Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (12 minutter siden):

Det er ingen generell trend med at en dronning som har tjent landet trofast og prikkfritt i 35 år mister tittelen sin. Du kan ikke sammenligne det med at fjerne prinsebarn i Danmark får sine titler omgjort. 
Og hvordan kan du være så sikker på at dette har vært planlagt lenge?

Det var jo ikke det jeg sa. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Synes det virker litt logisk at de tenker at det er dronningen som er gift med han som er monark, som skal ha tittelen Hennes Majestet. Det fremstår kanskje brutalt at dronning Sonja, i tillegg til å miste sin mann, også skal miste den tittelen, men dette har hun nok visst lenge at kom til å skje, som du også påpeker. Ser ikke for meg at dette var noe de kom på rett etter dødsfallet, liksom. Hadde hun sagt at hun ville beholde Hennes Majestet, kan det jo godt hende at kong Haakon hadde tatt det til etterretning også. Ikke sikkert at Sonja selv føler at det er riktig med den tittelen, nå som hennes mann ikke lengre lever, og det er andre som skal ta over flere av hennes oppgaver. Vet selvsagt ikke noe om hva hun tenker, men ser for meg at dette er noe de har blitt enige om, og ikke noe som bare har blitt bestemt av Haakon på slump. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

https://www.nrk.no/nyheter/hoiby-og-kong-haakon-viste-seg-i-vinduet-1.18009326

Dette bildet er selvsagt et paparazzibilde av noe slag og ikke noe Kong Haakon er herre over at hverken er tatt eller lagt ut, men jeg syns bildet er problematisk. Jeg (med flere sikkert) er fortsatt veldig bevisst på at Marius Borg Høiby fortsatt nekter for sine handlinger og beskylder ofre for vold og voldtekt for å lyve - på tross av at han nå er dømt. Istedetfor å stå for det han har gjort og ta sin straff, så anker og sutrer han. 

Ved å si at de støtter Marius i det vanskelige HAN står i, så signaliserer kongeparet noe som kan være ganske triggende for Marius sine ofre, og også andre ofre for vold og voldtekt. 

- at  man tilgir og støtter selv om de ikke innrømmer noe som helst. 

Jeg forstår at Kong Harald var Marius sin stebestefar, og at han skal få delta - men vi kommer ikke utenom at han nå er sønnen til Norges dronning, og det å stå i vinduet med Norges konge og ser ut på "undersåttene" mens han egentlig er i varetekt - det ble veldig spesiellt syns jeg. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet
SusieDerkins skrev (24 minutter siden):

Da må du forklare hva du mente. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Da må du forklare hva du mente. 

Hva skal jeg forklare? Det står i innlegget hva jeg mente. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Hva skal jeg forklare? Det står i innlegget hva jeg mente. 

Javel - da er det sikkert bare jeg som ikke skjønner hva du mente. Får be noen forklare det for meg 😅

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (13 timer siden):

Du ser jo at kisten har åtte håndtak, og at de øvrige 7 holdes av 100 prosent av avdødes barn og barnebarn. Hvem er en naturlig åttende person?

En ved hoffet , kanskje? Eller en av hans nære venner ?
I alle fall ikke en straffedømt voldtektsmann !!

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Isild skrev (15 minutter siden):

https://www.nrk.no/nyheter/hoiby-og-kong-haakon-viste-seg-i-vinduet-1.18009326

Dette bildet er selvsagt et paparazzibilde av noe slag og ikke noe Kong Haakon er herre over at hverken er tatt eller lagt ut, men jeg syns bildet er problematisk. Jeg (med flere sikkert) er fortsatt veldig bevisst på at Marius Borg Høiby fortsatt nekter for sine handlinger og beskylder ofre for vold og voldtekt for å lyve - på tross av at han nå er dømt. Istedetfor å stå for det han har gjort og ta sin straff, så anker og sutrer han. 

Ved å si at de støtter Marius i det vanskelige HAN står i, så signaliserer kongeparet noe som kan være ganske triggende for Marius sine ofre, og også andre ofre for vold og voldtekt. 

- at  man tilgir og støtter selv om de ikke innrømmer noe som helst. 

Jeg forstår at Kong Harald var Marius sin stebestefar, og at han skal få delta - men vi kommer ikke utenom at han nå er sønnen til Norges dronning, og det å stå i vinduet med Norges konge og ser ut på "undersåttene" mens han egentlig er i varetekt - det ble veldig spesiellt syns jeg. 

Skjønner hva du mener, synes ikke akkurat noe om det selv. Men samtidig lurer jeg på hva de skal gjøre i sånne her familiære og private situasjoner. Han er i familien, og det ser ikke ut til at de har tenkt å "gjemme" han bort. Jeg for min del må bare akseptere at han dukker opp nå og da. I går oppførte han seg jo slik det er forventet, gjorde ikke noe sprell, men var med på noe som var viktig for familien. Kinkig situasjon selvsagt, men dette er jo en unntakssituasjon. Han skal forhåpentligvis i fengsel om ikke så lenge. Og sånn sett håper jeg at han slipper ut av varetekt, slik at ikke flere dager blir trukket fra det han sitter i varetekt. (Selvsagt med forbehold om at det er trygt for hun han har besøksforbud mot)

• Liker 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Ny måling viser at 72 prosent støtter monarkiet:

https://www.nrk.no/norge/ny-meningsmaling_-sju-av-ti-vil-beholde-monarkiet-1.18009458

Hvis vi legger til de 8% som "vet ikke" blir støtten til monarkiet 80 prosent @Gulline!!! Tenk det!

Ikke overraskende. Man ser jo hver dag hvor mye støtte kongefamilien får i forbindelse med bortgangen av Harald. Og jeg har både hørt og lest mange kommentarer om at de tror Haakon blir en like fin konge som Harald. Man kan sikkert argumentere for at den økte støtten er et symptom på bortgangen av kong Harald og at det vil dale igjen, men jeg tror at mange har blitt overrasket over hvor mye kong Harald har påvirket dem, og dermed også hvor mye monarkiet betyr for dem. Hørte flere som sa det på tv, har sett kommentarer i kommentarfelt rundt om, og jeg tror ikke de er alene om det. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Skjønner hva du mener, synes ikke akkurat noe om det selv. Men samtidig lurer jeg på hva de skal gjøre i sånne her familiære og private situasjoner. Han er i familien, og det ser ikke ut til at de har tenkt å "gjemme" han bort. Jeg for min del må bare akseptere at han dukker opp nå og da. I går oppførte han seg jo slik det er forventet, gjorde ikke noe sprell, men var med på noe som var viktig for familien. Kinkig situasjon selvsagt, men dette er jo en unntakssituasjon. Han skal forhåpentligvis i fengsel om ikke så lenge. Og sånn sett håper jeg at han slipper ut av varetekt, slik at ikke flere dager blir trukket fra det han sitter i varetekt. (Selvsagt med forbehold om at det er trygt for hun han har besøksforbud mot)

Enig i at dette først og fremst er vanskelig for dem å vite hvordan best skal håndteres. Men jeg personlig syns ikke egentlig voldtektsmenn i varetekt hverken kan eller skal være med på "alt". Ja, jeg syns det er helt rett at han fikk ta farvel med familien på rikshostitalet, og jeg syns det er helt riktig at han deltar i begravelsen. Men være med på det tradisjonelle og seremonielle i å bære båren gjennom stuene på slottet og inn i kapellet osv, nei det syns jeg egentlig ikke jeg. 

• Liker 15
  • Nyttig 12
Skrevet
Hekken skrev (15 minutter siden):

Kongen hadde virkelig ikke mangel på mennesker som haddesett på det som sin livs ære å bære kisten hans.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Ikke overraskende. Man ser jo hver dag hvor mye støtte kongefamilien får i forbindelse med bortgangen av Harald. Og jeg har både hørt og lest mange kommentarer om at de tror Haakon blir en like fin konge som Harald. Man kan sikkert argumentere for at den økte støtten er et symptom på bortgangen av kong Harald og at det vil dale igjen, men jeg tror at mange har blitt overrasket over hvor mye kong Harald har påvirket dem, og dermed også hvor mye monarkiet betyr for dem. Hørte flere som sa det på tv, har sett kommentarer i kommentarfelt rundt om, og jeg tror ikke de er alene om det. 

Det er jo en anledning som naturlig får folk til å reflektere over monarkiet, samtidig som det har skjedd mye siden forrige måling iom. alvoret i MMs sykdom ble tydelig, i tillegg til at IA og SM har vært mye mer synlige, og så var der jo noen spesielle øyeblikk under VM som også minner folk om de gode sidene. Trond Noren Isaksen har hele tiden fremholdt at manglende synlighet når de er så lavt bemannet, gjør at de negative tingene tar all oppmerksomheten. Men nå har det vært andre ting, som balanserer inntrykket.

Jeg tror det vil stabilisere seg på et høyere nivå enn bunnmålingene, men neppe på det veldig høye nivået (over 80%) som de hadde tidligere, og det tror jeg rett og slett er fordi det er et tegn i tiden som ikke har så mye med personene og hva de gjør, men mer med at det er en gammeldags styreform som naturlig vil falle. Altså - jeg tror de kan påvirke målingene en del selv med hvordan de utfører oppgaven, men at den delen som ikke lar seg påvirke av personene, men ser mer prinsipielt på det, vil øke.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Enig i at dette først og fremst er vanskelig for dem å vite hvordan best skal håndteres. Men jeg personlig syns ikke egentlig voldtektsmenn i varetekt hverken kan eller skal være med på "alt". Ja, jeg syns det er helt rett at han fikk ta farvel med familien på rikshostitalet, og jeg syns det er helt riktig at han deltar i begravelsen. Men være med på det tradisjonelle og seremonielle i å bære båren gjennom stuene på slottet og inn i kapellet osv, nei det syns jeg egentlig ikke jeg. 

Jeg synes også det er problematisk. Samtidig skjønner jeg at de har valgt det sånn. Dette ble nok bestemt allerede mens Harald levde, og han har sannsynligvis hatt en finger med i planleggingen. Jeg klarer å legge det problematiske til side hvis dette var noe kong Harald ønsket selv, å ha hele familien der. Da skal ikke mine følelser trumfe hans ønske. Selv hvis dette er noe som kong Haakon og dronningen har bestemt, skal jeg ikke legge meg alt for mye borti det akkurat her. Som sagt kommer Marius til å dukke opp nå og da, og det blir for slitsomt å skvette av det hver gang, all den tid de er en familie og velger å inkludere ham. Kanskje de sender ut uheldige signaler, men de sender også ut et signal om at de har uforbeholden kjærlighet til alle sine barn. Man slutter jo aldri å elske sine barn. Det vil nok være flere situasjoner der Marius ikke er med også, men akkurat dette her er jo en ganske spesiell situasjon. Ser som sagt at det er problematisk. Overså han bare da jeg så på kistebæringen, synes det ble verdig likevel, jeg. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (14 minutter siden):

Ny måling viser at 72 prosent støtter monarkiet:

https://www.nrk.no/norge/ny-meningsmaling_-sju-av-ti-vil-beholde-monarkiet-1.18009458

Hvis vi legger til de 8% som "vet ikke" blir støtten til monarkiet 80 prosent @Gulline!!! Tenk det!

Ikke akkurat uventet rett etter tapet av en konge som har tjent landet til de flestes tilfredshet i 35 år. For meg betyr det ingenting og det får meg ihvertfall ikke til å skifte mening om monarkiet. Ser fram til den dagen jeg selv får si min mening i en folkeavstemming om temaet. Inntil da får jeg fortsette å lukke øynene for det nye kongeparet og deres tette og etterhvert mer offentlige forhold til den kriminelle sønnen. Jeg gremmes av det, rett og slett. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 23
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Jeg synes også det er problematisk. Samtidig skjønner jeg at de har valgt det sånn. Dette ble nok bestemt allerede mens Harald levde, og han har sannsynligvis hatt en finger med i planleggingen. Jeg klarer å legge det problematiske til side hvis dette var noe kong Harald ønsket selv, å ha hele familien der. Da skal ikke mine følelser trumfe hans ønske. Selv hvis dette er noe som kong Haakon og dronningen har bestemt, skal jeg ikke legge meg alt for mye borti det akkurat her. Som sagt kommer Marius til å dukke opp nå og da, og det blir for slitsomt å skvette av det hver gang, all den tid de er en familie og velger å inkludere ham. Kanskje de sender ut uheldige signaler, men de sender også ut et signal om at de har uforbeholden kjærlighet til alle sine barn. Man slutter jo aldri å elske sine barn. Det vil nok være flere situasjoner der Marius ikke er med også, men akkurat dette her er jo en ganske spesiell situasjon. Ser som sagt at det er problematisk. Overså han bare da jeg så på kistebæringen, synes det ble verdig likevel, jeg. 

Godt oppsummert! 👏🏻

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Det er jo en anledning som naturlig får folk til å reflektere over monarkiet, samtidig som det har skjedd mye siden forrige måling iom. alvoret i MMs sykdom ble tydelig, i tillegg til at IA og SM har vært mye mer synlige, og så var der jo noen spesielle øyeblikk under VM som også minner folk om de gode sidene. Trond Noren Isaksen har hele tiden fremholdt at manglende synlighet når de er så lavt bemannet, gjør at de negative tingene tar all oppmerksomheten. Men nå har det vært andre ting, som balanserer inntrykket.

Jeg tror det vil stabilisere seg på et høyere nivå enn bunnmålingene, men neppe på det veldig høye nivået (over 80%) som de hadde tidligere, og det tror jeg rett og slett er fordi det er et tegn i tiden som ikke har så mye med personene og hva de gjør, men mer med at det er en gammeldags styreform som naturlig vil falle. Altså - jeg tror de kan påvirke målingene en del selv med hvordan de utfører oppgaven, men at den delen som ikke lar seg påvirke av personene, men ser mer prinsipielt på det, vil øke.

Enig i dette.

• Liker 3
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Kongen hadde virkelig ikke mangel på mennesker som haddesett på det som sin livs ære å bære kisten hans.

De kunne for eksempel valgt en av hans gode venner fra seilsporten, jakt eller ungdomstiden. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Hekken skrev (19 minutter siden):

Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Hvis dere hadde lest artiklene om dette, så ville dere sett at kisten først ble båret av barn og barnebarn, og byttet de til åtte adjutanter i uniform, altså folk ved hoffet.

Det er sånn at man nesten kan tenke at det var et system bak hvem de to forskjellige gruppene var, som gjorde det unaturlig å blande.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...