Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

De kan snakke på telefonen eller at hun kan besøke ham døgnet rundt om så er. Det var ganske innlysende på de siste bildene at han har trent feks. 

Ja, det kan man jo ikke gjøre innendørs 

:ironi:

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (6 minutter siden):

Neida, hun leser ikke her inne men får sikkert noen mailer fra brukere her for å tipse henne.

Du skal se det er noen her som er henne :lur:

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (26 minutter siden):

Ja, det kan man jo ikke gjøre innendørs 

:ironi:

Bare hos mamsen😉

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (2 timer siden):

Har Märtha Louise diplomatpass? Hvilket grunnlag er det utstedt på, og hvor er dokumentasjonen på at hun bruker det til å fremme private kommersielle interesser?

Eg meiner å hugsa å ha lese ein stad at dei som er fødde kongelege, må reisa med diplomatpass, sjølv om det er privat, fordi dei ikkje kan få vanlege pass. Eg går imidlertid ut i frå at dette kunne gjerast om på dersom ML hadde mista prinsessetittelen (og fått seg eit etternamn)?

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (9 minutter siden):

Eg meiner å hugsa å ha lese ein stad at dei som er fødde kongelege, må reisa med diplomatpass, sjølv om det er privat, fordi dei ikkje kan få vanlege pass. Eg går imidlertid ut i frå at dette kunne gjerast om på dersom ML hadde mista prinsessetittelen (og fått seg eit etternamn)?

Hun er gift, så hun kan jo ta hans etternavn. Fru Verret.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Ad hominem skrev (4 timer siden):

Hele Skaugum hovedgård er pepret med sensorer, så de uvedkommende som prøver å komme seg inn der kommer ikke langt før alarmen går. Holder da fint med få sivile ansatte som skjøtter huset når de kongelige er bortreist. 
Men skjønner dette ikke er lett for utenforstående som deg å sette seg inn i når du aldri har vært i garden. 😃

Har de virkelig sensorer? Wow. Enda godt jeg har en med innsideinformasjon til å orientere en utenforstående som meg da 🙏  klart det kunne holdt med sivile til å vokte; men det er noe med hva som er Gardens kjerneoppgave tross alt - hvorfor de i det hele tatt eksisterer.

Selv om jeg aldri har satt en fot i garden, så ville jeg synes det var rart om de ikke voktet Skaugum.

• Liker 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 timer siden):

Kan anbefala serien «Konger for Norge» som ligg ute på nrkTV. I episoden om kong Olav slo det meg at SM liknar han på fleire måtar enn bare utsjånad (men likskapen i utsjånad er ennå meir slåande når ein ser barne- og ungdomsbilete av kong Olav).

Han har alltid vært lik Kong Olav. Jeg husker så godt når han ble født. Likheten var slående. Jeg fikk en sånn umiddelbar godhet for ham.

Takk for anbefalingen, her skal det sjåast 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Neida, hun leser ikke her inne men får sikkert noen mailer fra brukere her for å tipse henne.

Åh, hva svarte hun?

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

UD har presisert at diplomatpass skal brukes i forbindelse med det oppdraget det er utstedt for, mens ordinært pass skal brukes på private reiser.

ML brukte åpenbart diplomatpass på vei til et kommersielt intervju i Sverige istedet for sitt private pass som jeg antar at hun har. Hvorfor hun brukte diplomatpasset vet vi ikke, men det var vel ikke korrekt anvendelse av det. Om hun har diplomatpass idag vites ikke. Den Gucci-elskende gubben hennes derimot må bli norsk statsborger før han kan få norsk pass/diplomatpass. Jeg ser ingen grunn til at han skal få det siste. Foreløpig fremstår han som totalt uinteressert i å i det hele tatt lære seg norsk eller praktisere det om han kan språket.

Endret av Holger Pan
tilføyelse
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Holger Pan skrev (10 minutter siden):

UD har presisert at diplomatpass skal brukes i forbindelse med det oppdraget det er utstedt for, mens ordinært pass skal brukes på private reiser.

ML brukte åpenbart diplomatpass på vei til et kommersielt intervju i Sverige istedet for sitt private pass som jeg antar at hun har. Hvorfor hun brukte diplomatpasset vet vi ikke, men det var vel ikke korrekt anvendelse av det. Om hun har diplomatpass idag vites ikke. Den Gucci-elskende gubben hennes derimot må bli norsk statsborger før han kan få norsk pass. Foreløpig fremstår han som totalt uinteressert i å i det hele tatt lære seg norsk eller praktisere det om han kan språket.

Det ble dokumentert gjentatte ganger at de kongelige ikke har vanlige pass, kun diplomatpass, og ergo er i en særstilling og må bruke dem både på private reiser og på oppdrag for kongehuset. MBH hadde både vanlig pass og diplomatpass, og skulle kun bruke diplomatpasset når han reiste med MM, HM, IA og SM (siden de må reise på diplomatpass, og det er for øvrig vanlig at familie til diplomater også får diplomatpass, men det skal kun brukes når de reiser sammen med diplomaten på tjenestereiser eller til/fra utplasseringssted), det har han øyensynlig ikke overholdt. ML har da kun hatt diplomatpass hele sitt liv, om hun kunne fått vanlig pass ved å ta navnet «prinsesse Martha fru Verett» etter modell fra Ragnhild og Astrid vet jeg ikke, men det bør jo være mulig. Døtrene hennes har visstnok ikke diplomatpass etter det som kom fram den gangen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Vilde78 skrev (42 minutter siden):

Har de virkelig sensorer? Wow. Enda godt jeg har en med innsideinformasjon til å orientere en utenforstående som meg da 🙏  klart det kunne holdt med sivile til å vokte; men det er noe med hva som er Gardens kjerneoppgave tross alt - hvorfor de i det hele tatt eksisterer.

Selv om jeg aldri har satt en fot i garden, så ville jeg synes det var rart om de ikke voktet Skaugum.

Gardister som står vakt på Skaugum når kongelige er borte på ferie er feks ikke nødvendig. Kamera og sensorer gjør den jobben faktisk bedre. En vakt med såpass stort poststed de har ansvar for på Skaugum (det er 5 poststeder) kan aldri ha 100% oversikt om noen sniker seg forbi.  Skaugum er omgitt av mye trær og busker.  Den viktigste jobben gjør livvakttjenesten og moderne teknologi. 
Mange tror Garden bare er vaktsoldater på de kongelige residenser. Men de er også infanterister som har ordinær felttjeneste når de ikke er på vakt. Og som også trenger å øve på krig og sikring (ikke bare kongelige men også regjering og vitale bygg i Oslo). 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Huldra27 skrev (7 timer siden):

Faktisk helt enig! Mitt drømmescenario, også. Det er noe jeg liker ved Sverre Magnus.

Hva liker du, at han ikke har begått fadeser ennå? Han er en pen ung mann, ser ut til å være høflig og grei også, men hva annet er det som kvalifiserer til at du liker ham? At han ikke er som sin mor og stebror, er det nok?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
NedOpp skrev (29 minutter siden):

Det ble dokumentert gjentatte ganger at de kongelige ikke har vanlige pass, kun diplomatpass, og ergo er i en særstilling og må bruke dem både på private reiser og på oppdrag for kongehuset. MBH hadde både vanlig pass og diplomatpass, og skulle kun bruke diplomatpasset når han reiste med MM, HM, IA og SM (siden de må reise på diplomatpass, og det er for øvrig vanlig at familie til diplomater også får diplomatpass, men det skal kun brukes når de reiser sammen med diplomaten på tjenestereiser eller til/fra utplasseringssted), det har han øyensynlig ikke overholdt. ML har da kun hatt diplomatpass hele sitt liv, om hun kunne fått vanlig pass ved å ta navnet «prinsesse Martha fru Verett» etter modell fra Ragnhild og Astrid vet jeg ikke, men det bør jo være mulig. Døtrene hennes har visstnok ikke diplomatpass etter det som kom fram den gangen. 

Märtha Louise har hatt diplomatpass, det er dokumentert. At hun derfor ikke kan ha ordinært pass, eller at hun må bruke diplomatpass på private reiser, følger ikke av det.

Dokumenter gjerne med en lenke om ingen i kongefamilien har ordinært pass ved siden av diplomatpasset. Det finner jeg faktisk ikke noe om.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ad hominem skrev (9 minutter siden):

Gardister som står vakt på Skaugum når kongelige er borte på ferie er feks ikke nødvendig. Kamera og sensorer gjør den jobben faktisk bedre. En vakt med såpass stort poststed de har ansvar for på Skaugum (det er 5 poststeder) kan aldri ha 100% oversikt om noen sniker seg forbi.  Skaugum er omgitt av mye trær og busker.  Den viktigste jobben gjør livvakttjenesten og moderne teknologi. 
Mange tror Garden bare er vaktsoldater på de kongelige residenser. Men de er også infanterister som har ordinær felttjeneste når de ikke er på vakt. Og som også trenger å øve på krig og sikring (ikke bare kongelige men også regjering og vitale bygg i Oslo). 

Da har nok noen overordnede vurdert det annerledes enn det du gjør. Også er det ikke noe nytt at man i sikkerhetssammenheng ikke nøyer seg med teknologi alene. Teknologi og mennesker har en fantastisk evne til å utfylle hverandre og samlet gi et bedre resultat en noen kan få hver for seg.

• Liker 1
Skrevet
Momma skrev (3 minutter siden):

Hva liker du, at han ikke har begått fadeser ennå? Han er en pen ung mann, ser ut til å være høflig og grei også, men hva annet er det som kvalifiserer til at du liker ham? At han ikke er som sin mor og stebror, er det nok?

Ikke meg du spør, men enn så lenge er han ikke som sin far heller. Han har ikke latt en kriminell sitte i varetekt på eiendommen sin, han har ikke løyet oss opp i ansiktet (min mening om saken under), han har ikke tatt i mot yachtferie fra suspekt Epstein-venn.

Sitat

– Kronprinsens egen firmenning, prins Andrew, mistet jobben som handelsutsending i 2011 etter økende kritikk for hans forhold til Epstein. Var kronprinsen ikke kjent med denne saken?

– Det kan hende at jeg fikk det med meg, men det er ikke sånn at jeg leser alle slike saker veldig grundig. Hvis jeg fikk det med meg, så festet jeg meg ikke ved navnet og koblet ikke at det var samme person, svarte kronprinsen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/aJOgMd/kronprins-haakon-svarte-paa-epstein-spoersmaal-det-kan-hende-at-jeg-fikk-det-med-meg

Jeg innrømmer gjerne at de andre i familien har lagt lista svært lavt, men sånn er det altså.

Det er mulig at han også kommer til å rote det til med gaver og manglende grensesetting. Men jeg sliter litt mer med å se for meg at han kommer til å svare så sleipt som faren. Det tror jeg ikke han har i seg, og det er i så fall bra for han.

Kanskje er det en god ting at han ikke er drillet av kommunikasjonsrådgivere slik jeg mistenker at faren og søsteren er. Det føles oppkonstruert og falskt ut.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
Ginny Weasley skrev (3 timer siden):

Helt enig i at ML ikke bør ha diplomatpass siden hun ikke lenger arbeider for kongehuset. Hun reiser så vidt jeg vet kun i privat og kommersiell sammenheng og burde klare seg med vanlig pass.

Strengt tatt håper jeg HM tar prinsessetittelen fra henne. Kong Harald ville jo ikke gjøre det (mener å huske å sa noe om at hun var jo datteren hans og født prinsesse eller noe i den duren), men kan jo håpe hans etterfølger tar grep. Hun og sjamanen har jo vist gang på gang at de ikke klarer å la vær å bruke prinsessetittelen i kommersiell sammenheng.

Haakon Magnus ta fra søsteren diplomatpasset? 
Vel , vil ikke holde pusten…

Husk ; « flokken» holder sammen !!

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (3 timer siden):

Så konklusjonen er altså at kongefamilien først må redegjøre offentlig for sine etiske verdier, politikere må evaluere deres rolleforståelse opp mot sikkerhetsklarerte stillinger, og pressen må undersøke alt de ikke vet om?

Det høres mer ut som en ønskeliste over hva du mener kongehuset og pressen burde være, enn et konkret spørsmål om hvordan embetet faktisk utføres syns jeg.

Så da skal vi ikke stille noen som helst krav til medlemmene av kongehuset? Skal de bare få lov til å tusle med sitt utenom snorklippingen og de veldig, veldig fine talene? 

Endret av Momma
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...