Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Det er 47% tillit, 25 % ikke tillit og 27 % vet ikke. I følge flere toneangivende teoretikere i tråden her, som f.eks @Gulline,  så betyr denne stemmefordelingen at det følger av dette at det er et flertall som har tillit til dronningen.

Nei 41% stor eller ganske stor tillit..

Skjermbilde 2026-09-15 124236.jpg

Endret av Stargaze
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (7 minutter siden):

Ingen har sagt det.

Det er ikke langt tilbake i tråden, på side 634. 

Jeg ønsker ikke å henge ut noen, for alle har rett på sin mening. Elsker dessuten å diskutere tiaraer og lese diskusjoner om tiaraer vanligvis.

Avslutter med å si at jeg håper at Astrids og Ragnhilds familier blir invitert i mange sammenhenger der de kan bruke tiaraer de eventuelt skulle ha igjen. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Huldra27 skrev (7 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å henge ut noen, for alle har rett på sin mening. Elsker dessuten å diskutere tiaraer og lese diskusjoner om tiaraer vanligvis.

Avslutter med å si at jeg håper at Astrids og Ragnhilds familier blir invitert i mange sammenhenger der de kan bruke tiaraer de eventuelt skulle ha igjen. 

Da har du, eller den som skrev det,  misforstått. Diskusjonen gjaldt dronning Mauds diamanttiara som ifølge Trond Noren Isaksen, som har skrevet bok om de norske kongelige smykkene, var et livslangt utlån, og altså ikke prinsesse Ragnhilds personlige eiendom. Samme med to diademer som prinsesse Astrid har brukt - de er livslange utlån, men ikke hennes eiendom.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Beklager, glemt lenken.

Her står det 47:

Ny Aftenposten meningsmåling: Støtten til Mette-Marit øker

To forskjellige undersøkelser. begge utført av Respons.  Uansett et hav av gap opp til både Sonja og Haakon, og nederst på stigen av de 5 i Kongehuset. Og uansett altfor dårlig for en akkurat påtroppet dronning..

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og brukerdebatt.

Skrevet
Huldra27 skrev (27 minutter siden):

Men de er jo ikke kongelige… Og med mindre de går rundt i egen stue med tiaraen på så blir de jo ikke brukt..? Er det ikke bedre at tiaraene faktisk blir brukt fremfor å ligge og støve ned et sted?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Fiskeburger skrev (13 minutter siden):

Men de er jo ikke kongelige… Og med mindre de går rundt i egen stue med tiaraen på så blir de jo ikke brukt..? Er det ikke bedre at tiaraene faktisk blir brukt fremfor å ligge og støve ned et sted?

Jeg syns absolutt at de burde bli brukt. Men det går jo an å invitere etterkommerne til Astrid og Ragnhild til diverse kongelige anledninger. Ellers så er det jo stadig tiaraer til salgs, selv om disse kanskje ikke er laget av gull og edle stener, bare ser slik ut. Etterkommerne til Astrid og Ragnhild kan jo bruke sine ekte der andre bruker disse etterligningene. Eller de minste i familien kan få dem å leke med (forsiktig, vel og merke). De fleste små piker ville vel ha elsket arvegods som en gang tilhørte en ekte prinsesse.

Endret av Huldra27
  • Hjerte 2
Skrevet
Stargaze skrev (46 minutter siden):

Nei 41% stor eller ganske stor tillit..

Skjermbilde 2026-09-15 124236.jpg

Oi, enorm forskjell på de to dronningene, men ikke uventet. 

• Liker 18
  • Hjerte 4
Skrevet
Huldra27 skrev (10 minutter siden):

Jeg syns absolutt at de burde bli brukt. Men det går jo an å invitere etterkommerne til Astrid og Ragnhild til diverse kongelige anledninger. Ellers så er det jo stadig tiaraer til salgs, selv om disse kanskje ikke er laget av gull og edle stener, bare ser slik ut. Etterkommerne til Astrid og Ragnhild kan jo bruke sine ekte der andre bruker disse etterligningene. Eller de minste i familien kan få dem å leke med (forsiktig, vel og merke). De fleste små piker ville vel ha elsket arvegods som en gang tilhørte en ekte prinsesse.

Det er nå uansett en ikke-sak, siden vi vet at denne tiaraen kun var til lån, og nå tilhører den nye kongen.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Syns fortsatt det er rart at Harald og Astrid er borte begge to. Jaja.

Endret av Huldra27
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Det er nå uansett en ikke-sak, siden vi vet at denne tiaraen kun var til lån, og nå tilhører den nye kongen.

Da er jo de som ønsker å diskutere dette velkomne til å gjøre det, så kan resten få slippe.

Endret av Huldra27
  • Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)
Momma skrev (7 minutter siden):

Nei, ikke uventet. Men jeg lurer på hvordan det er å starte i dronning-rollen vel vitende om at det er så få som mener du er egnet til oppgaven. 

Endret av Gulline
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Huldra27 skrev (3 minutter siden):

Da er jo de som ønsker å diskutere dette velkomne til å gjøre det, så kan resten få slippe.

Virkelig? Vi er velkommen til å diskutere et tema innenfor trådens tema? Uten at de som vil slippe blander seg inn?

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Nei, ikke uventet. Men jeg lurer på hvordan det er å starte dronning-rollen vel vitende om at det er så få som mener du er egnet til oppgaven. 

Noen kan jo stille Mette det spørsmålet.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Momma skrev (Akkurat nå):

Noen kan jo stille Mette det spørsmålet.

Tviler på om noen tør gjøre det. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Momma skrev (11 minutter siden):

Det er vel ikke spesielt uventet at tallene er ulike for en som ikke har startet, og en som takker av etter 35 år.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke spesielt uventet at tallene er ulike for en som ikke har startet, og en som takker av etter 35 år.

Tja, så stor ulikhet synes jeg uansett er påfallende.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Det er 47% tillit, 25 % ikke tillit og 27 % vet ikke. I følge flere toneangivende teoretikere i tråden her, som f.eks @Gulline,  så betyr denne stemmefordelingen at det følger av dette at det er et flertall som har tillit til dronningen.

Ny Aftenposten meningsmåling: Støtten til Mette-Marit øker

Et monarki overlever ikke i lengden på kun  flertallsstøtte. Feks 50,9 %. Et kongehus skal være SAMLENDE. Når et så stort antall av befolkningen ikke har noen tillit til Norges dronning så er det splittende. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...