Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (18 minutter siden):

Etter å ha sett de siste dagers TV-innslag har det nesten ikke så mye å si om han blir dømt eller ikke for disse tre sakene han har anket. Med de avgjørelsene kongefamilien gjorde her, med å vise en dømt overgriper, ruskjører, mokker politiet, viser null respekt for kvinner, leverer narko, bruker Skaugum som en privat ravehule -  delta i over 8-9 dager offentlig sammen med øverste statsoverhoder i Norge som om ingenting har skjedd, MED FOTLENKE og som da er under arrest, men har permisjon? og Skal neies og bukkes til og vi skal ha så mye sympati for de, nei ellers takk. For meg har det snart ingen betydning om han blir dømt eller ei, for de har vist hva de står for og hvilke verdier de har. De viser tydelig at uansett hva du gjør og hvem det går ut over, så skal han opp og frem i beste sendetid i sin ypperste prakt og de sier her tydelig at de støtter han. Denne "vi lar rettsapparatet gjøre sitt" virker helt fjernt - det er tomme ord! Det virker ikke som de bryr seg en døyt om rettsapparatet, påtalemyndigheter eller ofre - her er det den nye kongefamilien som regjerer og bestemmer, og ved å vise frem MBH under båreferden viser de at de mokker hele rettsapparatet, politiet, ofre og det som går an. Her hadde de muligheten til å gjøre et unntak, la han få ta farvel med sin ste-bestefar uten at TV-kameraene var tilstede, men nei, de valgte det motsatte. TV-kameraene skulle få rulle for første gang i historien under den "private" båreferden.

Det er ingen respekt for alle de som har stått på for å få frem sannheten og de millioner av kroner i skattepenger som er gått for å la rettsprosessen gå sin gang, tusenvis av timer i arbeid som er lagt ned og en remse av ofre i kjølvannet. De er så vant til å få det som de vil at de setter like gjerne klistremerket med et big f  u i panna på alle redaktører, politi, advokater og det som er. 

Jeg forstår at noen reagerte på at mbh ble så synlig under båreferden. Men jeg synes igjen det er viktig å skille mellom selve handlingen og konklusjonene man trekker av den.

At de lot ham delta, dokumenterer at de lot ham delta. Det dokumenterer ikke i seg selv at de tydelig viser at de støtter ham, at de ikke bryr seg om ofrene eller rettsapparatet, eller at "vi lar rettsapparatet gjøre sitt" bare er tomme ord. 

Det samme gjelder påstanden om at de "mokker hele rettsapparatet". Det er en ganske kraftig tolkning av en beslutning om hvem som skulle delta i en familiebegivenhet.

Du kan gjerne mene at beslutningen var respektløs eller dårlig vurdert uten å tillegge dem en intensjon eller holdning du faktisk ikke kan dokumentere. 

Jeg synes derfor kritikken blir sterkere når man holder seg til det som faktisk kan belegges slik: Hva gjorde de, hvilke alternativer hadde de, og hvilke konsekvenser fikk valget?

Når man går fra dette til de bryr seg ikke om ofrene og de viser hvilke verdier de har, har man beveget seg fra observasjon til tolkning og videre til en konklusjon om motiv og verdier. 

Det går an å være kritisk til beslutningen uten å late som om man kan lese intensjonene deres ut av TV-bildene.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår at noen reagerte på at mbh ble så synlig under båreferden. Men jeg synes igjen det er viktig å skille mellom selve handlingen og konklusjonene man trekker av den.

At de lot ham delta, dokumenterer at de lot ham delta. Det dokumenterer ikke i seg selv at de tydelig viser at de støtter ham, at de ikke bryr seg om ofrene eller rettsapparatet, eller at "vi lar rettsapparatet gjøre sitt" bare er tomme ord. 

Det samme gjelder påstanden om at de "mokker hele rettsapparatet". Det er en ganske kraftig tolkning av en beslutning om hvem som skulle delta i en familiebegivenhet.

Du kan gjerne mene at beslutningen var respektløs eller dårlig vurdert uten å tillegge dem en intensjon eller holdning du faktisk ikke kan dokumentere. 

Jeg synes derfor kritikken blir sterkere når man holder seg til det som faktisk kan belegges slik: Hva gjorde de, hvilke alternativer hadde de, og hvilke konsekvenser fikk valget?

Når man går fra dette til de bryr seg ikke om ofrene og de viser hvilke verdier de har, har man beveget seg fra observasjon til tolkning og videre til en konklusjon om motiv og verdier. 

Det går an å være kritisk til beslutningen uten å late som om man kan lese intensjonene deres ut av TV-bildene.

Ifølge VG-målingen som flere her er begeistret for, så er 58% av befolkningen positive til at MBH var med og bar båren, 20 er negative og 20 prosent vet ikke.

Den samme målingen viser at støtten til monarkiet er oppe i 78 prosent med bare 16 prosent for republikk. Det gir vel en vet ikke på bare 6%.

Meningsmåling: Ni av ti har tillit til dronning Sonja

Endret av SusieDerkins
  • Liker 4
Skrevet
Guinevere skrev (3 timer siden):

Ikke meg du spør. Men de har tillatt MBH å bedrive hærverk på historisk grunn. Når de ikke har grepet inn og hindret ham, så har de faktisk tillatt ham å gjøre disse tingene. Det vitner ikke akkurat om interesse eller omtanke for eiendommen eller dens historie. Til og med en 19-åring på studenthybel tar bedre vare på boligen sin enn som så. 

Hva mener du med å ha tilatt hærverk på historisk grunn?

• Liker 3
Skrevet
Viki6 skrev (7 timer siden):

Jeg tenker ofte at det var bra at Haakon arvet tronen, og ikke Märtha, selv om hun er eldst. Tenk om hun hadde vært dronning nå! Tror helt sikkert at ingen av døtrene hennes hadde passet til kronprinsesserollen heller. Maud A har sikkert mange gode egenskaper, men ikke noe dronningemne akkurat. Ingrid Alexandra passer tusen ganger bedre til det.

Tenk om loven hadde blitt endret før Märtha og Haakon ble født 🫣?

Jeg tror Martha hadde vært noe annerledes om det hadde vært sånn. Hun hadde jo ikke startet engleskole osv hvis hun var kronprinsesse, hun måtte jo finne seg er yrke . Var nok veldig søkende også. Høysensitiv og usikker på sin rolle, og med en apanasje hun ikke kunne forsørge seg på. Vanskelig å si hvem hun hadde blitt. Husker Maud a imponerte stort under ari sin begravelse , og hun vel blitt kunster som sin far og alternativ som de begge. Hun hadde vel også drevet med andre ting om hun var kronprinsesse i dag .  Jeg skjønner jo hva kong Olav mente med å endre kalven, selvom jeg og tror han var negativ til kvinnelige arvtagere og brukte det som argument. 
ingrid Alexandra ser ut til å passe veldig godt. Hun er så flott . 

• Liker 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Ja, det er jo gode tall for MM. Nei, det ville ikke vært gode tall for Mary. To forskjellige land, to forskjellige situasjoner, to forskjellige kongepar, vidt forskjellig bakteppe. Marys tall er helt uinteressante her.

Jeg tror hun har en del «sympatistemmer» pga sykdommen - for ikke å snakke om at det å gå hånd i hånd med Sonja skaffet en god del ekstra. Vi får se om tallene varer ved eller synker. Jeg tipper at både hennes (som du kaller, gode!?) tall og monarkitallene som sådan synker etter hvert som de siste ukers massesuggesjon blekner.

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Vet du - jeg ser ikke på MBHs deltakelse i gravferden som en bekreftelse på noe annet enn at de anser at også han skal ta del i gravferden og at han er en del av familien. Jeg ser den ikke som noen som helst aksept av handlingen hans.  Han ble ikke neiet og bukket til ved noen anledning, og han fulgte kisten gjennom slottet, satt på plassen sin under begravelsen, og gjorde ikke noe vesen av seg ved noen av anledningene. Jeg leser ikke noe annet inn i det, enn at han er et medlem  av familien. Hvordan du får det til å bli en aksept av alt det han er anklaget for og er delvis dømt for, og hvor resten skal opp i ankesaken som kommer, klarer jeg ikke å se. De går ikke ytret et eneste ord om at de ikke bryr seg om rettsapparatet, de har sagt at saken går sin gang, og det gjør den jo. 

Jeg kjenner tilfeller hvor folk har slått hånden av familiemedlemmer for langt mindre alvorlige gjerninger enn det som MBH er tiltalt for. Da har de tatt et slikt valg blant annet fordi de ikke ville bli forbundet utad med personens handlinger. Og samme hvor moderne og inkluderende vi har blitt i Norge, så er ikke MBH et fullverdig medlem av kongens familie. Han er stesønn og halvbror og han var faktisk ikke kong Haralds barnebarn uansett hvor ung og uskyldig Marius var da hans mor giftet seg med kronprinsen. Det er ingenting unaturlig i om han hadde blitt bedt om å holde seg hjemme. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Skrevet
Hekken skrev (7 timer siden):

Du tenker ikke på det at Mártha antagelig ville det vært en helt annen dersom hun arvet tronen ? 
Hun hadde sannsynligvis ikke drevet og rotet med engler o.l dersom hun hadde vært tronearving

Og han hadde desidert ikke giftet seg øglen sin !

Ikke så sikker på det 🙃. Hun har vel uttalt at hun aldri har likt å være født inn i en kongefamilie.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Viki6 skrev (20 minutter siden):

Ikke så sikker på det 🙃. Hun har vel uttalt at hun aldri har likt å være født inn i en kongefamilie.

Uansett , kan tross alt ikke bli mer upassende er det er nå ( på kvinnesiden ..)

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror Martha ville vært en annen om hun skulle blitt dronning. Det inntrykket man får fra attenårsintervjuet hennes et sted på nrkarkiva underbygger det. Da jeg hørte det igjen slo det meg at Ingrid Alexandra har tantas stemme. :) I 1984 visste vi ikke om IA ennå, 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Carl-Erik Grimstad sier i artikkelen fra aftenposten at man ikke kan feste lit til tallene:

«Grimstad mener at de kongelige har blitt fremstilt på en positiv og følelsesmessig sterk måte i forbindelse med kong Haralds dødsfall og gravferd, og at det er derfor oppslutningen også øker nå.

– Folk har en tendens til å blande sammen sympati med tillit. Jeg sier ikke dette av mangel på respekt for de som mener hun er skikket, men som et mål på tillit er ikke dette spesielt interessante tall, sier han.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/PdJBOp/ny-aftenposten-meningsmaaling-stoetten-til-mette-marit-oeker

Støtten øker alltid i forbindelse med store begivenheter. 

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 20
Skrevet
Guinevere skrev (1 time siden):

Jeg kjenner tilfeller hvor folk har slått hånden av familiemedlemmer for langt mindre alvorlige gjerninger enn det som MBH er tiltalt for. Da har de tatt et slikt valg blant annet fordi de ikke ville bli forbundet utad med personens handlinger. Og samme hvor moderne og inkluderende vi har blitt i Norge, så er ikke MBH et fullverdig medlem av kongens familie. Han er stesønn og halvbror og han var faktisk ikke kong Haralds barnebarn uansett hvor ung og uskyldig Marius var da hans mor giftet seg med kronprinsen. Det er ingenting unaturlig i om han hadde blitt bedt om å holde seg hjemme. 

Jeg synes i utgangspunktet det er veldig ugreit å slå hånden av folk - hvis de er villige til å stå for det de har gjort og ta straffen sin. MBH har ikke prøvd å unndra seg rettssaken. Han har like mye rett som andre kriminelle til å få saken sin behandlet - og til å fortelle det han mener er hans versjon av saken. 

Og det du skriver om at han ikke er et fullverdig medlem av familien - det er ikke i tråd med hvordan kongefamilien selv har valgt å forholde seg til ham. Og jeg tenker at å behandle barn som ikke helt fullverdige medlemmer av en familie er ganske stygt gjort, og det er ikke bra for noen å vokse opp med en følelse av at de ikke helt hører til, at de er litt mindre verdt, og at de ikke er fullverdige medlemmer av familien sin. I disse tider, med mange ulike sammensatte familier, håper jeg virkelig ikke din holding er gjengs for folk der ute. Det ville i så fall være veldig trist for veldig mange. Alle trenger å høre til og ha folk som har ryggen deres.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
CeXNS skrev (43 minutter siden):

Carl-Erik Grimstad sier i artikkelen fra aftenposten at man ikke kan feste lit til tallene:

«Grimstad mener at de kongelige har blitt fremstilt på en positiv og følelsesmessig sterk måte i forbindelse med kong Haralds dødsfall og gravferd, og at det er derfor oppslutningen også øker nå.

– Folk har en tendens til å blande sammen sympati med tillit. Jeg sier ikke dette av mangel på respekt for de som mener hun er skikket, men som et mål på tillit er ikke dette spesielt interessante tall, sier han.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/PdJBOp/ny-aftenposten-meningsmaaling-stoetten-til-mette-marit-oeker

Støtten øker alltid i forbindelse med store begivenheter. 

Dette 🎯

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Vet du - jeg ser ikke på MBHs deltakelse i gravferden som en bekreftelse på noe annet enn at de anser at også han skal ta del i gravferden og at han er en del av familien. Jeg ser den ikke som noen som helst aksept av handlingen hans.  Han ble ikke neiet og bukket til ved noen anledning, og han fulgte kisten gjennom slottet, satt på plassen sin under begravelsen, og gjorde ikke noe vesen av seg ved noen av anledningene. Jeg leser ikke noe annet inn i det, enn at han er et medlem  av familien. Hvordan du får det til å bli en aksept av alt det han er anklaget for og er delvis dømt for, og hvor resten skal opp i ankesaken som kommer, klarer jeg ikke å se. De går ikke ytret et eneste ord om at de ikke bryr seg om rettsapparatet, de har sagt at saken går sin gang, og det gjør den jo. 

OG hva betyr "mokker"?

Når ankesaken hans kommer opp, forventer jeg at reltsprossessen går sin gang slik den også ville gjort for en en mer anonym person som hadde forbrutt seg på samme vis. Hvis den IKKE gjør det, kommer jeg til å være ytterst kritisk til det, men vi er midt i rettsprosessen rundt saken hans. han har brukt ankeretten sin, og fått medhold i at saken skal ankebehandles. 

Jeg synes det er helt merkverdig å påstå at resten av kongefamilien ikke bryr seg om hva han er tiltalt for og tildels dømt for;  at de har elendige verdier utfra det han har vært med på.

Og hvor har du 8 - 9 dager fra? Han var ved dødsleiet. Han fulgte kisten gjennom slottet, og han deltok i begravelsen. Tre anledninger, så vidt jeg kan se. 

Vi har et system her i landet som sier at retten skal dømme. Det er jeg en sterk tilhenger av. Jeg er veldig glad for at dagene hvor man drev med blodhevn, landsforvisninger og andre offentlige skammemetoder, er over. Gapestokkene og fredløshetens tid er forbi. (Selv om folkemeningene tildels likner veldig på metoder fra tidligere tider. Det er virkelig ingenting å være stolt av, synes jeg.)

8-9 dager er selvsagt misvisende. Det varte vel fra før dødsdatoen den 28.august og helt frem til kvelden begravelsen skjedde. Vi skal se nå hvordan det blir i prinsesse Astrids begravelse, om de trekker han med seg der og. Hvilke unnskyldninger får vi servert da? At hun hadde var en så nær og god venn av Marius i form av at han er et medlem av kongefamilien sikkert. Noe får vi i hvert fall servert, vent og se. 

Du prøver iherdig å forklare ser jeg, men vi har alle rett til å uttale vår mening, så får du respektere at det er forskjellige meninger på et forum. Selv om jeg ikke har en lang beskrivelse av hvordan det norske rettssystemet foregår og hvilke rettigheter vi har som norske borgere, er det ikke ensbetydende med at jeg ikke forstår at M eller en annen har rettigheter i Norge. Jeg står fortsatt for det jeg har skrevet og sier atter en gang; det er stor forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomon, og det er mange som ikke får delta verken i fødsler, begravelser eller sitte på dødsleiet til et kjært og nært familiemedlem når de er i varetekt. Men, alt går på kapasitet og prioriteringer. Her valgte kongefamilien å vise frem en med 40 tiltaler og som er dømt, men har anket, i selveste sjakett og pomp og prakt i beste sendetid på TV over hele verden, sammen med de mektigste av de mektigste (Merk at dette er første gangen kongefamilien velger å ha TV-kameraene tilstede under prosesjonen). Samtidig bor han på kongelig grunn mens han soner med fotlenke, slå den. Dette er intet annet enn et tydelig signal fra kongen og dronningen til hele Norge, inkl ofre og rettsapparat!

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 18
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (3 minutter siden):

8-9 dager er selvsagt misvisende. Det varte vel fra før dødsdatoen den 28.august og helt frem til kvelden begravelsen skjedde. Vi skal se nå hvordan det blir i prinsesse Astrids begravelse, om de trekker han med seg der og. Hvilke unnskyldninger får vi servert da? At hun hadde var en så nær og god venn av Marius i form av at han er et medlem av kongefamilien sikkert. Noe får vi i hvert fall servert, vent og se. 

Du prøver iherdig å forklare ser jeg, men vi har alle rett til å uttale vår mening, så får du respektere at det er forskjellige meninger på et forum. Selv om jeg ikke har en lang beskrivelse av hvordan det norske rettssystemet foregår og hvilke rettigheter vi har som norske borgere, er det ikke ensbetydende med at jeg ikke forstår at M eller en annen har rettigheter i Norge. Jeg står fortsatt for det jeg har skrevet og sier atter en gang; det er stor forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomon, og det er mange som ikke får delta verken i fødsler, begravelser eller sitte på dødsleiet til et kjært og nært familiemedlem når de er i varetekt. Men, alt går på kapasitet og prioriteringer. Her valgte kongefamilien å vise frem en med 40 tiltaler og som er dømt, men har anket, i selveste sjakett og pomp og prakt i beste sendetid på TV over hele verden, sammen med de mektigste av de mektigste. Samtidig bor han på kongelig grunn mens han soner med fotlenke, slå den. Dette er intet annet enn et tydelig signal fra kongen og dronningen til hele Norge, inkl ofre og rettsapparat!

Han hadde selvsagt ikke sammenhengende permisjon fra dødsdagen til begravelsen. Han fikk vel det som heter en fremstilling i noen timer ved hver av de tre anledningene han var tilstede ved.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (2 timer siden):

OG hva betyr "mokker"?

Når ankesaken hans kommer opp, forventer jeg at reltsprossessen går sin gang slik den også ville gjort for en en mer anonym person som hadde forbrutt seg på samme vis. Hvis den IKKE gjør det, kommer jeg til å være ytterst kritisk til det, men vi er midt i rettsprosessen rundt saken hans. han har brukt ankeretten sin, og fått medhold i at saken skal ankebehandles. 

Jeg synes det er helt merkverdig å påstå at resten av kongefamilien ikke bryr seg om hva han er tiltalt for og tildels dømt for;  at de har elendige verdier utfra det han har vært med på.

Og hvor har du 8 - 9 dager fra? Han var ved dødsleiet. Han fulgte kisten gjennom slottet, og han deltok i begravelsen. Tre anledninger, så vidt jeg kan se. 

Vi har et system her i landet som sier at retten skal dømme. Det er jeg en sterk tilhenger av. Jeg er veldig glad for at dagene hvor man drev med blodhevn, landsforvisninger og andre offentlige skammemetoder, er over. Gapestokkene og fredløshetens tid er forbi. (Selv om folkemeningene tildels likner veldig på metoder fra tidligere tider. Det er virkelig ingenting å være stolt av, synes jeg.)

To mock someone or something means to show contempt for them, disrespect or make fun of an institution/office. Man gjør rett og slett narr av en institusjon/et embete eller en person. Det er min personlige oppfatning etter de siste ukers TV-innslag som har gått minutt for minutt, spesielt på NRK, vår statskanal. Ved å vise frem stesønnen ved enhver anledning som om han skulle på en oppvisning, ja, jeg la spesielt merke til nedknappet denimskjorte som om han skulle på pub med venner og ikke på sykebesøk til kongen, ved å vise frem "halve brystet" når de andre medlemmene av kongefamilien så ut til å kle seg ordentlig da de ankom Riksen. Bortsett fra den nye dronningen som burde ha ansatt en stylist til seg selv. Samt fremstillingen av en privat person som de gang på gang har påpekt er "privat" og "ikke en offenlig person", har de nå tråkket skikkelig i salaten ved å vise han frem for hele verden under prosesjonen og i dagene før og etter. Dette også, privat/ikke privat, de må nesten bestemme seg for når de er private og ikke, for de surrer det godt sammen selv så det er ikke det minste rart at folk lurer på hva som skjer, inkl pressen. 

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (15 minutter siden):

Du prøver iherdig å forklare ser jeg, men vi har alle rett til å uttale vår mening, så får du respektere at det er forskjellige meninger på et forum. Selv om jeg ikke har en lang beskrivelse av hvordan det norske rettssystemet foregår og hvilke rettigheter vi har som norske borgere, er det ikke ensbetydende med at jeg ikke forstår at M eller en annen har rettigheter i Norge. Jeg står fortsatt for det jeg har skrevet og sier atter en gang; det er stor forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomon, og det er mange som ikke får delta verken i fødsler, begravelser eller sitte på dødsleiet til et kjært og nært familiemedlem når de er i varetekt. Men, alt går på kapasitet og prioriteringer. Her valgte kongefamilien å vise frem en med 40 tiltaler og som er dømt, men har anket, i selveste sjakett og pomp og prakt i beste sendetid på TV over hele verden, sammen med de mektigste av de mektigste. Samtidig bor han på kongelig grunn mens han soner med fotlenke, slå den. Dette er intet annet enn et tydelig signal fra kongen og dronningen til hele Norge, inkl ofre og rettsapparat!

Jeg er uenig med deg. jeg har like mye rett til å skrive her som du. jeg har ikke nektet noen å uttale sin mening. Jeg har skrevet hva JEG mener.

• Liker 8
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (5 minutter siden):

To mock someone or something means to show contempt for them, disrespect or make fun of an institution/office. Man gjør rett og slett narr av en institusjon/et embete eller en person. Det er min personlige oppfatning etter de siste ukers TV-innslag som har gått minutt for minutt, spesielt på NRK, vår statskanal. Ved å vise frem stesønnen ved enhver anledning som om han skulle på en oppvisning, ja, jeg la spesielt merke til nedknappet denimskjorte som om han skulle på pub med venner og ikke på sykebesøk til kongen, ved å vise frem "halve brystet" når de andre medlemmene av kongefamilien så ut til å kle seg ordentlig da de ankom Riksen. Bortsett fra den nye dronningen som burde ha ansatt en stylist til seg selv. 

Hvorfor skriver du ikke gjøre narr da? jeg ante ikke at mokke var et norsk ord - beklager, men jeg spurte fordi jeg ikke visste og ikke forsto hva du mente. 

Og forøvrig er jeg helt uenig i at de gjorde dette for å gjøre narr av folk. Jeg tror ikke det var intensjonen. Det har jeg lov til å mene. 

Og dessuten synes jeg det er stygt å shame/gjøre narr av folk/den nye dronningen for hvordan de/hun ser ut. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (57 minutter siden):

Er dette seriøst ment? Gapestokk, landsforvisning, blodhevn, fredløshet? Du synes ikke du overdriver bitte lite grann? 

At grove og ufyselige forbrytelser får sosiale konsekvenser er bare sånn det er. Og bra er det! Jeg regner uten videre med at også du skjønner det. Eller synes du det ville vært topp at din datter ble sammen med Marius eller en annen volds-og voldtektsdømt mann fordi «det er bare retten som skal dømme»?  Ville du tvunget barnet ditt til å dra på familieselskap der onkel Per som misbrukte henne var til stede? Ville du ansatt en underslagsdømt person i en betrodd rolle med ansvar for mye penger? 

Å si til Marius at din tilstedeværelse vil ta altfor mye fokus vekk fra det som er saken her (og det var nettopp det som skjedde) , så du får ikke være med  - å sammenligne det med blodhevn er direkte useriøst. 

Dessuten kan man ikke si at kongefamilien overlater prosessen til rettsvesenet når de både varsler om pågripelse slik at bevis kunne bli ødelagt, og lar ham sitte i varetekt på Skaugum. 
Jeg hadde hatt mer respekt for dem hvis de lot ham ta konsekvensene av det han har gjort.

Veldig godt skrevet! 

Det er nesten så man ikke tror det, men joda. 

Nå er jeg kommet så langt at det forundrer meg ikke om kongen bestemmer seg for å benåde M om han blir dømt i neste runde. Men, jeg er også der at den dommen som kommer, den kommer til å være snau mtp den lange tiden han nå har vært i varetekt. For alle de ukene og mnd teller, uansett soningsforhold. Disse soningsforholdene til kongefamiliemedlemmet fortoner seg som et opphold på luksusresort i forhold til de som virkelig soner harde fengselsstraffer. I tillegg skal vi få han midt i TV-ruta og, når selveste kongen har avgått med døden. Hva er neste fra denne kanten -  det er ingenting som sjokkerer meg mer når det gjelder disse nå. Det virker som det er no limits og ingen skamvett lenger.

PS! Har fått med meg at Støre mener de ikke er så gode venner som de en gang var...at vennskapet er litt visket ut i vinden med årene. Nå...foran alle kameraer ja, noe annet er hva som skjer på kammerset og i private sfærer. Jeg tenker at kongefamilien fortsatt har et meget godt nettverk og fortsatt vennskap med våre topper i politikken. Spesielt i Stortinget. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (4 minutter siden):

Veldig godt skrevet! 

Det er nesten så man ikke tror det, men joda. 

Nå er jeg kommet så langt at det forundrer meg ikke om kongen bestemmer seg for å benåde M om han blir dømt i neste runde. Men, jeg er også der at den dommen som kommer, den kommer til å være snau mtp den lange tiden han nå har vært i varetekt. For alle de ukene og mnd teller, uansett soningsforhold. Disse soningsforholdene til kongefamiliemedlemmet fortoner seg som et opphold på luksusresort i forhold til de som virkelig soner harde fengselsstraffer. I tillegg skal vi få han midt i TV-ruta og, når selveste kongen har avgått med døden. Hva er neste fra denne kanten -  det er ingenting som sjokkerer meg mer når det gjelder disse nå. Det virker som det er no limits og ingen skamvett lenger.

Jeg blir ihvertfall ikke overrasket om han får sone med fotlenke på Skaugum. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Sinnsykt å tenke på at kongeparets kongelige residens brukes som varetektsfengsel. 
Står dommen på 4 år etter neste rettsbehandling i lagmannsretten slipper MBH billig unna. Kan trekke fra omtrent ett år i luksusvaretekt (noe annet enn en 10 kvm celle uten internett) og etter 2/3 av sonet dom blir det kun 1 år 8 mnd i en fengselscelle.
Sånn sett er det bare bonus for dronningens kriminelle sønn om det drøyer ekstra tid før ankesaken kommer opp i retten. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...