Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
anonym 4545 skrev (2 minutter siden):

Når har jeg skrevet dette?

Du skrev at MM har noe å lære av Astrid, fordi MM - ifølge deg - har fokus på sykdommen og ikke oppgavene. Jeg kan ikke se at du har begrunnet hva forskjellen på Astrids utførelse av sitt oppdrag består i sammenlignet med MMs utførelse av sine oppdrag, der de to siste er Fosseprisen og audiensen for paralympicsdeltagerne. 

Selv ser jeg to prinsesser som begge to trosser sykdom for å utføre kongelige oppdrag. Du mener den ene gjør det bedre, men jeg kan ikke se at du har presentert en begrunnelse for det. Så jeg er i villrede om hva du mener den ene kan lære av den andre 🤷‍♀️.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (5 timer siden):

Det er dette eg har frykta heile vegen - at HM like mykje har beskytta seg sjølv som han har vore gentleman overfor kona, og at MM sjølvsagt har vore fullt klar over at dei sit i saksa saman - ergo mangelen på takksemd over «storsinnet» hans😏

Eg har tilgang på plussartikkelen:

https://www.seher.no/kongelig/haakons-ukjente-nettverk/84545472

«Nå kan Se og Hør avsløre at også kronprinsen har pleiet omgang med Boris, uten at Mette-Marit var til stede. I arkivet vårt oppdaget vi et bilde av dem sammen i lystig lag i Paris – et bilde som ble tatt mens Mette-Marit var hjemme i Norge.(…)

Da Se og Hør skrev om motefesten i Paris i 2013, ønsket ikke Slottets daværende kommunikasjonssjef Marianne Hagen å kommentere kronprinsens deltakelse.

Heller ikke nå i 2026 er Slottet interessert i å svare på spørsmål om festen, eller om kronprinsens vennskap med Boris Nikolic.

En mann som ifølge flere medier, deriblant Dagbladet, skal ha bidratt til å skaffe unge kvinner til Epstein.»

Jeg har vært lite interessert i Epstein saken, for meg var det største tilllitsbruddet håndteringen av MBH, og jo mer info som kom frem jo mer tydelig ble det at HM og MM har samme tilnærming til denne saken ergo den ene er overhodet ikke bedre enn den andre. Jeg tror årsaken til at vi tenker slik er at en ønsker så inderlig at det skulle stille seg annerledes. Når Epstein saken ruller ut tenkte jeg ganske kjapt at jeg tror HM vet er involvert mye mer også her enn det som kanskje først fremkommer. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Du skrev at MM har noe å lære av Astrid, fordi MM - ifølge deg - har fokus på sykdommen og ikke oppgavene. Jeg kan ikke se at du har begrunnet hva forskjellen på Astrids utførelse av sitt oppdrag består i sammenlignet med MMs utførelse av sine oppdrag, der de to siste er Fosseprisen og audiensen for paralympicsdeltagerne. 

Selv ser jeg to prinsesser som begge to trosser sykdom for å utføre kongelige oppdrag. Du mener den ene gjør det bedre, men jeg kan ikke se at du har presentert en begrunnelse for det. Så jeg er i villrede om hva du mener den ene kan lære av den andre 🤷‍♀️.

Vi har lenge visst at MM har slitt med helsa det er ikke ukjent. Hun har valgt å holde seg unna, les: ikke hatt helse til, å delta på flere oppdrag/begivenheter. Når hun møter med oksygenslange og en overkvalifisert ansatt til å bære kolben uten at dette adresseres men bare skjer vilkårlig som om ingen skulle legge merke til det, så trekker det mye oppmerksomhet bort fra selve kjernesaken hun møter opp for å kaste glans over. En alternativ tilnærming hadde vært at samtidig som kongehuset går ut og opplyser om hennes helsetilstand kunne de opplyst om at hun også er avhengig av oksygentilførsel og derfor vil bruke nesebrille kateter ved visse oppdrag.

Da hadde det vært avklart og ryddig før hun dukker opp med det og det automatisk blir noe en legger merke til og stiller seg spørrende til.

- Bare som eksempel 🤷‍♀️

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
anonym 4545 skrev (2 timer siden):

Fokus på oppgavene ikke på sykdom for å oppnå sympati.

anonym 4545 skrev (40 minutter siden):

Hva jeg mener fremgår av hva jeg skriver. Oppsummert: For mye fokus på sykdom slik at berettiget kritikk og vurdering av hennes arbeidsoppgaver vanskeliggjøres.

anonym 4545 skrev (28 minutter siden):

Når har jeg skrevet dette?

Se øverste sitering. Det fremstår uklart hva du mener kronprinsessen skal lære av Astrid med mindre du mener den ene syke gjør en bedre jobb enn den andre syke. Uavhengig av dette er det to syke som stiller på jobb. Å sammenligne to syke på denne måten er veldig spesielt.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (10 timer siden):

Det kalles å bli utsatt for svindel, eller bli misbrukt for egen status. 

Det er da ikke slik at mette marit har tilbudt han å ta bilder av seg så han kan bruke dem til hva han vil. Det er jo bare noe han gjør og bruker slik han vil. Bla dekorere veggene sine med dem, slik at alle kan se. De færreste i usa vet nok hvem hun er ved å se et bilde av henne, men vekker nok tilitt, der han jan skryte av et vennskap med en ekte prinsesse.

Å legge skylden på mm, for hvordan han misbruker hennes navn. Blir jo victim blaming av verste sort. Og det trodde jeg de fleste i tråden her var stekt i mot, på alle sider av meninger. Men det gjelder kanskje ikke en person, bare alle andre

Hahahaha, ja vet nesten ikke hva jeg skal si. Du får ha for forsøket, iallefall

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (10 minutter siden):

Vi har lenge visst at MM har slitt med helsa det er ikke ukjent. Hun har valgt å holde seg unna, les: ikke hatt helse til, å delta på flere oppdrag/begivenheter. Når hun møter med oksygenslange og en overkvalifisert ansatt til å bære kolben uten at dette adresseres men bare skjer vilkårlig som om ingen skulle legge merke til det, så trekker det mye oppmerksomhet bort fra selve kjernesaken hun møter opp for å kaste glans over. En alternativ tilnærming hadde vært at samtidig som kongehuset går ut og opplyser om hennes helsetilstand kunne de opplyst om at hun også er avhengig av oksygentilførsel og derfor vil bruke nesebrille kateter ved visse oppdrag.

Da hadde det vært avklart og ryddig før hun dukker opp med det og det automatisk blir noe en legger merke til og stiller seg spørrende til.

- Bare som eksempel 🤷‍♀️

Enig, og lurer på hvorfor hun ikke bærer veska selv? De er ikke tunge, disse apparatene. Legges bedre merke til når noen må være to skritt bak med veska over skulderen, liksom

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
42. skrev (15 minutter siden):

Enig, og lurer på hvorfor hun ikke bærer veska selv? De er ikke tunge, disse apparatene. Legges bedre merke til når noen må være to skritt bak med veska over skulderen, liksom

Ungdommene mine har lært meg ett begrep jeg ikke har hatt ett forhold til før og det er :

Shock value. 

Shockvalue er ett scenografisk begrep hvor en velger aktivt å bruke denne teknikken for å skape ett sjokkerende og voldsomt inntrykk på seeren. Typiske filmer som bruker dette er såkalte splatte filmer, voldsfilmer, hvor det veldig brått og uventet vises noe grafisk som oppleves som rystende for seeren nettopp fordi det er sjokkerende.

I motsatt ende har man filmer som er sublime, de kan insinuere at noe har skjedd eller vil skje, men er ikke like grafiske, og/eller det grafiske skjer gradvis og er forventet, ikke plutselig og voldsomt.

- Alt i et kongehus er stort sett regissert og planlagt. Lite er overlatt til tilfeldigheter. Du ser ikke at noen i kongefamilien åpner ytterdøra i pysjen med sovesveis..  så at en tydelig og synlig endring i funksjon skal presenteres helt vilkårlig og tilfeldig uten at den adresseres er hva jeg oppfatter er den største kritikken når det gjelder nesebrille kateteret og bærehjelperen. Jeg oppfatter ikke at noen sår faktisk tvil ved hennes helsetilstand, men måten den presenteres på; som ved shockvalue er det noe veldig synlig som ikke skal snakkes om. Hadde min leder eller kollega plutselig møtt opp på jobb med oksygentilførsel og det skulle ikke adresseres men ties om, hadde det fremstått som en elefant i rommet. Og igjen: vært langt mere shockvalue, enn om dette ble informert om på forhand.

Nei; MM er selvsagt ikke pålagt å informere om det på forhand eller finne et annet tidspunkt å presentere denne endringen på slik at begivenhetene ikke ble overskygget av dette.

Det skaper dog langt mer forutsigbarhet og tillit om man er åpen om slike ting og adresserer elefanten i rommet, uansett om elefanten er en voldtektstiltalt sønn, pedofil bestevenn eller nesebrille kateter med påfølgende mannlig veskebærer for å håndtere den. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
mykemule skrev (På 13.4.2026 den 21.09):

2,6 kilo veide min Inogen med batteri. Det er ganske tungt når kroppen er svekket og saturasjonen er lav. Regner ikke med at de som ikke har opplevd dette kan forstå hvor krevende det er.

Nå hadde jeg ingen lakei, men ektefellen min fungerte i blant som en.

Vonbrotenrojalist skrev (På 13.4.2026 den 22.44):

Eg har inga erfaring med akkurat dette, men eg har vore gravid i høgrisikosvangerskap og fekk streng beskjed om ikkje å bera meir enn maks. 3 kilo. Og tru meg, eg kunne kjenna det på kroppen med ein gong. Når ein er fysisk redusert, er det utruleg kor mange ting som ein vanlegvis ikkje tenker over ein gong som brått blir veldig vanskelege. Eg opplevde og å bli kortpusta opp ein veldig slak bakke som eg tidlegare ikkje ein gong hadde tenkt på som bakke.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (20 minutter siden):

- Bare som eksempel 🤷‍♀️

Av alle de ansatte på slottet som kunne bært kolben, velger de kronprinsens adjutant, én orlogskaptein i full uniform som alle legger merke til. Har vondt for og tro at dette ikke er en gjennomtenkt strategi. Det måtte være mulig og velge en litt mer diskré tilnærming.

Enig i at informasjon i forkant hadde stoppet mange spekulasjoner 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Junijulia skrev (Akkurat nå):

Av alle de ansatte på slottet som kunne bært kolben, velger de kronprinsens adjutant, én orlogskaptein i full uniform som alle legger merke til. Har vondt for og tro at dette ikke er en gjennomtenkt strategi. Det måtte være mulig og velge en litt mer diskré tilnærming.

Hun har jo allerede valgt å holde seg unna mange begivenheter nettopp grunnet helsetilstand. Er ikke det også argumentet for at hun ikke skal i den svenske kongen sin 80 års feiring? Da fremstår det merkelig at de ikke valgte samme taktikk ved mottakelsen på slottet; la henne holde seg ute av fokus (bli hjemme grunnet helse) - også finne ett eget øyeblikk til å oppdatere om hennes helsetilstand: hun er nå avhengig av oksygentilførsel, som hun vil bruke ved enkelte begivenheter, kanskje til og med la pressen stille spørsmål rundt dette, for deretter å delta i begivenheter hvor hennes formål er å bidra til å belyse og kaste glans, ikke overskygge eller bruke for å rebygge egen mistillit. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
42. skrev (20 minutter siden):

åpenbart for at det skal være mest mulig synlig for å gjøre henne uangripelig for kritikk og å høste  sympati 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (44 minutter siden):

Dette er faktisk kjempebra. Det er skremmende om den fjerde statsmakt ikke stiller seg kritisk til maktpersoner men blir talerør for dem uten at det stilles spørsmålstegn ved. 

Den fjerde statsmakt som koster skattebetalerne 7,7 milliarder i året. Dette er penger som går til å beskytte og pynte på kongehuset sitt omdømme. Som innslaget på NRK Dagsrevyen i går, der en representant fra LHL fortalte om egen sykdom og der sykdommen til kronprinsessen så klart ble koblet til saken. Ikke åpenbart i det hele tatt hva NRK driver på med. Kan man legge til deler av NRK sitt budsjett til kongehuset budsjettet? Under kategorien god PR, og skjønnmaling av enkeltmedlemmer? 

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
MissFredericka skrev (På 23.4.2026 den 15.40):

Når mine lunger er elendig er en kg forskjell på å kunne snakke eller ikke

↕️

42. skrev (42 minutter siden):

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Junijulia skrev (10 minutter siden):

Hvordan hadde det endret noe om de hadde sendt ut informasjon i forkant om at kronprinsessen bruker medisinsk utstyr fordi hun trenger det, og at hun vil få assistanse av en ansatt fordi hun trenger det, og at vedkommende vil være antrukket slik og slik?

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (12 minutter siden):

Hvordan hadde det endret noe om de hadde sendt ut informasjon i forkant om at kronprinsessen bruker medisinsk utstyr fordi hun trenger det, og at hun vil få assistanse av en ansatt fordi hun trenger det, og at vedkommende vil være antrukket slik og slik?

Jeg tror jeg har forklart dette ganske grundig ref. shockvalue. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg tenkte mest på at det må være upraktisk at en annen bærer apparatet dersom det skulle bli "utakt" når de gikk jeg, slangen kunne jo bli dratt ut osv, fort gjort det når det er en annen som skal bære og sørge for "slak line". 

Har forstått det sånn at hun bruker oksygentilførsel av og til, men ikke er avhengig av det hele tiden. Men hun valgte altså å bruke det akkurat denne dagen da det på en måte ble comeback etter en måned under jorda - og hun valgte å bruke det så til de grader at det var med en tjener som bar det lille apparatet. 

Det er jo flere enn noen av oss her i tråden som har stusset litt over valget av fokus på oksygenapparat akkurat den dagen. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Reverend skrev (20 minutter siden):

↕️

Hva mener du? Hvis hun var så dårlig tviler jeg på at hun gikk tur i parken, eller representerte

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Reverend skrev (2 timer siden):

Hva skal du egentlig frem til?

Den usynlige sykdommen til kronprinsessen er beviselig blitt mer alvorlig, men hun skal ikke bruke nesekateter fordi det er det samme som sympatijakt?

Ja, nesten så jeg tenker det er et bevisst pr grep,nemlig 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
42. skrev (29 minutter siden):

Hva mener du? Hvis hun var så dårlig tviler jeg på at hun gikk tur i parken, eller representerte

En annen bruker har skrevet et innlegg om at vekten av oksygenaparatet har betydning for pusten, og avgjør om hun kan snakke eller ikke.

Det var i samme innlegg som du siterte.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (22 minutter siden):

Jeg tenkte mest på at det må være upraktisk at en annen bærer apparatet dersom det skulle bli "utakt" når de gikk jeg, slangen kunne jo bli dratt ut osv, fort gjort det når det er en annen som skal bære og sørge for "slak line". 

Har forstått det sånn at hun bruker oksygentilførsel av og til, men ikke er avhengig av det hele tiden. Men hun valgte altså å bruke det akkurat denne dagen da det på en måte ble comeback etter en måned under jorda - og hun valgte å bruke det så til de grader at det var med en tjener som bar det lille apparatet. 

Det er jo flere enn noen av oss her i tråden som har stusset litt over valget av fokus på oksygenapparat akkurat den dagen. 

Hun kunne ha holdt seg hjemme, fokuset ble ikke på parautøverne, men på mette. Hvis hun var så dårlig at andre måtte bære, da var hun ikke oppegående i utgangspunktet, det tviler jeg på. Og iallefall i en sånn grad at hun representerer

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...