Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sariou skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig det ikke en sammenblanding av rettsvesenet. Det er jo hele poenget med maktfordelingsprinsippet i Norge. Regjeringen er adskilt fra den dømmende makt. Sammenblanding ville vært om regjeringen forslo en lovendring for å påvirke en konkret sak i deres interesse. 

Og kvifor måtte då justisminister Mikkel Wara gå av når sambuaren hans vart pågripen / var under etterforsking av Pst? Om det ikkje var fordi justisministeren er øvste leiaren for Pst, meiner eg, sjølv om Wara sjølv ikkje hadde gjort noko gale. Det handlar om truverdigheit, og då er det viktig å unngå samanblanding av roller. Ein justisminister med sambuar under etterforsking er ikkje lenger uhilda og er dermed kompromittert i rolla si.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (43 minutter siden):

Eg trur du bør lesa artikkelen Eufemia lenka til før du går laus på argumentasjonen hennar; det ligg nemleg mange av svara du etterlyser 😉

Det endrer ikke innlegget mitt. At en politisk redaktør skriver en kommentar, gjør ikke påstandene til fakta. Artikkelen, altså kommentaren som uttrykker Fjellheims egne holdninger, stadfester bare at Skjalg Fjellheim har subjektive tolkninger. Han besitter ikke sannheten.  Tvert imot er teksten hans full av formuleringer som "mistanken", "vi må nesten legge til grunn", "mange vil si" og alskens synsing av hva MM tenker, hvorfor hun gjør det hun gjør og hva hun vil måtte leve med for all fremtid. 

En kommentar kan være relevant som en opinionsytring, men den kan ikke brukes som dokumentasjon på at konklusjonene i kommentaren er fakta.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

Og kvifor måtte då justisminister Mikkel Wara gå av når sambuaren hans vart pågripen / var under etterforsking av Pst? Om det ikkje var fordi justisministeren er øvste leiaren for Pst, meiner eg, sjølv om Wara sjølv ikkje hadde gjort noko gale. Det handlar om truverdigheit, og då er det viktig å unngå samanblanding av roller. Ein justisminister med sambuar under etterforsking er ikkje lenger uhilda og er dermed kompromittert i rolla si.

Dette er total avsporing. Men: Han måtte ikke gå. Han gikk selv, fordi han måtte ta seg av flokken. ;)

https://www.nrk.no/norge/tor-mikkel-wara-gar-av-som-justisminister-1.14494705

– De siste ukene har vært tøffe for min lille familie. I dag har jeg varslet Erna og Siv om at jeg ønsker å tre av som justisminister. Beslutningen er fullt og helt min egen, og beslutningen kommer fordi det er noen som trenger meg mer enn regjeringen, sier Tor Mikkel Wara til pressen.

• Liker 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (32 minutter siden):

Tenesteboligar til staben? Kontor til eskorten/pst? Pauserom til garden? Var det kan henda tenesteboligar dei vart nytta til før utleigeverksemda tok til, nokon som veit?

Hvorfor skal staben ha tjenesteboliger? Hvordan skal det foregå tenker du? Skal de ha lav lønn for å bo gratis på Skaugum? Eller skal det komme på toppen av lønnen? Skal de ha boplikt på Skaugum? 

• Liker 2
Skrevet
Vilde78 skrev (1 time siden):

Hva foreslår du at gjøres med boligmassen? 

Student-boliger , kunne vel vært en idé ?

• Liker 1
Skrevet
Hekken skrev (23 minutter siden):

Hvordan skal dét foregå?

• Nyttig 1
Skrevet
Holger Pan skrev (5 timer siden):

Oida🙄

Her blandes det sammen ganske mye rart.  At Kongen har en høyere rang enn statsministeren, innebærer ikke i seg selv at det oppstår en sammenblanding av rettsvesenet fordi en person under strafferettslige kontrolltiltak bor på kongens private eiendom.  Støre-eksempelet er dessuten hypotetisk. "Det tror jeg ikke hadde skjedd" sier ikke at det ville vært konstitusjonelt problematisk dersom det hadde skjedd. 

Det er også verdt å være presis på begrepene: Fotlenke og en pågående straffesak gjør ikke automatisk en person til domfelt kriminell. Det kommer an på hvilken dom det eventuelt er snakk om (den er anket og derfor ikke rettskraftig), og hva kontrolltiltaket gjelder, som her er gjentakelsesfare for brudd på besøksforbud overfor Frognerkvinnen.

At Høyesterettsjustitiarius deltar i en offentlig seremoni samtidig som et familiemedlem av Kongen deltar, dokumenterer heller ikke noen sammenblanding mellom kongefamilien og domstolene.

For at "absurd sammenblanding" skal følge av dette, må det faktisk dokumenteres hva som er blandet sammen.

CeXNS skrev (4 timer siden):

Han er domfelt kriminell. Dømt for flere forhold. Ankefrist er ute. Han har selv innrømmet straffeskyld. 

Resten av gnaget ditt er bare kverulering og ordkløyveri, så det er bare bla, bla, bla i mine øyne. 

Tja, en del av det rettssystemet hun representerer innebærer permisjoner/fremstillinger, altså er det ingen konflikt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Skrevet
Vilde78 skrev (3 timer siden):

Hva foreslår du at gjøres med boligmassen? 

Kanskje en god løsning ville være å skatte av inntekten. Frivillig. Som sin slektning i Storbritannia. (Jeg har mine tvil).

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (3 timer siden):

Skal de være gratis, da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...