Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Perine skrev (3 minutter siden):

Dette skjønte jeg ikke mye av.  Hva legger du i foreldreansvaret om det ikke er å beskytte ungenes privatliv?

Å oppdra anstendige mennesker som er trygge på seg selv. Ikke ydmyke dem foran åpent kamera.

Performativt foreldreskap er noe slikt som: «Se hvilken god forelder jeg er.» Men det de i virkeligheten gjør er å ydmyke barna foran andre, gjøre barnet usikkert på seg selv, og kanskje stoppe barnet fra å gjøre et eller annet harmløst barnet hadde lyst til å gjøre som hadde gjort barnet stolt foran andre, jevnaldrende, eller, for eksempel, den norske befolkning. 

Eller de stopper barnet fra å gjøre noe faktisk dumt, men bruker det til å undergrave barnets selvtillit og evne til å stole på egen dømmekraft, slik at barnet blir enda mer hjelpeløst og avhengig av mor eller far eller begge to.

Det er påfallende at vi har sett dette i to av de meget få anledningene vi har sett de to yngste når de har gjort noe harmløst, når de aldri har prøvd å tøyle eldstemann fra hans genuint skadelige adferd.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Huldra27 skrev (48 minutter siden):

Hvis du snakker om Ingrid Alexandra, så hadde vært fint om du kunne peke på hvor man kan se dette.

Jeg har en vag formening om historien. Var det i forbindelse med 18-årsdagen hennes? For det så jeg på. Da var hun vel ihvertfall teknisk sett snart gammel nok til å bestemme selv?

Det var i forbindelse med et VG intervju som ble gjort i forbindelse med 18-års dagen. Jeg vet ikke om det ble filmet, kan ikke huske å ha sett det noe sted, bare lest det.

Jeg gjorde et Google søk og KI oppsummeringen sier dette:

Sitat

Kronprinsesse Ingrid Alexandra ble stanset av sin far, kronprins Haakon, da hun i et intervju med VG i forbindelse med sin 18-årsdag i 2022 foreslo å vise frem rommet sitt. 

Saken ble mye omtalt i både norsk og svensk presse. Da VG besøkte prinsessen i leiligheten på Skaugum, invitererte hun journalisten opp for å se rommet sitt, men kronprins Haakon grep raskt inn og stoppet henne fordi det er et privat område. 

I stedet for å vise frem rommet, ble intervjuet og omvisningen holdt i stuen nede. Der viste hun heller frem noen av maleriene hun hadde malt da hun satt i corona-isolasjon

Intervjuet ble vel gjort i en av stuene i representasjonslokalene i første etasje på Skaugum. IA ønsket å invitere VG opp i (den daværende) kronprinsfamiliens private leilighet for å vise frem rommet sitt. Jeg forstår godt at HM stoppet det, jeg hadde reagert negativt om han ikke gjorde det. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Huldra27 skrev (43 minutter siden):

Å oppdra anstendige mennesker som er trygge på seg selv. Ikke ydmyke dem foran åpent kamera.

Performativt foreldreskap er noe slikt som: «Se hvilken god forelder jeg er.» Men det de i virkeligheten gjør er å ydmyke barna foran andre, gjøre barnet usikkert på seg selv, og kanskje stoppe barnet fra å gjøre et eller annet harmløst barnet hadde lyst til å gjøre som hadde gjort barnet stolt foran andre, jevnaldrende, eller, for eksempel, den norske befolkning. 

Eller de stopper barnet fra å gjøre noe faktisk dumt, men bruker det til å undergrave barnets selvtillit og evne til å stole på egen dømmekraft, slik at barnet blir enda mer hjelpeløst og avhengig av mor eller far eller begge to.

Det er påfallende at vi har sett dette i to av de meget få anledningene vi har sett de to yngste når de har gjort noe harmløst, når de aldri har prøvd å tøyle eldstemann fra hans genuint skadelige adferd.

Må si at disse foreldrene har vist bedre forstand enn det du promoterer.  Hva så om de hadde sluppet TV-kamera inn på ungens soverom for å vise frem en ting.  Hva tror du at de hadde filmet? . Folk er dessverre desperate etter å grave i og finne noe å kritisere hos familien, fordekket med psykologiske antakelser om å "undergrave barnets selvtillit" og annet svada.

Endret av Perine
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Perine skrev (7 minutter siden):

Må si at disse foreldrene har vist bedre forstand enn det du promoterer.  Hva så om de hadde sluppet TV-kamera inn på ungens soverom for å vise frem en ting.  Hva tror du at de hadde filmet? Bamse-sengetøyet med skrukker på? Pysjen med dinosaurer og revnet søm? Barbiedukkene? Lekebilen av plast? Småbildene på korktavla fra stranden i utlandet sist vinter?  Der hadde hele familien tekkelig badetøy på.  Og hvordan hadde du skrevet i kommentarfeltene etter at du hadde sett alt dette?  Det hadde antakelig ikke blitt pent.  Jeg tenker at det hadde blitt kritikk av alt fra manglende stryking til for dyre og usunne leker, ukledelig badetøy, samt for å vise seg frem, og spørsmål om de hadde vett til å smøre seg med solkrem.  Folk er dessverre desperate etter å grave i og finne noe å kritisere hos familien, fordekket med psykologiske antakelser om å "undergrave barnets selvtillit" og annet svada.

Nei, for det er ingen ungdommer idag som poster bilder av rommene sine på sosiale medier.

Det skulle ha tatt seg ut.

• Liker 3
Skrevet
Huldra27 skrev (Akkurat nå):

Nei, for det er ingen ungdommer idag som poster bilder av rommene sine på sosiale medier.

Det er jo en viss forskjell på en prinsesse, som også er tronarving, og tilfeldige ungdommer da...

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

At kongeparet hindret NRK i å filme IAs soverom kan ses på som at de skjermet barna der og da, det er ikke et bevis på at de er generelt gode på å skjerme de yngste barna. De har ikke brydd seg om å skjerme barna fra de suspekte vennene til størstemann. Og de utgjør en større fare enn NRK. Hvem som helst av disse personene kunne ha installert skjulte kameraer. 

Når de ikke har fått mer kritikk for dette, så kan jeg ikke tenke meg at de hadde fått kritikk for å la NRK filme heller.

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
Ginny Weasley skrev (2 minutter siden):

Det er jo en viss forskjell på en prinsesse, som også er tronarving, og tilfeldige ungdommer da...

Hvordan da? Har norsk presse vært veldig kritiske til den norske kongefamilien, mener du? Mener du at det norske folk hadde naglet henne til veggen for å ha en bamse på rommet?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Huldra27 skrev (3 minutter siden):

Hvordan da? Har norsk presse vært veldig kritiske til den norske kongefamilien, mener du? Mener du at det norske folk hadde naglet henne til veggen for å ha en bamse på rommet?

Sikkerhetshensyn!

Mener du at enhver norsk ungdom er like interessant for de som vil drive med utpressing f.eks.? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Ginny Weasley skrev (11 minutter siden):

Det er nok ikke så stor forskjell på soverommene deres at det er noe problem …

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for gjengivelse av AI uten korrekt merking. 

Skrevet
Huldra27 skrev (49 minutter siden):

Min datter er ikke prinsesse, men hun er 18 om ikke lenge. Og det er mange ting hun ikke har fått lov å poste online også... Ser ikke problemet med at foreldre passer på, altså...

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

"Ser UD i kortene

Sayed mener det er viktig å få svar på hvordan sentrale norske aktører kunne ha kontakt med den avdøde finansmannen og seksualforbryteren.

- Hvordan kunne sentrale norske politikere og diplomater pleie kontakt med en mann som var ansvarlig for grusomme overgrep, menneskehandel og seksuell utnyttelse av unger? sier han." (Jf.https://www.dagbladet.no/nyheter/jagland-utelatt-fra-epstein-horing/85170053)

Kunne ikke dette også blitt skrevet nøyaktig likt ift. Kongehuset og den gang kronprinsesse MM, nå dronning MM? Burde det ikke blitt foretatt en nøyaktig lik undersøkelse rundt MMs kontakt med Epstein? For hvordan i h..... kan dette ha skjedd eller at nåværende konge faktisk visste om kontakten og tillot sin kone å opprettholde kontakten over flere år? 

• Liker 3
  • Nyttig 12
Skrevet
Istapp skrev (23 minutter siden):

"Ser UD i kortene

Sayed mener det er viktig å få svar på hvordan sentrale norske aktører kunne ha kontakt med den avdøde finansmannen og seksualforbryteren.

- Hvordan kunne sentrale norske politikere og diplomater pleie kontakt med en mann som var ansvarlig for grusomme overgrep, menneskehandel og seksuell utnyttelse av unger? sier han." (Jf.https://www.dagbladet.no/nyheter/jagland-utelatt-fra-epstein-horing/85170053)

Kunne ikke dette også blitt skrevet nøyaktig likt ift. Kongehuset og den gang kronprinsesse MM, nå dronning MM? Burde det ikke blitt foretatt en nøyaktig lik undersøkelse rundt MMs kontakt med Epstein? For hvordan i h..... kan dette ha skjedd eller at nåværende konge faktisk visste om kontakten og tillot sin kone å opprettholde kontakten over flere år? 

Dette har ingenting med kongehuset å gjøre. Det handler om støtten til International Peace Institute.

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, nedsettende innhold og svar til dette.

Tråden blir stengt en kort tid for å unngå sitering av slettede innlegg.

Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Min datter er ikke prinsesse, men hun er 18 om ikke lenge. Og det er mange ting hun ikke har fått lov å poste online også... Ser ikke problemet med at foreldre passer på, altså...

Jeg tror at de fleste foreldre prøver å passe på.

Forskjellen er muligens hensikten og ihvertfall resultatet.

Når resultatet i stedet blir at barnet blir ydmyket og får dårlig tiltro til sin egen dømmekraft og ikke får utviklet denne. At barnet ikke føler at det mestrer alt det det burde ha kunnet mestre. Kanskje ser det noen hånlige smil, opplever noen kommentarer, opplever at andre mennesker ser barnet gjennom linsen til foreldrene, linsen som foreldrene har skapt.

Og alle syns jo at vurderingene til foreldrene er så fantastiske. Og de kan gi gode råd. Så barnet begynner ganske naturlig å tenke at noe er galt med barnet, versus foreldrene.

• Liker 2
Skrevet
Huldra27 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror at de fleste foreldre prøver å passe på.

Forskjellen er muligens hensikten og ihvertfall resultatet.

Når resultatet i stedet blir at barnet blir ydmyket og får dårlig tiltro til sin egen dømmekraft og ikke får utviklet denne. At barnet ikke føler at det mestrer alt det det burde ha kunnet mestre. Kanskje ser det noen hånlige smil, opplever noen kommentarer, opplever at andre mennesker ser barnet gjennom linsen til foreldrene, linsen som foreldrene har skapt.

Og alle syns jo at vurderingene til foreldrene er så fantastiske. Og de kan gi gode råd. Så barnet begynner ganske naturlig å tenke at noe er galt med barnet, versus foreldrene.

Er uenig i at hun ble ydmyket. 

• Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Er uenig i at hun ble ydmyket. 

Ja, virkelig.

Om man skal være med på historien om at dette var et viktig øyeblikk i henne oppvekst, føles det mer nærliggende å tenke at her lærte hun å sette sunne grenser.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Mulig jeg misforstod, men jeg tolket det som at du mener at Haakon ydmyker henne når han under intervjuet sier fra om at rommet er privat?

Endret av Forumansvarlig
Innlegget er ryddet for slettet sitat.
  • Liker 3
Skrevet
lurker skrev (4 minutter siden):

Ja, virkelig.

Om man skal være med på historien om at dette var et viktig øyeblikk i henne oppvekst, føles det mer nærliggende å tenke at her lærte hun å sette sunne grenser.

Enig. Noen ganger har man faktisk ikke tid til å ta det etterpå, man må reagere med en gang. 

• Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...