Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Lillesol70 skrev (På 28.8.2026 den 20.50):

For meg døde monarkiet med kong Harald. Jeg kan ikke akseptere Mette-Marit som min dronning. 

Jeg er så enig. Sonja og Harald var hel ved på alle områder🥺❤️ Mette Marit er totalt ulik på de fleste måter, og ikke på en positiv måte. Jeg synes også Sonja og Harald var det perfekte par!! Haakon er mer tøffelhelt , og det er tydelig hvem som styrer bak kulissene i det forholdet. Sonja er så mye ydmyk enn Mette Marit noen gang vil være. Og Mette Marit med sin fortid, den sønnen og epstein, nei for meg er det helt utrolig at hun der er avtager til sonja liksom?! Huff

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Martha Louise ser flott ut! Fint av kongefamilien å komme ut på slottsplassen 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

En av Prinsesse Astrids barn, kanskje? Eller Ragnhilds barn? Alle andre enn Marius hadde vært passende, i min mening.

Kanskje har kong Haralds egen mening veid tyngre her?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

Kanskje har kong Haralds egen mening veid tyngre her?

Nesten så jeg lurer litt på hvor tung den enkeltes mening hadde og har fortsatt

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

Når Kongens TV-overførte båretransport blir brukt for å rehabilitere MBH og det viktige argumentet er MBH sin psykiske helse. Hvem tas det mest hensyn til da? Av vår nye Konge. 

Under forrige konge ble MBH fjernet ved at begrepet kongefamilie ble fjernet. 

Hadde ikke sagt noe om dette var gjort privat, men det er TV-overført til det norske folk, ergo en offentlig handling. Her brukes både Kong Harald og Kong Haakon for å legitimere MBH. Jeg trodde de var smartere enn dette. 

Og hvordan var nå dette; hviler ikke hele begrunnelsen for kritikk av presse på at han ikke er en offentlig person. 

💯👏

• Liker 5
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)

Først og fremst så har jeg hyllet Kong Harald gjennom mange år! Jeg har fulgt han, jeg har respektert han og jeg har oppriktig ment at vi har verdens beste og kuleste monark i hele verden gjennom Kong Harald! JJeg kjenner ikke et eneste menneske som ikke liker Kong Harald!  Men jeg kjenner mange som er skepiske til  hva vi nå får. Vi har ikke tenketid, vi har ikke et valg! Vi får han, hans kone og etterfølgere i nye rollet enten vi vil eller ei. 

Dronning Sonja som har vært en klippe både for oss og for kongen blir nedgradert (dog ikke innad i familien) men offisielt. En dronning vi har elsket og respekert, kanskje like mye som kongen. Så skal vi ikke reagere? Vi skal ikke være bekymret eller lei oss? Vi skal bare ta imot og smile? Det er ihvettfall ikke et demokrati verdig.

Endret av K_mb
  • Liker 9
  • Nyttig 21
Skrevet
K_mb skrev (9 minutter siden):

Først og fremst så har jeg hyllet Kong Harald gjennom mange år! Jeg har fulgt han, jeg har respektert han og jeg har oppriktig ment at vi har verdens beste og kuleste monark i hele verden gjennom Kong Harald! JJeg kjenner ikke et eneste menneske som ikke liker Kong Harald!  Men jeg kjenner mange som er skepiske til  hva vi nå får. Vi har ikke tenketid, vi har ikke et valg! Vi får han, hans kone og etterfølgere i nye rollet enten vi vil eller ei. 

Dronning Sonja som har vært en klippe både for oss og for kongen blir nedgradert (dog ikke innad i familien) men offisielt. En dronning vi har elsket og respekert, kanskje like mye som kongen. Så skal vi ikke reagere? Vi skal ikke være bekymret eller lei oss? Vi skal bare ta imot og smile? Det er ihvettfall ikke et demokrati verdig.

Kven har eigentleg bestemt det med tittelen til dronning Sonja?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Det er nok den nye kongen.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
K_mb skrev (6 minutter siden):

Hva er det du har lyst til å reagere på? At MM nå har blitt dronning ? Du kan være så lei deg for det som du bare vil, men faktum er at hun er kona til vår nye konge, og dermed er hun vår nye dronning. Dessuten kommer fortsatt Dronning Sonja til å være tilstede, bare i litt mindre grad mest sannsynlig. Som kanskje er greit mtp hun nærmer seg 90 år. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Formelt er det kong Haakon. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Sandra_Tomine skrev (25 minutter siden):

Ja, Kong Harald var statsoverhode, og seremonien i dag hadde sånn sett en offentlig dimensjon. Men han var også ektemann, far, bestefar og stebestefar. Kistebærerne representerer først og fremst familien, ikke en statlig hederskomité som deler ut moralske godkjenninger. At Marius fikk bære båren betyr ikke at kongehuset mener handlingene han er dømt for er mindre alvorlige, eller at han løftes frem som et forbilde. Det betyr at familien lot et nært familiemedlem ta farvel med mannen som hadde vært en del av livet hans siden barndommen. Jeg har forståelse for at dette kan oppleves vondt for voldsofre, og den reaksjonen bør tas på alvor. Men spørsmålet er om seremonien først og fremst skal brukes til å sende et offentlig signal, eller om den også skal få være en families avskjed med en av sine egne. De hensynene kan trekke i ulike retninger, og jeg synes ikke det er urimelig at familien i denne situasjonen lot familiehensynet veie tungt. Hvis man ser dette primært som en familiehandling, blir Marius' rolle langt lettere å forstå, selv om man fordømmer handlingene hans.

Dette!

• Liker 6
Skrevet
Iterion skrev (Akkurat nå):

Hva er det du har lyst til å reagere på? At MM nå har blitt dronning ? Du kan være så lei deg for det som du bare vil, men faktum er at hun er kona til vår nye konge, og dermed er hun vår nye dronning. Dessuten kommer fortsatt Dronning Sonja til å være tilstede, bare i litt mindre grad mest sannsynlig. Som kanskje er greit mtp hun nærmer seg 90 år. 

Jeg  tenker jeg at folk er i all sin rett til å reagere på det på samme måte som de kan reagere på.politiske avgjørseler de ikke er enige i. Forstå en ting: dette er drastisk for mange og det bør du ha respekt for. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
Huldra27 skrev (42 minutter siden):

Ord er lette.

Det var dette med handling, da.

Å lytte til historien, anerkjenne og plassere skyld slik kong Harald gjorde der er en (betydningsfull) handling.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Kongen slo aldri hånden av MBH, kun hans handlinger. Det var sånn han var. Han ansvarliggjorde menneskers handlinger, men skjøv ikke ut i kulden. Man kan ta avstand til andres handlinger uten å ta avstand til hele personen. MBH skal fortsatt sone sin fengselsdom, men var også hans barnebarn. Jeg føler meg helt sikker på at kong Harald følte med alle voldsofre. Jeg tror samtidig han håpet at MBH endrer seg. Slik oppfattet jeg kongen vår generelt i møte med alle mennesker, og i forhold til MBH.

Kan du dokumentere at kongen «slo hånden av» MBH sine handlinger, eller engang kritiserte dem? Jeg har ikke fått med meg at et eneste medlem av kongefamilien har tatt avstand fra eller kritisert handlingene hans?

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Hebbe-lille skrev (7 minutter siden):

Formelt er det kong Haakon. 

Men tror dere helt ærlig dette er noe han bare fant på nå på fredag morgen, mellom at faren hans døde kl.06.35 og statsråd kl.11.30? Dette er jo selvsagt også en del av protokollen som har ligget klar for når kong Harald dør, og har med aller største sannsynlighet vært drøftet dem imellom. Det er ikke HM som i et hevnlystens rus tenker «nå er fattern død, endelig er jeg konge, nå skal muttern jaggu degraderes», etter å ha våket gjennom natta, dra hjem, stelle seg og bli fraktet til slottet, dvs tiden og veien. Alt som handler om bosted osv har de antagelig også snakket gjennom allerede. Husk på at det var nære på at de mistet ham vinteren 2024 også, så de planene som allerede var lagt før det har garantert vært gått gjennom på nytt også når man virkelig fikk en støkk på med en «nære på»-opplevelse. Det er ikke som med oss vanlig dødelige at begravelsen blir «hva hadde avdøde egentlig ønsket» og så et helvetes arveoppgjør fordi man kan jo ikke snakke om sånt mens folk lever.

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
NedOpp skrev (Akkurat nå):

Men tror dere helt ærlig dette er noe han bare fant på nå på fredag morgen, mellom at faren hans døde kl.06.35 og statsråd kl.11.30? Dette er jo selvsagt også en del av protokollen som har ligget klar for når kong Harald dør, og har med aller største sannsynlighet vært drøftet dem imellom. Det er ikke HM som i et hevnlystens rus tenker «nå er fattern død, endelig er jeg konge, nå skal muttern jaggu degraderes», etter å ha våket gjennom natta, dra hjem, stelle seg og bli fraktet til slottet, dvs tiden og veien. Alt som handler om bosted osv har de antagelig også snakket gjennom allerede. Husk på at det var nære på at de mistet ham vinteren 2024 også, så de planene som allerede var lagt før det har garantert vært gått gjennom på nytt også når man virkelig fikk en støkk på med en «nære på»-opplevelse. Det er ikke som med oss vanlig dødelige at begravelsen blir «hva hadde avdøde egentlig ønsket» og så et helvetes arveoppgjør fordi man kan jo ikke snakke om sånt mens folk lever.

Jeg vet ikke hvordan de kom frem til den ordningen, eller hvorfor. Men det er en såpass spesiell måte å degradere en dronning på, som ikke har gjort noe annet enn å fylle rollen sin på en fantastisk måte. Konsekvensene av denne degraderingen er også signaleffekten ut til andre kongelige som ikke lenger kan titulere henne på «riktig»  måte. Og som tidligere nevnt, det er ikke kutyme for dette. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Hunter7 skrev (4 timer siden):

I følge en meningsmåling hvor kun 0,022% av befolkningen ble spurt?!? 

Men det er jo sånne tilsvarende meningsmålinger som blir brukt til å løfte at det norske folk er så veldig FOR monarki, er det ikke det? Type 0,022% blir spurt, 60%ish svarer ja, og da er det ikke måte på hvor fjellstøtt dette monarkiet er, i denne tråden?

Ikke noe kjepphest for meg dette, helt ok om jeg tar feil, men har jeg rett må jo dette gå begge veier?

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (13 minutter siden):

Kan du dokumentere at kongen «slo hånden av» MBH sine handlinger, eller engang kritiserte dem? Jeg har ikke fått med meg at et eneste medlem av kongefamilien har tatt avstand fra eller kritisert handlingene hans?

Det var vel noe av det jeg savnet fra Kong Harald. At han satt grenser og utad tok den avstanden. Ikke nødvendigvis å slå hånden av.

Det er jo noe med det at folk her driter ned oss som mener at Marius ikke skulle bært båren. 

Alt For Norge er ikke på spøk. Når HM nå tar det samme valgspråket så skal det være boksavelig! Man kan ikke velge sine kamper som monark, man skal stå på for befolkningen og å være en trygghet og støtte for de først og fremst. Det er det de blir betalt for.

Endret av K_mb
  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Sitat

- Signalet er rystende, men ikke til at tage fejl af: Det norske kongehus er ligeglad med ofrene for Marius forbrydelser. Faktisk vælger man at belønne ham for hans kriminalitet ved at give ham en prominent plads ved kong Haralds båre.

https://ekstrabladet.dk/underholdning/kongelige/udenlandskekongelige/marius-borg-hoeiby-chokerede-det-skriger-jo-til-himlen/11274276

Er visst noen dansker som reagerer også.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Det var vel noe av det jeg savnet fra Kong Harald. At han satt grenser og utad tok den avstanden. Ikke nødvendigvis å slå hånden av.

Det er jo noe med det at folk her driter ned oss som mener at Marius ikke skulle bært båren. 

Alt For Norge er ikke på spøk. Når HM nå tar det samme valgspråket så skal det være boksavelig! Man kan ikke velge sine kamper som monark, man sksl stå på for befolkningen og å være en trygghet og støtte for de først og fremst. Det er det de blir betalt for.

🎯

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...