Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (4 timer siden):

Det er ikke lov å si så mye om dette, det blir fjernet som spekulasjon. Jeg har prøvd før.

Men poenget er ikke mine tanker om hva som er et uanstendig bilde, poenget er avsenderens tanker om at det er uanstendig. Som jeg skriver er det interessant sett opp mot punkt 2 i oversikten min.

Er dette samme «assistent» som uttalte til pressen at hun ikke trodde MM visste noe om det som foregikk i Epsteins villa?

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (12 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg i at MBH ikke bør delta offentlig sammen med kongefamilien. Når jeg skriver at jeg tror han kommer til å bli med på signingen og sikkert andre ting også, så er det fordi jeg konstaterer at kongeparet vil ha han med og kjører sitt eget løp.

Fra et generelt ståsted kan jeg også undre meg over at noen vil ha en partner som lager så mye styr som MM, jeg hadde ikke orket. Og jeg hadde ikke turt å ha en partner som hadde en nær relasjon med Epstein. Men jeg undrer meg ikke lenger over at Kong Haakon vil ha disse personene i livet sitt, jeg har skjønt at det vil han.

Jeg er enig i at folket ikke kan kreve at kongeparet skiller seg. Men jeg er ikke så sikker på at det egentlig hadde løst situasjonen. Kong Haakon har håndtert disse skandalene på en måte som involverer han. Han har tatt avgjørelsen om å la MBH sone på sin eiendom (ut fra det vi vet er Skaugum hans særeie), dette er hans endelige ansvar. Han har latt kriminelle personer feste i sin kjeller. Og han lyver om Epstein, dette er opplagt etter min mening

https://www.aftenposten.no/norge/i/aJOgMd/kronprins-haakon-svarte-paa-epstein-spoersmaal-det-kan-hende-at-jeg-fikk-det-med-meg

Jeg synes han skal abdisere. Kong Edward VIII abdiserte for mye mindre enn dette. Og i motsetning til skilsmisse er abdikasjon noe som folk kan kreve.

Helt enig!

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Drømmescenarioet hadde vært om man hoppet over denne generasjonen, hoppet over Ingrid Alexandra og lot Sverre Magnus ta over om få år.  
Jeg vet ikke jeg, selv om vi har ikke fått sett/hørt så mye fra han, så det er noe ved prins Sverre Magnus som får meg til å tro han er en grepa ordentlig kar til å fylle en slik rolle. 

• Liker 15
Skrevet
Ginny Weasley skrev (1 time siden):

I følge denne saken i VG må han oppholde seg i huset han bor i og på plattingen utenfor. Han har lov til å gå på sykebesøk til sin mor tre timer per dag og han har lov til å få besøk. Skal han forlate huset/plattingen utover sykebesøkene må han få tillatelse til det. Det blir tatt hyppige rustester av ham, tester som gjennomføres av folk som kommer uanmeldt. 

Han kan altså verken vandre fritt rundt på hele Skaugum (f.eks. for å mekke motorsykler i garasjen eller å ta seg en dukkert i bassenget) eller oppholde seg i hovedhuset i residensen til kongeparet når han vil, som det virker som enkelte her innbiller seg. 

Lov til å gå på sykebesøk til sin mor 3 timer per dag? Da regner jeg med dette sykebesøket gjelder Skaugum hovedgård hvor MM og HM bor? Der er jo basseng og treningsrom han kan bruke på disse tre timene? Regner med han ikke sitter der og holder hånden til moren og prater med henne 3 t daglig?

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)

Her er Taalesen inne på nettopp det jeg skrev om i går, at kong Haakon selv er med på å splitte folket. At kongen og dronningen ikke klarer å skille mellom «privat» og offentlig og at de dermed skaper forvirring blant både folket og mediene. Taalesen retter en skarp dom og peker på en klar selvmotsigelse i hvordan kong Haakon håndterte ste-sønnens deltagelse i offentligheten. 

«- Hvis kong Haakon skal holde på argumentasjonen om at Marius ikke er en del av kongehuset, så blir det jo feil om han er med å bære kongens kiste gjennom Slottets offisielle rom, på direktesendt TV, uttaler Taalesen til Nettavisen.»

https://www.seher.no/kongelig/marius-splitter-folket/85157133

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet

Skaugum er privateid, ikke kongelig grunn. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (20 minutter siden):

Her er Taalesen inne på nettopp det jeg skrev om i går, at kong Haakon selv er med på å splitte folket. At kongen og dronningen ikke klarer å skille mellom «privat» og offentlig og at de dermed skaper forvirring blant både folket og mediene. Taalesen retter en skarp dom og peker på en klar selvmotsigelse i hvordan kong Haakon håndterte ste-sønnens deltagelse i offentligheten. 

«- Hvis kong Haakon skal holde på argumentasjonen om at Marius ikke er en del av kongehuset, så blir det jo feil om han er med å bære kongens kiste gjennom Slottets offisielle rom, på direktesendt TV, uttaler Taalesen til Nettavisen.»

https://www.seher.no/kongelig/marius-splitter-folket/85157133

Nå vet vi jo at folket ikke er splittet, siden VG har bestilt en spørreundersøkelse som viser hva folk faktisk mener.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Ad hominem skrev (1 time siden):

Drømmescenarioet hadde vært om man hoppet over denne generasjonen, hoppet over Ingrid Alexandra og lot Sverre Magnus ta over om få år.  
Jeg vet ikke jeg, selv om vi har ikke fått sett/hørt så mye fra han, så det er noe ved prins Sverre Magnus som får meg til å tro han er en grepa ordentlig kar til å fylle en slik rolle. 

Faktisk helt enig! Mitt drømmescenario, også. Det er noe jeg liker ved Sverre Magnus.

Endret av Huldra27
  • Liker 8
Skrevet
Keaton skrev (41 minutter siden):

Skaugum er privateid, ikke kongelig grunn. 

Ja, den er privateid, det vet alle. Men den er å regne som kongelig grunn samme hva du sier. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Gulline skrev (39 minutter siden):

Ja, den er privateid, det vet alle. Men den er å regne som kongelig grunn samme hva du sier. 

Spesielt med tanke på at Skaugum har vernepliktige, opptil  15 stk + ett befal (VK) som holder vakt der hele døgnet. Pluss slottsordonnanser (også fra Garden) som hjelper kongeparet på Skaugum. I tillegg til sivile ansatte (tjenere og kokker) som kongeparet lønner fra sin apanasje (fra våre skattepenger). 

Endret av Ad hominem
Feil antall
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Gulline skrev (18 minutter siden):

Skaugum er ikke oppført på kongehusets sider over kongelige eiendommer. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Ad hominem skrev (12 minutter siden):

Spesielt med tanke på at Skaugum har vernepliktige, opptil 30 stk + ett befal (VK) som holder vakt der hele døgnet. Pluss slottsordonnanser (også fra Garden) som hjelper kongeparet på Skaugum. I tillegg til sivile ansatte (tjenere og kokker) som kongeparet lønner fra sin apanasje (fra våre skattepenger). 

Og utgiftene til garden dekkes av forsvarsbudsjettet slik jeg forstår det. Merkelig ordning hvis Skaugum skal være som en hvilken som helst annen privateid eiendom.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Og utgiftene til garden dekkes av forsvarsbudsjettet slik jeg forstår det. Merkelig ordning hvis Skaugum skal være som en hvilken som helst annen privateid eiendom.

Nettopp. Jeg tjenestegjorde verneplikten min i Garden. Og da holdt vi til og med vakt når det var ingen kongelige tilstede (reist på ferie). Husker vi var 9 + 1 som stod vakt der hele døgnet. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Nymerïa skrev (38 minutter siden):

Det er jo ikke hvilken som helst annen eiendom. Privat eie, brukes også til representasjon ol. Haakon har særeie på den. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er vel fortsatt slik at de som bor på Skaugum er utsatt for sikkerhetsrisiko og må passes på selv om de er hjemme i sin private bolig, på lik linje med mange offentlige personer. Det er også slik at selve boligen må passes på selv om beboerne er borte. Det er mye som kan plasseres ut mens de er bortreist og som kan skade når de kommer hjem. 

Dette ville jeg forventet at en i garden forstår, men tydeligvis ikke.

Det er vel også slik at alle offentlige ansatte, som samtlige mottar lønn som er fra blant annet skattepenger, fortsatt kan disponere disse fritt uten at andre skal legge seg bort i prioriteringene.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og avsporinger.

Skrevet
Ad hominem skrev (43 minutter siden):

Nettopp. Jeg tjenestegjorde verneplikten min i Garden. Og da holdt vi til og med vakt når det var ingen kongelige tilstede (reist på ferie). Husker vi var 9 + 1 som stod vakt der hele døgnet. 

Flere enn vi var på Andøya Flybase til tider det. Hilsen tidligere VK. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Eyr skrev (32 minutter siden):

Flere enn vi var på Andøya Flybase til tider det. Hilsen tidligere VK. 

Majestetenes boliger er viktigere militært enn Andøya Flybase. 😃

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Huldra27 skrev (2 timer siden):

Faktisk helt enig! Mitt drømmescenario, også. Det er noe jeg liker ved Sverre Magnus.

Kan anbefala serien «Konger for Norge» som ligg ute på nrkTV. I episoden om kong Olav slo det meg at SM liknar han på fleire måtar enn bare utsjånad (men likskapen i utsjånad er ennå meir slåande når ein ser barne- og ungdomsbilete av kong Olav).

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Vilde78 skrev (43 minutter siden):

Det er vel fortsatt slik at de som bor på Skaugum er utsatt for sikkerhetsrisiko og må passes på selv om de er hjemme i sin private bolig, på lik linje med mange offentlige personer. Det er også slik at selve boligen må passes på selv om beboerne er borte. Det er mye som kan plasseres ut mens de er bortreist og som kan skade når de kommer hjem. 

Dette ville jeg forventet at en i garden forstår, men tydeligvis ikke.

Det er vel også slik at alle offentlige ansatte, som samtlige mottar lønn som er fra blant annet skattepenger, fortsatt kan disponere disse fritt uten at andre skal legge seg bort i prioriteringene.

Hele Skaugum hovedgård er pepret med sensorer, så de uvedkommende som prøver å komme seg inn der kommer ikke langt før alarmen går. Holder da fint med få sivile ansatte som skjøtter huset når de kongelige er bortreist. 
Men skjønner dette ikke er lett for utenforstående som deg å sette seg inn i når du aldri har vært i garden. 😃

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...