Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (10 minutter siden):

Det er jo selvsagt barn av monarken/avdød monark som står i arverekkefølgen. Det er 6 som må falle fra før Emma rykker helt opp. Det skjer ikke.

Mente ikke at han skulle ha arverett til tronen. Hvilke 6 mener du? Emma er vell nr 5 nå.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
BLOMSTERKVAST skrev (3 minutter siden):

Mente ikke at han skulle ha arverett til tronen. Hvilke 6 mener du? Emma er vell nr 5 nå.

1. Kronprinsessen

2. Prins Sverre Magnus

3. Prinsesse Märtha Louise

4. Maud Angelica Behn

5. Leah Isadora Behn

6. Emma Tallulah Behn

Skal hun bli kronprinsesse, må 5 falle bort ja. Skal hun helt opp, må også kongen falle fra.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
BLOMSTERKVAST skrev (2 minutter siden):

Emma er nr.6

Rekkefølgen er Ingrid Alexandra, Sverre Magnus, Märtha Louise, Maud Angelika, Leah Isadora og Emma Talulah

• Nyttig 2
Skrevet
NedOpp skrev (21 minutter siden):

Martha var der tidligere i dag også, dro jo derfra i 14.30-tiden. Så gudene vet hva som foregår.

Sist kom hun vel med klesposer fra Ferner Jackobsen, så kanskje Durexen må prøve dress før gravferden?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
liverbird skrev (2 timer siden):

Dronning Sonja gjør så inntrykk på meg i disse dager - det er noe skjørt over henne, samtidig som hun virker så sterk. Hun er og har alltid vært en dronning til fingerspissene, en stjerne i mine øyne❤️

Helt enig. 
Så lenge hun lever kommer hun til å være Norges dronning, den eneste.

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Caryatis skrev (2 timer siden):

Håkon er så blendet av flokken at han ikke ser hva det å inkludere Marius offentlig gjør med tilliten til kongehuset. Var det er slags statement? Fikk en vond smak i munnen. Dårlig dømmekraft. 

Er det ikke mulig å fremvise et snev av anstendighet?

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Nostradamus skrev (5 timer siden):

Artikkel i Dagbladet: https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-er-vitne-til-en-personkult/85091608

Journalistene sier det godt her:

"Kunne det ikke vært et eller to innslag hvor man for eksempel tar med seg det faktum at en stor del av den norske befolkningen mener dronning Mette-Marit ikke er egnet til den rollen hun nå har fått? Skal vi ikke snakke om det i det hele tatt før etter begravelsen? Hvorfor er hele presse-Norge så samstemt?"

Enig. NRKs skryteartikkel om MMs «mot alle odds»-ferd til tronen er rene propagandaen. Utelater alle skandalene fra de siste årene. Det er et totalitært regime verdig. 

Fikk vondt i magen av det jeg så i dag. De bruker altså båren til å markere at flokken er viktigst også på denne dagen.

Det er som om nye kongeparet viser fingeren til voldsofrene ved å gi MBH en kongelig rolle (- alle de andre kistebærerne var kongelige..)

Endret av O Rakel
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 23
Skrevet
Junijulia skrev (2 minutter siden):

Helt enig. 
Så lenge hun lever kommer hun til å være Norges dronning, den eneste.

Fakta viser at du har feil, Norge har pr i dag to dronninger.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
O Rakel skrev (Akkurat nå):

Enig. NRKs skrytesrtikkel om MMs mot alle odds ferd til tronen er rene propagandaen. Utelater alle skandalene fra de siste årene. Det er et totalitært regime verdig. 

Fikk vondt i magen av det jeg så i dag. De bruker altså begravelsen til å markere at flokken er viktigst også på denne dagen.

Det er som om nye kongeparet viser fingeren til voldsofrene ved å gi MBH en kongelig rolle (- alle de andre kistebærerne var kongelige. Hvorfor ham og ikke MLs siste datter.)

Alle ML sine barn var med å følge kisten. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Lykkeliten* skrev (2 minutter siden):

Fakta viser at du har feil, Norge har pr i dag to dronninger.

Er klar over fakta. For meg har Norge bare en dronning, Sonja.

Endret av Junijulia
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Lykkeliten* skrev (Akkurat nå):

Alle ML sine barn var med å følge kisten. 

Så ikke hun eldste der, men ser nå hun er skjult på bildet. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Enig. NRKs skrytesrtikkel om MMs mot alle odds ferd til tronen er rene propagandaen. Utelater alle skandalene fra de siste årene. Det er et totalitært regime verdig. 

Fikk vondt i magen av det jeg så i dag. De bruker altså begravelsen til å markere at flokken er viktigst også på denne dagen.

Det er som om nye kongeparet viser fingeren til voldsofrene ved å gi MBH en kongelig rolle (- alle de andre kistebærerne var kongelige. Hvorfor ham og ikke MLs siste datter.)

Hvilken datter er det da?

For øvrig: Dette var ikke begravelsen. Og mht "flokken": Det er en uredelig påstand, og det er ufint å bruke denne uttalelsen fra EN helt prekær anledning til å vrangfortolke alt Haakon gjør i verste mening.

Det får jeg vondt i hele meg av, rett og slett. Denne direkte forvrengingen av dokumenterbare fakta er det som likner propaganda.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (På 31.8.2026 den 15.03):

Selvfølgelig sa kong Haakon VII «dronningen og jeg». Hva skulle han ellers sagt? «Kona og jeg»? «Maud og jeg»? Google gir kjapt flere eksempler på at han sa det.

Eg har bede deg om å dokumentera desse google-søka du nemner, men ikkje fått noko svar ila. dagen, så nå har eg gjort eit søk sjølv. Då fann eg den fyrste talen Kong Haakon VII heldt då han kom til Oslo med familien i 1905:

https://www.kongehuset.no/taler-og-budskap/kong-haakon-vii/leve-norge-kong-haakons-ord-ved-ankomsten-til-norge-i-1905

«Paa min hustrus og egne vegne takker jeg Dem og Norges regjering for dette møde og denne hjertelige hilsen.

Kaldet ved dette folks tillid til at være Norges konge, vil jeg sætte al min vilje og alle mine evner ind paa arbeidet for at befordre Norges velfærd og lykke. Men forudsætningen for, at dette mit arbeide skal lykkes, er, at jeg tør regne paa det norske folks tillid og støtte. Denne beder jeg Dem, mine herrer, alle efter evne hver i sin stilling at yde mig.»

Her seier han fyrst takk for velkomsten «på min hustrus og egne vegne». Deretter går han over til «jeg»-form i resten av talen der han omtaler kongsgjerninga si. Ikkje noko «dronningen og jeg». Om du meiner å vita heilt sikkert at han har brukt den formuleringa, må du dokumentera det. Eg held framleis ein knapp på at kong Harald V var den fyrste som ordla seg slik.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Nostradamus skrev (3 timer siden):

Artikkel i Dagbladet: https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-er-vitne-til-en-personkult/85091608

Journalistene sier det godt her:

"Kunne det ikke vært et eller to innslag hvor man for eksempel tar med seg det faktum at en stor del av den norske befolkningen mener dronning Mette-Marit ikke er egnet til den rollen hun nå har fått? Skal vi ikke snakke om det i det hele tatt før etter begravelsen? Hvorfor er hele presse-Norge så samstemt?"

Deilig å lese at noen skriver det jeg føler, og godt å ikke være alene om å føle seg fratatt et helhetlig nyhetsbilde, samt å få assosiasjoner til Nord-Korea. 😥

- Men å framstille det som om hele befolkningen - også små barn - nå befinner seg i en altoppslupende sorg blir rart. Satt litt på spissen; det gir meg assosiasjoner til Nord-Korea. Nå skal hele befolkningen gå inn i en kollektiv følelse, og pressen gir oss signaler på hva som er rett å føle. Det er ikke pressens oppgave.

Endret av Pilaff
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 23
Skrevet (endret)

Det er ikke det at jeg hadde hatt en hverdag uansett, hvor jeg brukte HKH*. Men at den fjernes hos Sonja, er så inderlig brutalt 💔  

Endret av Tradegy
*Mener Hennes Majestet
  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Tradegy skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det at jeg hadde hatt en hverdag uansett, hvor jeg brukte HKH. Men at den fjernes hos Sonja, er så inderlig brutalt 💔  

Dette er nok gjort i samråd med Sonja. Tviler på at han hadde tatt fra henne tittelen om hun ikke ønsket det. De virker jo til å være sammen og nær hverandre i sorgen, så da kan jeg ikke tenke meg at tittelen ble tatt vekk fra henne uten at hun selv var med på samtalen. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Dette er nok gjort i samråd med Sonja. Tviler på at han hadde tatt fra henne tittelen om hun ikke ønsket det. De virker jo til å være sammen og nær hverandre i sorgen, så da kan jeg ikke tenke meg at tittelen ble tatt vekk fra henne uten at hun selv var med på samtalen. 

Selvsagt har du rett. Noe annet er bare spekulasjoner slik vi kjenner til publiseres kontinuerlig. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (17 minutter siden):

Eg har bede deg om å dokumentera desse google-søka du nemner, men ikkje fått noko svar ila. dagen, så nå har eg gjort eit søk sjølv. Då fann eg den fyrste talen Kong Haakon VII heldt då han kom til Oslo med familien i 1905:

https://www.kongehuset.no/taler-og-budskap/kong-haakon-vii/leve-norge-kong-haakons-ord-ved-ankomsten-til-norge-i-1905

«Paa min hustrus og egne vegne takker jeg Dem og Norges regjering for dette møde og denne hjertelige hilsen.

Kaldet ved dette folks tillid til at være Norges konge, vil jeg sætte al min vilje og alle mine evner ind paa arbeidet for at befordre Norges velfærd og lykke. Men forudsætningen for, at dette mit arbeide skal lykkes, er, at jeg tør regne paa det norske folks tillid og støtte. Denne beder jeg Dem, mine herrer, alle efter evne hver i sin stilling at yde mig.»

Her seier han fyrst takk for velkomsten «på min hustrus og egne vegne». Deretter går han over til «jeg»-form i resten av talen der han omtaler kongsgjerninga si. Ikkje noko «dronningen og jeg». Om du meiner å vita heilt sikkert at han har brukt den formuleringa, må du dokumentera det. Eg held framleis ein knapp på at kong Harald V var den fyrste som ordla seg slik.

Skjønner godt at Kong Haakon valgte det valgspråket. Det betydde noe da, men nå...? Nei det føles som et uthulet valgspråk, omtrent  som en ballong man brukte krefter på å blåse opp, også bare forsvant luften ut mens ingen merket det

• Liker 10
  • Nyttig 9
Skrevet
BLOMSTERKVAST skrev (1 time siden):

1. Kronprinsesse IA

2. Prins SM

3. Prinsesse ML

4. MA Behn

5. LI Behn

6. ET Behn

Det måtte vel ei stor ulukke til der resten av familien var samla for at nr. 6 skulle rykka opp i køen. Skal noko til at det kan skje med naturleg avgang, ja.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...