Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flott å se Kong Haakon i åpen bil på vei til Stortinget for edsavleggelse. Og Dronning Sonja og Kronprinsesse Ingrid Alexandra arm i arm. Veldig fin seremoni og tale av Stortingspresidenten!

Uansett hva «vi» mener om Dronning Mette-Marit håper jeg av hele mitt hjerte at komplikasjonen etter transplantasjonen ikke er alvorlig! Det siste kongefamilien trenger nå er mer sorg!

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NedOpp skrev (40 minutter siden):

Og hvis den faktisk må bæres der, ikke «bæres» som ledsaging til tralle som i går, så er det neppe familien som bærer fordi det er jævlig tungt og ingen vil eller kan risikere at man må stoppe, bytte, eller gud forby ender med et uhell midt i oppgangen 🙈Kong Harald var ingen liten mann heller. Kong Olav ble vel båret av offiserer?

Han ble båret av offiserer, ja.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Korpsnerden skrev (40 minutter siden):

Noen av oss føler tillit til det nye kongeparet, er stolte over dem og gleder seg til at de skal være Norges statsoverhode (kongen) og ansikt utad. 

Noen av oss føler ikke tillit til det nye kongeparet, og mener at det er på tide å se på en ny styringsform for Norge. 

Begge deler er heldigvis lov. 

Personlig har jeg alltid likt, og vært stolt av, å være et monarki, og jeg har følt at de har bygget en slags tilhørighet både med og for folket.  Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det, da det bare "har vært" sånn. Jeg var for liten til å få et personlig forhold til kong Olav, men jeg husker at familien min sørget over ham, og jeg har i senere tid lest mer om historien til det norske kongehuset. 

Jeg husker at jeg synes det var gøy med frisyrene, klærne og smykkenr hver gang det var en kongelig samling i inn og utland. 

Jeg var fascinert over historien til kong Harald og dronning Sonja. Kong Haralds humor - hvordan han både ble ledd med og litt av (typisk parodi, noe han aldri reagerte offentlig på), hans sjarm og formidling har fått meg til å både le og gråte. Hvordan de to har stått på for Norge og reist land og strand rundt. Jeg husker hvor stort det var for meg å bare se dem vinke ut til en folkemengde jeg var en del av på 90-tallet. 

Jeg heiet på kronprins Haakon og alenemoren Mette-Marit da de traff hverandre, og jeg så bryllupet deres på vorspiel med venninner. 

Prinsesse Märtha var noe for seg selv, med engler og alternative ting, men før hun traff Durek var det mer som et friskt pust. Husker også jeg synes det var koselig at hun frontet eventyr, som jo er en sjanger som er litt "truet" i dag. Hvem er bedre til å fronte eventyr en en vaskeekte prinsesse? 

Etterhvert som jeg ble eldre skjønte jeg mer. Jeg skjønte at talene de holder er skrevet av andre, jeg opplevde at kongefamiliens medlemmer (med unntak av Kong H og dronning S.) ønsket å vises og dele mindre og mindre , jeg skjønte at det antagelig er mange utfordringer med å leve som en del av kongefamilien, jeg skjønte at det virkelig kreves rett innstilling og personlighet til å fylle disse rollene. 

Så sprakk alle sakene rundt MBH og Epstein. Jeg ble ikke helt sjokkert, man hadde jo fått høre drypp, men det var mye verre enn jeg kunne se for meg. Da gikk det opp for meg hvor mye sosial makt kongefamilien har, og hvordan de har valgt å bruke denne makten i åresvis. 

Håndteringen av disse sakene og MBH har skuffet meg gang på gang, og jeg er helt sikker på at jeg aldri vil få samme følelse av stolthet og trygghet for det nye kongeparet. Det er bare sånn det er. Jeg synes det er skikkelig trist. 

Jeg synes også det er skikkelig trist at Kong Harald er borte, både for Sonja, familien hans og hele Norge ❤️ 

Dette var en kjempefin tekst om din opplevelse av monarkiet. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver ❤️ 

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er fint at vi nå får se så mer av prins Sverre Magnus, jeg føler at man begynner å få litt følelse av hvem han er.

Den gangen han dabbet på slottsbalkongen husker jeg at mannen og jeg spøkte med at han der kunne komme til å bli en skikkelig partyprins 😎

Det slo jo virkelig ikke til, så anonym som han har vært frem til nå ville jeg aldri tenkt kunne skje. Men det er fint at vi får bli litt kjent med ham nå.

• Liker 2
  • Hjerte 9
Skrevet
Caniggia skrev (1 time siden):

Nei, der tar du feil. Hvis det er flere enn to alternativer i en avstemning, vil de fleste si at det er flertall for det alternativet som får flest stemmer.

Der er vi sterkt uenig. "Flertall" betyr mer enn 50%. Det gjelder for alle generalforsamlinger, styrer, vitenskap og alle sammenhenger jeg kjenner. At "de fleste" mener flertall betyr relativt flertall stiller jeg meg særdeles skeptisk til.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

De kunne for eksempel valgt en av hans gode venner fra seilsporten, jakt eller ungdomstiden. 

Det hadde ikke sett rart ut i det hele tatt? Og det hadde spart dem for masse spekulasjoner og kritikk om det 6. barnebarnet var byttet ut med en gammel jaktkompis ? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Korpsnerden skrev (50 minutter siden):

Noen av oss føler tillit til det nye kongeparet, er stolte over dem og gleder seg til at de skal være Norges statsoverhode (kongen) og ansikt utad. 

Noen av oss føler ikke tillit til det nye kongeparet, og mener at det er på tide å se på en ny styringsform for Norge. 

Begge deler er heldigvis lov. 

Personlig har jeg alltid likt, og vært stolt av, å være et monarki, og jeg har følt at de har bygget en slags tilhørighet både med og for folket.  Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det, da det bare "har vært" sånn. Jeg var for liten til å få et personlig forhold til kong Olav, men jeg husker at familien min sørget over ham, og jeg har i senere tid lest mer om historien til det norske kongehuset. 

Jeg husker at jeg synes det var gøy med frisyrene, klærne og smykkenr hver gang det var en kongelig samling i inn og utland. 

Jeg var fascinert over historien til kong Harald og dronning Sonja. Kong Haralds humor - hvordan han både ble ledd med og litt av (typisk parodi, noe han aldri reagerte offentlig på), hans sjarm og formidling har fått meg til å både le og gråte. Hvordan de to har stått på for Norge og reist land og strand rundt. Jeg husker hvor stort det var for meg å bare se dem vinke ut til en folkemengde jeg var en del av på 90-tallet. 

Jeg heiet på kronprins Haakon og alenemoren Mette-Marit da de traff hverandre, og jeg så bryllupet deres på vorspiel med venninner. 

Prinsesse Märtha var noe for seg selv, med engler og alternative ting, men før hun traff Durek var det mer som et friskt pust. Husker også jeg synes det var koselig at hun frontet eventyr, som jo er en sjanger som er litt "truet" i dag. Hvem er bedre til å fronte eventyr en en vaskeekte prinsesse? 

Etterhvert som jeg ble eldre skjønte jeg mer. Jeg skjønte at talene de holder er skrevet av andre, jeg opplevde at kongefamiliens medlemmer (med unntak av Kong H og dronning S.) ønsket å vises og dele mindre og mindre , jeg skjønte at det antagelig er mange utfordringer med å leve som en del av kongefamilien, jeg skjønte at det virkelig kreves rett innstilling og personlighet til å fylle disse rollene. 

Så sprakk alle sakene rundt MBH og Epstein. Jeg ble ikke helt sjokkert, man hadde jo fått høre drypp, men det var mye verre enn jeg kunne se for meg. Da gikk det opp for meg hvor mye sosial makt kongefamilien har, og hvordan de har valgt å bruke denne makten i åresvis. 

Håndteringen av disse sakene og MBH har skuffet meg gang på gang, og jeg er helt sikker på at jeg aldri vil få samme følelse av stolthet og trygghet for det nye kongeparet. Det er bare sånn det er. Jeg synes det er skikkelig trist. 

Jeg synes også det er skikkelig trist at Kong Harald er borte, både for Sonja, familien hans og hele Norge ❤️ 

Akkurat sånn har eg det og🥲😔

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Det hadde ikke sett rart ut i det hele tatt? Og det hadde spart dem for masse spekulasjoner og kritikk om det 6. barnebarnet var byttet ut med en gammel jaktkompis ? 

Ikke sant? Måtte vært en jaktkompis som kjente Marius godt da, hvis han skulle på tre inn for ham på syningen og formidle tilbake til Marius at han tok farvel med bestefar for ham på hans vegne.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er fint at vi nå får se så mer av prins Sverre Magnus, jeg føler at man begynner å få litt følelse av hvem han er.

Den gangen han dabbet på slottsbalkongen husker jeg at mannen og jeg spøkte med at han der kunne komme til å bli en skikkelig partyprins 😎

Det slo jo virkelig ikke til, så anonym som han har vært frem til nå ville jeg aldri tenkt kunne skje. Men det er fint at vi får bli litt kjent med ham nå.

Hvordan klarer du å få følelsen av hvem han er? Dette er et fenomen jeg er interessert i. For jeg har ingen som helst følelse av hvem han er, annet enn sønn til kongen. Han har jobbet litt med vm og andre representasjonsoppdrag hvor de vet at de blir observert. Sier meg ingenting om HVEM han her. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Korpsnerden skrev (31 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Det var litt forenklet fra min side. Det er sikkert mange varianter 😅

Mitt poeng var at ingenting vil få meg til å føle stolthet av og tilhørighet til det nye kongeparet, selv om jeg ser her i tråden at mange andre gjør det. 

Takk. Forøvrig har jeg til felles med deg at jeg heiet på kronprinsparet da de giftet seg. Og det synes jeg er helt greit. MM fikk en sjanse som hun ikke trengte å kvalifisere seg til på noen som helst måte. Vi som folk tok et valg på å ikke bruke fortiden hennes mot henne. Kongeparet tok et valg på å ønske henne og barnet hennes velkommen med åpne armer og var etter alt og dømme forbilledlige svigerforeldre.

Hva hun valgte å gjøre med tilliten og de sjansene hun fikk, er utelukkende på hennes kappe.

Jeg føler heller ingen stolthet. Hvis jeg virkelig skal legge godviljen til og se etter oppsider, så får det være at ingen lager bedre skandaler enn vår kongefamilie. Det blir som når faren i Stolthet og fordom sier at selv ikke naboen kan skilte med en bedre svigersønn når den yngste datteren har giftet seg med mr. Wickham.

• Liker 3
  • Nyttig 17
Skrevet
Eyr skrev (3 minutter siden):

Hvordan klarer du å få følelsen av hvem han er? Dette er et fenomen jeg er interessert i. For jeg har ingen som helst følelse av hvem han er, annet enn sønn til kongen. Han har jobbet litt med vm og andre representasjonsoppdrag hvor de vet at de blir observert. Sier meg ingenting om HVEM han her. 

Jeg skrev jo bare at jeg begynner å en følelse, ikke at har en dyp følelse av det. Hittil har jeg ikke hatt noe følelse av ham egentlig, knapt sett ham.

Nå vet jeg i hvert fall godt hvordan han ser ut og beveger seg. Har også blitt litt kjent med ham via ulike klipp  jeg ikke hadde sett før, der han snakker, både som barn og som ungdom.

Hvem han innerst inne er, vil jeg jo selvsagt aldri få noe innsyn i - det er ikke det at jeg påberoper meg å kjenne ham 🙂

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Brutex skrev (13 minutter siden):

Der er vi sterkt uenig. "Flertall" betyr mer enn 50%. Det gjelder for alle generalforsamlinger, styrer, vitenskap og alle sammenhenger jeg kjenner. At "de fleste" mener flertall betyr relativt flertall stiller jeg meg særdeles skeptisk til.

For generalforsamlinger er faktisk hovedregelen 2/3-flertall. Simpelt flertall gjelder kun i noen type saker, typisk «enkle»/«mindre betydningsfulle» saker. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (54 minutter siden):

Og så har du sånne som meg som er monarkist slik som de som presset Edward VIII til å gå av. Jeg ser det slik som at de brydde seg så mye om institusjonen at da det så ut som om monarken tok valg som skadet institusjonen, tok de en avgjørelse om at det var viktigere å bevare kongehuset i seg selv enn kongen. Kongen kunne erstattes, ikke institusjonen.

Jeg håper den posisjonen også er lov, fordi jeg er ikke representert i det hele tatt politisk.

I så fall har du meg med på laget☺️

Eg ville så gjerne tru på den nye kongen vår i helga som gjekk fordi eg elskar monarkiet, men etter gårsdagens hendingar har trua gått over til sterk tvil.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

Ikke akkurat uventet rett etter tapet av en konge som har tjent landet til de flestes tilfredshet i 35 år. For meg betyr det ingenting og det får meg ihvertfall ikke til å skifte mening om monarkiet. Ser fram til den dagen jeg selv får si min mening i en folkeavstemming om temaet. Inntil da får jeg fortsette å lukke øynene for det nye kongeparet og deres tette og etterhvert mer offentlige forhold til den kriminelle sønnen. Jeg gremmes av det, rett og slett. 

Det blir helt idiotisk å kjøre på med en meningsmåling nå som hele Norges Harald har gått bort, eller rett etter at Mette-Marit har fått nye lunger. Det vil jeg påstå er falskt spill fra» bestillerne».  I tillegg kunne det vært interessant å vite i hvilken landsdel respondentene kommer i fra, er det Oslo/Asker og omegn respondenter? Har inntrykk av de har et eget forhold til kongefamilien som de møter på butikken og når de går tur. Man får et annet forhold til kongehuset også når slottet ligger midt i Oslo by og alt som omhandler kongefamilien skjer i denne bykjernen. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Brutex skrev (25 minutter siden):

Hadde avstemmingen dere krangler om vært en folkeavstemning, så hadde nei- siden/ ikke egnet- siden vunnet. «Vet ikke» teller ikke, det er jo det samme som en blank eller ingen stemme. Da ville totalen blitt et lavere antall stemmer, og nei hadde blitt høyere enn 43%.

Så ville garantert en måling idag vist noe annet, pga sorgsituasjonen. Om noen måneder håper jeg likevel debatten blir satt på agendaen, da vil begge sider få plass i media. Ikke den ensporede siden som synes nå. Det ER virkelig problematisk med et kongehus med særdeles dårlig omdømme utenfor våre landegrenser. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Anki Gerhardsen er på ballen

Det er journalistenes pushing av sorg og spørsmål om servilitet. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-er-vitne-til-en-personkult/85091608

«Skal journalistikken ligge i servilt sideleie i halvannen uke til?», spurte Gerhardsen i innlegget»

«Det er ikke antydning til journalistikk om det nye som venter oss nå, med alle de utfordringene som vi har blitt kjent med det siste året, sier hun»

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet

Jeg syns at dronning Sonja, kong Haakon, kronprinsesse Ingrid A og Sverre Magnus opptrer så verdig og fint i denne situasjonen ❤️. Den første sorgen er tung å bære, og de må gjøre det offentlig.

• Liker 3
  • Hjerte 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Viki6 skrev (Akkurat nå):

Jeg syns at dronning Sonja, kong Haakon, kronprinsesse Ingrid A og Sverre Magnus opptrer så verdig og fint i denne situasjonen ❤️. Den første sorgen er tung å bære, og de må gjøre det offentlig.

Kan være enig i det. Det må være tungt, men de har stort sett hele Norge med seg i sorgen og det er flott å se. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brutex skrev (48 minutter siden):

Dette er ikke noe å være uenige om. Det jeg viser til er fagspråklige fakta.

• Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet

Skjønner ikke bekymringene for at debatten skal kveles. Det er virkelig ingenting ved de siste par årene som tilsier det, tvert imot. 

• Liker 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...