Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (22 minutter siden):

Den jeg delte i går sa 5,2  av 10 støttet dronningen. Den var fra nrk. Mens denne er fra dagbladet som er imot monarki.

Så det er jo naturlig at dagbladet sine målinger er lavere enn de nøytrale. Den som ble delt på nrk, var en nordstat undersøkelse. Og ikkr knyttet til et visst publikum til et gitt media. 

Så den på nrk er nok mest represantivt for forlket, da de spør alle typer folk i alle aldere.

Fortsatt er liksom ikke 5,2 noe godt tall for en påtroppende dronning… helsesituasjonen trekker nok både ned og opp (ned=vanskelig å representere, opp=sympatistemme).

Endret av Andrea59
Tillegg
  • Liker 9
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (21 minutter siden):

Den jeg delte i går sa 5,2  av 10 støttet dronningen. Den var fra nrk. Mens denne er fra dagbladet som er imot monarki.

Så det er jo naturlig at dagbladet sine målinger er lavere enn de nøytrale. Den som ble delt på nrk, var en nordstat undersøkelse. Og ikkr knyttet til et visst publikum til et gitt media. 

Så den på nrk er nok mest represantivt for forlket, da de spør alle typer folk i alle aldere.

Dagbladets undersøkelse er også utført av et byrå, InFact. Så den er også utført uavhengig av hvem som leser Dagbladet. Dette er ikke en spørreundersøkelse blant Dagbladets lesere.

"Populasjon: Hele landet, voksne over 18 år. Periode: 31. august 2026.
Antall intervjuer: 1058. Feilmargin: ±1,8–2,6 prosentpoeng."

Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/folket-delt-om-dronning-mette-marit/85096541

• Liker 9
  • Nyttig 15
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Dagbladets undersøkelse er også utført av et byrå, InFact. Så den er også utført uavhengig av hvem som leser Dagbladet. Dette er ikke en spørreundersøkelse blant Dagbladets lesere.

Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/folket-delt-om-dronning-mette-marit/85096541

Selvsagt. Den er ikke mindre seriøs fordi den ble trykket i Dagbladet enn den som ble trykket i nrk 😅

• Liker 4
  • Nyttig 16
Skrevet
lurker skrev (7 minutter siden):

1058 deltagere. Er ikke veldig bredt representert.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
lurker skrev (14 minutter siden):

Nrk skriver ikke hvor mange. Men pleier å være mer enn 1000 deltagere. Også er de nøye på å fordele deltagere jevnt iht hele og alder, når de har lands omfattende.

Under 1100, er jo færre deltagere enn det dagbladet selv klarer å hanke inn. Ikke vet jeg hvordan de fordeler dette på alder og steder i norge. Er det oslo og omegn feks?

Endret av Krokenguri
Skrevet
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

1058 deltagere. Er ikke veldig bredt representert.

Dette er antallet som brukes i slike undersøkelser, samme hvem som utfører de. NRK bruker det samme.

Såvidt jeg ser er det ikke oppgitt antall i den nyeste fra NRK, men i denne fra februar var det 1009 respondenter:

https://www.nrk.no/norge/rekordlav-oppslutning-om-monarkiet-_-men-kongen-er-superpopulaer-1.17775717

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Nrk skriver ikke hvor mange. Men pleier å være mer enn 1000 deltagere. Også er de nøye på å fordele deltagere jevnt iht hele og alder, når de har lands omfattende.

Under 1100, er jo færre deltagere enn det dagbladet selv klarer å hanke inn.

Klart NRK gjør dette, det er slik det skal gjøres. Og Dagbladet og VG og hvem enn det skulle være, gjør jo det samme. Dette er slik man utfører slike undersøkelser.

Som nevnt, NRK hadde 1009 respondenter i februar-målinga fra Norstat.

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Dette er antallet som brukes i slike undersøkelser, samme hvem som utfører de. NRK bruker det samme.

Såvidt jeg ser er det ikke oppgitt antall i den nyeste fra NRK, men i denne fra februar var det 1009 respondenter:

https://www.nrk.no/norge/rekordlav-oppslutning-om-monarkiet-_-men-kongen-er-superpopulaer-1.17775717

Det var det jeg sa. Men jeg er med i norstadt, så landsdekkende undersøkelser, er og skal være representert jevnt iht alder og landsdeler. Og har oftest en større mengde på sine underslkelser.  Så de har nok fler enn 1000

Vet ikke hvordan det andre firmaet oppererer. Men syntes under 1100 er svært få deltagere til en slik undrrsøkelse

• Liker 1
Skrevet
lurker skrev (2 minutter siden):

Klart NRK gjør dette, det er slik det skal gjøres. Og Dagbladet og VG og hvem enn det skulle være, gjør jo det samme. Dette er slik man utfører slike undersøkelser.

Som nevnt, NRK hadde 1009 respondenter i februar-målinga fra Norstat.

Hvor står det?

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Det var det jeg sa. Men jeg er med i norstadt, så landsdekkende undersøkelser, er og skal være representert jevnt iht alder og landsdeler. Og har oftest en større mengde på sine underslkelser.  Så de har nok fler enn 1000

Vet ikke hvordan det andre firmaet oppererer. Men syntes under 1100 er svært få deltagere til en slik undrrsøkelse

Andre selskaper gjør det selvsagt på samme måte, de ringer ikke 1000 60-åringer i Oslo.

Og du argumenterer for at det er lite utvalg, samtidig som du har tillit til NRKs undersøkelser, som altså har det samme antallet. 

• Liker 8
  • Nyttig 18
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Andre selskaper gjør det selvsagt på samme måte, de ringer ikke 1000 60-åringer i Oslo.

Og du argumenterer for at det er lite utvalg, samtidig som du har tillit til NRKs undersøkelser, som altså har det samme antallet. 

De ringer jo ikke. Du melder deg inn, og får undersøkelser digitalt. Oppgir kjønn, alder og område. Slik kan de styre at det blir stor variasjon i deltagere. Og du svarer i app. Jeg fikk den ikke denne gangen

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Slik jobber InFact når de gjør politiske meningsmålinger:

"Hos InFact tilbyr vi meningsmålinger rettet mot hele Norges befolkning, og mot befolkingen på fylkesnivå og kommune-/valgkretsnivå. Standardformat for landsrepresentative undersøkelser er 1000 komplette intervjuer, som gir en maksimal feilmargin på +/- 3 %. Undersøkelsene er representative på kjønn, alder og geografiske regioner, og resultatene brytes også ned på disse bakgrunnsvariablene."

https://infact.no/meningsmalinger/politiske-meningsmalinger/

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

De ringer jo ikke. Du melder deg inn, og får undersøkelser digitalt. Oppgir kjønn, alder og område. Slik kan de styre at det blir stor variasjon i deltagere. Og du svarer i app. Jeg fikk den ikke denne gangen

Det er litt ulikt, de ringer også, Jeg svarte nettopp på en undersøkelse fra Norstat på telefon selv.

Det ville blitt veldig skjevt om de alltid bare brukte mennesker som frivillig hadde meldt seg til å delta.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Ardwinna skrev (14 timer siden):

Kanskje? Mulig jeg har misforstått og at hun ikke er HKH heller.
Uansett tenker jeg at det er drøyt å spekulere i hvorfor hun ble "fratatt" tittelen som om kongen og dronningen hev seg rundt og bestemte at nå skal vi røske vekk alle fine kongelige titler fra gamlemor. Saken er vel heller at hun etter kongelig tradisjon mistet tittelen HM idet Harald døde, og så er det opp til den nye kongen (muligens i samråd med dronning Sonja) om hun likevel fortsatt skulle ha tittelen Hennes Majestet eller HKH.

Eg vil tru at protollavdelinga i UD har hatt eit ord med i laget her på rådgjevingssida. Dei skal vera ekspertar på tittelbruk og generell skikk og bruk.

F.eks. er det slik i mange land at ambassadørar beheld tittelen sin også etter at dei har pensjonert seg og framleis skal titulerast His/Her Excellency, medan ambassadør i Noreg er ein yrkestittel som ein mistar samstundes med at ein fratrer stillinga. Eg vil tru at dei kan ha trekt parallellar her når ein skulle staka ut kursen for enkedronningtitulering. 

• Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (56 minutter siden):

Er det denne? Det står ikke at 5,2 av 10 støtter dronningen.

5,2 er hennes "karakter" på en skala fra  1 til 10 for hvor god representant hun er for kongefamilien.

https://www.nrk.no/norge/ny-meningsmaling_-sju-av-ti-vil-beholde-monarkiet-1.18009458

• Liker 7
  • Nyttig 17
Skrevet

Såvidt jeg kan se ( og også tidligere har sett) anses ca 1000 for nok i vanlige spørreundersøkelser for å få et representativt utvalg/resultat med liten nok feilmargin.

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
Andrea59 skrev (Akkurat nå):

Såvidt jeg kan se ( og også tidligere har sett) anses ca 1000 for nok i vanlige spørreundersøkelser for å få et representativt utvalg/resultat med liten nok feilmargin.

Ja, det stemmer, det er helt standard.

Tallet som ender opp med å være respondenter pleier å være mellom 1 000 og 1 100.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Kong Haakon skal være konge for et helt folk. Han har fremhevet viktigheten av familien for gjerningen. I denne familien finner vi både MBH og Mette-Marit.

40,3% av folket svarer at de har svært lav eller lav tillit til dronningen hans. 

Noen tanker om dette må han jo gjøre seg. Han er konge også for de som opplever lav tillit. Da hjelper det jo ikke på tilliten at hennes biologiske kriminelle sønn, som fortsatt ikke har gjort opp for seg via straff klistres til kisten. Det er så svak forståelse av rollen som Norges statsoverhode, at jeg igjen ikke fatter hvordan det er mulig. 

• Liker 14
  • Nyttig 28
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (2 timer siden):

Det er tvert imot et svært sterkt moralsk signal om tilgivelse. Sterkt forankret i den kristne tro. Så får det være delte meninger om det. 

Samtidig er det noe fullstendig grunnleggende feil, synes jeg, å ha sterke meninger om en families valg om hvem som skal bære kisten etter en avdød. Selv om det er en offentlig familie. 

Mener du det er rett og rimelig at kongen og dronning tilgir noen på vegne av andre? Han har ikke gjort dem noen verdens ting. De som har blitt forulempet og voldtatt og banket opp - det er DE som evt kan tilgi. Og så kan de jo velge selv om de vil det - skal du dømme dem som dårlige kristne om de ikke gjør det? Hvis du selv blir voldtatt og banket og filmet i søvne, vil du tilgi da? Holder det for deg at mammaen til voldtektsmannen tilgir eller gir blaffen og fullstendig driter i deg som ble voldtatt??

Vi kan ikke ha et kongepar som gjemmer seg bak Jesus som tok på seg allés synder og at man da ikke skal få en eneste konsekvens, det går på moralen løs. Marius har fått disponere hele Skaugum under soning, sole seg ved bassenget og trene på treningsrommet og kunnet ferdes fritt på hele eiendommen. Han får vel sikkert de besøkene har har lyst på der også. Hvem andre i hele Norge som er dømt til 4 år i fengsel får den muligheten? Mener du det er et bra valg at kongeparet vårt driter fullstendig i hva han har gjort og fronter på fullt alvor og ut i offentligheten at han er tilgitt? Og at det er de selv som har tilgitt stakkars lille snille guttungen for en feil som har forulempet andre nok til å havne fire år bak lås og slå?

Endret av Jdjdkdudjbs
  • Liker 14
  • Nyttig 33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...