Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (12 timer siden):

Jeg husker godt da hun ble dronning, men kan ikke erindre noe av det du sier her. 

Eg hugsar godt debatten om dronning Sonja skulle få vera med i stortingssalen. Det var noko heilt nytt som kong Harald meinte var på sin plass i likestillingas namn. Mange argumenterte hardt imot og sa at sidan dronninggemalen ikkje hadde noka konstitusjonell rolle, hadde ho ingenting der å gjera, men kong Harald stod på sitt. Trur mange i «gutteklubben kjekk og grei» var sterkt misnøgde med det. 

Elles kom det masse kritikk av oppussinga av slottet som gjekk over budsjettet mange gonger. Strengt teke var det Statsbygg som hadde ansvar for det, men sidan dronning Sonja var sterkt engasjert i at slottet skulle tilbakeførast mest mogleg til det opprinnelege interiøret, fekk ho og mykje av kritikken retta mot seg.

I tillegg var mange misnøgde med det fyrste offisielle biletet av kongeparet (det med dronning Sonja i gul kjole) utan at eg hugsar heilt kva kritikken gjekk i, men eg hugsar godt at det vart sagt at me gjekk inn i ei ny tid, for slik kritikk hadde ingen turt å seia i pressa under kong Olav.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Aricia skrev (19 minutter siden):

Det vet vi ikke, eller har du dokumentasjon som bekrefter påstanden?

Avgjørelsen om at seremonien skulle TV-overføres og om hvem som skulle være til stede kan meget vel være gjort mye tidligere, før Kong Haralds død. Det er ikke noe grunnlag for å slå fast at det var den nye kongens avgjørelse alene, eller at den ble gjort etter dødsfallet.

Du ber om dokumentasjon på at det er Haakon som har tatt valget. Men du dokumenterer ikke din antagelse om at Harald, vel vitende om stesønnens vold- og voldtektsdom ønsker at han skal bære kisten? Eller tror du ikke Harald har fått med seg rettssaken og dommen? Og at den samme stesønnen som sitter i varetekt med fotlenke på Skaugum?

Det er nettopp det at de lot en vold- og voldtektsdømt bære kongens kiste folk reagerer på. Hvis det var så viktig for dem å la ham bære så kunne de latt være å kringkaste dert. 

Endret av Gulline
skrivefeil
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke så sikker på om vi får så mange spørsmål etter begravelsen heller.

Ikke jeg heller.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (31 minutter siden):

Og skal kongen fortsette sin skattefrie utleievirksomhet på Skaugum? Lurer virkelig på mye her jeg sitter 😅

Det er det vel opp til stortinget å gjera noko med? Sjå til Sverige, seier nå eg og reformene riksdagen der gjorde då Knugen blei konge. Betre seint enn aldri😉

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil gjerne legge til ang. valgspråket og Kong Haakons løfte om å kjempe for at nordmenn kan få leve frie liv: Kongehuset, og i særdeleshet Haralds taler og gjerninger har betydd mye for minoriteter i Norge. Dette har flere uttalt de siste dagene, og jeg har et distinkt inntrykk av at det ikke bare er tomme ord.

Jeg tenker da på både innvandrerbefolkningen, på samene (jf https://sametinget.no/aktuelt/til-minne-om-hans-majestet-kong-harald-v.53613.aspx), og på skeive.

Et eksempel på hva kongens ord konkret betød finnes i denne kronikken av Noman Mubashir: https://www.nrk.no/ytring/kongen-fikk-meg-ut-av-skapet-1.17999378

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Spørsmålet var om det var et offisielt oppdrag. Nei, det var det ikke. Det var privat. At det ble gjort offentlig synlig, er ikke det samme som at det var offisielt/ikke privat. 

Du kan kalle det hva du vil. Det var så lite privat iom kringkastingen at det har fått mange og til dels sterke reaksjoner utenlands. 

• Liker 7
  • Nyttig 11
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Du ber om dokumentasjon på at det er Haakon som har tatt valget. Men du dokumenterer ikke din antagelse om at Harald, vel vitende om stesønnens vold- og voldtektsdom ønsker at han skal bære kisten? Eller tror du ikke Harald har fått med seg rettssaken og dommen? Og at den samme stesønnen som sitter i varetekt med fotlenke på Skaugum?

Begge deler er hypoteser. Mine formuleringer tar høyde for det og prøver ikke å late som noe annet.

• Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (21 minutter siden):

Nå snakket jeg ikke om hvilken prosent som er høyest eller lavest, jeg bare poengterte at det finnes folk som faktisk har tillit, og at de også viser det på f.eks Slottsplassen.

Folk er på slottsplassen for å heidra/minnast/sørga over kong Harald. Det kan ein godt gjera utan å ha tillit til den nye dronninga.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (10 minutter siden):

Hvis en vennegjeng har en privat feiring ute, anser dere den som offisiell bare fordi dere kan se at de feirer? Eller skjønner dere at den er i privat regi?

Det er litt forskjell på en vanlig, ikke-offentlig vennegjeng og kongefamilien da.

Men ta en random kjent influenser som eksempel: hvis en eller flere kjente influensere samles til en fest, og de velger å legge dette ut på sine sosiale medier og dele det med alle sine følgere så mener jeg man ikke lenker kan si at dette er privat lenger. Da har de valgt å offentliggjøre noe som i utgangspunktet var privat, og kunne forblitt privat hvis de bare hadde holdt på det selv. Det er et valg kjente mennesker velger å gjøre, og de forstår godt hva det innebærer. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Folk er på slottsplassen for å heidra/minnast/sørga over kong Harald. Det kan ein godt gjera utan å ha tillit til den nye dronninga.

Og motsatt.

• Liker 4
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Begge deler er hypoteser. Mine formuleringer tar høyde for det og prøver ikke å late som noe annet.

Ja, vi vet ikke av den grunn av norsk media har berøringsangst når det gjelder kongehuset. Jeg for min del håper ikke det var Haralds oppriktige vilje - da mister jeg troen på det gode jeg alltid har trodd om ham. Og det tror jeg mange andre også gjør.

Håper virkelig at norsk media tør stille spørsmålet ... etter begravelsen. For slike spørsmål kan tydeligvis ikke stilles før den tid.

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Ja, vi vet ikke av den grunn av norsk media har berøringsangst når det gjelder kongehuset. Jeg for min del håper ikke det var Haralds oppriktige vilje - da mister jeg troen på det gode jeg alltid har trodd om ham. Og det tror jeg mange andre også gjør.

Håper virkelig at norsk media tør stille spørsmålet ... etter begravelsen. For slike spørsmål kan tydeligvis ikke stilles før den tid.

Poenget var at jeg imøtegikk en påstand som slo fast som et faktum at avgjørelsen var Haakons. Nei, det vet vi faktisk ikke.

• Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Åja, bare jeg som har lest slike? 
https://www.dagbladet.no/kjendis/reagerer-overskygger-nesten-alt/85095071

• Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Poenget var at jeg imøtegikk en påstand som slo fast som et faktum at avgjørelsen var Haakons. Nei, det vet vi faktisk ikke.

Nei, det kan vi ikke vite med sikkerhet før noen faktisk tør å spør - og får et ærlig svar. 

• Liker 11
Skrevet
Keaton skrev (1 minutt siden):

I tillegg synes jeg så tydelig at jeg sitter her og leser i en snart 600 sider lang tråd der kritiske spørsmål til kongehuset har blitt stilt hele uken (selv på selve dødsdagen på fredag).

Det ser da ut til å gå helt strålende.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

I tillegg synes jeg så tydelig at jeg sitter her og leser i en snart 600 sider lang tråd der kritiske spørsmål til kongehuset har blitt stilt hele uken (selv på selve dødsdagen på fredag).

Det ser da ut til å gå helt strålende.

Jeg for min del snakker om norske journalister. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (52 minutter siden):

Drar rundt med en voldsmann på slep? Hva mener du? 

MBH har da aldri vært med på offisielle oppdrag? 

Han etterlot ham i baren i Lofoten, med kredittkortet. Vi vet nå hvordan det gikk.

Jeg synes ikke det spiller så stor rolle om dette var et offisielt oppdrag, offentlig oppdrag eller en privat guttetur .

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
keops skrev (2 minutter siden):

Han etterlot ham i baren i Lofoten, med kredittkortet. Vi vet nå hvordan det gikk.

Jeg synes ikke det spiller så stor rolle om dette var et offisielt oppdrag, offentlig oppdrag eller en privat guttetur .

Helt enig - når de vet de vil bli filmet og/eller fotografert så bør de kanskje ligge litt lavere om de vil holde det privat. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (24 minutter siden):

Du leste ikke det bl.a @Miominoen skrev ang kort på slottsplassen? 

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...