Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
NedOpp skrev (Akkurat nå):

Rekkefølgen: han og Emma gikk jo bakerst på hver sin side, hvilken forskjell hadde det vært om de bytta side? Lurer oppriktig altså, er det noe jeg har oversett?

De gikk fra høyre til venstre og. Haakon - Ingrid - Sverre Magnus - Martha - Maud - Leah ( så langt i arverekkefølge ) så Marius - Emma. 
det er mulig det var tilfeldig at de andre gikk i arverekkefølge altså. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg følger vanligvis med i Norge og verden gjennom norske medier. Nå er jeg fratatt denne muligheten, for det er bare kongens død minutt for minutt som gjelder, på fjerde dagen. Med en og annen nyhet gjemt  innimellom. Det burde da vært mulig med en egen link inn til det superdetajerte kongestoffet for de som er interessert? 

Marius som bar kiste fikk jeg med meg her. Det er nesten ikke til å tro. Det lover ikke akkurat godt med tanke på fremtiden. Jeg er skikkelig spent på hvordan Haakon og Mette posisjonerer seg videre i forhold til Epstein-vennskapet, Marius og alle ofrene. De har ikke mye å gå på, tror jeg. Snakk om å ha laget seg et dårlig utgangspunkt.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Så tragisk at vi har endt opp med ei dronning som splitter folket. 😔

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 21
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (18 minutter siden):

Har ikke lest de siste ti sidene men kom inn i tråden bare for å si at de siste bildene i VG gjorde inntrykk.

Å se de to dronningene holde hender er så menneskelig og sårt, universelt, det er umulig å ikke bli rørt. Det er verken påtatt eller staffasje, og når de reagerer så ekte og genuint på kjærligheten de får fra folket i form av blomster, hilsner og brev, så kjenner en tilknytning til dem. Håper dette varer. Trist men fint ❤️

Enig

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (17 minutter siden):

Har ikke lest de siste ti sidene men kom inn i tråden bare for å si at de siste bildene i VG gjorde inntrykk.

Å se de to dronningene holde hender er så menneskelig og sårt, universelt, det er umulig å ikke bli rørt. Det er verken påtatt eller staffasje, og når de reagerer så ekte og genuint på kjærligheten de får fra folket i form av blomster, hilsner og brev, så kjenner en tilknytning til dem. Håper dette varer. Trist men fint ❤️

…….Ooooog der så jeg bildet av Marius som triller kiste med kongefamilien… jaja det ble en kortvarig tillnytning for min del. For dette bare fatter jeg ikke. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
Skrevet
Kvittre skrev (28 minutter siden):

Hvem andre og ta av? Kisten ble båret av barn og barnebarn og det var en plass igjen, der gikk bonusbarnebarn . Hvem av «nok av andre å at av « burde gått med barn og barnebarn? 
jeg ble forundret først selv over å se Marius der, men etter å tenkt meg om så er det ingen som passer naturlig på den 8 plassen . Durek? Representant fra hoffet? 🤷‍♀️ 

tror dette har vært planlagt lenge , og noe Harald ikke ønsket å endre .  Føler det var litt bom på rekkefølgen, Marius og Emma burde byttet plass. 

Hun burde gått bakerst? 

• Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (23 minutter siden):

De gikk fra høyre til venstre og. Haakon - Ingrid - Sverre Magnus - Martha - Maud - Leah ( så langt i arverekkefølge ) så Marius - Emma. 
det er mulig det var tilfeldig at de andre gikk i arverekkefølge altså. 

Ah, sånn ja, da skjønner jeg hva du/dere mener. Jeg tenker vel at de 4 første er naturlig med arverekkefølgen. Og så at de 4 siste handlet det mest om alder på de 3 døtrene til Martha hvem som gikk fremst, og at det uansett var naturlig at MBH gikk bakerst. Men at sidene ikke betød noe etter de 4 første, også siden ingen av de 4 siste har titler. Ikke argument altså, bare for å forklare hvorfor jeg ikke tenkte over det.

Skrevet
SusieDerkins skrev (33 minutter siden):

Du ser jo at kisten har åtte håndtak, og at de øvrige 7 holdes av 100 prosent av avdødes barn og barnebarn. Hvem er en naturlig åttende person?

Beklager så meget, det er jo 8 i dette tilfellet.  Jeg synes ikke det tar seg ut, og det er faktisk sånn at det faktum at Marius bærer kisten skaper en unødvendig blest rundt gravferden som utelukkende skal handle om tapet av en fantastisk konge.  Jeg vet at etiketten er nær familie, men så har jo Norge med tiden vi lever i utviklet seg videre og at man kanskje også som kongelig MÅ LESE ROMMET.  Og nok en gang minnes jeg på hvorfor jeg er i mot monarkiet. "Alle" har glemt. Nå går livet videre og nåde de som våger å være skeptisk mot en familie i sorg!

• Liker 13
  • Nyttig 20
Skrevet
Keaton skrev (1 minutt siden):

Hun burde gått bakerst? 

Hva mener du? Emma burde gå bakerst ja. Hun er sistemann i arverekkefølgen. Men før Marius selvsagt . 

mulig det ikke lå noe bak hvordan resten gikk, at det var tilfeldig og jeg som legger for mye i det. 

• Liker 1
Skrevet
NedOpp skrev (5 minutter siden):

Ah, sånn ja, da skjønner jeg hva du/dere mener. Jeg tenker vel at de 4 første er naturlig med arverekkefølgen. Og så at de 4 siste handlet det mest om alder på de 3 døtrene til Martha hvem som gikk fremst, og at det uansett var naturlig at MBH gikk bakerst. Men at sidene ikke betød noe etter de 4 første, også siden ingen av de 4 siste har titler. Ikke argument altså, bare for å forklare hvorfor jeg ikke tenkte over det.

Alder på døtrene og arverekkefølge blir jo det samme egentlig, men det var sikkert tilfeldig hvordan de 4 bakerste ble plassert. 

Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Alder på døtrene og arverekkefølge blir jo det samme egentlig, men det var sikkert tilfeldig hvordan de 4 bakerste ble plassert. 

Ja, jeg tenkte bare så enkelt som at de 2 eldste gikk foran den yngste, ikke hvilken side de gikk på. Men skjønner poenget ditt nå altså, hadde bare ikke tenkt så langt.

Skrevet (endret)
K_mb skrev (1 time siden):

Jeg tror at Harald hadde stor sympati med volds - og voldtektsofre. Jeg tror han hadde sympati, empati og medfølelse med alle mennesker som opplevde traumer og urett. Og jeg tror det var ufattelig tungt for han at en person som betydde mye for han påførte andre mennesker traumer.

Samtidig synes jeg ikke MBH bør bære kisten. Det er nok av andre å ta av, så at en person som er dømt for vold og voldtekt bærer kisten til hele Norges Kong Harald bør for all del unngås. Pinlig på Norges vegne, men også respektløst mot ofrene og ofre generelt som blir utsatt for voldtekt og vold i nære relasjoner. Dette er en kongelig offentlig begravelse som er høyt eksponert for hele verden. At folk i det hele tatt synes det er ok at Marius bærer kisten er for meg en gåte. Og husk at kvinner kan også bære kisten, så for meg er det helt ubegripelig hvis Marius er en av de seks. Han har to barn og fem barnebarn gjennom blod. Pluss nære venner, så som sagt er det nok å ta av. 

Er en symbolikk som viser hvor lite vold, voldtekt, mishandling i nære relasjoner og generelt dårlig kvinnesyn «straffes». 

Endret av Eyr
  • Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 26
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Kongen slo aldri hånden av MBH, kun hans handlinger. Det var sånn han var. Han ansvarliggjorde menneskers handlinger, men skjøv ikke ut i kulden. Man kan ta avstand til andres handlinger uten å ta avstand til hele personen. MBH skal fortsatt sone sin fengselsdom, men var også hans barnebarn. Jeg føler meg helt sikker på at kong Harald følte med alle voldsofre. Jeg tror samtidig han håpet at MBH endrer seg. Slik oppfattet jeg kongen vår generelt i møte med alle mennesker, og i forhold til MBH.

Det uthevede: Jeg også.

Jf feks denne saken: https://www.vg.no/nyheter/i/lnbGVG/kongens-ord-ble-marthes-troest

"Hun var 13 år og hadde pyntet seg i skjørt og støvletter, reist hele veien fra Telemark til Oslo, gått spent inn de store dørene på slottet og blitt tatt imot av selveste kongen.

Han ville gjerne høre om hvordan det er å være barn i et utrygt hjem preget av vold.

Og merkelig nok var det lettere å fortelle til kongen enn til noen andre [...] 

Da hun var ferdig, så kongen beveget ut. Han holdt blikket hennes og sa alvorlig:

«Det er ikke din skyld.» "

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Det uthevede: Jeg også.

Jf feks denne saken: https://www.vg.no/nyheter/i/lnbGVG/kongens-ord-ble-marthes-troest

"Hun var 13 år og hadde pyntet seg i skjørt og støvletter, reist hele veien fra Telemark til Oslo, gått spent inn de store dørene på slottet og blitt tatt imot av selveste kongen.

Han ville gjerne høre om hvordan det er å være barn i et utrygt hjem preget av vold.

Og merkelig nok var det lettere å fortelle til kongen enn til noen andre [...] 

Da hun var ferdig, så kongen beveget ut. Han holdt blikket hennes og sa alvorlig:

«Det er ikke din skyld.» "

Ord er lette.

Det var dette med handling, da.

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Skrevet
Lillesol70 skrev (På 28.8.2026 den 20.50):

For meg døde monarkiet med kong Harald. Jeg kan ikke akseptere Mette-Marit som min dronning. 

Jeg er så enig. Sonja og Harald var hel ved på alle områder🥺❤️ Mette Marit er totalt ulik på de fleste måter, og ikke på en positiv måte. Jeg synes også Sonja og Harald var det perfekte par!! Haakon er mer tøffelhelt , og det er tydelig hvem som styrer bak kulissene i det forholdet. Sonja er så mye ydmyk enn Mette Marit noen gang vil være. Og Mette Marit med sin fortid, den sønnen og epstein, nei for meg er det helt utrolig at hun der er avtager til sonja liksom?! Huff

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 17
Skrevet

Martha Louise ser flott ut! Fint av kongefamilien å komme ut på slottsplassen 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

En av Prinsesse Astrids barn, kanskje? Eller Ragnhilds barn? Alle andre enn Marius hadde vært passende, i min mening.

Kanskje har kong Haralds egen mening veid tyngre her?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

Kanskje har kong Haralds egen mening veid tyngre her?

Nesten så jeg lurer litt på hvor tung den enkeltes mening hadde og har fortsatt

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

Når Kongens TV-overførte båretransport blir brukt for å rehabilitere MBH og det viktige argumentet er MBH sin psykiske helse. Hvem tas det mest hensyn til da? Av vår nye Konge. 

Under forrige konge ble MBH fjernet ved at begrepet kongefamilie ble fjernet. 

Hadde ikke sagt noe om dette var gjort privat, men det er TV-overført til det norske folk, ergo en offentlig handling. Her brukes både Kong Harald og Kong Haakon for å legitimere MBH. Jeg trodde de var smartere enn dette. 

Og hvordan var nå dette; hviler ikke hele begrunnelsen for kritikk av presse på at han ikke er en offentlig person. 

💯👏

• Liker 5
  • Nyttig 17
Skrevet (endret)

Først og fremst så har jeg hyllet Kong Harald gjennom mange år! Jeg har fulgt han, jeg har respektert han og jeg har oppriktig ment at vi har verdens beste og kuleste monark i hele verden gjennom Kong Harald! JJeg kjenner ikke et eneste menneske som ikke liker Kong Harald!  Men jeg kjenner mange som er skepiske til  hva vi nå får. Vi har ikke tenketid, vi har ikke et valg! Vi får han, hans kone og etterfølgere i nye rollet enten vi vil eller ei. 

Dronning Sonja som har vært en klippe både for oss og for kongen blir nedgradert (dog ikke innad i familien) men offisielt. En dronning vi har elsket og respekert, kanskje like mye som kongen. Så skal vi ikke reagere? Vi skal ikke være bekymret eller lei oss? Vi skal bare ta imot og smile? Det er ihvettfall ikke et demokrati verdig.

Endret av K_mb
  • Liker 9
  • Nyttig 22
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...