Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hirondelle skrev (15 minutter siden):

Tid og sted. Tid. Og sted.

Det er aldri riktig tid og sted til å kritisere Mette. 

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Du och jag" ❤️

Screenshot_20260911_165211_Chrome.jpg

• Liker 2
  • Hjerte 22
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Nei, det kan virke sånn ja 

Livet skjer jo, så selv om det har vært tett mellom hendelsene til familien nå så har det jo alltid vært hevdet at "det ikke passer nå" å ta opp de traurige realitetene.

Nå håper jeg prinsesse Astrid får en flott avskjed. Hun etterlater seg et knippe barn som viser at det er fullt mulig å leve normale, produktive liv uten å havne i media, selv som nærstående til kongelige.En super dame med hjerte på rett plass. Snill med dyr og lojal mot mennesker.

• Liker 22
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
Skrevet
velociraptor skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært med i debatten og kritisert henne an masse. 

I dag er ikke riktig tid. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
keops skrev (1 minutt siden):

Livet skjer jo, så selv om det har vært tett mellom hendelsene til familien nå så har det jo alltid vært hevdet at "det ikke passer nå" å ta opp de traurige realitetene.

Nå håper jeg prinsesse Astrid får en flott avskjed. Hun etterlater seg et knippe barn som viser at det er fullt mulig å leve normale, produktive liv uten å havne i media, selv som nærstående til kongelige.En super dame med hjerte på rett plass. Snill med dyr og lojal mot mennesker.

Jeg lurer på hvor bisettelsen blir. Holmenkollen Kapell er jo hennes på en måte, men det blir vel i Ris Kirke som er langt større. 

• Liker 1
Skrevet

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/ExJ97A/det-lages-ikke-lenger-kongelige-som-prinsesse-astrid?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«Prinsesse Astrid forsto alltid at for kongelige finnes det noe i livet som er større enn en selv. Det var aldri noen grunn til å stille spørsmålstegn ved hennes pliktfølelse, dømmekraft eller rolleforståelse. Hun var ubrytelig lojal mot kongen og landet. Hun glemte aldri hvem hun representerte, og brukte aldri posisjonen sin for egen vinnings skyld. (…) Hun forsto kanskje bedre enn noen andre at kongefamiliens privilegier er belønningen for forpliktelser, at forpliktelsene er prisen for privilegiene, og at de to tingene aldri kan skilles ad.»

• Liker 15
  • Hjerte 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/ExJ97A/det-lages-ikke-lenger-kongelige-som-prinsesse-astrid?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«Prinsesse Astrid forsto alltid at for kongelige finnes det noe i livet som er større enn en selv. Det var aldri noen grunn til å stille spørsmålstegn ved hennes pliktfølelse, dømmekraft eller rolleforståelse. Hun var ubrytelig lojal mot kongen og landet. Hun glemte aldri hvem hun representerte, og brukte aldri posisjonen sin for egen vinnings skyld. (…) Hun forsto kanskje bedre enn noen andre at kongefamiliens privilegier er belønningen for forpliktelser, at forpliktelsene er prisen for privilegiene, og at de to tingene aldri kan skilles ad.»

Han har skrevet prinsesse Astrids biografi.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Bombibit skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hvor bisettelsen blir. Holmenkollen Kapell er jo hennes på en måte, men det blir vel i Ris Kirke som er langt større. 

Er det ikkje domkyrkja som blir mest naturleg då når det er statsgravferd?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Det er helt riktig. Hun var et forbilde. 

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Huff, dette var trist! Fine prinsesse Astrid ❤️ 

Bare to dager etter at hun fulgte lillebroren til hans siste hvilested 💔

Stakkars kongefamilien! Nå har de virkelig hatt mer enn nok!

Jeg håpte at Sonja kunne ha støtte i Astrid etter Kong Haralds død, istedenfor får hun enda mer sorg 😢

Endret av FruRosa
Lagt til tekst
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
velociraptor skrev (13 minutter siden):

Derfor det har blitt gjort i månedsvis og år her inne? 

keops skrev (8 minutter siden):

På dødsdagen så jeg noen skrive det, naturlig nok. Å hevde at det ikke har vært tid og steder nok til å kritisere er rett og slett bullshit. Hva er det du brenner inne med? Må være sjukt viktig. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (5 minutter siden):

Ganske så like ord som HM skriver om sin tante. 

https://www.seher.no/kjendis/kong-haakons-ord-til-prinsesse-astrid/85141921

Skrevet

Så mange fine artikler og minneord om Prinsesse Astrid. For en jobb hun har gjort for Kongehuset. Hun var utrettelig i sin lojalitet. 

– Hun har gått frem som et eksempel på hvordan kongelige skal oppføre seg (Schulsrud-Hansen)

– Hun forsto at plikt kom før personlige interesser. Hun sto alltid på for å utføre sin plikt som kongelig (Noren Isaksen)

https://www.aftenposten.no/norge/i/q6Mr5E/prinsesse-astrid-var-et-eksempel-for-kongelige

• Liker 7
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 minutter siden):

Er det ikkje domkyrkja som blir mest naturleg då når det er statsgravferd?

Jo det vel kanskje det. Får hun statsgravferd?

Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Flott kronikk om Astrid og hennes lojalitet og pliktfølelse ovenfor rollen som prinsesse. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/ExJ97A/en-prinsesse-og-fire-konger

«Hendte det at hun ønsket at hun hadde fått slippe? «Nei, det var jo ingen andre. Egentlig er det et så dumt spørsmål at jeg ikke kan svare på det. Det var rett og slett ikke noe alternativ.» For prinsesse Astrid var det en selvfølge at plikten kom foran lysten.»

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombibit skrev (3 minutter siden):

Jo det vel kanskje det. Får hun statsgravferd?

Ja🙏

• Liker 2
Skrevet
CeXNS skrev (2 minutter siden):

Så mange fine artikler og minneord om Prinsesse Astrid. For en jobb hun har gjort for Kongehuset. Hun var utrettelig i sin lojalitet. 

– Hun har gått frem som et eksempel på hvordan kongelige skal oppføre seg (Schulsrud-Hansen)

– Hun forsto at plikt kom før personlige interesser. Hun sto alltid på for å utføre sin plikt som kongelig (Noren Isaksen)

https://www.aftenposten.no/norge/i/q6Mr5E/prinsesse-astrid-var-et-eksempel-for-kongelige

Ikke rart Isaken har så mye pent å si om henne. Han går så langt som å påstå at de ikke lager kongelige som Astrid lenger. 

«Følte hun seg uerfaren, spurte jeg da jeg skrev biografien om henne, «Kvinne blant konger». «Ja, herlighet, jeg hadde jo vært skolepike!» Men det var bare å brette opp ermene. 

Hendte det at hun ønsket at hun hadde fått slippe? «Nei, det var jo ingen andre. Egentlig er det et så dumt spørsmål at jeg ikke kan svare på det. Det var rett og slett ikke noe alternativ.»

• Liker 4
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Det jeg reagerer på med Isaksen når han skryter av Astrids pliktfølelse, er at han alltid drar frem Haakon og MMs fokus på at barna skal få fullføre utdannelsen sin og få være unge som om det var noe negativt. Som om det ikke er en sammenheng mellom den erfaringen man gjorde med de urimelige kravene som ble stilt til prinsesse Astrid, når man velger annerledes i dag. Som om det ikke er bra at man har lært av fortidens feil. 

For det hadde jo ikke vært nødvendig å løse det slik at prinsesse Astrid måtte bære byrden alene. Man kunne tatt andre valg. 

Isaksen, og alle egentlig,  virker fullstendig blind for at det var en annen person som fikk reise vekk og aldri, som jeg har sett ihvertfall, har blitt kritisert en smule, og det er prinsesse Ragnhild. Han skriver at prinsesse Astrid brøt sammen i krampegråt da Ragnhild reiste og hun forsto at hun var alene med den syke moren og kongehusets arbeidsbyrde på sine skuldre.

Hvorfor kritiserer han ikke at Ragnhild fikk stikke av til den andre siden av jorden og aldri komme tilbake? Hun som var eldst?!

Ja, Astrid fortjener all ros og heder og verdighet i verden for at hun stilte opp. Hun har vært helt fantastisk.

Men at folkene rundt henne ikke blir kritisert i ettertid for de elendige avgjørelsene de gjorde, som kastet prinsesse Astrid under bussen, det synes jeg er helt utrolig.

Prinsesse Ragnhild kunne holdt seg i Norge. Kronprins Harald kunne fått giftet seg med Sonja mange år tidligere. Problem solved for lillesøster Astrid som ikke engang hadde arverett til tronen.

Fy flate hun ble dårlig behandlet.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Tabris skrev (27 minutter siden):

Hvis anstendighet vises i denne tråden fremover, så skal jeg stige ned fra min høye hest og innrømme at jeg tok feil. 

og

Hirondelle skrev (21 minutter siden):

Tid og sted. Tid. Og sted.

Så hver gang noen i slekta Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg dør, eller noen av de inngifte der dør, så skal man ikke få ytre mening om noen av de gjenlevende? 

VibeckeST skrev (16 minutter siden):

Man kanskje man vil vente med den verste oppvasken, til Dronning Sonja sin tid er forbi❤️ 

Dette kan jo tolkes som at vi skal sitte og telle ned til hun går bort, om man har en mening om både henne og de andre. Vil du at vi skal notere ting på et privat ark i mellomtiden? Hvor mange dager/uker/måneder etter begravelsen er det sømmelig å mene noe? Eller hva tenker du?

Tips: Det er lov å unngå tråden helt om det blir for upassende. Ingen blir tvunget til å lese her.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...