Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pilaff skrev (1 time siden):

Deilig å lese at noen skriver det jeg føler, og godt å ikke være alene om å føle seg fratatt et helhetlig nyhetsbilde, samt å få assosiasjoner til Nord-Korea. 😥

- Men å framstille det som om hele befolkningen - også små barn - nå befinner seg i en altoppslupende sorg blir rart. Satt litt på spissen; det gir meg assosiasjoner til Nord-Korea. Nå skal hele befolkningen gå inn i en kollektiv følelse, og pressen gir oss signaler på hva som er rett å føle. Det er ikke pressens oppgave.

Når man begynner å sammenligne med Nord-Korea etter 4 dagers omtale av at kongerike Norge har mistet kongen, da tenker jeg vi har det litt for godt her i landet. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Når man begynner å sammenligne med Nord-Korea etter 4 dagers omtale av at kongerike Norge har mistet kongen, da tenker jeg vi har det litt for godt her i landet. 

Ja 🤭

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det har stått utallige artikler om reglene rundt tronskifte og Sonjas tittel/evt mangel,på tittel.
Dette er vel den ferskeste… men går mest på bildene på hjemmesiden

https://www.dagbladet.no/kjendis/signaliserer-tronskiftet/85087302

Bør ikke være umulig å lese seg opp på dette for de som måtte ønske det…

En til artikkel:

https://www.dagbladet.no/kjendis/na-er-dronning-sonja-tredje-i-rang/85084416

Oii…. Har’u sett? 
https://www.dagbladet.no/kjendis/kan-fa-100-ar-gammel-tittel/85074678

Det er ingen grunn til at vi skal sitte her og kverulere om dette, det er informasjon der ute! 

Endret av enkefru
La til flere linker
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Da var kongen tilbake på Rikshospitalet. Håper det er for å hente kona så de kan dra hjem å sove . Blir jo utslitt bare av å følge med på dagene hans.  

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
NedOpp skrev (3 timer siden):

Alt snakket om at HM har degradert sin mor osv: la dere merke til utgang fra slottet, inngang og utgang på Stortinget? Selv om prefikstittelen er endret/borte gikk hun arm i arm med kronprinsessen, foran prins Sverre Magnus. (I motsetning til inn til sørgegudstjenesten).

Arm i arm med dronningen da...

BLOMSTERKVAST skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du det? Da må 4 miste livet først. Tenkte at han har myndighet til det da han er  er sønn av dronningen. 

Han er ikke sønn av kongen, og har ingen myndighet som sådan.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Millimani skrev (1 minutt siden):

Arm i arm med dronningen da...

Han er ikke sønn av kongen, og har ingen myndighet som sådan.

Dronningen var ikke med i dag….

• Liker 5
Skrevet
Ardwinna skrev (35 minutter siden):

Kanskje? Mulig jeg har misforstått og at hun ikke er HKH heller.
Uansett tenker jeg at det er drøyt å spekulere i hvorfor hun ble "fratatt" tittelen som om kongen og dronningen hev seg rundt og bestemte at nå skal vi røske vekk alle fine kongelige titler fra gamlemor. Saken er vel heller at hun etter kongelig tradisjon mistet tittelen HM idet Harald døde, og så er det opp til den nye kongen (muligens i samråd med dronning Sonja) om hun likevel fortsatt skulle ha tittelen Hennes Majestet eller HKH.

Dronning Sonja er ikke HKH nå lenger nå som Kong Harald er død. Ettersom Mette-Marit er Dronningen ved Kong Haakons side er det hun som har fått den tittelen.

• Liker 1
Skrevet
Millimani skrev (Akkurat nå):

Dronning Sonja er ikke HKH nå lenger nå som Kong Harald er død. Ettersom Mette-Marit er Dronningen ved Kong Haakons side er det hun som har fått den tittelen.

Dronningen har ikke HKH, hun har Hennes Majestet. 

• Nyttig 5
Skrevet

1. Jeg tipper MBH var med fordi Harald hadde vært med å bestemme dette på forhånd. Alt dette som skjer nå er jo nøye planlagt (og ble oppdatert ved nye hendelser) selv om de ikke visste akkurat når Kong Harald kom til å gå bort. 

2. I forhold til sykehusbesøk i dag så tipper jeg det var MM som er der. Jeg ser det som lite sannsynlig at de hadde dratt på besøk akkurat i dag om det var Durek, det er nok heller sånn at Märtha dro til Rikshospitalet tidligere i dag fordi ingen andre kunne være der med Mette-Marit før etter at Haakon hadde avlagt eden. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ny undrrsøkelse om folket støtter monarkiet. Sorry til dere republikanere, dere er kraftig nedstemt. 72% ønsker monarki, og kun 20% vil ha annen styreform og 8% har ikke peiling på hva de ønsker.

Trøsten deres er vel at litt over halvparten viser støtte til mm, 5,2 av 10. Mens kong haakon får 8,8 mot dronning sonja på 8,9

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-nrk-maling-kraftig-hopp-for-monarkiet/s/80-95-44963?fbclid=IwdGRjcAUEBeZjbGNrBQQFV3Bkb2YBZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQMMzUwNjg1NTMxNzI4AAEeacb2whZUr3FshJdhg2_eEVTChZ4J-DgzIoxxZfF-FRan7VULpMO8Xs5oKVk_aem_qE_oxPxyOyyNsFmHbNDTEQ

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
NenehGoji skrev (Akkurat nå):

1. Jeg tipper MBH var med fordi Harald hadde vært med å bestemme dette på forhånd. Alt dette som skjer nå er jo nøye planlagt (og ble oppdatert ved nye hendelser) selv om de ikke visste akkurat når Kong Harald kom til å gå bort. 

2. I forhold til sykehusbesøk i dag så tipper jeg det var MM som er der. Jeg ser det som lite sannsynlig at de hadde dratt på besøk akkurat i dag om det var Durek, det er nok heller sånn at Märtha dro til Rikshospitalet tidligere i dag fordi ingen andre kunne være der med Mette-Marit før etter at Haakon hadde avlagt eden. 

Jepp og jepp. Det ble informert om at dronningen uteble fra edsavleggelsen pga komplikasjoner, og derfor var/er på sjekk på Riksen. 

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Jepp 👍

Hans Majestet kong Haakon

Hennes Majestet dronning Mette Marit 

Hennes Kongelige Høyhet kronprinsesse Ingrid Alexandra 

Dronning Sonja

Prins Sverre Magnus 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Hanne67 skrev (Akkurat nå):

Jepp 👍

Hans Majestet kong Haakon

Hennes Majestet dronning Mette Marit 

Hennes Kongelige Høyhet kronprinsesse Ingrid Alexandra 

Dronning Sonja

Prins Sverre Magnus 

Det stemmer!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Johan uten land skrev (18 minutter siden):

Norge er et av verdens mest velfungerende konstitusjonelle monarkiet. Det har vist seg svært vellykket. Omtrent så lang fra totalitært som det er mulig å komme. 

Kongehuset har en del makt - og som alle andre familier har de også mulighet til å velge hvem som skal bære kisten. Normalt sett respekterer man det, uten å uttrykke noe om meninger eller hvordan man har det i magen.

MBH er en del av familien - noen familier støter ut folk som ikke skikker seg - andre familier gjør ikke det. Jeg tilhører den gruppen av mennesker som ikke ønsker å støte ut folk som har gjort feil. Og Kongen bekjenner seg også tydelig til den kristne tro - der tilgivelse er et svært sentralt budskap. 

Jeg vil tro at også flere av ofrene kan tenke slik. Jeg vet ikke - men man skal i alle fall være svært forsiktig med å ta ofrenes følelser til inntekt for sitt eget syn. 

Personlig synes jeg det er et fint valg at også stesønnen til Kongen får bære kisten til sin bestefar.

Det har i årevis blitt hevdet at Marius ikke vil være en offentlig person. Hvor forferdelig han synes slik oppmerksomhet er. Nå skal han plutselig bære kongens kiste på TV fordi han er en del av kongefamilien. Det skurrer.

Det er ingen som jeg har sett, som hevder at han skal støtes ut familien. Helt OK at han har vært med på sykehuset, private greier som virkelig er private, og begravelsen selvsagt.

Alt med Kongehuset er "symbolsk" og å "sende ut signaler". Ingenting er tilfeldig.  De signalene jeg oppfatter er påbegynt renvasking av rykte og anseelse for en som er tiltalt og dømt (med kommende ankesak) for alvorlig seksual- og voldskriminalitet. I  "promoteringen" og paraderingen av den kriminelle ligger implisitt mangel på respekt for hans ofre og ofre for lignende handlinger som gruppe, uansett hvordan de personlig stiller seg til det. Æsj, altså.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
NenehGoji skrev (5 minutter siden):

Tror du ikke ML kikket innom ektemannen når hun først var der 😅  forsto det som at HM kjørte MM til Rikshospitalet etter at han hadde avlagt ed, og hentet henne nå. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Riktig. Det gikk litt fort for meg.

• Liker 4
Skrevet
Millimani skrev (Akkurat nå):

Riktig. Det gikk litt fort for meg.

Fort gjort! 

• Liker 1
Skrevet
Hanne67 skrev (6 timer siden):

Jeg synes det hadde vært rart om ikke Marius hadde vært med sammen med resten av barna og barnebarna og båret kisten. Mette Marit traff Haakon i 1999 da Marius bare var et par år gammel, og var 4 år da de giftet seg.

Han har vokst opp i den familien og kong Harald har sett på han som et barnebarn, og da synes jeg det blir feil at folk utenfor skal gå imot den oppfatningen både Sonja og Harald hadde.

Jeg synes det vitner om en omsorgsfull familie og ikke slå hånden av han og dermed gjøre det vanskeligere for han å komme tilbake og gjøre det riktige i samfunnet. 

Straffedømte som ikke ønskes tilbake i en familie havner ofte på gata, fortsetter med narkotika og havner stadig innenfor murene igjen. 

Transporten av båren gjennom Slottet så jeg på som en privat handling fra kongefamilien sin side, ihvertfall så lenge de bar båren før de mer offisielle overtok siste del mot kapellet.

Du tenker at Marius hadde havnet på gaten om han ikke fikk være med på prosesjonen i går? 

Det finnes heldigvis alternativer og M ser ut til å være ved godt mot og har det bedre enn de aller, aller fleste i samme situasjon. 

Jeg tror neppe han hadde havnet som en homeless på gata om han ikke fikk være med i går. Han har tross alt hatt "kongelig" tak over seg i tiden han misbrukte rus også. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
CeXNS skrev (5 timer siden):

Kongehuset har byttet bilde av dronning Sonja. Går fra er i full pomp og prakt, til et bilde i et vanlig neddempet antrekk. 
Det er spesielt, altså, det må jeg si. 
https://www.seher.no/kjendis/signaliserer-tronskiftet/85089603

Det er spesielt, det er jeg enig i, men jeg klarer ikke å fire på tanken på at dette er noe hun ønsker selv?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...