foreldre at de offentlig tar avstand fra egne barn. Enten de er biologiske eller ikke. 

Jeg forstår alt du skriver. Og ja det finnes gode foreldre som vil barna sine vel og har gjort alt de kan.

Men så har du også foreldre som ikke er gode. Som ikke setter grenser, som driver omsorgssvikt og misbruk. Som barna lærer av. 
De finnes de også. Vi kan ikke snakke om kun gode foreldre som gjør sitt beste uten å snakke om de foreldrene som ligger i andre enden av skalaen. Da skuffer vi unna store deler av et samfunnsproblem og viktigheten av å jobbe for at ting kan bli bra. Vi kan ikke bare late som at alle foreldre er gode foreldre. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (11 timer siden):

Haakon Magnus ta fra søsteren diplomatpasset? 
Vel , vil ikke holde pusten…

Husk ; « flokken» holder sammen !!

Han kan gjerne ta både prinsessetittel og diplomatpass, men jeg holder ikke pusten.

Det er nok lite sannsynlig at det skjer, for jeg vil tro de ønsker å holde døren på gløtt for ML. Vi har jo et svært tynt bemannet kongehus som strengt tatt har behov arbeidskraften hennes (forutsatt at hun tar til vettet, dropper sjamanen og toner ned det alternative). Mener å huske ML var godt likt og flink i jobben mens hun fortsatt representerte.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sariou skrev (37 minutter siden):

Ja, det sier veldig mye om ham. "Skada" er ikke et ord jeg ville brukt, men jeg skjønner hva du mener. Det kan være mange grunner til det han gjør. Det kan dreie seg om sykdom eller det kan dreie seg om at han ønsker å fremstå slik. Det kan selvfølgelig også hende at det er fordi det å kalle kvinner horer er daglig rundt middagsbordet på Skaugum. Men vi kan ikke vite noe om det, basert på at han gjør det. Og av respekt for andre foreldre, ikke Mette Marit, men andre helt vanlige foreldre, synes jeg vi bør være bevisst på det. 

Det som er ganske sikkert er at han ikke på ekte tror at det er greit/normalt. Han har jo vært en del av et samfunn han også. Han har gått på norsk skole, og dette lærer man på norsk skole. 

Siden du nevner skole, så er jo erfaringen min derfra. Og hvis skolen ikke har foreldre med seg, så får vi det ikke til. I brevet står det at «samfunnet» (lærere og andre) har reagert på oppførselen, men MM argumenterer for at rollen var vanskelig. På det tidspunktet var MBH en voksen mann. Og målet med brevet var jo å irettesette norsk presse. Bare det; at hun bruker sin posisjon, på et offentlig medium i regi av Kongehuset, til å irettesette pressen det sier en del. Hun snakker om ungdomsopprør som må være i fred fra pressen. Og hennes eget opprør, som hun jo også sier var verre (!!), trekkes frem. 

Så kan man jo lurer på hva det var hun ikke vil de skal skrive om. Og hva som kunne ha vært resultatet om de hadde skrevet om det. For rusmisbruket var kjent, men de valgte å ikke skrive om det. Kunne noe vært unngått om MM hadde holdt seg unna?

I stedet er brevet gjennomsyret av «forståelse». 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Jeg må si at jeg undrer meg over at kongehuset lot henne få publisere det brevet. Har MM fått kjøre enmannsshow?

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Eyr skrev (34 minutter siden):

Ja, for meg er det helt soleklart at det er mye grums som har funnet sted. Men jeg har også erfaring med hvor mye en person kan lyve og vri på sannheten for at ting skal passe den personen. Derfor er det nok mye lettere for meg å forstå mekanismen bak det som foregår. Jeg forventer ikke at alle skal se det, men det bekymrer meg at ting som er helt åpenlyst også blir godtatt.

Når vi ikke har noen krav til verdier, normer og holdninger lenger og i tillegg forsvarer personer i maktposisjoner så blir jeg skremt over retningen vi er på vei i. 

Veldig enig i det du skriver her. Det er velformulert og tydelig. 

CeXNS skrev (9 minutter siden):

Siden du nevner skole, så er jo erfaringen min derfra. Og hvis skolen ikke har foreldre med seg, så får vi det ikke til. I brevet står det at «samfunnet» (lærere og andre) har reagert på oppførselen, men MM argumenterer for at rollen var vanskelig. På det tidspunktet var MBH en voksen mann. Og målet med brevet var jo å irettesette norsk presse. Bare det; at hun bruker sin posisjon, på et offentlig medium i regi av Kongehuset, til å irettesette pressen det sier en del. Hun snakker om ungdomsopprør som må være i fred fra pressen. Og hennes eget opprør, som hun jo også sier var verre (!!), trekkes frem. 

Så kan man jo lurer på hva det var hun ikke vil de skal skrive om. Og hva som kunne ha vært resultatet om de hadde skrevet om det. For rusmisbruket var kjent, men de valgte å ikke skrive om det. Kunne noe vært unngått om MM hadde holdt seg unna?

I stedet er brevet gjennomsyret av «forståelse». 

Jeg har ikke lest dette brevet, så det uttaler jeg meg ikke om. Det jeg sier er kun at vi ikke kan bruke Marius sin språkbruk og/eller egne reaksjoner på det som bevis på hvilke språkbruk som er tillatt på Skaugum. Og det sier jeg ikke for å forsvare Mette Marit, men for å forsvare alle de andre foreldrene som står i liknende situasjoner, til tross for iherdig og god innsats.

Endret av Sariou
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...