Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bombibit skrev (17 minutter siden):

11 minutter fikk vår tidligere flotte førstedame på Dagsrevyen. 

Var et lengre innslag på dax18 i kveld også

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Da kan jeg omsider innrømme at jeg ikke ser noen av talene, fordi jeg ikke vil se han. Jeg trodde det var jeg som var for fintfølende. Jeg leser dem i etterkant. Det holder.

Jeg hadde rett i at dette var fremmed. Kong Haakon VII og Kong Olav slo meg mer som "Blod, slit, tårer, svette" typer. Det er noe ganske annerledes enn nå er det min tur.

Vet du, jeg ville ikke se ham jeg heller. Måtte tvinge meg selv.

De var pliktoppfyllende og offervillige. Noe helt, helt annet enn dette. Kontrasten er . . . skjærende. Det var så jeg ikke trodde mine egne øyne og ører. «Nå er det min tur»?

• Liker 8
  • Hjerte 7
  • Nyttig 7
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

Absolutt ikkje!

Ikkje her heller. Eg ynskjer abdikasjon, sånn som dei som pressa Edward VIII til å abdisere. Dei ville ha ein betre konge, ikkje ein republikk.

Monarki under ansvar.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (9 minutter siden):

Absolutt ikkje!

Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Ikkje her heller. Eg ynskjer abdikasjon, sånn som dei som pressa Edward VIII til å abdisere. Dei ville ha ein betre konge, ikkje ein republikk.

Monarki under ansvar.

Eg er einig med dykk.

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Håper i alle fall Sonja får være her i lang tid!

• Liker 6
  • Hjerte 17
  • Nyttig 1
Skrevet
Huldra27 skrev (11 minutter siden):

Vet du, jeg ville ikke se ham jeg heller. Måtte tvinge meg selv.

De var pliktoppfyllende og offervillige. Noe helt, helt annet enn dette. Kontrasten er . . . skjærende. Det var så jeg ikke trodde mine egne øyne og ører. «Nå er det min tur»?

Er det ikke hans tur? 🧐

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Huldra27 skrev (8 minutter siden):

Eg er einig med dykk.

Hvem skal ta over? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Keaton skrev (4 minutter siden):

Er det ikke hans tur? 🧐

Det er vel det som er essensen i monarkiet. Slekt følger slekters gang. Merkelig ting å reagere på.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)

Hm. Synes så tydelig jeg har lest her i månedsvis at de kongelige i praksis gjør mer eller mindre ingenting, og at det lille de gjør er helt meningsløst og verdiløst, feks når Haakon var med en næringslivsdelegasjon til Japan for å fremme norsk lakseeksport (da var det visstnok laksenæringen som gjorde ham en tjeneste og ikke omvendt).

Så hva har det å si om det er "hans tur"? Når det han og familien hans tror de bidrar med uansett er usynlig og fånyttes mener jeg?

:vetikke:

Endret av Aricia
  • Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Hm. Synes så tydelig jeg har lest her i månedsvis at de kongelige i praksis gjør mer eller mindre ingenting, og at det lille de gjør er helt meningsløst og verdiløst, feks når Haakon var med en næringslivsdelegasjon til Japan for å fremme norsk lakseeksport (da var det visstnok laksenæringen som gjorde ham en tjeneste og ikke omvendt).

Så hva har det å si om det er "hans tur"? Når det han og familien hans tror de bidrar med uansett er usynlig og fånyttes mener jeg?

Nå har det tydeligvis blitt veldig viktig, sånn helt plutselig. Forstå det den som kan. 🤭

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Keaton skrev (1 minutt siden):

Nå har det tydeligvis blitt veldig viktig, sånn helt plutselig. Forstå det den som kan. 🤭

Jeg synes å huske at Lena Lindgren forstår det 🤔

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (40 minutter siden):

Monarki under ansvar.

Han var nazist,da. Det er jo tross alt ikke Kong Haakon, selv om det er mye som ikke er bra med han.

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Nei, at Kong Haakon ikke er nazist er nok antakeligvis det beste man kan si om ham.

:ironi:

"Her er så underlig".

Endret av Aricia
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå kreves det vel et stortingsflertall gjennom 2 perioder før en eventuell folkeavstemming kan avgjøre om vi skal ha et kongehus eller ikke. Vi får gi Kong Haakon en sjanse synes jeg, men hele arven balanserer på stram line. Så er det jo også slik at vårt kongehus er viktig for vårt Storting, ikke minst for Arbeiderpartiet. For å bygge opp om myten om den norske modellen og at her i landet har alle det så bra. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
Bombibit skrev (På 11.9.2026 den 23.00):

Nå kreves det vel et stortingsflertall gjennom 2 perioder før en eventuell folkeavstemming kan avgjøre om vi skal ha et kongehus eller ikke. Vi får gi Kong Haakon en sjanse synes jeg, men hele arven balanserer på stram line. Så er det jo også slik at vårt kongehus er viktig for vårt Storting, ikke minst for Arbeiderpartiet. For å bygge opp om myten om den norske modellen og at her i landet har alle det så bra. 

Det gjør jeg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (På 11.9.2026 den 22.38):

Eg har aldri sagt at det dei gjer er meiningslaust og verdilaust (snarare tvert imot) - då får du heller venda deg spesifikt til nokre av dei prinsipielle republikanarane her inne som vil avskaffa heile monarkiet, same kva dei gjer. Nøkkelordet her er prinsipiell😉

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg prøver å forstå hva kong Haakon egentlig mener når han forklarer sitt valgspråk «Alt for Norge».

Han sier at «Alt for Norge» betyr å kjempe for at alle i Norge skal ha mulighet til å leve frie liv. Greit nok. Deretter sier han: «Det innebærer også et ansvar for at vi som nasjon bidrar positivt i verden.»

Hva innebærer dette ansvaret for kongen? Kongen skal ikke føre sin egen utenrikspolitikk eller sette seg over regjeringen. Hvis en regjering fører en politikk som kongen mener ikke er et positivt bidrag i verden, hvilken betydning har da hans tolkning av valgspråket «Alt for Norge» for hvordan han skal forholde seg til en slik situasjon?

Det ville være av interesse å vite hva han selv mener hans ansvar er når han snakker om å «bidra positivt i verden».

Når «Alt for Norge» er kongens valgspråk, skulle man kanskje forvente at han først og fremst forklarer hva dette innebærer som hans personlige forpliktelse som konge. Han sier ikke "jeg", han sier «alle i Norge» og «vi som nasjon».

Er «Alt for Norge» først og fremst en målsetting for nasjonen, eller er det en forpliktelse for kongen personlig?

Endret av edlit
  • Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
edlit skrev (1 time siden):

Jeg prøver å forstå hva kong Haakon egentlig mener når han forklarer sitt valgspråk «Alt for Norge».

Han sier at «Alt for Norge» betyr å kjempe for at alle i Norge skal ha mulighet til å leve frie liv. Greit nok. Deretter sier han: «Det innebærer også et ansvar for at vi som nasjon bidrar positivt i verden.»

Hva innebærer dette ansvaret for kongen? Kongen skal ikke føre sin egen utenrikspolitikk eller sette seg over regjeringen. Hvis en regjering fører en politikk som kongen mener ikke er et positivt bidrag i verden, hvilken betydning har da hans tolkning av valgspråket «Alt for Norge» for hvordan han skal forholde seg til en slik situasjon?

Det ville være av interesse å vite hva han selv mener hans ansvar er når han snakker om å «bidra positivt i verden».

Når «Alt for Norge» er kongens valgspråk, skulle man kanskje forvente at han først og fremst forklarer hva dette innebærer som hans personlige forpliktelse som konge. Han sier ikke jeg, han sier «vi», «alle i Norge» og «vi som nasjon».

Er «Alt for Norge» først og fremst en målsetting for nasjonen, eller er det en forpliktelse for kongen personlig?

Et valgspråk er det samme som et motto, og det følger ikke med noen lang, skriftlig redegjørelse for slikt.

Iflg snl.no  er valgspråk en kort formulering som skal antyde retningslinjer for handlemåte, karakter eller tankegang hos personen som har valgspråket.  

Vil du vite hva slags tanker og mål kongen bygger sitt valgspråk på, så er det vel best å kontakte slottet for å spørre.

• Liker 6
Skrevet
edlit skrev (4 timer siden):

Når «Alt for Norge» er kongens valgspråk, skulle man kanskje forvente at han først og fremst forklarer hva dette innebærer som hans personlige forpliktelse som konge. Han sier ikke "jeg", han sier «alle i Norge» og «vi som nasjon».

Jeg ville bare skrive hvor dypt jeg setter pris på postene dine. Du klarer å artikulere på en helt fantastisk måte noe som kanskje resten av oss bare føler eller ikke klarer å få satt ord på.

Dette er en innertier, igjen.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
edlit skrev (6 timer siden):

Jeg er helt enig med deg i at det er ullent hva han personlig, som konge, legger i uttrykket. Jeg er imidlertidig ikke sikker på om dette er noe vi burde "kreve" at han burde sagt mer om (hans far, bestefar og oldefar ga vel heller aldri en nærmere begrunnelse for hva de la i dette), men snarere noe han må utdype gjennom sine konkrete gjerninger som konge.

Endret av Momma
  • Liker 9
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...