Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Millimani skrev (42 minutter siden):

Arm i arm med dronningen da...

Han er ikke sønn av kongen, og har ingen myndighet som sådan.

Nei, arm i arm med KRONPRINSESSEN, dronningen var ikke til stedet i dag(!), hun var jo til observasjon hjemme pga komplikasjoner etter transplantasjonen. Kan ikke folk begynne å lese skikkelig før man svarer og slenger påstander tilbake?

• Liker 4
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NedOpp skrev (1 minutt siden):

Nei, arm i arm med KRONPRINSESSEN, dronningen var ikke til stedet i dag(!), hun var jo til observasjon hjemme pga komplikasjoner etter transplantasjonen. Kan ikke folk begynne å lese skikkelig før man svarer og slenger påstander tilbake?

Blandet med i går ;) 

• Liker 3
Skrevet
enkefru skrev (47 minutter siden):

Det har stått utallige artikler om reglene rundt tronskifte og Sonjas tittel/evt mangel,på tittel.
Dette er vel den ferskeste… men går mest på bildene på hjemmesiden

https://www.dagbladet.no/kjendis/signaliserer-tronskiftet/85087302

Bør ikke være umulig å lese seg opp på dette for de som måtte ønske det…

En til artikkel:

https://www.dagbladet.no/kjendis/na-er-dronning-sonja-tredje-i-rang/85084416

Oii…. Har’u sett? 
https://www.dagbladet.no/kjendis/kan-fa-100-ar-gammel-tittel/85074678

Det er ingen grunn til at vi skal sitte her og kverulere om dette, det er informasjon der ute! 

Nemlig ! 
Dessuten tror jeg hun er mer opptatt av at hun har mistet sin livsledsager gjennom flere tiår - en hvordan hun skal tituleres….

• Liker 5
  • Hjerte 8
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Ny undrrsøkelse om folket støtter monarkiet. Sorry til dere republikanere, dere er kraftig nedstemt. 72% ønsker monarki, og kun 20% vil ha annen styreform og 8% har ikke peiling på hva de ønsker.

Trøsten deres er vel at litt over halvparten viser støtte til mm, 5,2 av 10. Mens kong haakon får 8,8 mot dronning sonja på 8,9

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-nrk-maling-kraftig-hopp-for-monarkiet/s/80-95-44963?fbclid=IwdGRjcAUEBeZjbGNrBQQFV3Bkb2YBZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQMMzUwNjg1NTMxNzI4AAEeacb2whZUr3FshJdhg2_eEVTChZ4J-DgzIoxxZfF-FRan7VULpMO8Xs5oKVk_aem_qE_oxPxyOyyNsFmHbNDTEQ

Selvsagt er det slik nå, det har som mediekritiker Anki Gerhardsen skriver blitt en personkult. Til og med republikanere som meg synes Kong Harald var en veldig bra mann som utførte sin gjerning godt (utenom barneoppdragelsen av arvinger). 
Men når det nye kongeparet klarer å nærmest vise fingeren til voldsutsatte kvinner før kong Harald er blitt gravlagt tyder det på at det ikke varer lenge. Du får bare ruste deg.

Endret av O Rakel
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Pilaff skrev (49 minutter siden):

Det har i årevis blitt hevdet at Marius ikke vil være en offentlig person. Hvor forferdelig han synes slik oppmerksomhet er. Nå skal han plutselig bære kongens kiste på TV fordi han er en del av kongefamilien. Det skurrer.

Det er ingen som jeg har sett, som hevder at han skal støtes ut familien. Helt OK at han har vært med på sykehuset, private greier som virkelig er private, og begravelsen selvsagt.

Alt med Kongehuset er "symbolsk" og å "sende ut signaler". Ingenting er tilfeldig.  De signalene jeg oppfatter er påbegynt renvasking av rykte og anseelse for en som er tiltalt og dømt (med kommende ankesak) for alvorlig seksual- og voldskriminalitet. I  "promoteringen" og paraderingen av den kriminelle ligger implisitt mangel på respekt for hans ofre og ofre for lignende handlinger som gruppe, uansett hvordan de personlig stiller seg til det. Æsj, altså.

Dette 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (49 minutter siden):

Det har i årevis blitt hevdet at Marius ikke vil være en offentlig person. Hvor forferdelig han synes slik oppmerksomhet er. Nå skal han plutselig bære kongens kiste på TV fordi han er en del av kongefamilien. Det skurrer.

Det er ingen som jeg har sett, som hevder at han skal støtes ut familien. Helt OK at han har vært med på sykehuset, private greier som virkelig er private, og begravelsen selvsagt.

Alt med Kongehuset er "symbolsk" og å "sende ut signaler". Ingenting er tilfeldig.  De signalene jeg oppfatter er påbegynt renvasking av rykte og anseelse for en som er tiltalt og dømt (med kommende ankesak) for alvorlig seksual- og voldskriminalitet. I  "promoteringen" og paraderingen av den kriminelle ligger implisitt mangel på respekt for hans ofre og ofre for lignende handlinger som gruppe, uansett hvordan de personlig stiller seg til det. Æsj, altså.

Han er ikke en "offenltig person" fordi han bærer bestefarens båre - som heller ikke et par av de andre barnebarna er det, selv om de er i kongerekken. Bæringen av kisten inne på Slottet er ikke en offentlig seanse, men tilhøer den private delen av er seremonien, som de valgte å bli sendt på TV.

Nei - det ligger ingen implisitt mangel på resepekt, det er bare noens tolkning - som man selvsagt kan velge helt fritt - stort sett har jeg sett positive her til lands. Selvsagt med enkelte unntak, fra de vanlige folkene som ellers er mest kjent for å spy ut all verden...

Uansett så synes jeg man burde respektere familiens valg i denne stunden. Og la det bli med det. 

Endret av Johan uten land
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Johan uten land skrev (Akkurat nå):

Han er ikke en "offenltig person" fordi han bærer bestefarens båre - som heller ikke et par av de andre barnebarna er det, selv om de er i kongerekken. Bæringen av kisten inne på Slottet er ikke en offentlig seanse, men tilhøer den private delen av er seremonien, som de valgte å bli sendt på TV.

Nei - det ligger ingen implisitt mangel på resepekt, det er bare noens tolkning - som man selvsagt kan velge helt fritt - stort sett har jeg sett positive reaksjoner. 

Uansett så synes jeg man burde respektere familiens valg i denne stunden. Og la det bli med det. 

I det det sendes på tv er det offentlig. Du roter igjen, denne gang med forskjellen på offisiell og offentlig.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet

Interessant uttalelse fra lederen i Wayback (en organisasjon som hjelper straffedømte med tilbakeføring til samfunn og arbeidsliv) om inkluderingen av Høiby:

"Lothe understreker at det er viktig å få delta på slike begivenheter til tross for at du sitter i varetekt eller soner en dom - og at det kan ha en positiv innvirkning på de som sitter inne. 

Det å delta i sorger og gleder minsker avstanden mellom fengsel og samfunnet utenfor. Det styrker tilbakeføringsperspektivet, påpeker han.

- Det er spesielt å se at Høiby bærer den båra sammen med resten av familien, og vi vet hvor ofte de har besøkt ham i fengsel. Jeg synes det er litt kult, og det sier noe om hvor inkluderende kongehus vi har - og hvor inkluderende kong Harald var."

• Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
NedOpp skrev (5 timer siden):

Alt snakket om at HM har degradert sin mor osv: la dere merke til utgang fra slottet, inngang og utgang på Stortinget? Selv om prefikstittelen er endret/borte gikk hun arm i arm med kronprinsessen, foran prins Sverre Magnus. (I motsetning til inn til sørgegudstjenesten). I tillegg finnes det ingen tradisjon for at enkedronningen deltar på edsavleggelsen, vi har jo ikke hatt en enkedronning i moderne tid, og hvis realiteten var at HM hadde behov for å degradere og kue sin mor kunne han fint å sagt at han ikke ville ha henne der, eller at hun måtte gå bakerst med SM, og hun hadde ikke hatt noe hun skulle ha sagt. 
Alt tyder på at HM fortsatt har stor respekt for sin mor, at hun på ingen måte er degradert mot sin vilje, og at her jobber man fortsatt sammen som en familie.

Millimani skrev (1 time siden):

Arm i arm med dronningen da...

Han er ikke sønn av kongen, og har ingen myndighet som sådan.

NedOpp skrev (31 minutter siden):

Jeg må bare påpeke at dere begge har rett. 

Sonja gikk arm i arm med Dronningen i utgang fra Slottet, og arm i arm med Kronprinsessen ved Stortinget.

Endret av Hanne67
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Interessant uttalelse fra lederen i Wayback (en organisasjon som hjelper straffedømte med tilbakeføring til samfunn og arbeidsliv) om inkluderingen av Høiby:

"Lothe understreker at det er viktig å få delta på slike begivenheter til tross for at du sitter i varetekt eller soner en dom - og at det kan ha en positiv innvirkning på de som sitter inne. 

Det å delta i sorger og gleder minsker avstanden mellom fengsel og samfunnet utenfor. Det styrker tilbakeføringsperspektivet, påpeker han.

- Det er spesielt å se at Høiby bærer den båra sammen med resten av familien, og vi vet hvor ofte de har besøkt ham i fengsel. Jeg synes det er litt kult, og det sier noe om hvor inkluderende kongehus vi har - og hvor inkluderende kong Harald var."

Lurer på om de som jobber med voldsutsatte kvinner mener det samme, at det er kult at voldsutøvere blir så inkludert. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 23
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Ny undrrsøkelse om folket støtter monarkiet. Sorry til dere republikanere, dere er kraftig nedstemt. 72% ønsker monarki, og kun 20% vil ha annen styreform og 8% har ikke peiling på hva de ønsker.

Trøsten deres er vel at litt over halvparten viser støtte til mm, 5,2 av 10. Mens kong haakon får 8,8 mot dronning sonja på 8,9

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-nrk-maling-kraftig-hopp-for-monarkiet/s/80-95-44963?fbclid=IwdGRjcAUEBeZjbGNrBQQFV3Bkb2YBZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQMMzUwNjg1NTMxNzI4AAEeacb2whZUr3FshJdhg2_eEVTChZ4J-DgzIoxxZfF-FRan7VULpMO8Xs5oKVk_aem_qE_oxPxyOyyNsFmHbNDTEQ

Det fine er jo at monarkiet også består om det går litt ned - som vi ser går det også raskt opp igjen. Og det store flertallet i Norge har svært lenge ment at monarkiet er den beste styreformen. Noen vil nok også få oppleve Ingrid Alexandra ta over. 

• Liker 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Lurer på om de som jobber med voldsutsatte kvinner mener det samme, at det er kult at voldsutøvere blir så inkludert

Ja, jeg reagerte også på den uttalelsen. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Lurer på om de som jobber med voldsutsatte kvinner mener det samme, at det er kult at voldsutøvere blir så inkludert. 

Det skal du ikke se bort fra at de gjør.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

En kan vel anta at de fleste der også er kloke mennesker som ser at det beste er at voldsutøvere slutter å utøve vold og blir gode samfunnsborgere. Men det finnes nok også dem som mener at hevn og hat er den beste medisinen. Dem om det. Jeg er glad for at Kongen og hans hus viser gjennom sine handlinger, i denne krevende tiden, at de er på den rette siden av dette spekteret. 

Endret av Johan uten land
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg reagerte også på den uttalelsen. 

I tillegg har ikke MBH lagt bak seg en soning engang. Han har anket og venter på at saken skal komme opp. 

• Liker 9
  • Nyttig 17
Skrevet
O Rakel skrev (7 minutter siden):

I det det sendes på tv er det offentlig. Du roter igjen, denne gang med forskjellen på offisiell og offentlig.

I grunnen merkelig at flere snakker om privat seremoni når det vises på tv og i alle nettaviser?

• Liker 19
  • Nyttig 13
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Det skal du ikke se bort fra at de gjør.

Det gjelder vel også de som jobber på voldtektsmottaket. Kult at voldtektsmenn blir så inkludert i kongefamilien. 

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Johan uten land skrev (2 minutter siden):

Det fine er jo at monarkiet også består om det går litt ned - som vi ser går det også raskt opp igjen. Og det store flertallet i Norge har svært lenge ment at monarkiet er den beste styreformen. Noen vil nok også få oppleve Ingrid Alexandra ta over

Og jeg håper av hele mitt hjerte at mine etterkommere skal få lov til å delta i valg om landets leder en dag. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (13 timer siden):

Ofrene blir fullstendig ignorert her. Vold og overlagt overgrep mot kvinner blir avskrevet som en tilgivelig liten glipp. Det føyer seg inn i rekker av saker som media har skrevet om der mannen beskyttes og offeret må ta støyten. Talen til HM om de svakeste blir bare hul og grunn; de ser overgriperen som den svake, men har ikke ytret et ords sympati med ofrene. 

Endret av O Rakel
  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...