Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
NedOpp skrev (4 minutter siden):

Nå giftet Ragnhild seg i 1953, mens Astrid traff Ferner i 56, og måtte vente i 5 år for å få gifte seg. Da var også kong Haakon død. Så det er ulike betingelser her, og man kan derfor ikke utlede den konklusjonen du gjør ved å kun holde selve ekteskapene opp mot hverandre. I tillegg hadde jo da Astrid fungert som førstedame i 7 år allerede når hun giftet seg, og tronarvingen var ikke gift enda, så om hun også hadde måttet flytte utenlands hadde det ikke vært noen igjen til å representere med kong Olav.

Igjen: Ragnhild flyttet til Brasil pga mannens jobb. Et firma de solgte i 2008 for nesten 9 milliarder kroner. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvil i fred, prinsesse Astrid. Jeg har ikke vært fan av monarkiet, men jeg hadde respekt for henne og den jobben hun gjorde. Hun virket alltid fornøyd og smilende på bilder. Et stort tap for kongefamilien og for Norge.

Endret av Ti.09
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Kong Håkon burde holde seg hjemme fra Davos heretter, Brussel også for den saks skyld. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
NedOpp skrev (14 minutter siden):

Nå giftet Ragnhild seg i 1953, mens Astrid traff Ferner i 56, og måtte vente i 5 år for å få gifte seg. Da var også kong Haakon død. Så det er ulike betingelser her, og man kan derfor ikke utlede den konklusjonen du gjør ved å kun holde selve ekteskapene opp mot hverandre. I tillegg hadde jo da Astrid fungert som førstedame i 7 år allerede når hun giftet seg, og tronarvingen var ikke gift enda, så om hun også hadde måttet flytte utenlands hadde det ikke vært noen igjen til å representere med kong Olav.

Dette resonnementet holder vel ikke?

Kronprinsesse Märtha døde i 1954. Det er jo det som er det relevante tidspunktet, for det var jo fra det tidspunktet landet sto uten førstedame.  Hun var syk da Ragnhild giftet seg og reiste.

Og så skjønner jeg ikke hvor du vil med at Astrid måtte vente 5 år for å gifte seg?

Det er jo det jeg sier? At det var et kontroversielt ekteskap som hun likevel fikk lov til uten å bli "landsforvist", selv om hun var førstedame. Derfor tar jeg Ragnhilds utsagn med en stor klype salt. Fordi hennes ekteskap var mindre kontroversielt enn Astrids, og fordi utenlandsoppholdet var ment å være kortvarig. 

Så er poenget mitt at det var mange som kunne gjort mye annerledes for å hjelpe Astrid: Ragnhild kunne latt være å reise/kommet hjem etter to år som planlagt. Eller i tråd med gjengs mentalitet i tråden: Haakon og Olav kunne krevd det av henne. Olav og/eller regjeringen kunne latt Harald gifte seg mange år tidligere, slik at man fikk en kronprinsesse.

Men de lot Astrid bære byrden alene.

Og jeg synes prinsesse Astrid fortjener at vi ser det.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (18 minutter siden):

Samt at kontakten mellom søskenbarna virker vag. I dette som omhandler kong Olav som bestefar virker det nesten som Martha og Haakon ikke helt visste når og hvor mye og lenge de andre søskenbarna var i Norge. 

https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/2016/episode/NNFA41001516

Du må ikke glemme at det er opptil 20 års aldersforskjell mellom dem. Mye av det de andre fortale om skjedde før Haakon og Märtha ble født.

• Liker 3
Skrevet

Triste dager for kongefamilien. Med Astrids bortgang er nå siste personen i kongefamilien med rent blått blod borte. 

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Dette resonnementet holder vel ikke?

Kronprinsesse Märtha døde i 1954. Det er jo det som er det relevante tidspunktet, for det var jo fra det tidspunktet landet sto uten førstedame.  Hun var syk da Ragnhild giftet seg og reiste.

Og så skjønner jeg ikke hvor du vil med at Astrid måtte vente 5 år for å gifte seg?

Det er jo det jeg sier? At det var et kontroversielt ekteskap som hun likevel fikk lov til uten å bli "landsforvist", selv om hun var førstedame. Derfor tar jeg Ragnhilds utsagn med en stor klype salt. Fordi hennes ekteskap var mindre kontroversielt enn Astrids, og fordi utenlandsoppholdet var ment å være kortvarig. 

Så er poenget mitt at det var mange som kunne gjort mye annerledes for å hjelpe Astrid: Ragnhild kunne latt være å reise/kommet hjem etter to år som planlagt. Eller i tråd med gjengs mentalitet i tråden: Haakon og Olav kunne krevd det av henne. Olav og/eller regjeringen kunne latt Harald gifte seg mange år tidligere, slik at man fikk en kronprinsesse.

Men de lot Astrid bære byrden alene.

Hovedpoenget du gikk glipp av her var at det var kong Haakon VII som var regjerende monark, og derfor hadde beslutningsmakten for både om Ragnhild skulle få gifte seg borgerlig OG eventuelle betingelser for det (som «ut av landet»), mens da Astrid ville gifte seg borgerlig (og med en skilt mann) var det kong Olav som var monark og hadde beslutningsmakten. 
Så det at ikke Astrid ble «landsforvist» beviser ikke at ikke Ragnhild ble det, fordi det var 2 ulike monarker som bestemte. 
P.S. For øvrig enig med deg

Endret av NedOpp
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
NedOpp skrev (2 minutter siden):

Hovedpoenget du gikk glipp av her var at det var kong Haakon VII som var regjerende monark, og derfor hadde beslutningsmakten for både om Ragnhild skulle få gifte seg borgerlig OG eventuelle betingelser for det (som «ut av landet»), mens da Astrid ville gifte seg borgerlig (og med en skilt mann) var det kong Olav som var monark og hadde beslutningsmakten. 
Så det at ikke Astrid ble «landsforvist» beviser ikke at ikke Ragnhild ble det, fordi det var 2 ulike monarker som bestemte. 

Men jeg tror ikke på at han stilte den betingelsen. Og det var uansett ikke snakk om mer enn to år.

Og om han stilte den betingelsen, så kunne han jo like gjerne stilt den motsatte betingelsen når forholdene endret seg,dvs kalle dem hjem. Og det kunne Olav gjort og.

Jeg fastholder at alle sviktet Astrid.

• Liker 5
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (40 minutter siden):

Det stemmer at det var kontroversielt å gifte seg borgerlig, og det stemmer at hun mistet tittelen (delvis).

Men det er jo helt urimelig å late som hun ikke kunne bo i Norge. De flyttet frivillig til Brasil pga Lorentsens business, og planen var å bli der to år.

At Ragnhilds påstand er helt urimelig viser seg jo i noe så enkelt som at prinsesse Astrid, som hadde et langt mer kontroversielt ekteskap iom. at hun giftet seg med en fraskilt, bodde i Norge og fungerte som førstedame uten at noen hadde innvendinger mot det. 

Prinsesse Ragnhild kom vel med denne påstanden i det samme intervjuet der hun langet ut mot kongebarnas valg av ektefeller, så jeg tenker det må tas med en stor klype salt. 

Merker meg at man ikke skal ta Prinsesse Ragnhild sine ord om egen opplevelse for sannhet. 

Du verden. Det er virkelig forskjell på folk. 

Endret av CeXNS
La til
  • Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 17
Skrevet

https://www.vg.no/rampelys/i/433roE/prinsesse-astrid-er-doed

«Kjære mamma, kjære Prinsesse Astrid,
Takk for at du var den beste mammaen vi kunne ha. Gjennom hele livet var du der for oss – med kjærlighet og klokskap, varme og god humor. Du var der for bestefar Kong Olav og onkel Kong Harald – til stede, lojal og pliktoppfyllende. Og i tillegg – for de som trengte litt ekstra omtanke – viste du alltid ektefølt omsorg.
I sorgen står vi takknemlige sammen.
Takk for alle gode minner. Du vil for alltid ha stor plass i våre hjerter.»

Minneordene er signert Cathrine, Benedikte, Alexander, Elisabeth og Carl-Christian Ferner med familier

• Liker 5
  • Hjerte 16
Skrevet
CeXNS skrev (Akkurat nå):

Merker meg at man ikke skal ta Prinsesse Ragnhild sitt ord for sannhet. 

Ikke bare det, men det forventes også at Prinsesse Ragnhild skulle flytte familien fra Brasil til Norge, da hun allerede var godt gift når Astrid måtte tre inn som førstedame. Kan denne selektive forskjellen handle om at prinsesse Ragnhild var meget tydelig i sine uttalelser om MM, HM og ML i sin tid? 

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Skrevet
filifjonka skrev (2 timer siden):

Er vel ikke  annerledes enn i andre familier da. Vi andre unngå heldigvis offentligheten da.

Er dette vanlig?  At søsken dør 2 dager etter begravelse av søsken, og halve familien er innlagt på riksen ukene før?  Med et bonus medlem i fotlenke ? Jaja, mulig ting går unormalt stille for seg i min familie og omgangskrets. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Ikke bare det, men det forventes også at Prinsesse Ragnhild skulle flytte familien fra Brasil til Norge, da hun allerede var godt gift når Astrid måtte tre inn som førstedame. Kan denne selektive forskjellen handle om at prinsesse Ragnhild var meget tydelig i sine uttalelser om MM, HM og ML i sin tid? 

Du sier noe. Kaster absolutt nytt lys på saken. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
CeXNS skrev (13 minutter siden):

Merker meg at man ikke skal ta Prinsesse Ragnhild sine ord om egen opplevelse for sannhet. 

Jeg vet ikke hvor du får det ifra, men Erling Lorentzen  bygde jo opp en cellulosebedrift i Brasil, og da måtte de jo nødvendigvis bo der. Faren hans hadde jo startet opp der noen år før. 

• Liker 2
Skrevet
NedOpp skrev (30 minutter siden):

Kan huske fra tidligere tider at de eldre snakket om at Ragnhild og mannen var på en måte tvunget til å flyttet. Noe hun også ga uttrykk for selv. 

Av de to søstrene så er det jo heller ingen tvil om at Astrids personlighet egnet seg vesentlig bedre til representasjon enn den mer spesielle Ragnhild.

Uansett så endte jo dette med at Ragnhild og mannen tilbrakte en evighet i Brasil.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (2 minutter siden):

Kan huske fra tidligere tider at de eldre snakket om at Ragnhild og mannen var på en måte tvunget til å flyttet. Noe hun også ga uttrykk for selv. 

Av de to søstrene så er det jo heller ingen tvil om at Astrids personlighet egnet seg vesentlig bedre til representasjon enn den mer spesielle Ragnhild.

Uansett så endte jo dette med at Ragnhild og mannen tilbrakte en evighet i Brasil.

Ja, og det ble også sagt på nyhetssending nå i ettermiddag, at i praksis så måtte de flytte. De måtte jo strengt tatt ikke bo der for å drive fabrikken. Vi får prøve å finne noen gode kilder i løpet av kvelden, på hva som var korrekt. 😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
LisbethBerg skrev (1 time siden):

Beklager det, men det har allerede ventet altfor lenge. Når du leser om moralen og pliktfølelsen til prinsesse Astrid, så blir kontrasten til det som er idag helt grotesk. 

Klarer ikke å slutte å sette det opp mot meldingene til MM om: «Come save us, I’m dying of boredom.»

Vi går altså fra Astrid og Sonja, til dette. Det gjør vondt langt inn i sjelen. 

Tror nok det er mange som har vært inne på denne tanken , i alle fall har JEG det ! 
De som kommer etter når Sonja er borte , er liksom helt stikk motsatt ….

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Gi henne til hun er gravlagt.

Hvis denne tråden kan være uten kritikk til Prinsesse Astrid er gravlagt så skal jeg ta tilbake min "høye hest" og min statement tidligere. 

Å ikke kritisere ' på en dag som denne' gjelder tydeligvis ikke prinsesse Astrid, og jeg skal slutte å poste og å svar

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
Hanne67 skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du får det ifra, men Erling Lorentzen  bygde jo opp en cellulosebedrift i Brasil, og da måtte de jo nødvendigvis bo der. Faren hans hadde jo startet opp der noen år før. 

Prinsesse Ragnhilds giftemål med EL var svært kontroversielt. Hun var den første som giftet seg borgerlig. Hun sier selv at hun oppfattet flyttingen var prisen hun måtte betale for å få gifte seg borgerlig. 

https://www.vg.no/rampelys/i/Jj1B6/prinsesse-ragnhild-var-en-banebryter

«Hun har selv fortalt at hun ble landsforvist for å unngå å skape mer problemer enn nødvendig, sier Grimstad»

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...