Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Same her, og mor mi er einig🥰 Ho meiner at IA har ei utstråling som til og med overgår dronning Sonja😉Denne reaksjonen kom etter gravferda ☺️

Hun var virkelig flott! ☺️

Hun imponerte også storlig ved edsavleggelsen på Stortinget. Verdig og vakker. Kanskje viktigst av alt. Hun så ut som om hun virkelig forsto stundens alvor! Gullines beskrivelse av henne som en vakker middelalderdronning var virkelig treffende 🥰 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Og den jobben stopper tvert ungen er 18? 

Ellers aner jeg ikke hva resten har med denne diskusjonen å gjøre, da jeg ikke har vært aggressiv eller forsøkt hugge av deg hodet når du eller noen andre har sagt noe pent om SM eller IA.

Jobben held vel strengt teke fram heile livet, iallfall for dei kongelege som i tillegg skal arbeida saman i ei slags familieverksemd der kongen er sjefen, men det er stor skilnad på intern rettleiing og offentleg korreks.

Trur elles neppe det er du som er målskiva her - har aldri opplevd deg som aggressiv e.l. ☺️

• Liker 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (På 15.9.2026 den 14.00):

Tror du Sonja hadde 91 % oppslutning i 1991?

Nå hadde ikke Sonja relasjoner med overgrepsdømte menneskehandlere heller da. Så det er respektløst å bruke den sammenligningen. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 timer siden):

Man må tåle å se at et barn blir veiledet av sin forelder, ærlig talt.

Ja, men kanskje ikkje i eit offentleg intervju; det er tid og stad for alt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Huldra27 skrev (5 timer siden):

Hun var stolt og glad, og ble kontant overstyrt. Foran andre mennesker. Jeg liker det ikke.

Hvis meg da, alle forum som flommer over av positive karakteristikker av SM og IA.

Omdømmebygging. MM, HM og MBH har alle nytt godt av dette. Hvor er den positive omdømmebyggingen av SM og IA?

Tja, reisa til Finnmark og turen til feriekolonien må vel kunna kallast omdømmebygging av IA?

Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

Så du synes det hadde vært bedre at de bare fortsatte, og hun evt gjorde noe dumt bare fordi faren ikke skulle si ifra under intervjuet? 

• Liker 1
Skrevet
Huldra27 skrev (57 minutter siden):

Det står deg naturligvis fritt til å mene, men det hadde forklart alt det folk stusser på ved IA og SM.

Her er vel litt av forklaringen på at så mange tillater seg å synse om det ene og det andre om oppdragelsen.

Jeg har sett dine mange innlegg i dag om manglende utvikling av autonomi (min oversettelse) og det ene verre enn det andre - kulminert i null grenser og tvangsregime. Det er dessverre ikke første gangen i tråden(e), og sikkert ikke siste.

Jeg har sett folk forsøke seg på tilknytningsteori og tilknytningsskader, ulike oppdragerstiler og dets følger etc.basert på personlige tolkninger av å bo hos bestemor, at kronprins Haakon i en bok i forbindelse med å "kjøpe" barnet fra å slå seg vrang i butikken uttalte at han ikke alltid følger faglige anbefalinger, at Mette-Marit i kontekst av noen plakater har sagt til Epstein at hun bestemmer hjemme, brevet fra Mette-Marit osv.osv.

At man har et behov for å forstå rettferdiggjør ikke at man lirer ut av seg hva man vil om andre mennesker. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Så du synes det hadde vært bedre at de bare fortsatte, og hun evt gjorde noe dumt bare fordi faren ikke skulle si ifra under intervjuet? 

Nei, men det hadde vore mykje betre om dei hadde diskutert scenarioet på førehand. Nest best ville vore å ha avtalt eit signal e.l. der faren kunne gi diskret beskjed undervegs om slike ting som dei ikkje hadde tenkt på oppstod.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (9 minutter siden):

Finnes det en link til dette intervjuet som ikke er under betalingsmur? 

Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Her er vel litt av forklaringen på at så mange tillater seg å synse om det ene og det andre om oppdragelsen.

Jeg har sett dine mange innlegg i dag om manglende utvikling av autonomi (min oversettelse) og det ene verre enn det andre - kulminert i null grenser og tvangsregime. Det er dessverre ikke første gangen i tråden(e), og sikkert ikke siste.

Jeg har sett folk forsøke seg på tilknytningsteori og tilknytningsskader, ulike oppdragerstiler og dets følger etc.basert på personlige tolkninger av å bo hos bestemor, at kronprins Haakon i en bok i forbindelse med å "kjøpe" barnet fra å slå seg vrang i butikken uttalte at han ikke alltid følger faglige anbefalinger, at Mette-Marit i kontekst av noen plakater har sagt til Epstein at hun bestemmer hjemme, brevet fra Mette-Marit osv.osv.

At man har et behov for å forstå rettferdiggjør ikke at man lirer ut av seg hva man vil om andre mennesker. 

Manglende autonomi er helt riktig, takk. Det er akkurat det som er resultatet av det jeg har forsøkt å skissere idag at kan observeres.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Nei, men det hadde vore mykje betre om dei hadde diskutert scenarioet på førehand. Nest best ville vore å ha avtalt eit signal e.l. der faren kunne gi diskret beskjed undervegs om slike ting som dei ikkje hadde tenkt på oppstod.

Nå er det jo ofte sånn at ting skjer litt spontant også underveis i intervjuer. Virket jo som om spørsmål om å få se bildene hennes, var nettopp det. Ikke lett å forberede seg på alt i forkant.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ungdommene trenger veiledning mye lenger enn til 18-årsdagen. Hva med de som starter i ny jobb? De trenger også veiledning, ung som eldre. Man blir aldri utlært.

Og hadde dere syntes det var greit å vise fram hele deres privatliv for hele Norge? Hva de med de som er kjente personer her til lands?

Noen viser fram hjemmene sine, men har sett lite av det de siste årene. De færreste er interessert i å gjøre det. Kanskje bortsett fra de som trenger å tjene noen kroner.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo ofte sånn at ting skjer litt spontant også underveis i intervjuer. Virket jo som om spørsmål om å få se bildene hennes, var nettopp det. Ikke lett å forberede seg på alt i forkant.

Ja, heilt klart, men intervju med kongelege på 18-årsdagen har tradisjonelt vore godt førebudde der dei har avtalt spørsmåla på førehand. Om dei vil ha det meir spontant, er det viktig å ha ein passande måte å handtera det på. Strengt teke synest eg at det er risikosport for kongelege som skal ha sitt fyrste offisielle intervju. Forstår at dei vil verka kule og moderne, men det krev ei god del erfaring å handtera spontanitet.

• Liker 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (6 minutter siden):

Tja, reisa til Finnmark og turen til feriekolonien må vel kunna kallast omdømmebygging av IA?

Ja, kanskje.

Men virket de? Mener å huske at det ble litt negativ publisitet og litt negative kommentarer her inne. Jeg tenkte mer på ting som . . . virket. Som det konfirmasjonsprogrammet. Men noe lignende ble aldri laget.

Men absolutt enig i at det kan ha vært forsøk på omdømmebygging. Eller ihvertfall at idéen var positiv publisitet. Omdømmebygging for meg er liksom noe mer subtilt, en strategi som sniker seg inn og foregår over tid, ikke noe så åpenbart og rett frem og noe som skjer to ganger og tilsynelatende ikke har noen positiv effekt. Men idéen var nok absolutt positiv publisitet. Det kan også faktisk ha vært et forsøk på omdømmebygging, bare ikke et veldig godt et. 

• Liker 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Ja, heilt klart, men intervju med kongelege på 18-årsdagen har tradisjonelt vore godt førebudde der dei har avtalt spørsmåla på førehand. Om dei vil ha det meir spontant, er det viktig å ha ein passande måte å handtera det på. Strengt teke synest eg at det er risikosport for kongelege som skal ha sitt fyrste offisielle intervju. Forstår at dei vil verka kule og moderne, men det krev ei god del erfaring å handtera spontanitet.

Og det kan virke som om IA var enig i det, siden hun ville ha foreldrene til stede under intervjuet. Og godt var jo det, da kunne Haakon korrigere.

• Nyttig 2
Skrevet
Huldra27 skrev (8 minutter siden):

Manglende autonomi er helt riktig, takk. Det er akkurat det som er resultatet av det jeg har forsøkt å skissere idag at kan observeres.

Det vet jeg allerede. Jeg skrev et innlegg om det.

• Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Det vet jeg allerede. Jeg skrev et innlegg om det.

Så bra. Da er vi enige.

Skrevet
-Pusheen- skrev (6 timer siden):

Noen ganger må barn overstyres. Det kalles oppdragelse, og ikke ydmykelse. 

Ja, men det hadde vore meir passande i mine auge om ho hadde blitt korrigert på noko slikt i all offentlegheit mens ho gjekk på barneskulen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Ja, men det hadde vore meir passande i mine auge om ho hadde blitt korrigert på noko slikt i all offentlegheit mens ho gjekk på barneskulen.

Jeg ser ikke problemet med å bli korrigert når man er 18 år heller, jeg da. 

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (20 minutter siden):

Klipper ut siste setning for å framheve: DETTE. Akkurat sånn.

Nuff said.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...