Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (18 minutter siden):

Det er alltid kategorier som ikke er nevnt her. For eksempel folk som ikke bryr seg. 

Og de tar du til inntekt for at mener det samme som deg? Under 50 % blir ikke flertall uansett hvor mye man måtte ønske det. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg leste disse ordene, sagt av Mette Marit, så ble jeg skikkelig irritert og sint. På henne.

Dette er sitatet, og hun snakker så klart om da hun snakket med pressen om sin utagerende fortid:

"– Ennå kan seansen gjøre meg sint. Jeg forstår behovet for fortellinger, en ung alenemor må bekjenne sine synder før hun kan slippe inn i denne familien. Jeg skjønner at det må til for at folk kan akseptere meg. Samtidig er det for lett å bli bergtatt av det romantiske i den fortellingen, hun som bekjenner sine synder og vaskes ren.

– Men det kan jeg love deg, at å bli vaska fri for synder i full offentlighet, er det ingen romantikk i. Det er forferdelig, sa hun over 20 år senere i biografien «Haakon – historier om en tronarving».

Kilde: Dronning Mette-Marit – mot alle odds – Norge

Akkurat som der er vår skyld at hun hadde denne pressekonferansen i forkant av bryllupet? Og akkurat som det er vår skyld at hun hadde sin utagerende fortid?

Kanskje det er derfor hun er blitt som hun er blitt som offentlig person.

Et traume for henne personlig, men jeg vil tro at dette var glemt av alle meget kort tid etter den pressekonferansen for 25 år siden. Og det var ikke det norske folk som ba henne si disse ordene tre dager før bryllupet.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Og de tar du til inntekt for at mener det samme som deg? Under 50 % blir ikke flertall uansett hvor mye man måtte ønske det. 

Det er et flertall av deltakerne i meningsmålingen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (13 minutter siden):

«Jeg»

Eller «det kongelige vi»….

Han sa «dronningen og jeg». GIYF.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (7 minutter siden):

Den problemstillingen er så søkt at jeg ikke helt ser poenget med å bruke tid på det.

Det må du så klart heller ikke

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Du kan trygt være skråsikker på at kongen eier Skaugum idag.

Ok, bra du vet sånt 

Endret av blvck
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

De forstår såpass at det er veldig mange (og flertallet av de spurte) som mener at MM er uegnet som dronning. 
Selvom noen her mener at kongens dødsfall og MM`s lungetranspantasjon vil endre på utfallet. 

Hvis det å bevare ansikt er av interesse for deg, så bør du erkjenne nå at du bommet med påstanden om det flertall.

Hvis ikke - kjør på, men du kan ikke annet enn å tape her.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Miss Meilir skrev (2 minutter siden):

Da jeg leste disse ordene, sagt av Mette Marit, så ble jeg skikkelig irritert og sint. På henne.

Dette er sitatet, og hun snakker så klart om da hun snakket med pressen om sin utagerende fortid:

"– Ennå kan seansen gjøre meg sint. Jeg forstår behovet for fortellinger, en ung alenemor må bekjenne sine synder før hun kan slippe inn i denne familien. Jeg skjønner at det må til for at folk kan akseptere meg. Samtidig er det for lett å bli bergtatt av det romantiske i den fortellingen, hun som bekjenner sine synder og vaskes ren.

– Men det kan jeg love deg, at å bli vaska fri for synder i full offentlighet, er det ingen romantikk i. Det er forferdelig, sa hun over 20 år senere i biografien «Haakon – historier om en tronarving».

Kilde: Dronning Mette-Marit – mot alle odds – Norge

Akkurat som der er vår skyld at hun hadde denne pressekonferansen i forkant av bryllupet? Og akkurat som det er vår skyld at hun hadde sin utagerende fortid?

Kanskje det er derfor hun er blitt som hun er blitt som offentlig person.

Et traume for henne personlig, men jeg vil tro at dette var glemt av alle meget kort tid etter den pressekonferansen for 25 år siden. Og det var ikke det norske folk som ba henne si disse ordene tre dager før bryllupet.

Denne pressekonferansen ble haste-holdt kort tid før bryllupet da det kom fram at det fantes bilder og video med «uheldig» innhold ute i befolkningen. Videoen ble forsøkt kjøpt av en av kongehusets rike venner, men eieren nektet å selge den. 
https://www.vg.no/nyheter/i/7lnpEK/ble-tilbudt-2-5-millioner-for-mette-marit-video

https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-vil-selge-bilder-og-video-av-mette-marit/65790927

https://www.rb.no/lokale-nyheter/forsokte-a-kjope-mette-marit-video/s/1-95-19782

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Kvittre skrev (13 minutter siden):

Spør du om det er juridisk mulig ? 

Ja, og hva som eventuelt er de juridiske hindringene for at det ikke skal kunne eies av noen av de andre barna- eller bare selges. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Jeg foreslår at vi heller tar «vet ikke»-gruppen til inntekt for de som mener hun er egnet. 

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Jeg er hvert fall ikke overrasket over at hun ble nevnt, det var faktisk helt forventet. 

Enig, er ikke overrasket, bare skuffet. Det var dessverre som forventet at det fortsatt er flokken foran folket.

Gulline skrev (4 minutter siden):

De forstår såpass at det er veldig mange (og flertallet av de spurte) som mener at MM er uegnet som dronning. 
Selvom noen her mener at kongens dødsfall og MM`s lungetranspantasjon vil endre på utfallet. 

Veldig merkelig, at det å få transplantert noen organer skulle gjøre noen mer egnet som dronning 😵‍💫

pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Jo. Flertallet av DE SOM SVARTE ønsker henne ikke. «vet ikke»-gruppen tells ikke med.

Nå da Island hadde avstemning om for eller i mot diskusjon om EU, så teller man kun de som svarer ja eller nei. De som svarer «vet ikke» eller ikke stemmer, tells ikke med.

• Liker 11
  • Nyttig 13
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Her kommer det med teskje:

Nettestedet S&P viser til denne undersøkelsen: https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-far-knusende-meningsmaling-i-fanget-vedvarende-usikkerhet-om-dronningrollen/s/5-95-3019364

"I en fersk meningsmåling InFact har utført for Nettavisen, svarer bare 37,1 prosent at kronprinsesse Mette-Marit (52) er egnet til å bli Norges dronning.

Meningsmålingen ble tatt opp 4. mai og består av 1047 intervjuer. 43,3 prosent svarer nei på spørsmålet om kronprinsessen er egnet, mens 19,6 er usikre."

Altså:

På spørsmålet "Etter din vurdering, er kronprinsesse Mette-Marit egnet til å bli Norges dronning?" 

37,1 % Ja

43,3 % Nei

19,6 % Vet ikke

Her er det inget flertall for noen av standpunktene.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Hvis det å bevare ansikt er av interesse for deg, så bør du erkjenne nå at du bommet med påstanden om det flertall.

Hvis ikke - kjør på, men du kan ikke annet enn å tape her.

Jeg har sagt flertall i meningsmålingen - dersom du mener at jeg har sagt noe annet så får du legge det ut her. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (12 minutter siden):

Enig, er ikke overrasket, bare skuffet. Det var dessverre som forventet at det fortsatt er flokken foran folket.

Veldig merkelig, at det å få transplantert noen organer skulle gjøre noen mer egnet som dronning 😵‍💫

Jo. Flertallet av DE SOM SVARTE ønsker henne ikke. «vet ikke»-gruppen tells ikke med.

Nå da Island hadde avstemning om for eller i mot diskusjon om EU, så teller man kun de som svarer ja eller nei. De som svarer «vet ikke» eller ikke stemmer, tells ikke med.

Det er selvsagt en ærlig sak. Jeg er dog helt uenig i at han satte "flokken foran folket". Hadde han satt familien før rollen sin, hadde han f.eks gitt IA stafettpinnen.

Endret av -Pusheen-
Byttet rekkefølgen på et par ord
  • Liker 3
Skrevet

Angående eierforholdet, så vet jeg at Haakon eier det og at det er avtale om særeie på den.

Det vet jeg fordi jeg søkte det opp hos Kartverket i fjor en gang for moro skyld.

Det er fritt frem for alle å søke det opp 🙂

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Jeg har sagt flertall i meningsmålingen - dersom du mener at jeg har sagt noe annet så får du legge det ut her. 

Ja nettopp! Det er dette du fortsetter å si. Selvom det ikke er sånn. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Gulline skrev (11 minutter siden):

I meningsmålingen svarte 1047 personer.

Ja: 389 personer

Nei: 453 personer

Vet ikke: 205 personer

453 personer av 1047 personer er ikke flertall.

For å få flertall for Nei, måtte 524 personer svart dette.

Endret av lurker
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

I meningsmålingen svarte 1047 personer.

Ja: 389 personer

Nei: 453 personer

Vet ikke: 205 personer

453 personer av 1047 personer er ikke flertall.

Takk. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (20 minutter siden):

Jeg er enig i at under 50% ikke er flertall. Men, jeg mener at så lenge tallet likevel er såpass høyt, burde det virkelig bekymre kongehuset at såpass mange ikke ønsker henne som dronning.

• Liker 12
  • Nyttig 9
Skrevet
Andrea59 skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at under 50% ikke er flertall. Men, jeg mener at så lenge tallet likevel er såpass høyt, burde det virkelig bekymre kongehuset at såpass mange ikke ønsker henne som dronning.

Ja, og det tenker jeg nok de er også. Men det er noe helt annet enn å påstå hardnakket at dette er et flertall. Det er jo feil.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...