Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
enkefru skrev (40 minutter siden):

Det er vel tradisjon at det er barn og/eller barnebarn som gjør dette. Det er for at de ved hoffet skal få ta en privat avskjed. I mangel av barn/barnebarn, kommer (vil jeg tro) nieser, nevøer etc... 
At en fra hoffet deltar ville jo bare blitt merkelig, da disse skal hedre og ta avskjed i prosesjonen gjennom salene.  

Hoffet tok jo over på den siste delen av transporten. Det var åtte adjutanter som førte kisten det siste stykket inn i slottskapellet.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vilde78 skrev (2 minutter siden):

Kong Harald er enda ikke båret på sin siste reis enda. Det skjer neste onsdag. I går ble kisten hans flyttet fra en side på slottet, til den andre. I en privat seremoni for nærmeste familie.

Inntil noe annet vises den 9.september, så tror jeg absolutt ikke ar MBH kommer til å bære kongen på hans siste reis.

Blir ikke kisten kjørt under selve begravelsen? Så går Kongen og kronprinsessen etter? 

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Og for første gang i historien valgte de å åpne for pressen. Hvorfor? 

Fordi de i takt med at samfunnet og media har utviklet seg siden 1991, velger å åpne mer? Jeg aner ikke, var ikke tilstede i diskusjonen.

• Liker 3
  • Nyttig 12
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Blir ikke kisten kjørt under selve begravelsen? Så går Kongen og kronprinsessen etter? 

Det er sannsynlig; jeg aner ikke. Poenget mitt var at flyttingen i går ikke var "siste reis". 

• Liker 5
Skrevet
Vilde78 skrev (1 minutt siden):

Det er sannsynlig; jeg aner ikke. Poenget mitt var at flyttingen i går ikke var "siste reis". 

Nei, ikke sant, det var ikke siste reis, og jeg tror det er helt andre prosedyrer ang. kista når begravelsen finner sted. 

• Liker 3
Skrevet
Hekken skrev (1 time siden):

En ved hoffet , kanskje? Eller en av hans nære venner ?
I alle fall ikke en straffedømt voldtektsmann !!

Nymerïa skrev (1 time siden):

Kongen hadde virkelig ikke mangel på mennesker som haddesett på det som sin livs ære å bære kisten hans.

Gulline skrev (1 time siden):

De kunne for eksempel valgt en av hans gode venner fra seilsporten, jakt eller ungdomstiden. 

Si meg, hører dere ikke hva som blir sagt når slike reportasjer sendes på tv? Leser dere aldri artikklene på nettavisene, som følger bildene? 

Gårdagens prosesjon var slottets stab farvel med kong Harald. Det er også en tradisjon gjennom generasjoner. Kongens barn og barnebarn fører kisten frem til store festsal hvor adjutantstaben tar over og fører kisten til slottskapellet. I slottskapellet blir det så holdt en minnestund hvor både familien og staben deltar.

Om dere liker det eller ei, kong Harald og dronning Sonja har, ifølge alt av diverse eksperter som uttaler seg, behandlet MBH på linje med sine biologiske barnebarn. Så jeg vil anta det for dronning Sonja og den øvrige familien var  naturlig at MBH deltok i det som i utgangspunktet er et privat farvel som de lot folket ta del i. Forøvrig vil jeg si det ville vært unaturlig og blande "jaktkompiser og seilervenner" inn her.

«Kong Harald og dronning Sonja har alltid behandlet Høiby på lik linje med sine biologiske barnebarn, ifølge forfatter og historiker Trond Norén Isaksen.»

«– Dette var en privat begivenhet som familien valgte å dele med folket. Dermed var det helt naturlig at Høiby var med. Straffesaken mot ham er alvorlig, men også straffedømte og folk som venter på en ankebehandling har en familie, skriver Isaksen til NRK.»

https://www.nrk.no/norge/dronning-sonjas-hilsen-til-kong-harald_-_takk-for-et-godt-liv_-1.18009187

• Liker 7
  • Nyttig 22
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Den må jo bæres inn og ut av kirken. Under kong Olavs begravelse var det offiserer fra forsvaret som bar. Ingen i familien. Det er vel ingen grunn til å tro at det blir annerledes nå.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Den må jo bæres inn og ut av kirken. Under kong Olavs begravelse var det offiserer fra forsvaret som bar. Ingen i familien. Det er vel ingen grunn til å tro at det blir annerledes nå.

Ja, jeg leste det nettopp, måtte sjekke ut dette. Det blir nok helt likt denne gangen også.

• Liker 5
Skrevet
Miominoen skrev (2 minutter siden):

Si meg, hører dere ikke hva som blir sagt når slike reportasjer sendes på tv? Leser dere aldri artikklene på nettavisene, som følger bildene? 

Gårdagens prosesjon var slottets stab farvel med kong Harald. Det er også en tradisjon gjennom generasjoner. Kongens barn og barnebarn fører kisten frem til store festsal hvor adjutantstaben tar over og fører kisten til slottskapellet. I slottskapellet blir det så holdt en minnestund hvor både familien og staben deltar.

Om dere liker det eller ei, kong Harald og dronning Sonja har, ifølge alt av diverse eksperter som uttaler seg, behandlet MBH på linje med sine biologiske barnebarn. Så jeg vil anta det for dronning Sonja og den øvrige familien var  naturlig at MBH deltok i det som i utgangspunktet er et privat farvel som de lot folket ta del i. Forøvrig vil jeg si det ville vært unaturlig og blande "jaktkompiser og seilervenner" inn her.

«Kong Harald og dronning Sonja har alltid behandlet Høiby på lik linje med sine biologiske barnebarn, ifølge forfatter og historiker Trond Norén Isaksen.»

«– Dette var en privat begivenhet som familien valgte å dele med folket. Dermed var det helt naturlig at Høiby var med. Straffesaken mot ham er alvorlig, men også straffedømte og folk som venter på en ankebehandling har en familie, skriver Isaksen til NRK.»

https://www.nrk.no/norge/dronning-sonjas-hilsen-til-kong-harald_-_takk-for-et-godt-liv_-1.18009187

Takk for presis forklaring av hva seremonien i går handlet om.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Hekken skrev (20 minutter siden):

Vel , kongen manglet vel ikke akkurat gode venner som heller kunne båret kisten hans , vil jeg tro…. 
Istedenfor en straffedømt voldtektsmann i fotlenke 

Dersom vi for  noen få år siden kunne se inn i fremtiden ; at en mann med opptil 40 tiltalepunkter mot seg , blant annet voldtekt , kveling , banking av kjærester osv….. skulle bære vår kjære konges båre på hans siste reis …. så tror jeg nok de færreste ville tro det var mulig…

Hadde du spurt meg igår på denne tiden, så hadde jeg ikke trodd at det var mulig.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet
Huldra27 skrev (4 minutter siden):

Hadde du spurt meg igår på denne tiden, så hadde jeg ikke trodd at det var mulig.

🎯

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gulline skrev (23 minutter siden):

Vi vet selvsagt ikke, men vi kan jo tenke høyt.

Jeg tolker den TV-sendte båreoverføringen som et svar på de sørgende som har strømmet til slottsplassen og lagt ned blomster og hilsener. På fredag hørte jeg intervjuer der folk som hadde møtt opp sa at de ventet på at Kong Haakon skulle komme ut og hilse dem som landets nye konge. Nå ble dette i stedet gjort i etterkant av båreoverføringen gjennom Slottet, ved at hele kongefamilien kom ut og hilste folket, leste hilsener og takket for kondolansen og medfølelsen.

Ved at alt dette ble sendt på TV ble hele befolkningen inkludert i denne takken, ikke bare de oppmøtte på Slottsplassen. Det var et personlig svar fra en kongefamilie i sorg på alle de personlige kondolansene som har fylt opp Slottsplassen og andre byrom og kondolanseprotokoller landet rundt siden fredag.

Selve begravelsen blir en svært formell og offisiell seremoni, med internasjonal dekning og tilstedeværelse. Dette var bare for oss - og for kongens nærmeste.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Hvorfor vier de ikke gjerningen sin til å hjelpe vanskeligstilte både i Norge og Verden. Er nok av saker å ta fatt i. De har en unik posisjon for å faktisk kunne gjøre noe godt her i verden. Men ferier, luksus og eliten er mer i media enn å faktisk utnytte potensialet i posisjonene de innehar. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner, avsporinger og svar til dette.

Skrevet
Gulline skrev (34 minutter siden):

Ja, det fremstår rett og slett demonstrativt. Første gang med media til stede og da velger de å sette forbryteren til å være med på å "bære" kisten. 

Dersom det var så viktig å ha ham med så kunne de gjort som tidligere - holdt det helt lukket og privat. 

Nymerïa skrev (25 minutter siden):

Jeg ser også på dette som demonstrativt. Jeg kunne ha trodd det var en blemme hadde kronprinsparet ( det er de fremdeles i hodet mitt) vært noen enkle sjeler som aldri har hatt noe spesielt peiling på media. Men det er de langt i fra.

Dere ser på en families og et kongehus tradisjoner som demonstrativt? Spesielt. Men da er det jo flott at det er fullstendig frivillig og se på denne " demonstrasjonen". Ikke sant?

Gulline skrev (15 minutter siden):

Om du tar en titt på noen av gårdagens mange artikler om saken vil du finne bilder av prosesjonen for kong Olav gjennom slottet. Så nei, det var ikke "første gang i historien pressen fikk et innblikk". Så konspirasjonsteoriene kan trygt legges til side.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Eyr skrev (26 minutter siden):

Hvorfor vier de ikke gjerningen sin til å hjelpe vanskeligstilte både i Norge og Verden. Er nok av saker å ta fatt i. De har en unik posisjon for å faktisk kunne gjøre noe godt her i verden. Men ferier, luksus og eliten er mer i media enn å faktisk utnytte potensialet i posisjonene de innehar. 

Me får venta og sjå kva dei gjer til etter gravferda. Det er ennå lov å håpa🙏 Eg for min del ville sett stor pris på om dei kunne gjort noko ekstra for trafficking ofre og valdsofre ☺️ Regjeringa er vanlegvis «freda» dei fyrste 100 dagane så litt arbeidsro kan dei vel få i starten?

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 10
Skrevet
SusieDerkins skrev (41 minutter siden):

Kjekt å vita, takk!

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og blir midlertidig stengt kort tid for å unngå siteringer av fjernede innlegg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Fordi sist var verden anderledes når det kommer til mediedekning osv

• Liker 4
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...