Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

Gjør de?

Jeg spurte AI, som sier at oppslutningen har ligget nokså jevnt på 70-75 % fra 2016 til 2024, med en markant nedgang  fra 2024 og en markant oppgang akkurat nå.

Absolutt. Hvis vi går tilbake til 2016 og før, så lå målinger stort sett rundt 70 - 80 prosent. Peak i 2017 med 81 prosent. 

Så en slangende nedoverbakke fra da og fremover, med mange målinger på 60 og noe. Det er helt nytt. 54 prosent som et bunnpunkt nå i februar, og en plutselig kjempe-peak motsatt vei nå. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde media var interessert i hva ofrene mente om at Marius bar kisten og ikke hva advokatens personlige syn på saken var. 

Har media uttrykt det? Og hvis media er interessert i å vite dette, lurer jeg på hvorfor du mener noen i tråden krever å vite noe som helst. Du får kjefte på media da. Ikke på folk som ikke engang gar sagt det du påstår. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Bistandsdvokater er ofrenes advokater. 

Mette yvonne larsen er feks bistands advoksten til frogner kvinnen. Marius sine advokater, er forsvarere

Ja, og når journalister spør om synet på Marus som bærer kisten - tror du ikke da journalisten lurer på om offeret har reagert på seansen?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Pilaff skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Hvis vi går tilbake til 2016 og før, så lå målinger stort sett rundt 70 - 80 prosent. Peak i 2017 med 81 prosent. 

Så en slangende nedoverbakke fra da og fremover, med mange målinger på 60 og noe. Det er helt nytt. 54 prosent som et bunnpunkt nå i februar, og en plutselig kjempe-peak motsatt vei nå. 

Ja, og hva tror du det skyldes?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Jeg følger ikke tankerekka di, men... Advokatene kan selvsagt uttale seg f.eks på vegne av seg selv, de kan uttale seg generelt på vegne av vanlig rettsprakis, eller de kan uttale seg på vegner av klientene sine. Ved sistnevne, spesifiseres gjerne dette. Det er uklart hvem eller hva Elden snakker på vegner av. Vi vet ikke hva ofrene tenker om dette, og vi trenger heller ikke å vite det. Men man kan ikke anta det ene eller det andre om hva de tenker for å skyve dem foran seg i argumentasjonen. Det er ikke sikkert de alle tenker det samme, engang. Og det er ikke så viktig for meg å vite, jeg håper bare de har gode folk rundt seg hvis de har det vanskelig. Det mest redelige er uansett å la dem snakke for seg selv hvis de ønsker det.

Nemlig. Eldens utsagn er klart, men det er uklart om han uttaler seg på generell basis som advokat, eller om han uttaler seg på vegne av de to ofrene han er bistandsadvokat for.

Tolket ut fra det han sier virker det på meg som han snakker på egne vegne, samtidig som jeg tenker at det er veldig uryddig av ham å uttale det han gjør hvis han vet at klientene hans har en annen mening. For jeg antar jo at han ikke blir spurt i sin egenskap av juridisk ekspert, men i egenskap av bistandsadvokat.

Men konklusjonen min er at jeg og de som deler mitt syn ikke bør ta hans utsagn til inntekt for eget syn, siden det er så uklart hvem han snakker for.

Motsatt må det likevel være klinkende klart er at de som har det andre synet, i hvertfall ikke kan tillegge hans klienter sitt syn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Ja, og når journalister spør om synet på Marus som bærer kisten - tror du ikke da journalisten lurer på om offeret har reagert på seansen?

Jo , og når oftene ikke ønsker å uttale seg, så ønsker de jo ikke det. Og det må man jo respektere, du har ingen rett til å vite det.

Uavhengig av hva de syntes, så har marius rett på å si farvel til sin bestefar, og delta i begravelsen hans. Han styrer ikke kameralinser fra fotografer og tv, og har kontroll på hvor mye han er synlig i monitor. Marius er av kjøtt og blod. Og kommer til , så lenge han lever være litt synlig pga han er i familie med norges mest kjente og viktige familie. Det må bi bare leve med, fordi han kommer jo ikke til å være usynlig. 

• Liker 3
Skrevet
Pilaff skrev (4 minutter siden):

poenget mitt er at 81 prosent nettopp var en topp som kom ifm et jubileum. Akkurat som 54 prosent var en bunn utløst av en konkret hendelse. Begge er lite interessante for det totale bildet, som er at tallene på det jevne har ligger på 70-75%.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Nemlig. Eldens utsagn er klart, men det er uklart om han uttaler seg på generell basis som advokat, eller om han uttaler seg på vegne av de to ofrene han er bistandsadvokat for.

Tolket ut fra det han sier virker det på meg som han snakker på egne vegne, samtidig som jeg tenker at det er veldig uryddig av ham å uttale det han gjør hvis han vet at klientene hans har en annen mening. For jeg antar jo at han ikke blir spurt i sin egenskap av juridisk ekspert, men i egenskap av bistandsadvokat.

Men konklusjonen min er at jeg og de som deler mitt syn ikke bør ta hans utsagn til inntekt for eget syn, siden det er så uklart hvem han snakker for.

Motsatt må det likevel være klinkende klart er at de som har det andre synet, i hvertfall ikke kan tillegge hans klienter sitt syn. 

Ja, poenget er at det er uklart hvem han snakker på vegner av. Men hvis han snakker på vegner av sine klienter, synes de også at det er en selvfølge at Marius skal være der. Da kan man hvert fall ikke bruke hans klienter i argumentasjonen om at ofrene har problemer med det, da synes de i så fall det er en selvfølge. Men igjen, som vi begge sier - det er uklart hvem han snakker på vegner av. Det kunne de med fordel presisert.

Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Der kom du meg i forkjøpet med å kommentere det Perine spurte om. Jeg er helt enig med deg.

Takker for svar begge to,  jeg bare lurte.  Jeg forstår at vi er av totalt forskjellige meninger.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Jo , og når oftene ikke ønsker å uttale seg, så ønsker de jo ikke det. Og det må man jo respektere, du har ingen rett til å vite det.

Uavhengig av hva de syntes, så har marius rett på å si farvel til sin bestefar, og delta i begravelsen hans. Han styrer ikke kameralinser fra fotografer og tv, og har kontroll på hvor mye han er synlig i monitor. Marius er av kjøtt og blod. Og kommer til , så lenge han lever være litt synlig pga han er i familie med norges mest kjente og viktige familie. Det må bi bare leve med, fordi han kommer jo ikke til å være usynlig. 

Ja, så er det opp til familien hvor synlig de ønsker å gjøre sitt forhold til Marius og hvor tett de ønsker å knytte Marius til norges avdøde konge. 

Nå så vi på slottet at de ønsker å vise for verden at Marius skal ha rett til å bære kisten - så får de stå for det og den kritikken som eventuelt vil komme både her til lands men ikke minst i utlandet. Jeg håper at noen tør stille dem spørsmål om hvorfor de valgte å gjrøre det på den måten - altså med åpent kamera. 

Så gjenstår det å se hvordan de velger det ifm begravelsen - da vil de ha hele verden rettet mot seg. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Ja, poenget er at det er uklart hvem han snakker på vegner av. Men hvis han snakker på vegner av sine klienter, synes de også at det er en selvfølge at Marius skal være der. Da kan man hvert fall ikke bruke hans klienter i argumentasjonen om at ofrene har problemer med det, da synes de i så fall det er en selvfølge. Men igjen, som vi begge sier - det er uklart hvem han snakker på vegner av. Det kunne de med fordel presisert.

Ingen her har nevnt at Marius ikke burde være der. Det vi har kritisert er at de velger å gjøre det for åpent kamera. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Ingen her har nevnt at Marius ikke burde være der. Det vi har kritisert er at de velger å gjøre det for åpent kamera. 

Og det er ingen her som krever at ofrene sier noe offentlig om det heller... 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Jeg har heller aldri bedt om å vite det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Det er ikke snakk om en kriminalsak som media trenger ekspertråd om. Hvor interessant er det å be om advokatens personlige syn på saken? Og selv en advokat ville hatt problemer med å kritisere landets mektigste familie i sorg når de er i ferd med å begrave landets forrige konge - og deres familieoverhode. 

Så du mener at Elden uttaler seg på vegne av sine klienter, som er to ofre, når han uttaler at MBH selvsagt skal være med å bære båren.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Og det er ingen her som krever at ofrene sier noe offentlig om det heller... 

Ofrene kommer antagelig aldri til å uttale seg om den saken. Hvorfor? Om de hadde funnet det traumatiserende og vondt så hadde det sittet langt inne å kritisere kongefamilien for å gjøre det på den måten. Det er kongefamilien som selv må velge hvordan de ønsker at dette skal fremstilles. Og nå har vi fått se det ... de mener at det er helt ok at Marius får bære kongens kiste for åpent kamera. Så da har de lagt listen for hva de mener sømmer seg. 

Så kan de av oss som mener det er forkastelig få lov til å uttale oss om det. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Ofrene kommer antagelig aldri til å uttale seg om den saken. Hvorfor? Om de hadde funnet det traumatiserende og vondt så hadde det sittet langt inne å kritisere kongefamilien for å gjøre det på den måten. Det er kongefamilien som selv må velge hvordan de ønsker at dette skal fremstilles. Og nå har vi fått se det ... de mener at det er helt ok at Marius får bære kongens kiste for åpent kamera. Så da har de lagt listen for hva de mener sømmer seg. 

Så kan de av oss som mener det er forkastelig få lov til å uttale oss om det. 

Men nå har du jo sagt flere ganger at Elden uttaler seg på vegne av to ofre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Isild skrev (10 timer siden):

Vi burde iallefall få lov til å stille spørsmål ift hva Kong Haakon VIII tenker at det ligger i det for HAN nå i 2026. Det har vært valgspråket til Kongene våre siden 1905 - gjennom fattige tider, tider uten likestilling og stemmerett for alle, tider med krig. Talen passet bedre for slik tider tenkte jeg. Det ble litt for diffust for meg hva han mener dette betyr nå.

Tar du rikdom, likestilling , stemmerett og fredstid som en selvfølge?  Jeg synes det passer veldig bra i disse tider, men jeg er nok mer urolig enn deg. 

• Liker 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Så du mener at Elden uttaler seg på vegne av sine klienter, som er to ofre, når han uttaler at MBH selvsagt skal være med å bære båren.

Jeg har ikke engang lest dette intervjuet eller hva det var for noe. Så det kan jeg ikke si noe om. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Men nå har du jo sagt flere ganger at Elden uttaler seg på vegne av to ofre.

Vanligvis når en bistandsadvokat blir spurt så blir han spurt om hva klienten mener om den og den saken. 

Men nå går dette i ring. Ingenting å diskutere lenger. Jeg sier hva JEG mener om kongefamiliens håndtering av akkurat den seansen og registrerer at flere av bistandsadvokatene ikke ønsker å uttale seg offentlig om saken. Og det forstår jeg veldig godt. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Johan uten land skrev (1 time siden):

Solid og økende støtte til monarki i Norge. I denne målingen er det langt under 20 prosent som vil ha en annen styreform. En god start på Kong Haakon VIII sin regjeringstid. Så får tiden vise hvor lenge tallene varer. Her er det i alle fall mye å gå på. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/rungende-stotte-til-monarkiet-en-tydelig-endring/s/80-95-51026

15,7 prosent mener Norge ikke bør være et kongedømme, mens 8,7 prosent svarer at de ikke vet.

Det var en hyggelig meningsmåling. Jeg ville også stemt for å beholde monarkiet.  Målingen kan nok være litt påvirket av kongens nylige død og folk i sorg, men sikkert ikke helt feil.  Jeg har inntrykk av at det ville blitt motsatt måling på KG.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...