Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bel_La skrev (1 minutt siden):

og

Så hver gang noen i slekta Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg dør, eller noen av de inngifte der dør, så skal man ikke få ytre mening om noen av de gjenlevende? 

Dette kan jo tolkes som at vi skal sitte og telle ned til hun går bort, om man har en mening om både henne og de andre. Vil du at vi skal notere ting på et privat ark i mellomtiden? Hvor mange dager/uker/måneder etter begravelsen er det sømmelig å mene noe? Eller hva tenker du?

Tips: Det er lov å unngå tråden helt om det blir for upassende. Ingen blir tvunget til å lese her.

Gi henne til hun er gravlagt.

Hvis denne tråden kan være uten kritikk til Prinsesse Astrid er gravlagt så skal jeg ta tilbake min "høye hest" og min statement tidligere. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Men at folkene rundt henne ikke blir kritisert i ettertid for de elendige avgjørelsene de gjorde,

Hvilken folk er dette? Kong Olav? 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (1 time siden):

Jeg synes hun bør søke overføring til et universitet i Europa, men utover det håper jeg hun kan få studere ferdig.

Det ble sagt på direkte tv idag at hun skal fullføre dette skoleåret i Norge

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (3 timer siden):

Hvilken folk er dette? Kong Olav? 

Det står vel ganske tydelig i innlegget hvem jeg snakker om?

Kong Olav. Prinsesse Ragnhild. Erling Lorentzen. Einar Gerhardsen og regjeringen som var negative til kronprins Haralds ekteskap.

Det var andre muligheter enn å la Astrid gjøre jobben alene.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/prinsesse-astrid-ingen-kan-erstatte-henne/o/5-95-2955804

«I 1961 giftet hun seg med Johan Martin Ferner. Han var skilt, og ekteskapet vakte sterke reaksjoner. Men Astrid valgte kjærligheten. Sammen fikk de fem barn, og familien Ferner levde slik hun ønsket det: diskret, ordentlig og uten behov for oppmerksomhet.»

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 12
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Hirondelle skrev (47 minutter siden):

Tid og sted. Tid. Og sted.

Beklager det, men det har allerede ventet altfor lenge. Når du leser om moralen og pliktfølelsen til prinsesse Astrid, så blir kontrasten til det som er idag helt grotesk. 

Klarer ikke å slutte å sette det opp mot meldingene til MM om: «Come save us, I’m dying of boredom.»

Vi går altså fra Astrid og Sonja, til dette. Det gjør vondt langt inn i sjelen. 

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet
SusieDerkins skrev (11 minutter siden):

Det jeg reagerer på med Isaksen når han skryter av Astrids pliktfølelse, er at han alltid drar frem Haakon og MMs fokus på at barna skal få fullføre utdannelsen sin og få være unge som om det var noe negativt. Som om det ikke er en sammenheng mellom den erfaringen man gjorde med de urimelige kravene som ble stilt til prinsesse Astrid, når man velger annerledes i dag. Som om det ikke er bra at man har lært av fortidens feil. 

For det hadde jo ikke vært nødvendig å løse det slik at prinsesse Astrid måtte bære byrden alene. Man kunne tatt andre valg. 

Isaksen, og alle egentlig,  virker fullstendig blind for at det var en annen person som fikk reise vekk og aldri, som jeg har sett ihvertfall, har blitt kritisert en smule, og det er prinsesse Ragnhild. Han skriver at prinsesse Astrid brøt sammen i krampegråt da Ragnhild reiste og hun forsto at hun var alene med den syke moren og kongehusets arbeidsbyrde på sine skuldre. Hvorfor kritiserer han ikke at Ragnhild, som var eldst, fikk stikke av til den andre siden av jorden og aldri komme tilbake? Hun som var eldst?!

Ja, Astrid fortjener all ros og heder og verdighet i verden for at hun stilte opp. Hun har vært helt fantastisk.

Men at folkene rundt henne ikke blir kritisert i ettertid for de elendige avgjørelsene de gjorde, som kastet prinsesse Astrid til ulvene, det synes jeg er helt utrolig.

Prinsesse Ragnhild kunne holdt seg i Norge. Kronprins Harald kunne fått giftet seg med Sonja mange år tidligere. Problem solved for lillesøster Astrid som ikke engang hadde arverett til tronen.

Fy flate hun ble dårlig behandlet.

Mulig jeg ikke skjønner helt, men hvorfor er dette greit i dag? 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Mulig jeg ikke skjønner helt, men hvorfor er dette greit i dag? 

Å snakke negativt om Kong Olav blant annet? Lurer på det samme. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Astrid ble bonusmor, i 1961.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/prinsesse-astrid-ingen-kan-erstatte-henne/o/5-95-2955804

«I 1961 giftet hun seg med Johan Martin Ferner. Han var skilt, og ekteskapet vakte sterke reaksjoner. Men Astrid valgte kjærligheten. Sammen fikk de fem barn, og familien Ferner levde slik hun ønsket det: diskret, ordentlig og uten behov for oppmerksomhet.»

Hun var vel ikke bonusmor til sine egne barn.

Har aldri hørt at Ferner hadde barn fra før? Han står oppført på wiki med de fem han hadde med prinsesse Astrid.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Å snakke negativt om Kong Olav blant annet? Lurer på det samme. 

Ja, hvordan var nå dette igjen. Kritikk av Kongehuset skal jo pauses når noen dør.  Det er jo bare 14 dager siden den regelen ble innført. Kanskje det er personavhengig. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Hebbe-lille skrev (9 minutter siden):

Astrid ble bonusmor, i 1961.

Hun ble ikke bonusmor. Men Ferner hadde vært gift, og var skilt i 1956, og det var en skandale den gangen. Det tok 5 år før de fikk gifte seg pga dette. Det handlet også om å få noen til å faktisk vie dem. Norske prester (ikke alle altså!) nektet for øvrig å vie personer som var skilt til langt utpå 90-tallet.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (23 minutter siden):

Det jeg reagerer på med Isaksen når han skryter av Astrids pliktfølelse, er at han alltid drar frem Haakon og MMs fokus på at barna skal få fullføre utdannelsen sin og få være unge som om det var noe negativt. Som om det ikke er en sammenheng mellom den erfaringen man gjorde med de urimelige kravene som ble stilt til prinsesse Astrid, når man velger annerledes i dag. Som om det ikke er bra at man har lært av fortidens feil. 

For det hadde jo ikke vært nødvendig å løse det slik at prinsesse Astrid måtte bære byrden alene. Man kunne tatt andre valg. 

Isaksen, og alle egentlig,  virker fullstendig blind for at det var en annen person som fikk reise vekk og aldri, som jeg har sett ihvertfall, har blitt kritisert en smule, og det er prinsesse Ragnhild. Han skriver at prinsesse Astrid brøt sammen i krampegråt da Ragnhild reiste og hun forsto at hun var alene med den syke moren og kongehusets arbeidsbyrde på sine skuldre.

Hvorfor kritiserer han ikke at Ragnhild fikk stikke av til den andre siden av jorden og aldri komme tilbake? Hun som var eldst?!

Ja, Astrid fortjener all ros og heder og verdighet i verden for at hun stilte opp. Hun har vært helt fantastisk.

Men at folkene rundt henne ikke blir kritisert i ettertid for de elendige avgjørelsene de gjorde, som kastet prinsesse Astrid til ulvene, det synes jeg er helt utrolig.

Prinsesse Ragnhild kunne holdt seg i Norge. Kronprins Harald kunne fått giftet seg med Sonja mange år tidligere. Problem solved for lillesøster Astrid som ikke engang hadde arverett til tronen.

Fy flate hun ble dårlig behandlet.

Eg meiner å hugsa at prinsesse Ragnhild i seinare tid har uttalt at ho nærast blei landsforvist då ho gifta seg med Erling Lorentzen, at det var underforstått at dei måtte reisa langt vekk og halda seg der; og ho verka litt bitter for det, om eg har oppfatta henne riktig.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (4 minutter siden):

Eg meiner å hugsa at prinsesse Ragnhild i seinare tid har uttalt at ho nærast blei landsforvist då ho gifta seg med Erling Lorentzen, at det var underforstått at dei måtte reisa langt vekk og halda seg der; og ho verka litt bitter for det, om eg har oppfatta henne riktig.

Da tror jeg hun overdriver ganske kraftig. Kanskje ubevisst. Kanskje for å forsvare seg selv. Det er vel ikke tvil om at de dro pga hans business. Det var ikke meningen å bli der permanent - planen var et par år. Stemmer dårlig med påstanden om "landsforvisning".

Endret av SusieDerkins
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombibit skrev (45 minutter siden):

Jeg lurer på hvor bisettelsen blir. Holmenkollen Kapell er jo hennes på en måte, men det blir vel i Ris Kirke som er langt større. 

Aner ikke, vi får se hvor det blir. Tipper nok det blir i Ris kirke.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 minutter siden):

Ja, det har jeg også lest. 

Samt at kontakten mellom søskenbarna virker vag. I dette som omhandler kong Olav som bestefar virker det nesten som Martha og Haakon ikke helt visste når og hvor mye og lenge de andre søskenbarna var i Norge. 

https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/2016/episode/NNFA41001516

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

Da tror jeg hun overdriver ganske kraftig. Kanskje ubevisst. Kanskje for å forsvare seg selv. Det er vel ikke tvil om at de dro pga hans business. Det var ikke meningen å bli der permanent - planen var et par år. Stemmer dårlig med påstanden om "landsforvisning".

Det ble lagt fram ganske identisk på nyhetssending nå i ettermiddag, med det den du siterer skriver. At hun giftet seg borgerlig, og med en forretningsmann, så var «ut av landet» et kompromiss, også for at man skulle sikre at det ikke ble rolleblanding og spekulasjoner om forbindelser osv i forretningsøyemed.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (8 minutter siden):

Om ho vart landsforvist så må det i så fall ha vore Kong Haakon si avgjerd, han var framleis i live. Mor mi seier det var han som var mest i mot ekteskapet.

Nok ein grunn til å halde salig Kong Olav utanfor i dag. I tillegg til at eg ikkje trur Prinsesse Astrid hadde sett pris på at faren vart omtala på dette viset.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (7 minutter siden):

Ja, det har jeg også lest. 

Samt at kontakten mellom søskenbarna virker vag. I dette som omhandler kong Olav som bestefar virker det nesten som Martha og Haakon ikke helt visste når og hvor mye og lenge de andre søskenbarna var i Norge. 

https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/2016/episode/NNFA41001516

Det stemmer at det var kontroversielt å gifte seg borgerlig, og det stemmer at hun mistet tittelen (delvis).

Men det er jo helt urimelig å late som hun ikke kunne bo i Norge. De flyttet frivillig til Brasil pga Lorentsens business, og planen var å bli der to år.

At Ragnhilds påstand er helt urimelig viser seg jo i noe så enkelt som at prinsesse Astrid, som hadde et langt mer kontroversielt ekteskap iom. at hun giftet seg med en fraskilt, bodde i Norge og fungerte som førstedame uten at noen hadde innvendinger mot det. 

Prinsesse Ragnhild kom vel med denne påstanden i det samme intervjuet der hun langet ut mot kongebarnas valg av ektefeller, så jeg tenker det må tas med en stor klype salt. 

Endret av SusieDerkins
  • Liker 7
Skrevet (endret)
NedOpp skrev (5 minutter siden):

Det ble lagt fram ganske identisk på nyhetssending nå i ettermiddag, med det den du siterer skriver. At hun giftet seg borgerlig, og med en forretningsmann, så var «ut av landet» et kompromiss, også for at man skulle sikre at det ikke ble rolleblanding og spekulasjoner om forbindelser osv i forretningsøyemed.

Det henger ikke på greipp. Slapt journalistarbeid. De planla å komme hjem etter to år. Dessuten giftet prinsesse Astrid seg også med en forretningsmann, uten at noen har laget noen sak av det.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 4
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Om ho vart landsforvist så må det i så fall ha vore Kong Haakon si avgjerd, han var framleis i live. Mor mi seier det var han som var mest i mot ekteskapet.

Nok ein grunn til å halde salig Kong Olav utanfor i dag. I tillegg til at eg ikkje trur Prinsesse Astrid hadde sett pris på at faren vart omtala på dette viset.

Tusen takk for at du skriver, dette var veldig interessant 

• Liker 5
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...