Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hanne67 skrev (På 11.9.2026 den 19.28):

Så voldsomt bitter var hun nok ikke. Barna hennes ga jo Ragnhilds diadem til daværende prinsesse Ingrid Alexandra i konfirmasjonsgave.

Dessuten var de jo nødt til å bo der pga. mannen hennes sin virksomhet. 

De har fortsatt en tiara etter Ragnhild, lurer på hba de skal med den? Den burde jo vært ført tilbake.

Jeg vet at det er arv, men det virker så meningsløst at den bare skal ligge og støve ned et sted…

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fiskeburger skrev (9 minutter siden):

De har fortsatt en tiara etter Ragnhild, lurer på hba de skal med den? Den burde jo vært ført tilbake.

Jeg vet at det er arv, men det virker så meningsløst at den bare skal ligge og støve ned et sted…

Ganske sikker på at jeg har lest at den andre der, som du tenker på alltid var ment å gå tilbake til kongehuset. Tipper de har fått den tilbake for lenge siden, men at den har ligget og ventet på at IA skal bli voksen/kronprinsesse. Tyder på at den andre som Ragnhild hadde var regnet som privat, siden hun fikk den i personlig gave.

Nå får de vel tilbake to som prinsesse Astrid hadde og, men hun hadde og noen som regnes som private.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Her er diademet Ingrid Alexandra fikk av Ragnhilds barn på 18-årsdagen sin. Arv etter tippoldemor prinsesse Ingeborg av Sverige. 

Det passer veldig godt på en ung person - vakkert! 

https://www.kongehuset.no/nyheter/baerer-tippoldemors-diadem

d091f8b43a332b19ecfe15a201d63206d03ac5fc

Kilde for bilde: https://www.kongehuset.no/taler-og-budskap/kronprinsesse-ingrid-alexandra/feiringen-av-prinsesse-ingrid-alexandras-myndighetsdag-tale-pa-slottet

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fiskeburger skrev (1 time siden):

Er det diamant-diademet hun fikk etter Dronníng Maud du tenker på?

Jeg ville bli forundret om ikke det også er levert tilbake til den offsielle kongelige samlinga, for det er veldig historisk og ikke noe en privatperson har noe bruk for.

Endret av lurker
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
lurker skrev (7 minutter siden):

Er det diamant-diademet hun fikk etter Dronníng Maud du tenker på?

Jeg ville bli forundret om ikke det også er levert tilbake til den offsielle kongelige samlinga, for den er veldig historisk og ikke noe en privatperson har noe bruk for.

Ifølge Trond Noren Isaksen skal det ha blitt levert tilbake etter Ragnhilds død i 2012, men det er vanskelig å få slottet til å gi en offisiell bekreftelse på det. Siden vi ikke har sett det i bruk ennå, så er det kanskje naturlig å tenke at det er reservert IA til bruk etter tronskiftet eller når hun blir ordentlig voksen. Skal bli interessant å se når det blir tatt nye offisielle bilder i galla. For hvis de tenkte at Sonja eller MM skulle bruke det, så har det jo vært mange anledninger ila de årene.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (13 minutter siden):

Siden vi ikke har sett det i bruk ennå, så er det kanskje naturlig å tenke at det er reservert IA til bruk etter tronskiftet eller når hun blir ordentlig voksen. Skal bli interessant å se når det blir tatt nye offisielle bilder i galla. For hvis de tenkte at Sonja eller MM skulle bruke det, så har det jo vært mange anledninger ila de årene.

Ja, det tenker jeg også. Det er veldig dronning-aktig.

• Liker 3
Skrevet
lurker skrev (3 minutter siden):

Ja, det tenker jeg også. Det er veldig dronning-aktig.

Håper jo de tar det i bruk snart. Synes nesten det er det fineste av alle, men de bildene som finnes av prinsesse Ragnhild med det er veldig kornete og dårlige, så hadde vært interessant å få sett det på noen gode, nye bilder.

Håper også å få se IA i prinsesse Astrids art deco-tiara. Kjenner jeg over gjennomsnittet interessert i de historiske smykkene - for meg kunne vi beholdt monarkiet ene og alene for at ikke smykkene skal bli museumsgjenstander!!!

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Kjenner jeg over gjennomsnittet interessert i de historiske smykkene - for meg kunne vi beholdt monarkiet ene og alene for at ikke smykkene skal bli museumsgjenstander!!!

Ja, jeg er også interessert, så jeg skulle gjerne hatt hele smykkesamlinga på Nasjonalmuseet, så man virkelig kunne se dem 🙂

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (12 minutter siden):

Håper jo de tar det i bruk snart. Synes nesten det er det fineste av alle, men de bildene som finnes av prinsesse Ragnhild med det er veldig kornete og dårlige, så hadde vært interessant å få sett det på noen gode, nye bilder.

Håper også å få se IA i prinsesse Astrids art deco-tiara. Kjenner jeg over gjennomsnittet interessert i de historiske smykkene - for meg kunne vi beholdt monarkiet ene og alene for at ikke smykkene skal bli museumsgjenstander!!!

Wasa-diademet etter kronprinsesse Märtha? Jeg tror også IA hadde vært nydelig med det! 

Det hun har nå er vakkert, men veldig «gammelmodig». Nå som MM overtar mange av smykkene til Sonja tror jeg IA kunne lånt brudediademet til MM. Og basen til Malteserdiademet!!!

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for bilder/ tekst med opphavsrett.

Skrevet
Fiskeburger skrev (18 minutter siden):

Wasa-diademet etter kronprinsesse Märtha? Jeg tror også IA hadde vært nydelig med det! 

Det hun har nå er vakkert, men veldig «gammelmodig». Nå som MM overtar mange av smykkene til Sonja tror jeg IA kunne lånt brudediademet til MM. Og basen til Malteserdiademet!!!

Det puslete lille brudediademet håper jeg de gir en lang pause, begge to!, men jeg ser ikke helt for meg at MM vil være komfortabel med de største dronningdiademene - det virker som hun foretrekker små hatter og små diademer. Derfor håper jeg at hun vil begynne å bruke vasadiademet - det tror jeg hun vil kle godt.

• Liker 3
Skrevet
edlit skrev (11 timer siden):

Jeg prøver å forstå hva kong Haakon egentlig mener når han forklarer sitt valgspråk «Alt for Norge».

Han sier at «Alt for Norge» betyr å kjempe for at alle i Norge skal ha mulighet til å leve frie liv. Greit nok. Deretter sier han: «Det innebærer også et ansvar for at vi som nasjon bidrar positivt i verden.»

Hva innebærer dette ansvaret for kongen? Kongen skal ikke føre sin egen utenrikspolitikk eller sette seg over regjeringen. Hvis en regjering fører en politikk som kongen mener ikke er et positivt bidrag i verden, hvilken betydning har da hans tolkning av valgspråket «Alt for Norge» for hvordan han skal forholde seg til en slik situasjon?

Det ville være av interesse å vite hva han selv mener hans ansvar er når han snakker om å «bidra positivt i verden».

Når «Alt for Norge» er kongens valgspråk, skulle man kanskje forvente at han først og fremst forklarer hva dette innebærer som hans personlige forpliktelse som konge. Han sier ikke "jeg", han sier «alle i Norge» og «vi som nasjon».

Er «Alt for Norge» først og fremst en målsetting for nasjonen, eller er det en forpliktelse for kongen personlig?

Jeg googlet og pastet inn her hva de tre forrige kongene la i alt for Norge og du skrev jo over hva nyeste legger i det. Men det jeg la inn ble slettet faktisk. De andre tre hadde kun fokus på Norge. Det har jo ikke Haakon selvfølgelig 😅

• Liker 2
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Isild
Skrevet (endret)

Igår satt jeg og så på et gammelt program på NRK. "Glimt fra Skaugum" hvor en ung Sonja og Harald stolt viser fram de forskjellige rommene på Skaugum og forteller historien bak lysekronen, kunsten, selve huset og eiendommen. Det var helt surrealistisk å se den når man har Marius i minne, hans fester, narkotika, råkjøring, ødeleggelser og voldtekt i dette flotte huset og eiendommen som Sonja og Harald var så glad i og så stolt av. Tenkte på han kompisen som kjørte rundt på gulvene og på det stjålne sølvtøyet. Lurer virkelig på hva Sonja og Harald tenkte når det stormet som verst og aviser og ukeblader viste bilder og fortalte alt som var skjedd. 

Endret av Gulline
skrivefeil
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Gulline skrev (10 minutter siden):

Igår satt jeg og så på et gammelt program på NRK. "Glimt fra Skaugum" hvor en ung Sonja og Harald stolt viser fram de forskjellige rommene på Skaugum og forteller historien bak lysekronen, kunsten, selve huset og eiendommen. Det var helt surrealistisk og se den når man har Marius i minne, hans fester, narkotika, råkjøring, ødeleggelser og voldtekt i dette flotte huset og eiendommen som Sonja og Harald var så glad i og så stolt av. Tenkte på han kompisen som kjørte rundt på gulvene og på det stjålne sølvtøyet. Lurer virkelig på hva Sonja og Harald tenkte når det stormet som verst og aviser og ukeblader viste bilder og fortalte alt som var skjedd. 

Det majestetiske og høyhetlige blir borte med Harald og Sonja, det er helt klart. Hele vitsen med konge og dronning er jo at det skal være pomp og prakt. 

Kong Haakon er helt sikkert en raus og flott mann, og jeg har tenkt at det er helt umenneskelig det han har stått i i det siste, men når det kommer til å se han og MM som majestet, så sliter iallefall jeg litt. Det er for mye søle på hermelinpelsen for min del rett og slett. 

Leser at mange ønsker et kongepar som nettopp har hatt en rekke problemer, dette gjør de menneskelige, varme og flotte representanter syns mange. 

Det gjenstår og se for meg. Til nå syns jeg alle problemene har gjort de tause, ignorante og irritable. 

For de sin skyld håper jeg ML/DV slutter å utnytte tittelen, håper at MBH slutter å nekte for det han har gjort og skape masse rabalder, og jeg håper for guds skyld ikke det kommer flere bomber i filer. 

Men jeg tror ikke det er slutt på hverken den ene eller det andre av det nevnte.. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg tenker ofte at det var bra at Haakon arvet tronen, og ikke Märtha, selv om hun er eldst. Tenk om hun hadde vært dronning nå! Tror helt sikkert at ingen av døtrene hennes hadde passet til kronprinsesserollen heller. Maud A har sikkert mange gode egenskaper, men ikke noe dronningemne akkurat. Ingrid Alexandra passer tusen ganger bedre til det.

Tenk om loven hadde blitt endret før Märtha og Haakon ble født 🫣?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

Det majestetiske og høyhetlige blir borte med Harald og Sonja, det er helt klart. Hele vitsen med konge og dronning er jo at det skal være pomp og prakt. 

Kong Haakon er helt sikkert en raus og flott mann, og jeg har tenkt at det er helt umenneskelig det han har stått i i det siste, men når det kommer til å se han og MM som majestet, så sliter iallefall jeg litt. Det er for mye søle på hermelinpelsen for min del rett og slett. 

Leser at mange ønsker et kongepar som nettopp har hatt en rekke problemer, dette gjør de menneskelige, varme og flotte representanter syns mange. 

Det gjenstår og se for meg. Til nå syns jeg alle problemene har gjort de tause, ignorante og irritable. 

For de sin skyld håper jeg ML/DV slutter å utnytte tittelen, håper at MBH slutter å nekte for det han har gjort og skape masse rabalder, og jeg håper for guds skyld ikke det kommer flere bomber i filer. 

Men jeg tror ikke det er slutt på hverken den ene eller det andre av det nevnte.. 

Det gjør det nok, ganske sikkert. 
Da jeg så programmet ble jeg minnet om all kunnskapen Sonja sitter på, bla om alle maleriene på Skaugum, om de gamle, flotte -servisene som stod i faste utstillingsskap og mye mer. Programmet var fra 70-tallet så det var tydelig at hun hadde satt seg inn i mye etter at de flyttet til Skaugum. 
Etter at Harald og Astrid er borte må Sonja være en av de største ressursene kongehuset har. Ser ikke for meg at Haakon og Mette Marit deler hennes genuine interesse for kunsten og Skaugums historie for øvrig. I tillegg høster Sonja stor respekt, også utenfor landets grenser. Hun er ikke befengt med store skandaler, noe vi til stadighet blir minnet på når det gjelder visse andre i familien. 
Jaja, den som lever får se hvordan dette vil gå. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Viki6 skrev (1 time siden):

Jeg tenker ofte at det var bra at Haakon arvet tronen, og ikke Märtha, selv om hun er eldst. Tenk om hun hadde vært dronning nå! Tror helt sikkert at ingen av døtrene hennes hadde passet til kronprinsesserollen heller. Maud A har sikkert mange gode egenskaper, men ikke noe dronningemne akkurat. Ingrid Alexandra passer tusen ganger bedre til det.

Tenk om loven hadde blitt endret før Märtha og Haakon ble født 🫣?

Du tenker ikke på det at Mártha antagelig ville det vært en helt annen dersom hun arvet tronen ? 
Hun hadde sannsynligvis ikke drevet og rotet med engler o.l dersom hun hadde vært tronearving

Og han hadde desidert ikke giftet seg øglen sin !

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Hekken skrev (Akkurat nå):

Du tenker ikke på det at Mártha antagelig ville det vært en helt annen dersom hun arvet tronen ? 
Hun hadde sannsynligvis ikke drevet og rotet med engler o.l dersom hun hadde vært tronearving

Og han hadde desidert ikke giftet seg øglen sin !

Det tror jeg også. Hun virker på meg som en ganske kalkulerende person. Disse alternativ greiene er noe som er i hennes interesse nå, hadde hun vært tronarving derimot, hadde det vært til skade. Og Durek hadde vært en klamp om foten.

For øvrig skjønner jeg ikke at ML med sitt nåværende opplegg, er verre enn kongeparet heller.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...