Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Statsministeren sa jo noe lignende en av de første dagene, at folk samlet seg i sorg som ikke nødvendigvis trengte å handle om dette, de bare trengte fellesskapet. 

Ja, det er opplagt at nasjonens har fått et umettelig (?) behov for "leirbål". Med fotball-VM som et annet eksempel i nær fortid.

Det er ikke så uventet med tanke på tingenes tilstand i verden.

Det er helt sikkert bra for folkehelsa at de som føler for å engasjere seg følelsesmessig i dette, gjør det.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med oss som elsker katter?!? Skal ikke vi bli inkludert? 😻 :ironi:

• Liker 8
  • Hjerte 12
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (4 minutter siden):

Men ikke bare deg 🙋‍♀️ 

Så fint😬 Synes jo det er spesielt å se gråtende mennesker i hopetall legge ned blomster på Slottsplassen. Jeg forstår at kong Harald betydde mye for veldig mange, og jeg ble også trist da jeg hørte nyheten. Men ikke gråte-og-klemme-foran-Slottet-trist. Men så er det jo noe med å komme sammen i sorg. Det kan sikkert føles sterkere når flere samler seg sånn. Og som nevnt, det kan handle om andre ting på toppen av alt også.

parmanoia skrev (2 minutter siden):

Meget spesielt.

Men koselig med hundekos er det jo alltids. 

Jau, det er jo for all del det😄

• Liker 6
Skrevet
lurker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er opplagt at nasjonens har fått et umettelig (?) behov for "leirbål". Med fotball-VM som et annet eksempel i nær fortid.

Det er ikke så uventet med tanke på tingenes tilstand i verden.

Det er helt sikkert bra for folkehelsa at de som føler for å engasjere seg følelsesmessig i dette, gjør det.

Ja, bare det ikke bikker over😅 Kan jo knapt se nyheter eller lese aviser omdagen😅 Men selvsagt, dette er jo stort, så skjønner det likevel.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har tillit og tro at etter at sørge tid er over. Så tror jeg vår nye Konge. Gjør et skille med sin bonus sønn.  Han skjønner nok selv at han ikke kan bo sammen med som soner en dom. Håper sønnen blir fraktet tilbake til fengsel. For allés del. Men han kan kanskje skape en debatt om de som soner. Jeg har selv vært i arbeid i fengsel. Å vet at mange fanger ikke fikk permisjon å ta forvell med nære familiemedlemmer. Dette er jo personer som en dag skal tilbake til samfunnet. Det å ta fra de dette kan bli sårt og bitterhet hos de. Det kan være positivt for alle å få være med i slike studer.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Hva med oss som elsker katter?!? Skal ikke vi bli inkludert? 😻 :ironi:

Godt spørsmål.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (4 timer siden):

Det er ikke lengre en privat familiesammenkomst når hele greia sendes på NRK. Da er det en bevisst offentliggjøring og å plassere Marius opp i det er selvfølgelig ikke noen tilfeldighet. Det er godt mulig det var Haralds ønske eller det nye kongeparets, men ingen tvang dem til å sende det på tv. De vet utmerket hvilken signaleffekt det har å sette Marius frem i offentligheten slik. De står sammen, og Marius er like viktig som før. Og det er jo naturlig for en vanlig familie, men det er nok dessverre uforenelig med et Kongehus. Alt for Norge har blitt til alt for flokken. Spørs om man kan inneha en posisjon som landets øverste da.

Det er ikke urimelig at kongefamilien lot et nært familiemedlem delta ved båren, selv om millioner kunne se det. Det betyr ikke automatisk at familien ønsket å sende et politisk eller moralsk signal om Marius. At seremonien overføres direkte, gjør den offentlig. Men det opphever ikke at den samtidig er en familiebegivenhet. De som følger kisten gjennom Slottet, gjør det først og fremst fordi de er den nærmeste familien til Kong Harald, ikke nødvendigvis fordi de er valgt ut for å formidle et politisk eller moralsk budskap.

Hvis vi legger til grunn at enhver plassering i en TV-sendt seremoni er bevisst kommunikasjon fra kongehuset, blir det svært vanskelig å skille mellom familievalg og symboltolkning. Da risikerer vi å lese intensjoner inn i alt som skjer. Kanskje er den mest nærliggende forklaringen også den enkleste, nemlig at familien ønsket at et nært familiemedlem skulle være med og ta farvel med Kong Harald, samtidig som seremonien, av hensyn til kongens rolle, ble vist for offentligheten.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Begynner gråte bare jeg ser bildet av kransen fra dronning Sonja med teksten "takk for et godt liv" 😭😭😭😭😭😭

• Hjerte 14
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Veldig søt!

Likevel synes jeg det er merkelig at dette skal gå SÅ hardt innpå folk at de skulle trenge terapihund-kos før de skal inni kapellet. Men det er nu meg😅

Vi er mange som blir overrasket over alt som har skjedd den siste knappe uken og som sikkert vil fortsette en stund. Harald var en fin konge og en epoke var over med ham. Trist selvfølgelig men er det ikke mye overdrivelser og massesuggesjon? 

https://www.dagbladet.no/meninger/er-det-jeg-som-har-blitt-gal/85099960

• Liker 5
  • Nyttig 15
Skrevet
Justlooking skrev (21 minutter siden):

Nå jobbes det iherdig i usa for å få frigitt flere filer. Republikaneres Massie samler inn overskrifter igjen

https://www.washingtontimes.com/news/2026/aug/31/thomas-massie-launches-discharge-petition-bill-enforce-release/

Så, det kan være spennende tider fremover på mange måter. 

Det får ikke konsekvenser for Mette Marit. Nå er hu jo dronning. Det hele er bare trist.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Justlooking skrev (4 minutter siden):

Vi er mange som blir overrasket over alt som har skjedd den siste knappe uken og som sikkert vil fortsette en stund. Harald var en fin konge og en epoke var over med ham. Trist selvfølgelig men er det ikke mye overdrivelser og massesuggesjon? 

Ja, det er bittelitt creepy faktisk.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Justlooking skrev (1 minutt siden):

Først dødsfallet minutt for minutt, og nå sorg minutt for minutt. NRK er vant til å fylle hver dag med kongestoff, det blir lenge til de kan følge denne tradisjonen.  De må smi mens jernet er varmt. Det blir hoffsorg i flere uker med redusert synlighet fra kongefamilien, og etter dette vil nok HM ha behov for redusere programmet sitt for å ivareta MM. 

• Liker 5
  • Nyttig 14
Skrevet

Jeg har hatt på NRK i bakgrunnen siden jeg stod opp, og nå i dag er nyhetsdekningen mer tilbake til normalen.

Så jeg tror og håper det vil være mer dempa frem til det igjen øker i forbindelse med begravelsen.

• Liker 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Først dødsfallet minutt for minutt, og nå sorg minutt for minutt. NRK er vant til å fylle hver dag med kongestoff, det blir lenge til de kan følge denne tradisjonen.  De må smi mens jernet er varmt. Det blir hoffsorg i flere uker med redusert synlighet fra kongefamilien, og etter dette vil nok HM ha behov for redusere programmet sitt for å ivareta MM. 

Hoffsorg frem til 9. oktober er jo vesentlig kortere enn det var i 1991.

Og jeg stiller meg sterkt tvilende til at kongen kan tillate seg å redusere programmet av hensyn til kona, slik han kunne som kronprins. Det blir nok høyst sannsynlig bare mulig når det er medisinske situasjoner, slik som i går (som vi vet kan skje det første året etter det legene har opplyst).

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Poster denne her, siden det med kronprinsparets vennskap har vært oppe ganske mange ganger:

Jonas Gahr Støres forhold til kongeparet vurdert to ganger

Essensen i artikkelen er at Støres forhold til kongeparet var nært og personlig for 15-20 år siden, og lå akkurat på grensen til inhabilitet da den ble vurdert av justisdepartementet i 2010. Nå er relasjonen mindre nær og den siste habilitetsvurderingen fra 2022 viser et helt annet bilde:

"Den private kontakten var blitt betydelig mindre.

«Jeg mener at min relasjon til kronprinsparet ikke kan beskrives som et nært personlig forhold, som var formuleringen i Lovavdelingens uttalelse i 2010», heter det i en redegjørelse fra Støre.

Lovavdelingen mente det ikke lenger var naturlig å omtale relasjonen som en «nær personlig tilknytning».

Så da vet vi det om denne konkrete relasjonen, og mer generelt så ser vi at relasjoner kan endre seg over tid, og at habilitetsvurderingen også kan endre seg. En påminnelse om at det som var sant i 2000 ikke nødvendigvis er sant idag.

Kanskje det sier noe om kongeparet at Støre har tatt mer avstand fra dem

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Kanskje det sier noe om kongeparet at Støre har tatt mer avstand fra dem

Neppe. Det sier vel ikke mer enn at relasjoner endrer seg og tiden man har til å bruke på dem endrer seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Kloke ord fra Dagbladet v/Martine Aurdal, om Høibys tilstedeværelse ved seremoniene, som anerkjenner det uvanlige og oppsiktsvekkende og at det vekker reaksjoner, før hun peker på verdivalget det er:

"Dette er rettsstatens verdier, der enhver er uskyldig inntil rettskraftig dom - og der også kriminalomsorgens fremste mål er rehabilitering og retur til samfunnet. Kong Haakon vil nok også si at dette er kristne verdier, det er uansett inkluderende verdier, det er at alle mennesker er mer verdt enn sine verste gjerninger. Det er familieverdier, en familie som står sammen i gode og vonde dager. (...) Denne inkluderingen er ikke bare i tråd med det moderne Norges praksis og verdier, det er helt i kjernen av den nå avdøde kongens viktigste budskap og mål.

Høiby har en selvsagt plass blant de aller nærmeste ved kongens bortgang. Alt annet ville være en skandale."

Det skulle bare mangle

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette er historisk.... som tidenes farse. Hvor media hauser opp stemningen og "eksperter" utnytter muligheten til å stikke seg fram. Og terapihund på stedet? Er det mulig? 

• Liker 5
  • Nyttig 18
Skrevet
Leonaen skrev (29 minutter siden):

Det får ikke konsekvenser for Mette Marit. Nå er hu jo dronning. Det hele er bare trist.

Det har da allerede fått konsekvenser, hun vil jo for alltid bli forbundet med Epstein med alt det innebærer.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...