Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Huldra27 skrev (Akkurat nå):

Ikke en voksen kvinne som potensielt kunne egne seg som dronning.

Et barn.

En 18-åring er en ungdom i tenårene, ikke en voksen kvinne.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
lurker skrev (5 timer siden):

Men i alle dager, tror du mange som leste det der fikk et negativt inntrykk av henne?

De fleste som tenker noe mer over det, tenker vel bare det som sant er, at hun ikke har erfaring med å være i offentligheten ennå og at hun ikke tenkte så langt.

Det er ikke noe som reflekterer negativt over en 18-åring?

Hun var stolt og glad, og ble kontant overstyrt. Foran andre mennesker. Jeg liker det ikke.

Vis meg, da, alle forum som flommer over av positive karakteristikker av SM og IA.

Omdømmebygging. MM, HM og MBH har alle nytt godt av dette. Hvor er den positive omdømmebyggingen av SM og IA?

Endret av Huldra27
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er en sinnssyk standard å sette på en tenåring, å forvente at hun skal være voksen-voksen bare fordi hun er 18.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Hun var knapt fylt 18. Hun var fortsatt et barn. 

lurker skrev (1 minutt siden):

En 18-åring er en ungdom i tenårene, ikke en voksen kvinne.

Ja, det er inntrykket som ble etterlatt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Huldra27 skrev (1 minutt siden):

Ja, det var akkurat inntrykket man ble sittende igjen med.

Et barn som ble veiledet av sin forelder.

Et barn.

Handlet det om 18-årsdagen?  Forventet du at hun skulle være klar til å ta over tronen da?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Huldra27 skrev (Akkurat nå):

Ja, det er inntrykket som ble etterlatt.

Fordi det stemmer. Hvem i all verden har inntrykk av at alle verdens 18-åringer er fulle av erfaring og har en tipp topp konsekvenstenking? Hvis det er den standarden folk setter på tenåringer, synes jeg synd på tenåringene. Det er et umåtelig stort press å legge på så unge folk.

• Liker 10
Skrevet
lurker skrev (8 minutter siden):

Jeg har abonnement der.

Det er en lang sak, og nesten helt nederst kommer det:

"– Til slutt – kunne vi få se bildene dine?

Prinsessen inviterer oss opp på rommet sitt, men blir stanset av faren sin. Dette er tross alt privat område.

Nede i stuen igjen viser Ingrid Alexandra oss alle tre maleriene mens hun leende bedyrer at det ikke akkurat er dette hun skal satse på som yrke."

Sitat fra: https://www.vg.no/nyheter/i/7dJlRo/prinsesse-ingrid-alexandra-i-sitt-foerste-intervju-jeg-har-selvfoelgelig-en-plan

Takk, dette var oppklarende. :) 

Huldra27 skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke noe behov for å se det. Men det er ikke interessant.

Ingrid Alexandra hadde et behov for å vise det frem. Det er det som er interessant. Et uskyldig, harmløst ønske. Som ble overstyrt og latterliggjort (også i denne tråden) og skrevet om i et stort intervju. I forbindelse med myndighetsdagen hennes. Det etterlater seg ikke inntrykket av en voksen kvinne klar til å ta på seg en viktig rolle. Det etterlater inntrykket av et barn som må beskyttes mot seg selv.

Nei, IA hadde ikke et behov for å vise frem rommet sitt, det kommer jo tydelig frem i klippet fra intervjuet @lurker har delt.

Journalisten spurte om å få se bildene IA hadde malt, IA svarte med å invitere journalisten med på rommet for å se maleriene. HM steppet inn og sa at det er privat område, så IA gikk i stedet og hentet bildene og viste dem frem i stuen der intervjuet ble gjort. 

Virker verken overstyrende eller latterliggjørende synes jeg.

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Huldra27 skrev (7 minutter siden):

Hun var stolt og glad, og ble kontant overstyrt. Foran andre mennesker. Jeg liker det ikke.

Hvis meg da, alle forum som flommer over av positive karakteristikker av SM og IA.

Omdømmebygging. MM, HM og MBH har alle nytt godt av dette. Hvor er den positive omdømmebyggingen av SM og IA?

Hadde bare HM hatt like streng kustus på kona si. 😃

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Huldra27 skrev (9 minutter siden):

Ja, det var akkurat inntrykket man ble sittende igjen med.

Et barn som ble veiledet av sin forelder.

Et barn.

Du overdriver noe helt ekstremt.

Normale voksne folk mottar korrigeringer eller forslag om å gjøre det på en annen måte hver eneste dag. Det går bra. Vi tåler det. Og vi forstår hva det er når vi ser det hos andre.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Perine skrev (10 minutter siden):

Handlet det om 18-årsdagen?  Forventet du at hun skulle være klar til å ta over tronen da?

Nei, men etter loven kunne hun potensielt ha gjort det. Det var jo det som var grunnlaget for den store feiringen. Derfor blir kontrasten til noen som sier: «Du får ikke lov til å vise dem rommet ditt» så stor.

Endret av Huldra27
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

Du overdriver noe helt ekstremt.

Normale voksne folk mottar korrigeringer eller forslag om å gjøre det på en annen måte hver eneste dag. Det går bra. Vi tåler det. Og vi forstår hva det er når vi ser det hos andre.

Ja, ikke sant! 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Huldra27 skrev (14 minutter siden):

Da får vi bare være enige i å være uenige.

Det ble etterlatt et inntrykk av noen med dårlig dømmekraft som ikke kunne stoles på, som var et barn selv om hun liksom var voksen, som ikke bestemte noe, som trengtes å bli rettledet av noen andre. 

Ikke akkurat det man ser etter i en tronarving.

Og det var ingen grunn til at vi i det hele tatt skulle kjenne til denne historien.

Er det dette du omtaler som ydmykelse?

Ellers er det jo greit å merke seg at det er IA selv som ønsker å ha foreldrene til stede under intervjuet.

«Prinsessen inviterer oss opp på rommet sitt, men blir stanset av faren sin. Dette er tross alt privat område.

Nede i stuen igjen viser Ingrid Alexandra oss alle tre maleriene mens hun leende bedyrer at det ikke akkurat er dette hun skal satse på som yrke.»

«En dør går opp. Inn kommer kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit. De har på forhånd spurt datteren om hun ønsker at de skal være til stede under intervjuet. Det vil hun. Foreldrene setter seg ned i en sofa i bakgrunnen.»

https://www.vg.no/nyheter/i/7dJlRo/prinsesse-ingrid-alexandra-i-sitt-foerste-intervju-jeg-har-selvfoelgelig-en-plan

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Huldra27 skrev (56 minutter siden):

Jeg synes at hun ble det.

Hun ble overstyrt, i forbindelse med sin egen fødselsdag. Dette havnet i avisene, så hele Norge fikk se at i stedet for en voksen ung kvinne potensielt klar til å ta på seg Kongerikets øverste embete (slik hele denne feiringen jo dreide seg om) så var hun en tåpelig liten jente som ikke engang fikk vise frem rommet sitt.

Disse opplysningene har nådd VG på et eller annet vis. Hvordan vites ikke. Artikkelen har fysisk blitt skrevet. Godkjent av en redaktør. Vi vet at også at den ikke hadde blitt trykket om den ikke hadde blitt uformelt godkjent av kongehuset, all den tid vi om alt som ikke ble trykket den gangen.

Det må nesten ha vært slik at det var ønsket at det var slik hun skulle fremstilles. 

Kongehuset har nære bånd med PR- og rådgivningsselskapet First House.

(Kilde: https://www.vg.no/nyheter/i/7bba3/mette-marits-bror-blir-first-house-sjef)

Kongehuset har egne PR-rådgivere. En slik fremstilling kan nesten ikke ha vært tilfeldig.

Dette er helt absurde påstander, men bare så det er sagt: kongehuset bestemmer ikke over media. De godkjenner ikke saker som trykkes. 

Huldra27 skrev (37 minutter siden):

Jeg har ikke noe behov for å se det. Men det er ikke interessant.

Ingrid Alexandra hadde et behov for å vise det frem. Det er det som er interessant. Et uskyldig, harmløst ønske. Som ble overstyrt og latterliggjort (også i denne tråden) og skrevet om i et stort intervju. I forbindelse med myndighetsdagen hennes. Det etterlater seg ikke inntrykket av en voksen kvinne klar til å ta på seg en viktig rolle. Det etterlater inntrykket av et barn som må beskyttes mot seg selv.

Hva snakker om du latterliggjøring i denne tråden? Det er bare du som påstår hun ble ydmyket her. Det er ingen andre som er kritiske til det på noen som helst måte.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Når jeg nå først sjekket ut denne påståtte "ydmykelsen" av IA kom jeg over en annen sak i samme intervju som er gjentagende kritisert i de kongelige tråder. IA omtale av forbilder og sin bror MBH i forbindelse med atten års dagen. 

Kanskje greit å konfrontere trådsannheter med fakta?

«Jeg har mange forbilder. Kanskje Maud og Leah og Emma, de er mine store forbilder. De har vært gjennom veldig mye, kanskje noe av det tøffeste man kan gå gjennom som barn.»

«– Så ser jeg også veldig opp til brødrene mine. Begge to, egentlig. Både Magnus, som alltid har vært veldig sjenert og tilbaketrukket, og nå er blitt skikkelig voksen og har kommet seg litt ut av skallet. Og selvfølgelig storebroren min, Marius, som jeg alltid har sett opp til. Han er veldig lojal mot alle dem han er glad i.»

https://www.vg.no/nyheter/i/7dJlRo/prinsesse-ingrid-alexandra-i-sitt-foerste-intervju-jeg-har-selvfoelgelig-en-plan

Endret av Miominoen
La inn link
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Huldra27 skrev (42 minutter siden):

Hvis meg da, alle forum som flommer over av positive karakteristikker av SM og IA.

Hun ble ikke "kontant overstyrt". Jeg husker det klippet godt, og opplevde at kronprinsen kom med det innspillet på en rolig og fin måte.

Du overdriver.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Man må tåle å se at et barn blir veiledet av sin forelder, ærlig talt.

Var hun et barn da?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Donatello skrev (6 minutter siden):

Var hun et barn da?

En tenåring da, hvis det er viktig.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er virkelig helt fint at HM veileder IA i forhold til å holde noe privat. Han vet noe om hvor viktig det er at noe holdes privat. Er det noe vi ikke trenger, så er det å bli med inn på rommet. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...