Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Helt uenig.

Har du ikke fått med deg bildene fra slottsplassen, eller køen inn i slottskapellet? Splittelse er ikke ordet som slår en.

Her blir jeg nysgjerrig! Hvilket alternativ ser man for seg ellers? At folk krangler i køen inn til slottskapellet? At det er åpne diskusjoner om kongefamilien på Slottsplassen? De som kommer til Slottsplassen og til slottskapellet kommer jo ikke for å vise sin støtte til kongefamilien, men for å hedre en død mann som mange hadde et forhold til som landets øverste leder gjennom mange år. Splittelsen handler om det nåværende kongeparet, ikke det forrige. En rask titt i denne tråden, samt lignende tråder på andre forum, i kommentarfelt etc. viser en temperatur mellom debattantene som aldri hadde oppstått om det ikke var dyp splittelse.  

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (6 minutter siden):

Helt uenig.

Har du ikke fått med deg bildene fra slottsplassen, eller køen inn i slottskapellet? Splittelse er ikke ordet som slår en.

Det er respekt for kong Harald du ser på slottsplassen og køen for å ta et siste farvel med ham. Folk går ikke mann av huse for det nye kongeparet eller tror du det. Tror du blomstene og folkene på slottsplassen er til ære for nytt kongepar?

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Istapp skrev (9 minutter siden):

En ting vi kan være helt samstemte om i denne tråden, i andre SoMe-kanaler og generelt ute i hverdagslivet i det ganske land her og nå - det er at det norske kongehuset ikke er samlende lenger. Det er blitt splittende.

Med 72 prosent oppslutning rundt monarkiet i siste meningsmåling så er det ikke noe vesentlig mer splittelse nå enn i første halvdel av 2024, dvs før alle de negative sakene. Du må ikke tro at denne tråden er representativ for folket som helhet.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Istapp skrev (11 minutter siden):

En ting vi kan være helt samstemte om i denne tråden, i andre SoMe-kanaler og generelt ute i hverdagslivet i det ganske land her og nå - det er at det norske kongehuset ikke er samlende lenger. Det er blitt splittende.

Selvsagt er det splittende. Hvem bestemte det?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

Helt uenig.

Det er nesten fascinerene hvordan folk leter med lykt og lupe for å finne negative ting. I en tid da de fleste burde kunne holde fred til etter at Kong Harald har fått sin gravferd. Køen inn til Slottskapellet var på over 3 timer i dag - jeg er glad for at jeg var innom og fikk vist min siste ære til Kong Harald. Det var en ærbødig stemning rundt hele Slottet - et fint fellesskap og en fin støtte til vårt monarki. I kapellet var det knyst stille. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

Det er respekt for kong Harald du ser på slottsplassen og køen for å ta et siste farvel med ham. Folk går ikke mann av huse for det nye kongeparet eller tror du det. Tror du blomstene og folkene på slottsplassen er til ære for nytt kongepar?

Glemte du at det kom masse folk for å se på edsavleggelsen også? 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Ardwinna skrev (1 time siden):

Jeg blir nesten fristet til å spørre om dere som mener MBH blir mer spiselig og uskyldig av å delta på kistebæring foran kameraene, selv føler det på den måten? Synes dere selv han fremstår som en mer trivelig og grei kar, eller at det han har gjort blir mindre farlig?
Hvis ikke, hvorfor mener dere da at andre blir påvirket på denne måten?

Jeg sa vel rett ut at det var akkurat det jeg mente, ja, så jeg litt overrasket over at du ikke forsto den delen av poenget mitt.

Ardwinna skrev (1 time siden):

Det hadde ikke endret noe som helst nei. Jeg glemmer ikke folks grusomme handlinger bare fordi de er pent kledd og viser et snev av menneskelige følelser og behov i forbindelse med et dødsfall i familien. At familien er høyt på strå har ingenting å si for meg heller, for de er i bunn og grunn bare mennesker de også. De er ikke bedre eller mer verdt enn oss andre.
Jeg har også såpass tiltro til rettsvesenet at jeg ikke tror noen av dem synes deltakelse i kistebæring og begravelse av kongen er formildende eller gjør han mer uskyldig. Selv den verste psykopaten hadde vel klart den oppgaven med glans.

Da tror jeg nok at du skiller deg positivt fra store deler av resten av verden, for dessverre tilsier all erfaring at store deler av resten av verden lar seg påvirke av nettopp dette.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
Johan uten land skrev (3 minutter siden):

Det er nesten fascinerene hvordan folk leter med lykt og lupe for å finne negative ting. I en tid da de fleste burde kunne holde fred til etter at Kong Harald har fått sin gravferd. Køen inn til Slottskapellet var på over 3 timer i dag - jeg er glad for at jeg var innom og fikk vist min siste ære til Kong Harald. Det var en ærbødig stemning rundt hele Slottet - et fint fellesskap og en fin støtte til vårt monarki. I kapellet var det knyst stille. 

Ja, mange viser sin respekt for gamlekongen. Forståelig nok. Men det er IKKE det samme som å si at de respekterer og støtter vårt nye kongepar, hold da tunga rett i munnen!

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
TigerK skrev (7 minutter siden):

Her blir jeg nysgjerrig! Hvilket alternativ ser man for seg ellers? 

*snip*

At det ikke er kø og at slottsplassen er glissen.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Med 72 prosent oppslutning rundt monarkiet i siste meningsmåling så er det ikke noe vesentlig mer splittelse nå enn i første halvdel av 2024, dvs før alle de negative sakene. Du må ikke tro at denne tråden er representativ for folket som helhet.

Denne tråden er ikke representativ, kommentarfelter i aviser i inn- og utland er ikke representative, spørreundersøkelser med over tusen personer er ikke representativt, debattanter på Reddit eller Facebook er ikke representative… ord «ekkokammer» kastes rundt slik … hva ER representativt egentlig? For absolutt uansett hvor man snur og vender seg på SoMe så er folket negative til, spesielt MM. Men folk som ytrer seg på nett, uansett hvor det er, er ikke representativt, uansett? Bare journalistene i NRK og VG som er representative for folket? Merkelig tankegang. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Meningsmålingen rundt lunsjbordet på min jobb i dag var 90% at nok er nok, dette hører ikke til i 2026, nåværende kongefamilie er ikke verdig denne posisjonen og har særdeles dårlig rolleforståelse i handlingsmåten sin. 

Deretter ble diskusjonen dreiet til pressens manglende ansvar som "statsmakt" til å skrive om fakta og det som faktisk skjer. Det skrives jo ikke om det som egentlig gjøres av kongefamiliens medlemmer, pressen er for snill i Norge. Politikerne tør ikke å ta orde for at det er handlinger som ikke sømmer seg, noe som igjen fører til manglende konsekvenser for de handlingene som gjøres.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 20
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

At det ikke er kø og at slottsplassen er glissen.

Så hvis det ikke er kø inn i Slottskapellet = folket er splittet i synet på det nye kongeparet? 

• Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet

Vi får se hvordan folket reagerer på sikt med en dronning med dårlig score. Hengende i Epstein mailer hvor det jobbes for å få ut mer av de nå og sønn som er kriminell.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Denne tråden er ikke representativ, kommentarfelter i aviser i inn- og utland er ikke representative, spørreundersøkelser med over tusen personer er ikke representativt, debattanter på Reddit eller Facebook er ikke representative… ord «ekkokammer» kastes rundt slik … hva ER representativt egentlig? For absolutt uansett hvor man snur og vender seg på SoMe så er folket negative til, spesielt MM. Men folk som ytrer seg på nett, uansett hvor det er, er ikke representativt, uansett? Bare journalistene i NRK og VG som er representative for folket? Merkelig tankegang. 

Jo, spørreundersøkelser med drøyt 1000 respondenter er representative. Slutt å finne på ting.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (8 minutter siden):

Begge deler.

Da kongen, dronningen og resten av kongefamilien kom ut på slottsplassen etter båreoverføringen ble de hilst av folket, og møtt med nasjonalsangen. Da kongen, kronprinsessen, Dronning Sonja og Sverre Magnus kom ut fra edsavleggelsen i Stortinget ble de møtt av applaus.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Jo, spørreundersøkelser med drøyt 1000 respondenter er representative. Slutt å finne på ting.

Takk, det var godt å få det bekreftet!

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Meningsmålingen rundt lunsjbordet på min jobb i dag var 90% at nok er nok, dette hører ikke til i 2026, nåværende kongefamilie er ikke verdig denne posisjonen og har særdeles dårlig rolleforståelse i handlingsmåten sin. 

Deretter ble diskusjonen dreiet til pressens manglende ansvar som "statsmakt" til å skrive om fakta og det som faktisk skjer. Det skrives jo ikke om det som egentlig gjøres av kongefamiliens medlemmer, pressen er for snill i Norge. Politikerne tør ikke å ta orde for at det er handlinger som ikke sømmer seg, noe som igjen fører til manglende konsekvenser for de handlingene som gjøres.

hvordan er ditt lunsjbord relevant her?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (12 minutter siden):

🎯

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Og disse sier at majoriteten av de spurte ikke har tillit til vår nye dronning. Det er splittende, oppsiktsvekkende og bekymringsfullt for monarkiet, og det er da vitterlig dette alle de som skor seg på stemningen etter gamlekongens død burde bekymre seg over.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Takk, det var godt å få det bekreftet!

Jeg antar du ha oppfattet at det er en spørreundersøkelse i et representativt utvalg på drøyt 1000 som viser at monarkiet har 72 prosent støtte, m.a.o tilbake til 2024-nivå, hvilket betyr at man kan ikke med troverdighet påstå at folket er splittet.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...