Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Det siste avsnittet: Vi vet jo en del om hvordan saken utspilte seg i hvert fall i SoMe-diskusjoner før Epstein-dokumentene ble frigitt, for Borg Høiby ble arrestert i august 2024, og Epstein-dokumentene publisert først i januar 2026.

Og for å si det sånn: Kritikken var MASSIV mot særlig kronprinsessen i diskusjonen om Borg Høibys arrestasjon, avhør og til slutt rettssak. Etter hvert også mot kronprinsen (med anklager om enabling, dårlig oppdragelse uten grenser osv). Veldig raskt dreide jo disse diskusjonene mot å handle hovedsaklig om kritikk av Mette-Marit, faktisk. Det har vært slik helt fra starten, noe jeg aldri har skjønt bæret av.

Sant det. Men Epstein- dokumentene lå vel å luka litt i bakgrunnen da også, man visste vel at noe kunne komme. Selv om man ikke visste nøyaktig hva. Så hvis man har ar vekk det, så undrer jeg meg fortsatt over om hvordan det hadde vært om Epstein-saken ikke fantes. Hadde hun fått samme massive kritikk for samme oppførsel før , under og etter arrestasjon  da? Er det «utagerende fortid» stempel som henger igjen? Er det oppførsel opp i gjennom ( jeg har ikke fulgt så mye med fra typ Ingrid Alexandra ble født, så jeg har selv ingen formening). Bare tanker og undringer jeg har v

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger og svar til dette.

• Liker 2
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Og at ved at den ble vist offentlig, så tok kongefamilien et verdivalg og et standpunkt ang det Marius har gjort.

Endret av Vonbrotenrojalist
Det er det me kallar legitimering
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Ardwinna skrev (1 time siden):

Jeg tror Epstein var opptatt av å ha mektige venner fordi ting lettere holdes skjult i disse kretsene. Der det er mye penger, backer folk hverandre så lenge de har samme mål og holder seg inne med hverandre. 

Meddommerne er vanlige folk ja, men det er viktig å ikke undervurdere folk. De fleste lar seg ikke blende av pent tøy eller at man bryr seg om familien sin. Selv ikke når familien er kongefamilien. Saken om MBH har vært såpass brettet utover nyhetene at de fleste har fått med seg hva han er tiltalt og dømt for. 
Jeg skjønner jo redselen for at den ene lettlurte personen skal vippe i MBH sin favør, men det er en utfordring i alle saker. Det hadde kunnet skje uansett. For noen er det at han er en ung (sikkert for noen kjekk) ung mann med vanskelig barndom nok til å gi sympati, og for noen ville kanskje til og med det å bli utelatt fra kistebåring og gjemt bort ha forsterket inntrykket av denne stakkars fyren som blir gjemt bort fordi han ikke er kongelig og ikke passer inn. Alt kan brukes for noen eller mot noen.

Når det gjelder Epstein, så handlet det i aller høyeste grad om image og hvitvasking av eget omdømme! For Epstein var det å pleie omgang med kongelige, toppolitikere og milliardærer en helt bevisst strategi . Spesielt etter at han ble siktet og dømt for første gang i 2008. Å bli sett med kongelige signaliserte respekt og verdighet. Det skjulte hans kriminelle bakgrunn og fikk andre til å stole på ham.
I artikkelen "'My Crazy Friend': The Royals Who Stayed Close to Epstein" belyses det spesifikt hvordan han brukte bekjentskapene sine til å forbedre sitt offentlige image. Dokumentene viser hvordan han benyttet seg av kongelige forbindelser for å få dem til å uttale seg positivt om ham, i et forsøk på å motbevise anklagene. Artikkelen beskriver også hvordan relasjonen til MM var mye mer omfattende enn det kongehuset først ga inntrykk av.

https://www.nytimes.com/2026/02/05/world/europe/epstein-royal-friends-prince-andrew-sarah-ferguson-mette-marit.html

Endret av Wald86
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (3 timer siden):

Bårebæringen var vel et offisiellt oppdrag? 

Nei, det var det ikke. Det var privat, det har vel stått i samtlige medier?

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Men da må de være forberedt på reaksjonene som har vært og fortsatt vil komme. Neste prøvelse blir begravelsen hvor det er mange prominente gjester tilstede. 

Ingenting, får meg til å tro at de ikke har forventet kritikk for det. Det ble også kritikk av å kjøpe en overmadrass til sin sønn og blåst høyt opp i været. Så at noen eller mange skulle gjøre det av at han var med på bårebæreingen, var nok på ingen måte en overaskelse for dem.

De viser et standpunkt, at han er en del av familien og vil altid ha sin plass der, uavhengig av kritiske røster. Han er uansett en sønn, bror og barnebarn, uavhengig av om folket liker han eller ikke. O det hyller jeg dem for å gjøre. Fordi det er så sinnsykt mange andre som står i akkurat det samme som dem, bare ikke  med offentlig lys. Som dette betyr enormt mye for. 

Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Poenget er at det ikke var et offisielt oppdrag som de ga Marius en sentral rolle i. Det var en privat arrangert seremoni for familie, og dermed er det ikke rart at han var der. Sånn siden Marius' deltakelse er det som får mange til å reagere. 

Men det spiller vel ingen rolle hva de velger å kalle det så lenge de velger å kringkaste det til offentligheten? 

De kunne kalt det "mega hemmelig bare for oss møte", men det ville ikke spilt noen rolle så lenge de velger å offentliggjøre det er det ikke lenger "mega hemmelig bare for oss møte". 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
blvck skrev (2 minutter siden):

Men det spiller vel ingen rolle hva de velger å kalle det så lenge de velger å kringkaste det til offentligheten

De kunne kalt det "mega hemmelig bare for oss møte", men det ville ikke spilt noen rolle så lenge de velger å offentliggjøre det er det ikke lenger "mega hemmelig bare for oss møte". 

Enig. Det viser et verdivalg de har tatt. Ikke bare overfor seg selv, men også på vegne av Harald. For som sagt så tror ikke jeg at dette var noe Harald med viten og vilje ønsket. Men igjen - det siste er noe jeg velger å TRO.

Det er ikke snakk om en stakkars sønn som har havnet i rushelvete, og jobber seg ut av det. Det er snakk om narkotikasmugling, vold- og voldtekt. Han sitter i varetekt, men fikk fri for å bære, har ikke innrømmet skyld - ei heller uttrykt noe anger for sine handlinger. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan tenker du det kan få betydning for våre kongelige? 

Det vil i det minste få betydning på den måten at den generelle debatten om Epstein og bindiger til prominente personer blusser opp igjen.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan tenker du det kan få betydning for våre kongelige? 

Ettersom de selv har vært en del av miljøet rundt Epstein, MM veldig tett på Epstein selv til og med, så vil det jo få betydning at andre i dette miljøet begynner å "åpne opp".

Nå er kanskje Fergie en person det er enkelt å diskreditere, pluss at hun kanskje ikke ser seg tjent med å være helt ærlig. 

Men flere bøker og intervju og filmer vil jo komme, så dette blir jo enda travlere tider for de som jobber med å bygge image for de kongelige.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Det vil i det minste få betydning på den måten at den generelle debatten om Epstein og bindiger til prominente personer blusser opp igjen.

Det er sant, og det kan jo legge et vedvarende press på våre kongelige som har hatt med Epstein å gjøre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
keops skrev (Akkurat nå):

Ettersom de selv har vært en del av miljøet rundt Epstein, MM veldig tett på Epstein selv til og med, så vil det jo få betydning at andre i dette miljøet begynner å "åpne opp".

Nå er kanskje Fergie en person det er enkelt å diskreditere, pluss at hun kanskje ikke ser seg tjent med å være helt ærlig. 

Men flere bøker og intervju og filmer vil jo komme, så dette blir jo enda travlere tider for de som jobber med å bygge image for de kongelige.

Ja, sånn sett kan det påvirke ja. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er stor forskjell på en privat seremoni som blir vist på TV og et offisielt oppdrag. Stor forskjell!

Endret av FruRosa
Tastefeil
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (16 minutter siden):

Men det spiller vel ingen rolle hva de velger å kalle det så lenge de velger å kringkaste det til offentligheten? 

Okei, jeg registrerer at vi fortsatt snakker forbi hverandre, så jeg gir meg her.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
lurker skrev (9 minutter siden):

Det er et godt poeng. Og om debatten internasjonalt blusser opp igjen så blir det vanskeligere for norske politikere å bedrive strutsepolitikk også. 

Endret av Nymerïa
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Skrevet (endret)

Dette sa kong Harald om Mbh-saken i året med kongefamilien 2025: 

Sitat

Nå må vi la rettsapparatet virke slik det skal. Vi kan ikke komme inn på saken som sådan, påpekte kongen.

Så her sier han altså at de overlater dette til rettsapparatet. sakset herfra: https://www.nettavisen.no/kjendis/kongen-satte-ord-pa-hoiby-saken/s/5-95-2205816

men finnes hos NRK og feks VG også.

Endret av pøbelsara
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...