Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
LisbethBerg skrev (11 minutter siden):

Kongefamilien traff blink med sin mediestrategi. Det er bare å se på alle hjerter og støtteerklæringer som flommer over i some. Alle kritiske innlegg blir slettet, så det blir som en massesuggesjon. 

Det er skammelig. Jeg er sjokkert over hvor lett folk bare snur fokus. Det er respektløst overfor ofrene og alle som har opplevd mishandling og voldtekt. Plutselig er det ikke så farlig lenger. «Alle har gjort feil», som om alle har voldtatt og mishandler kjærestene sine. 

Ingen tenker på at han aldri har uttrykt anger. 

Bare les her inne, folk lirer av seg at han bør ikke i fengsel med «kriminelle» for de vil ha dårlig innvirkning på han. På et blunk har folk glemt at han også er kriminell. Han ble dømt til fire års fengsel!

Jeg er hjertelig enig.

Det eneste fortrøstningsfulle (og samtidig hjerteskjærende for en som alltid har vært glad i monarkiet vårt) er at Internet ikke er det virkelige livet . . . Jeg har i det virkelige liv de siste dagene knapt hørt noen faktisk uttrykke det mediene har vært fulle av.

Og det har vært vondt. 

Det er også hvorfor jeg har forsøkt å rope «Varsku her!» i denne tråden mange ganger, uten at HM har tatt mine råd 🤭

Jeg tror ikke at monarkiet står så fjellstøtt som det legges opp til. Jeg tror at de må skjerpe seg noe voldsomt om det skal være liv laga i fremtiden. 

Endret av Huldra27
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Han har visst oss kven han er og kva som opptek han. Eg vart ferdig med vonbrotet for lenge sidan.

For å skrive om noko trivelegare for oss som er monarkistar på botnen, men vi finn oss ikkje i kva som helst; eg meinte du posta noko om den fjerne slektningen Irene i går? Kanskje det vart fjerna.

Eg har lyst til å kome med ei framtidsvon som i motsetnad til det eg meiner vart nemd i går, har ein mikroskopisk sjanse for å bli noko av. Og om det er rekna spekulasjon så er det i så fall ein framifrå spekulasjon for einkvan. Sjå for deg at HM og IA finn ut at dei vil bruke all tida si på å surfe, tar med seg MM og MBH og seier sayonara til oss. Der er eg sikker på at dei lever til dei vert gamle. Klimaet er sikkert gildt for lungene til MM og ho syng salmer igjen og dei lever livet på alle moglege vis til sitt fulle.

Og så sit resten av oss vonfulle rojalistar igjen her.

Og så legg eg berre med (heilt smålåten sjølvsagt) ein link fra noko anna eg har skreve. Om ein anna slektning.

Ser du referansen til Haaskon og Maud for oss rojalistar? Hint: hus. 

Vi kunne ha levd med det, kunne vi ikkje? Ikkje noko meir vonbrot da. Alt er gløymt. 

Jeg kunne ha levd godt med det, for å si det slik. 🏄‍♂️🏯

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir nesten fristet til å spørre om dere som mener MBH blir mer spiselig og uskyldig av å delta på kistebæring foran kameraene, selv føler det på den måten? Synes dere selv han fremstår som en mer trivelig og grei kar, eller at det han har gjort blir mindre farlig?
Hvis ikke, hvorfor mener dere da at andre blir påvirket på denne måten?

Gulline skrev (15 minutter siden):

Dronning Sonja var kronprinsesse i over 20 år før hun ble dronning og satt seg i stor respekt hos folk lenge før hun ble dronning Sonja. Det var oppstandelse hos endel før de giftet seg i 1968. Så det var en annen tid. 

Nei, ikke alle hadde stor respekt for Sonja da hun ble dronning, og hun ble ikke ansett som noe naturlig dronningemne. Hun sto nok en del høyere i aktelse enn det MM gjør nå (det skal vel ikke så mye til), men mange i folket var skeptisk til hvor god dronning hun kom til å bli. Hun møtte til og med politisk motstand da folk var redd hun skulle overskygge kongen. Blant annet skapte det store overskrifter og politisk debatt rundt om det var greit at hun skulle sitte ved kongens side under åpningen av Stortinget. Det var til og med mange som mente hun ikke skulle sitte i stortingssalen under kong Haralds edsavleggelse.

Huldra27 skrev (13 minutter siden):

Så hvis Epsteins nærmeste familie var presidenten, så hadde det ikke endret noe å se ham skulder til skulder med ham på offisielle bilder?

Da må jeg helt oppriktig applaudere din styrke. 

For de fleste tror jeg at det normaliserer det han er dømt for. Merker at det begynner å ha samme effekten på meg selv, utrolig nok. Jeg begynner nå å se ham og begynner å glemme hva han er dømt for.

Eller, det virker ikke så viktig, når han er med på et sånt arrangement.

Det hadde ikke endret noe som helst nei. Jeg glemmer ikke folks grusomme handlinger bare fordi de er pent kledd og viser et snev av menneskelige følelser og behov i forbindelse med et dødsfall i familien. At familien er høyt på strå har ingenting å si for meg heller, for de er i bunn og grunn bare mennesker de også. De er ikke bedre eller mer verdt enn oss andre.
Jeg har også såpass tiltro til rettsvesenet at jeg ikke tror noen av dem synes deltakelse i kistebæring og begravelse av kongen er formildende eller gjør han mer uskyldig. Selv den verste psykopaten hadde vel klart den oppgaven med glans.

LisbethBerg skrev (2 minutter siden):

Kongefamilien traff blink med sin mediestrategi. Det er bare å se på alle hjerter og støtteerklæringer som flommer over i some. Alle kritiske innlegg blir slettet, så det blir som en massesuggesjon. 

Det er skammelig. Jeg er sjokkert over hvor lett folk bare snur fokus. Det er respektløst overfor ofrene og alle som har opplevd mishandling og voldtekt. Plutselig er det ikke så farlig lenger. «Alle har gjort feil», som om alle har voldtatt og mishandler kjærestene sine. 

Ingen tenker på at han aldri har uttrykt anger. 

Hvis det er dette du har lest ut av innleggene til de som mener MBH sin deltakelse i kistebæringen var ok, så tror jeg du trenger å lese på nytt. Jeg har har ikke sett snurten av noen som verken unnskylder handlingene hans eller ikke synes det er så farlig lenger. Å beskylde folk for å mene dette er uredelig.
Det er faktisk mulig å mene at MBH er en fæl fyr og ønske han en fremtid i fengsel til evig tid for det han har gjort, men samtidig forsvare deltakelsen under kistebæringen. Verden er ikke svart/hvitt.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Nymerïa skrev (6 minutter siden):

Han har visst oss kven han er og kva som opptek han. Eg vart ferdig med vonbrotet for lenge sidan.

For å skrive om noko trivelegare for oss som er monarkistar på botnen, men vi finn oss ikkje i kva som helst; eg meinte du posta noko om den fjerne slektningen Irene i går? Kanskje det vart fjerna.

Eg har lyst til å kome med ei framtidsvon som i motsetnad til det eg meiner vart nemd i går, har ein mikroskopisk sjanse for å bli noko av. Og om det er rekna spekulasjon så er det i så fall ein framifrå spekulasjon for einkvan. Sjå for deg at HM og IA finn ut at dei vil bruke all tida si på å surfe, tar med seg MM og MBH og seier sayonara til oss. Der er eg sikker på at dei lever til dei vert gamle. Klimaet er sikkert gildt for lungene til MM og ho syng salmer igjen og dei lever livet på alle moglege vis til sitt fulle.

Og så sit resten av oss vonfulle rojalistar igjen her.

Og så legg eg berre med (heilt smålåten sjølvsagt) ein link fra noko anna eg har skreve. Om ein anna slektning.

Ser du referansen til Haaskon og Maud for oss rojalistar? Hint: hus. 

Vi kunne ha levd med det, kunne vi ikkje? Ikkje noko meir vonbrot da. Alt er gløymt. 

Jo, eg posta ei lenke om biografien til prinsesse Irene, syster til dronning Sofia av Spania i går som eksempel på kongsdøtre som dåverande kronprins Harald vart spleisa med som potensielle ektefeller☺️

Det blir reine Johannes Openberring-stemning av innlegget ditt: «Eg såg ein ny himmel og ei ny jord»🙏

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
CeXNS skrev (12 minutter siden):

Jeg tror mine personlige betraktninger om press ol blir slettet som avsporing så jeg kan bare henvise til mitt første innlegg. 

Når det gjelder Sonja vs Mette-Marit og deres vanskelige start så er det stor forskjell. Sonjas problem handlet om å være borgerlig, mens Mette Marit handler om konkrete ting hun har gjort som vanskeliggjør tillit. Som du sier Mette Marit har ødelagt mye for seg selv. For meg handler det om arroganse og uærlighet, så enhver endring hos henne til det positive vil jeg alltid lure på hvem hun egentlig er. 

Akkurat der kan vi nok være litt enige ja :)  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Ardwinna skrev (2 minutter siden):

Jeg blir nesten fristet til å spørre om dere som mener MBH blir mer spiselig og uskyldig av å delta på kistebæring foran kameraene, selv føler det på den måten? Synes dere selv han fremstår som en mer trivelig og grei kar, eller at det han har gjort blir mindre farlig?

Nei, ikke alle hadde stor respekt for Sonja da hun ble dronning, og hun ble ikke ansett som noe naturlig dronningemne. Hun sto nok en del høyere i aktelse enn det MM gjør nå (det skal vel ikke så mye til), men mange i folket var skeptisk til hvor god dronning hun kom til å bli. Hun møtte til og med politisk motstand da folk var redd hun skulle overskygge kongen. Blant annet skapte det store overskrifter og politisk debatt rundt om det var greit at hun skulle sitte ved kongens side under åpningen av Stortinget. Det var til og med mange som mente hun ikke skulle sitte i stortingssalen under kong Haralds edsavleggelse.

Det hadde ikke endret noe som helst nei. Jeg glemmer ikke folks grusomme handlinger bare fordi de er pent kledd og viser et snev av menneskelige følelser og behov i forbindelse med et dødsfall i familien. At familien er høyt på strå har ingenting å si for meg heller, for de er i bunn og grunn bare mennesker de også. De er ikke bedre eller mer verdt enn oss andre.
Jeg har også såpass tiltro til rettsvesenet at jeg ikke tror noen av dem synes deltakelse i kistebæring og begravelse av kongen er formildende eller gjør han mer uskyldig. Selv den verste psykopaten hadde vel klart den oppgaven med glans.

Hvis det er dette du har lest ut av innleggene til de som mener MBH sin deltakelse i kistebæringen var ok, så tror jeg du trenger å lese på nytt. Jeg har har ikke sett snurten av noen som verken unnskylder handlingene hans eller ikke synes det er så farlig lenger. Å beskylde folk for å mene dette er uredelig.
Det er faktisk mulig å mene at MBH er en fæl fyr og ønske han en fremtid i fengsel til evig tid for det han har gjort, men samtidig forsvare deltakelsen under kistebæringen. Verden er ikke svart/hvitt.

Jeg husker godt da hun ble dronning, men kan ikke erindre noe av det du sier her. 

• Liker 7
Skrevet

Ha ha, dronning Mary ble spurt om hva slags dronning hun trodde Mette-Marit ville bli.
Svaret var et ikke-svar som sier alt: «Det norske kongeparet vet at våre tanker er med dem i en tid med store forandringer. De vet at de har vår fulle støtte og oppbacking».  ok… 

https://www.seher.no/kongelig/bryter-tausheten/85101641

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Jeg husker godt da hun ble dronning, men kan ikke erindre noe av det du sier her. 

Det kan jeg. Alt hun sier stemmer. Jeg ville ikke formulert det som at folk ikke hadde respekt og ikke anså henne som et naturlig dronningemne, men det er riktig at hun var svært langt fra den populariteten hun har i dag, og personligheten hennes ble omtalt i negative ordelag som jeg ikke har tenkt å gjengi her, for det har hun ikke fortjent. Folk sladret og sa stygge ting om henne, og det er helt riktig at det ble en svær debatt omkring det at hun ble med i stortinget. Det som er den store forskjellen fra i dag, er at pressen var ganske servil den gangen, så disse tingene ble ikke mye omtalt i pressen, men det gikk som slarv og åpne hemmeligheter på folkemunne. Det interessante er at det likevel ikke var tusen helt forskjellige historier/påstander, men noen få,  ganske konsistente.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Det kan jeg. Alt hun sier stemmer. Jeg ville ikke formulert det som at folk ikke hadde respekt og ikke anså henne som et naturlig dronningemne, men det er riktig at hun var svært langt fra den populariteten hun har i dag, og personligheten hennes ble omtalt i negative ordelag som jeg ikke har tenkt å gjengi her, for det har hun ikke fortjent. Folk sladret og sa stygge ting om henne, og det er helt riktig at det ble en svær debatt omkring det at hun ble med i stortinget. Det som er den store forskjellen fra i dag, er at pressen var ganske servil den gangen, så disse tingene ble ikke mye omtalt i pressen, men det gikk som slarv og åpne hemmeligheter på folkemunne. Det interessante er at det likevel ikke var tusen helt forskjellige historier/påstander, men noen få,  ganske konsistente.

Nei, de hadde vel ikke like god grunn til å kritisere Sonja som de har til MM idag. Det er forskjell på sladder og harde fakta.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (9 minutter siden):

Jo, eg posta ei lenke om biografien til prinsesse Irene, syster til dronning Sofia av Spania i går som eksempel på kongsdøtre som dåverande kronprins Harald vart spleisa med som potensielle ektefeller☺️

Det blir reine Johannes Openberring-stemning av innlegget ditt: «Eg såg ein ny himmel og ei ny jord»🙏

Ja?!? Vi treng ikkje å fortsette dette elendet, alle kan få ein ny himmel.

Og har eg rett i at det vil vere den fyrste gangen sidan Haakon og Maud med eit slikt ættesamband? Eg trur du er eksperten.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Ardwinna skrev (14 minutter siden):

Det er en grunn til at kjeltringer som feks David Toska og Arfan Bhatti blir kledd opp i lusekofte når de møter i retten. Ikke fordi alle lar seg påvirke, men mange lar seg dessverre påvirke av hvordan folk blir visuelt presentert. Lusekofte er vel ikke noe vi forbinder med Bhatti ellers . At mange blir mer positivt innstilt til MBH fordi kongefamilien dresser ham opp og poserer med ham er dessverre et faktum. Hvis disse triksene ikke hadde fungert så ville ikke forsvarsadvokater benyttet seg av dem.

At Sonja ble litt kritisert husker jeg, men det gikk jo mest på at hun var litt stiv og snobbete. Hun hadde jo absolutt ingen skandaler i bagasjen.

Og å møte i Stortinget samt ha eget kontor på Slottet gikk jo ut på gamle tiders kvinnediskriminerende holdninger. Mange som ikke likte at hun tok på seg det de anså for å være kongens oppgaver alene.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet

En ting vi kan være helt samstemte om i denne tråden, i andre SoMe-kanaler og generelt ute i hverdagslivet i det ganske land her og nå - det er at det norske kongehuset ikke er samlende lenger. Det er blitt splittende.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. 

Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

En ting vi kan være helt samstemte om i denne tråden, i andre SoMe-kanaler og generelt ute i hverdagslivet i det ganske land her og nå - det er at det norske kongehuset ikke er samlende lenger. Det er blitt splittende.

Helt uenig.

Har du ikke fått med deg bildene fra slottsplassen, eller køen inn i slottskapellet? Splittelse er ikke ordet som slår en.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Helt uenig.

Har du ikke fått med deg bildene fra slottsplassen, eller køen inn i slottskapellet? Splittelse er ikke ordet som slår en.

Dette handler jo om respekt for vår avdøde konge.

Og nå er det vel Mette som tar seg av "æren" for størsteparten av splittelsen, jeg har inntrykk av at langt flere er positive til vår nye konge.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Helt uenig.

Nei. Absolutt ikke. Greit nok at 20 % ønsker republikk, det ønsker jeg også med tiden. 
Takk @Ardwinna for innlegget ditt over, spesielt det om kritikken som var rundt Sonja. Den var ikke pen. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Helt uenig.

Her blir jeg nysgjerrig! Hvilket alternativ ser man for seg ellers? At folk krangler i køen inn til slottskapellet? At det er åpne diskusjoner om kongefamilien på Slottsplassen? De som kommer til Slottsplassen og til slottskapellet kommer jo ikke for å vise sin støtte til kongefamilien, men for å hedre en død mann som mange hadde et forhold til som landets øverste leder gjennom mange år. Splittelsen handler om det nåværende kongeparet, ikke det forrige. En rask titt i denne tråden, samt lignende tråder på andre forum, i kommentarfelt etc. viser en temperatur mellom debattantene som aldri hadde oppstått om det ikke var dyp splittelse.  

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Aricia skrev (6 minutter siden):

Helt uenig.

Det er respekt for kong Harald du ser på slottsplassen og køen for å ta et siste farvel med ham. Folk går ikke mann av huse for det nye kongeparet eller tror du det. Tror du blomstene og folkene på slottsplassen er til ære for nytt kongepar?

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (7 minutter siden):

Helt uenig.

Det blir som å si at Trump ikker er splittende siden han tross alt har en heiagjeng.

De fleste nordmenn som misliker kongehuset bruker ikke en begravelse til å stp og synge "Høiby skal i fengsel", selv om de innerst inne har lyst. 

Kongefamilien og monarkiet i Norge er splittende. Bare se på kranglingen i denne tråden.

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Istapp skrev (9 minutter siden):

Med 72 prosent oppslutning rundt monarkiet i siste meningsmåling så er det ikke noe vesentlig mer splittelse nå enn i første halvdel av 2024, dvs før alle de negative sakene. Du må ikke tro at denne tråden er representativ for folket som helhet.

• Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...