Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er sikkert nevnt fra før nå men, Prinsesse i eksil (2004). Om prinsesse Ragnhild. Tv2 dokumentar.

Endret av Margit777
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Ja, det er ingenting annet jeg ønsker enn å ta feil da. Men jeg tror ikke vi gjør det.

Nei, jeg tror heller ikke at vi gjør det.

Den talen . . . Nymerïa spurte meg om Kong Haakon VII eller Kong Olav hadde sagt noe sånt. Jeg tror aldri jeg har hørt noe lignende. I en slik sammenheng. Den talen var . . . uhyggelig. På flere måter. «Nå er det min tur.» «Dronningen og jeg.» Fokuset på familien.

Blikket hans.

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
Skrevet
Huldra27 skrev (2 minutter siden):

Den talen . . . Nymerïa spurte meg om Kong Haakon VII eller Kong Olav hadde sagt noe sånt. Jeg tror aldri jeg har hørt noe lignende. I en slik sammenheng. Den talen var . . . uhyggelig. På flere måter. «Nå er det min tur.» «Dronningen og jeg.» Fokuset på familien.

Blikket hans.

Da kan jeg omsider innrømme at jeg ikke ser noen av talene, fordi jeg ikke vil se han. Jeg trodde det var jeg som var for fintfølende. Jeg leser dem i etterkant. Det holder.

Jeg hadde rett i at dette var fremmed. Kong Haakon VII og Kong Olav slo meg mer som "Blod, slit, tårer, svette" typer. Det er noe ganske annerledes enn nå er det min tur.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet
Huldra27 skrev (5 minutter siden):

Blikket hans.

Jeg tror det er nye toner ja. 

Når kongen ikke lenger anser seg som en tjenende leder, så er det noe som er over. En tid som er over. 

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 10
Skrevet
Bombibit skrev (17 minutter siden):

11 minutter fikk vår tidligere flotte førstedame på Dagsrevyen. 

Var et lengre innslag på dax18 i kveld også

• Liker 2
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Da kan jeg omsider innrømme at jeg ikke ser noen av talene, fordi jeg ikke vil se han. Jeg trodde det var jeg som var for fintfølende. Jeg leser dem i etterkant. Det holder.

Jeg hadde rett i at dette var fremmed. Kong Haakon VII og Kong Olav slo meg mer som "Blod, slit, tårer, svette" typer. Det er noe ganske annerledes enn nå er det min tur.

Vet du, jeg ville ikke se ham jeg heller. Måtte tvinge meg selv.

De var pliktoppfyllende og offervillige. Noe helt, helt annet enn dette. Kontrasten er . . . skjærende. Det var så jeg ikke trodde mine egne øyne og ører. «Nå er det min tur»?

• Liker 7
  • Hjerte 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

Absolutt ikkje!

Ikkje her heller. Eg ynskjer abdikasjon, sånn som dei som pressa Edward VIII til å abdisere. Dei ville ha ein betre konge, ikkje ein republikk.

Monarki under ansvar.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (9 minutter siden):

Absolutt ikkje!

Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Ikkje her heller. Eg ynskjer abdikasjon, sånn som dei som pressa Edward VIII til å abdisere. Dei ville ha ein betre konge, ikkje ein republikk.

Monarki under ansvar.

Eg er einig med dykk.

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Håper i alle fall Sonja får være her i lang tid!

• Liker 5
  • Hjerte 17
  • Nyttig 1
Skrevet
Huldra27 skrev (11 minutter siden):

Vet du, jeg ville ikke se ham jeg heller. Måtte tvinge meg selv.

De var pliktoppfyllende og offervillige. Noe helt, helt annet enn dette. Kontrasten er . . . skjærende. Det var så jeg ikke trodde mine egne øyne og ører. «Nå er det min tur»?

Er det ikke hans tur? 🧐

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Huldra27 skrev (8 minutter siden):

Eg er einig med dykk.

Hvem skal ta over? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Keaton skrev (4 minutter siden):

Er det ikke hans tur? 🧐

Det er vel det som er essensen i monarkiet. Slekt følger slekters gang. Merkelig ting å reagere på.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)

Hm. Synes så tydelig jeg har lest her i månedsvis at de kongelige i praksis gjør mer eller mindre ingenting, og at det lille de gjør er helt meningsløst og verdiløst, feks når Haakon var med en næringslivsdelegasjon til Japan for å fremme norsk lakseeksport (da var det visstnok laksenæringen som gjorde ham en tjeneste og ikke omvendt).

Så hva har det å si om det er "hans tur"? Når det han og familien hans tror de bidrar med uansett er usynlig og fånyttes mener jeg?

:vetikke:

Endret av Aricia
  • Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Hm. Synes så tydelig jeg har lest her i månedsvis at de kongelige i praksis gjør mer eller mindre ingenting, og at det lille de gjør er helt meningsløst og verdiløst, feks når Haakon var med en næringslivsdelegasjon til Japan for å fremme norsk lakseeksport (da var det visstnok laksenæringen som gjorde ham en tjeneste og ikke omvendt).

Så hva har det å si om det er "hans tur"? Når det han og familien hans tror de bidrar med uansett er usynlig og fånyttes mener jeg?

:vetikke:

Nå har det tydeligvis blitt veldig viktig, sånn helt plutselig. Forstå det den som kan. 🤭

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Keaton skrev (1 minutt siden):

Nå har det tydeligvis blitt veldig viktig, sånn helt plutselig. Forstå det den som kan. 🤭

Jeg synes å huske at Lena Lindgren forstår det 🤔

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (40 minutter siden):

Monarki under ansvar.

Han var nazist,da. Det er jo tross alt ikke Kong Haakon, selv om det er mye som ikke er bra med han.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Nei, at Kong Haakon ikke er nazist er nok antakeligvis det beste man kan si om ham.

:ironi:

"Her er så underlig".

Endret av Aricia
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå kreves det vel et stortingsflertall gjennom 2 perioder før en eventuell folkeavstemming kan avgjøre om vi skal ha et kongehus eller ikke. Vi får gi Kong Haakon en sjanse synes jeg, men hele arven balanserer på stram line. Så er det jo også slik at vårt kongehus er viktig for vårt Storting, ikke minst for Arbeiderpartiet. For å bygge opp om myten om den norske modellen og at her i landet har alle det så bra. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
Bombibit skrev (På 11.9.2026 den 23.00):

Nå kreves det vel et stortingsflertall gjennom 2 perioder før en eventuell folkeavstemming kan avgjøre om vi skal ha et kongehus eller ikke. Vi får gi Kong Haakon en sjanse synes jeg, men hele arven balanserer på stram line. Så er det jo også slik at vårt kongehus er viktig for vårt Storting, ikke minst for Arbeiderpartiet. For å bygge opp om myten om den norske modellen og at her i landet har alle det så bra. 

Det gjør jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...