Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
SusieDerkins skrev (14 minutter siden):

Merkelig at det skal bli så mye gnål av at noen andre enn dere selv kritiserer noen i kongefamilien?

Forøvrig ber jeg deg avstå fra å tillegge meg meninger, ettersom du ikke treffer spesielt godt. Skivebom faktisk.

Det er vel noe med at det virker som du mener å vite bedre hvordan Ragnhilds situasjon var , enn Ragnhild selv.

Det fremsto som en landsforvisning for innbyggerne da det skjedde. Ragnhild har selv uttalt at hun følte seg tvunget til å flytte. Folk som har jobbet på slottet har uttalt at det var som en landsforvisning.

Du velger å ikke tro på dette. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jokke89 skrev (4 minutter siden):

At søsken dør tett er ikke nødvendigvis helt utenom det vanlige. Tror jeg har hørt om det før.

Det er visstnok ikke så uvanlig nei. Jeg kjenner til flere tilfeller hvor ektefelle dør nære hverandre men ikke så mange søsken. Sorg medfører hormonendringer som kan være belastende for (ett allerede svakt) hjerte.. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Jokke89 skrev (2 minutter siden):

At søsken dør tett er ikke nødvendigvis helt utenom det vanlige. Tror jeg har hørt om det før.

Både ektefeller og søsken som har hatt spesielt tette bånd kan dø tett, når det er snakk om alderdom og svekka helse i utgangspunktet. Det er noe med «ferdig på vakt» og «hva det koster å fortsette alene». Vi vet jo at Astrid hadde svekket helse, hun var 94 år, og når lillebror da går bort, han hun har passet på og fulgt tett, så var jobben hennes på et vis over.

• Liker 11
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet
NedOpp skrev (15 minutter siden):

Ja, og det ble også sagt på nyhetssending nå i ettermiddag, at i praksis så måtte de flytte. De måtte jo strengt tatt ikke bo der for å drive fabrikken. Vi får prøve å finne noen gode kilder i løpet av kvelden, på hva som var korrekt. 😊

Ja, fint hvis du finner kilder. Men dette har det vært sagt og ment mye om tidligere, uten at jeg orker å lete opp dokumentasjon 😂

Uansett så ble paret presset til å flytte, og oppholde seg i Brasil.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Om Raghild skrives det at hun drev sosialt arbeid i Rio.

https://snl.no/Ragnhild_-_norsk_prinsesse

Som «Norges fremste ambassadør i Brasil» viste hun stor omsorg for landsmenn der og for sosialt vanskeligstilte i sitt nye hjemland.

Hjemmet i Rio var også et samlingssted for nordmenn i byen, og prinsessen var dessuten engasjert i sosialt arbeid, blant annet gjennom «Prinsesse Ragnhilds fond for barn i Brasil».

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
NedOpp skrev (Akkurat nå):

Både ektefeller og søsken som har hatt spesielt tette bånd kan dø tett, når det er snakk om alderdom og svekka helse i utgangspunktet. Det er noe med «ferdig på vakt» og «hva det koster å fortsette alene». Vi vet jo at Astrid hadde svekket helse, hun var 94 år, og når lillebror da går bort, han hun har passet på og fulgt tett, så var jobben hennes på et vis over.

Noen søsken bor jo sammen hele livet og, og der og skjer det jo at de tør tett. Kong Harald og Astrid var nok veldig tett,da, virker det til. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
NedOpp skrev (1 minutt siden):

Når ektefeller dør med kort mellomrom så dør ofte nummer to av sorg, broken heart syndrome. Bra prinsesse Astrid fikk fulgt lillebror til grava,da. Det var nok den siste anstrengelsen.

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
keops skrev (Akkurat nå):

Ja, fint hvis du finner kilder. Men dette har det vært sagt og ment mye om tidligere, uten at jeg orker å lete opp dokumentasjon 😂

Ja, jeg holder det som svært sannsynlig at det var de faktiske forhold gitt tiden vi snakker om og hvor ekstremt kontroversielt giftemålet var. Statsminister som frarådet det, og en mor som skal ha grått da hun fikk lov. Og at det da var «enklest sånn» at de dro til Brasil, når ektemannen beleilig nok hadde forretninger der, det høres høyst plausibelt ut. Oppfattet alltid en slags bitterhet hos Ragnhild, og det gir jo mening.

Er jo litt interessant når man nå dykker litt i historien igjen, for oss som ikke levde før 1970, at alle de 3 søsknene hadde store kontroverser rundt valg av livspartner og ekteskap.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Jokke89 skrev (1 minutt siden):

Når ektefeller dør med kort mellomrom så dør ofte nummer to av sorg, broken heart syndrome. Bra prinsesse Astrid fikk fulgt lillebror til grava,da. Det var nok den siste anstrengelsen.

Trenger ikke å være Takotsubo syndrom. Dersom man er svekket fra før kan det å miste livspartner også gjøre at driven til å holde seg i gang opphører, og at veldig enkelt forklart sykdommene man har og svekkelsen som følge av dem får større plass og skrur av bryteren. Har opplevd mennesker med langtkommen kreft og annen alvorlig sykdom som har hatt store ønsker om å oppleve bryllup, barnebarn/fødsler, dåp, konfirmasjon osv. og som dør få dager etter det var gjennomført/skjedde. Som at kroppen «får lov å slippe taket». 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Hanne67 skrev (39 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du får det ifra, men Erling Lorentzen  bygde jo opp en cellulosebedrift i Brasil, og da måtte de jo nødvendigvis bo der. Faren hans hadde jo startet opp der noen år før. 

Det var ikke planlagt at de skulle emigrere til Brasil i utganspunktet. Planene ble endret underveis. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
keops skrev (17 minutter siden):

Det er vel noe med at det virker som du mener å vite bedre hvordan Ragnhilds situasjon var , enn Ragnhild selv.

Det fremsto som en landsforvisning for innbyggerne da det skjedde. Ragnhild har selv uttalt at hun følte seg tvunget til å flytte. Folk som har jobbet på slottet har uttalt at det var som en landsforvisning.

Du velger å ikke tro på dette. 

keops skrev (15 minutter siden):

Så voldsomt bitter var hun nok ikke. Barna hennes ga jo Ragnhilds diadem til daværende prinsesse Ingrid Alexandra i konfirmasjonsgave.

Dessuten var de jo nødt til å bo der pga. mannen hennes sin virksomhet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (17 minutter siden):

Om Raghild skrives det at hun drev sosialt arbeid i Rio.

https://snl.no/Ragnhild_-_norsk_prinsesse

Som «Norges fremste ambassadør i Brasil» viste hun stor omsorg for landsmenn der og for sosialt vanskeligstilte i sitt nye hjemland.

Hjemmet i Rio var også et samlingssted for nordmenn i byen, og prinsessen var dessuten engasjert i sosialt arbeid, blant annet gjennom «Prinsesse Ragnhilds fond for barn i Brasil».

Det er så nedrig å kritisere prinsesse Ragnhild og Kong Olav på en dag som denne, som at det ikke kunne vente til etter begravelsen. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Jokke89 skrev (12 minutter siden):

Besteforeldrene til en bekjent døde på den måten. Ung og dum som jeg var så sa eller spurte jeg om det var sånn at det var en slags trøst i det at de fulgte hverandre i døden etter et langt samliv.

Da fikk jeg til svar at det ikke var det minste fint fordi bestefaren hadde vært voldelig i hele sitt liv og nå trodde de endelig at bestemoren skulle få noen rolige år.

Jeg sier aldri noe sånt igjen.

• Liker 4
  • Hjerte 15
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Det er så nedrig å kritisere prinsesse Ragnhild og Kong Olav på en dag som denne, som at det ikke kunne vente til etter begravelsen. 

Ikke spesielt myntet på deg, men det kan være andre som ikke har fått det med seg;

Jeg gjentar meg selv: Kong Haakon var konge da prinsesse Ragnhild giftet seg.

Endret av Nymerïa
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Disse ukene med kongelige dødsfall og begravelse minutt for minutt har gitt meg mange tanker.

På den ene siden får jeg tanker om land og styresett som vi absolutt ikke liker å sammenligne oss med. De kongelige, dyrkes fromt i flokk som halvguder, og selv om det utad ikke komminiseres "feil" holdninger, inluderer "halvgudene" en dronning som var bestis med Epstein, hennes sønn som slår, spytter på, tisser på og voldtar kvinner, en prinsesse i arverekken som er synsk, ser engler, snakker med dyr og  døde, og som nekter å la være å promotere seg som prinsesse. Videre har vi denne prinsessens ektefelle, som blant annet har brent ned et hus, mener at kreft er selvpåført og kaller seg sjaman. I miksen har vi også et par influencere uten utdanning og en tronarving som i mange år har blitt kalt snøprinsessen og snøfreseren. Så har vi en konge som lo bort ting og lot det meste fare på en sjarmerende måte, og en ny konge som har snakket innholdsløst i runde vendinger som svar på alle kritiske spørsmål. Gud vet om han har noe mer inne. Det er litt av en gjeng, altså! Når man kan gi disse folkene så mye anerkjennelse og nesegrus beundring, så forstår jeg bedre hvordan skumlere folk og strømninger kan underlegge seg folk.

På den andre siden blir det så veldig tydelig hvor avleggs og utdatert monarki er. Det er brutalt å måtte gå gjennom sorg på direktesendt TV. Det er brutalt å starte i ny jobb i det sekundet far din dør.  Det er brutalt å ikke kunne velge sin egen vei, og det er brutalt å måtte stå til ansvar for et helt land og ikke kun seg selv og sine.

Endret av Pilaff
  • Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 9
Skrevet
NedOpp skrev (18 minutter siden):

Ja, jeg holder det som svært sannsynlig at det var de faktiske forhold gitt tiden vi snakker om og hvor ekstremt kontroversielt giftemålet var. Statsminister som frarådet det, og en mor som skal ha grått da hun fikk lov. Og at det da var «enklest sånn» at de dro til Brasil, når ektemannen beleilig nok hadde forretninger der, det høres høyst plausibelt ut. Oppfattet alltid en slags bitterhet hos Ragnhild, og det gir jo mening.

Er jo litt interessant når man nå dykker litt i historien igjen, for oss som ikke levde før 1970, at alle de 3 søsknene hadde store kontroverser rundt valg av livspartner og ekteskap.

Den norske kirke var sterkt i mot at prinsesse Astrid skulle gifte seg med en fraskilt borgerlig mann. Ingen prester ville vie de, og når de til slutt fikk tak i en prest som kunne gjøre dette, så hadde noen stengt av rommet der presten skulle skifte, i protest mot ekteskapet. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror at prinsesse Astrid hadde en voldsom omsorg og kjærlighet for sin lillebror, at hun tidlig ble som en lite mamma for ham. Dette har hun nok tatt med seg i voksen alder, og vært en viktig støttespiller for ham hele livet. Da han døde kunne hun slappe av ❤️

• Liker 6
  • Hjerte 9
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Ikke spesielt myntet på deg, men det kan være andre som ikke har fått det med seg;

Jeg gjentar meg selv: Kong Haakon var konge da prinsesse Ragnhild giftet seg.

Det gjør det enda mindre forståelig å blande inn giftemålet til Sonja og Harald, Ragnhild og Olav. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Jokke89 skrev (25 minutter siden):

Nå var astrid ikke i topp form hun heller. Og har vært innlagt på sykehus flere ganger i 2026 hun også. Pluss alder på 94 år. Så helt uventet var det kanskje ikke.

Selv syntes jeg hun så svært godt ut i begravelsen iht alder. Så litt sjokk var det at det gikk så kort tid fra da

• Liker 3
Skrevet (endret)

Prinsesse Astrid kommer som den første norske kongelige i nyere tid til å bli kremert, ektemannen ligger på Ris urnelund, der kun urner blir satt ned. Forøvrig samme gravsted som foreldrene til Statsministeren.

Endret av Jokke89
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...