Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Viki6 skrev (1 time siden):

Jeg tenker ofte at det var bra at Haakon arvet tronen, og ikke Märtha, selv om hun er eldst. Tenk om hun hadde vært dronning nå! Tror helt sikkert at ingen av døtrene hennes hadde passet til kronprinsesserollen heller. Maud A har sikkert mange gode egenskaper, men ikke noe dronningemne akkurat. Ingrid Alexandra passer tusen ganger bedre til det.

Tenk om loven hadde blitt endret før Märtha og Haakon ble født 🫣?

Haakon er jo blitt oppdratt som en tronarving. Det kan godt hende at han hadde valgt noe helt annet som ikke lar seg kombinere med rollen som konge hvis han ikke hadde denne "opplæringen" fra han var liten. Märtha hadde nok også blitt en annen enn den hun er i dag hvis hun hadde blitt oppdratt som tronarving fra hun var barn.

Men jeg tror at både Märtha og Harry i England har lidd og lider under at de har vært eneste søsken til tronarvingen i en tid der kongehuset har fått endret sin betydning og posisjon. I generasjonene før dem var det vanlig med relativt store kongefamilier som "bare var kongelige", og i generasjonene etter er det mer akseptert at de som ikke er tronarvinger har egne liv og karrierer.

Har inntrykk av at tittelen til boken til Harry er svært beskrivende for deres rolle: "Spare". Jeg tror nok det hadde vært enklere for dem hvis de hadde hatt flere søsken som ikke var tronarvinger. Disse to har liksom ikke hatt noen ordentlig rollemodeller å ta etter. Rollen som "verken eller" er helt sikkert ikke lett. I teorien, ja, men ikke i praksis. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Igår satt jeg og så på et gammelt program på NRK. "Glimt fra Skaugum" hvor en ung Sonja og Harald stolt viser fram de forskjellige rommene på Skaugum og forteller historien bak lysekronen, kunsten, selve huset og eiendommen. Det var helt surrealistisk å se den når man har Marius i minne, hans fester, narkotika, råkjøring, ødeleggelser og voldtekt i dette flotte huset og eiendommen som Sonja og Harald var så glad i og så stolt av. Tenkte på han kompisen som kjørte rundt på gulvene og på det stjålne sølvtøyet. Lurer virkelig på hva Sonja og Harald tenkte når det stormet som verst og aviser og ukeblader viste bilder og fortalte alt som var skjedd. 

Det er egentlig ikke til å orke å tenke på. Først ble Skaugum rasert av tyskerne under krigen, møysommelig satt i stand etterpå, og så ble det igjen vanæret og herjet med av... jeg kan ikke skrive det uten å bli moderert vekk. Ikke pent å si, men jeg har et par avdøde slektninger som jeg faktisk er takknemlig for at slapp å få med seg hvordan det har gått med kongefamilien. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (21 minutter siden):

Det tror jeg også. Hun virker på meg som en ganske kalkulerende person. Disse alternativ greiene er noe som er i hennes interesse nå, hadde hun vært tronarving derimot, hadde det vært til skade. Og Durek hadde vært en klamp om foten.

For øvrig skjønner jeg ikke at ML med sitt nåværende opplegg, er verre enn kongeparet heller.

Det er hun jo faktisk ikke , synes jeg. 
Det skal ganske mye til …

Endret av Hekken
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Guinevere skrev (3 minutter siden):

Det er egentlig ikke til å orke å tenke på. Først ble Skaugum rasert av tyskerne under krigen, møysommelig satt i stand etterpå, og så ble det igjen vanæret og herjet med av... jeg kan ikke skrive det uten å bli moderert vekk. Ikke pent å si, men jeg har et par avdøde slektninger som jeg faktisk er takknemlig for at slapp å få med seg hvordan det har gått med kongefamilien. 

I tillegg var det en stor brann på 30-tallet mens Martha var høygravid med Ragnhild og Olav var ute og seilte. De fikk reddet ut de mest verdifulle gjenstandene, men det var en stor brann med store ødeleggelser. Martha var ivrig i planleggingen av gjenoppbyggingen så det ligger virkelig mye historie og omtanke i bygningen. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Alle de norske kongeparene har vært populære iht sin tid. Haakon og Maud de ble populære  fordi, de var en del av løsrivelsen i 1905 og valgt av folket. Kort sagt, med dem en ny æra.

Kong olav hadde ingen dronning og forsåvidt en forlengelse av det første kongeparet. Han hadde mer  prosessen å lage Norge til Norge. Og fikk satt kongehuset og kongeriket Norge til å sette ord på hva, og hvem vi er.  Og samlet oss på et vis

Harald og sonja var litt mer moderne og valgte hverandre. Og gikk vekk fra "tvangs ekteskap" og banet vei for å velge fritt kjærligheten selv. Noe som var kontroversielt  på den tiden. 

Haakon og Mette Marit. Var en moderne utvidet familie.  Uansett hva man måtte mene om Marius, så syntes jeg ikke man skal glemme hvor stigmstiserende det var å være alenemor, som om det var noe man kun valgte selv. Og det var stigmatiserende å være steforelder. 

Alenemødre opplevde ca samme chaming voldtekt ofre også opplevde på den tiden. At de kunne om det selv. Det var ikke mannen som gikk som var greia, men ble bla beskyldt for å ikke være bra nok kone emne om din mann gikk fra deg etc. Det var mødrene som skulle shames. Og de ble kraftig shamet  for å motta barne bidrag. Selv om bidragene var mindre enn halvparten av det det kostet å ha barn, så var mødrende pengegriske etc. Jeg husker dette svært godt , da jeg ble stemor selv på samme tid, og hørte praten gå.

Vi ble også konfrontert med at moren utnyttet oss økonomisk etc. Men det slo vi ned på. Og jeg ikke bare tror men vet at hets mot alenemødre og steforeldre roet seg mye ned når mette marit og haakon valgte hverandre.  Og det ble letterr å ikke bli sett på som rar, iht å støtte at man bidrar økonomisk iht barn man har satt til verden.

Nå er ikke bare marius i verden det har gått galt med. Og jeg tenker at det kan kanskje bli litt lettere for folk med et sort får i familien å få litt mer forståelse for hvordan sånt påvirker en hel familie, og forståelse Det er ikke altid det handler om epler som falt ned og landet ved stammen.

Jeg vet at allerde i dag, så er det mange pårørende som føler byrden litt lettere å bære. Fordi de selv har bært byrden av hva andre har tilført dem skyld de ikke er skyld i. Det et ikke pårøende som  har lagt opp til , eller bedt noen om å kjøre i fylla, og kjøre ned en annen person. Tvert imot, sier de: kan du slutte å ruse deg, før alt går galt, du blir syk av dette, du blir så sint når du ruser deg. Vi er bekymret etc.

Å vite at sånt skjer også i de beste familier bidrar jo til å minske følsen om å stå alene.

Ja det var mange som ikke ønsket de inn i kongefamilien etc. Men det har ikke vært uten betydning også i positiv forstand heller. Og det er også en del av historien her. 

Så de også har vært populære pga de er en del av sin tid.  Der de har allerde betydf mye for mange. Og nå kommer de til å bety enda mer for mange av andre grunner. Jeg også tror de kommer til å bli et bra kongepar, de ikke bare kjenner til, men de har på ekte følt og erfart, ting jeg ikke unner noen å ha følt og erfart ❤️

Endret av Krokenguri
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Det gjør det nok, ganske sikkert. 
Da jeg så programmet ble jeg minnet om all kunnskapen Sonja sitter på, bla om alle maleriene på Skaugum, om de gamle, flotte -servisene som stod i faste utstillingsskap og mye mer. Programmet var fra 70-tallet så det var tydelig at hun hadde satt seg inn i mye etter at de flyttet til Skaugum. 
Etter at Harald og Astrid er borte må Sonja være en av de største ressursene kongehuset har. Ser ikke for meg at Haakon og Mette Marit deler hennes genuine interesse for kunsten og Skaugums historie for øvrig. I tillegg høster Sonja stor respekt, også utenfor landets grenser. Hun er ikke befengt med store skandaler, noe vi til stadighet blir minnet på når det gjelder visse andre i familien. 
Jaja, den som lever får se hvordan dette vil gå. 

Hva bygger du den antagelsen på?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (57 minutter siden):

Det tror jeg også. Spesielt den merkelige opplysningen om at hun følte seg utrygg på et tidspunkt. Jeg tror det er det som skal brukes som forklaring hvis det nevnte bildet i filene dukker opp.

Hvilket bilde?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Momma skrev (6 minutter siden):

Hvilket bilde?

Det er en e-post hvor en ukjent person er skeptisk til å printe ut et bilde av Mette til Epstein fordi det er så upassende og spør om han virkelig mener at hun/ han skal gjøre det.

Jeg skal finne link senere, hvis ingen andre kommer meg i forkjøpet.

Endret av Nymerïa
Tillegg
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

Det er en e-post hvor en ukjent person er skeptisk til å printe ut et bilde av Mette til Epstein fordi det er så upassende og spør om han virkelig mener at hun/ han skal gjøre det.

Jeg skal finne link senere, hvis ingen andre kommer meg i forkjøpet.

Den gjelder vel det bildet der hun sitter i en sofa sammen med Epsteins assistent, så det er ikke så spennende som det kan se ut.

• Liker 4
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

47 prosent positive, 25 prosent som er negative, men hele 27 prosent som ikke vet. Det gir et stort mulighetsrom.

Men for å bruke det flertallsbegrepet som enkelte i tråden forfekter, så viser jo dette at et flertall har tillit til MM som dronning :fnise:

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det gjør det nok, ganske sikkert. 
Da jeg så programmet ble jeg minnet om all kunnskapen Sonja sitter på, bla om alle maleriene på Skaugum, om de gamle, flotte -servisene som stod i faste utstillingsskap og mye mer. Programmet var fra 70-tallet så det var tydelig at hun hadde satt seg inn i mye etter at de flyttet til Skaugum. 
Etter at Harald og Astrid er borte må Sonja være en av de største ressursene kongehuset har. Ser ikke for meg at Haakon og Mette Marit deler hennes genuine interesse for kunsten og Skaugums historie for øvrig. I tillegg høster Sonja stor respekt, også utenfor landets grenser. Hun er ikke befengt med store skandaler, noe vi til stadighet blir minnet på når det gjelder visse andre i familien. 
Jaja, den som lever får se hvordan dette vil gå. 

Hvordan underbygger du denne påstanden? Jeg kan ikke si jeg har hørt dem uttale seg om at de ikke har interesse for Skaugums, eller de andre kongelige eiendommenes, historie. Men det har kanskje du?

Enig, derfor virker det litt surrealistisk når jeg ser noen diskuterte hva slags tiaraer hun har tilgang til og ville vært fin i. 

Jeg for min del synes det er rimelig "surrealistisk" at det er mulig å være så ufin og respektløs i sin omtale av andre mennesker.

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes forøvrig det er interessant å se på kongehuset som kulturbærer - så både historiene til de kongelige residensene og smykke- og kunstsamlinger er jo interessante deler av vår nasjonale historie og kulturarv. 
ergo mener jeg vi gjerne kan diskutere det her. 

• Liker 10
Skrevet
Miominoen skrev (7 minutter siden):

Hvordan underbygger du denne påstanden? Jeg kan ikke si jeg har hørt dem uttale seg om at de ikke har interesse for Skaugums, eller de andre kongelige eiendommenes, historie. Men det har kanskje du?

Ikke meg du spør. Men de har tillatt MBH å bedrive hærverk på historisk grunn. Når de ikke har grepet inn og hindret ham, så har de faktisk tillatt ham å gjøre disse tingene. Det vitner ikke akkurat om interesse eller omtanke for eiendommen eller dens historie. Til og med en 19-åring på studenthybel tar bedre vare på boligen sin enn som så. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Enig, derfor virker det litt surrealistisk når jeg ser noen diskuterte hva slags tiaraer hun har tilgang til og ville vært fin i. 

Må si meg hjertelig enig i dette. Syns også det er trist at ingen unner familiene til Astrid og Ragnhild arvegods som var deres private eiendom. (Jeg vet at det som var på utlån fra Slottet må tilbake, men noen snakket også om privateide tiaraer som de syns de burde gi bort.)

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Nordmenn har ikke tillit tilden nye dronningen. VG henviser til en ny meningsmåling. 91% har svært stor eller ganske stor tillit til Dronning Sonja og bare 41% har svært stor eller ganske stor tillit til Dronning MM....

Endret av Stargaze
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Huldra27 skrev (12 minutter siden):

Må si meg hjertelig enig i dette. Syns også det er trist at ingen unner familiene til Astrid og Ragnhild arvegods som var deres private eiendom. (Jeg vet at det som var på utlån fra Slottet må tilbake, men noen snakket også om privateide tiaraer som de syns de burde gi bort.)

Ingen har sagt det.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Isild skrev (5 timer siden):

Leser at mange ønsker et kongepar som nettopp har hatt en rekke problemer, dette gjør de menneskelige, varme og flotte representanter syns mange. 

Hva folk får seg til å mene bare det kommer et blaff av nasjonalisme og fellesskapsfølelse. Tenker de samme menneskene at vold, voldtekt , kontakt med en seksual forbryter, manglende skattemeldinger og innsyn i privat -økonomien også gjør Mohammed fra Groruddalen enda mer menneskelig? Blir helt oppgitt over det propagandamaskineriet som tikker og går, som at alt er glemt. Samme gjelder alle Osloborgerne som blir intervjuet på Slottsplassen og som hyller kongehuset og medlemmene, og som løftes frem som stemmene til folket i Norge, de er ikke min stemme eller mange andre sine stemmer. Og ingenting er glemt.

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Stargaze skrev (21 minutter siden):

Nordmenn har ikke tillit tilden nye dronningen. VG henviser til en ny meningsmåling. 91% har svært stor eller ganske stor tillit til Dronning Sonja og  41% har svært stor eller ganske stor tillit til Dronning MM....

Det er 47% tillit, 25 % ikke tillit og 27 % vet ikke. I følge flere toneangivende teoretikere i tråden her, som f.eks @Gulline,  så betyr denne stemmefordelingen at det følger av dette at det er et flertall som har tillit til dronningen.

Ny Aftenposten meningsmåling: Støtten til Mette-Marit øker

Endret av SusieDerkins
glemte lenken
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Stargaze skrev (14 minutter siden):

Nordmenn har ikke tillit tilden nye dronningen. VG henviser til en ny meningsmåling. 91% har svært stor eller ganske stor tillit til Dronning Sonja og bare 41% har svært stor eller ganske stor tillit til Dronning MM....

Ja, det viser tydelig den forskjellen det er. Og jeg ble glad da jeg leste at 9 av 10 har tillit til Sonja. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...