Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil ikke MBH’s deltakelse både i dag og i begravelsen være et forstyrrende element? Om ikke de fleste norske medier vil lage masse saker underveis, kan det vel komme en del utenlandske. Synes det hadde vært passende å utelate ham fra dette, som en liten markering av hva de ønsker å vise støtte til…

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
lurker skrev (5 minutter siden):

I meningsmålingen svarte 1047 personer.

Ja: 389 personer

Nei: 453 personer

Vet ikke: 205 personer

453 personer av 1047 personer er ikke flertall.

For å få flertall for Nei, måtte 524 personer svart dette.

La oss si det slik; det var færre som svarte at de mente hun var egnet som dronning, enn de som svarte at de mente hun ikke var egnet som dronning. Altså, flere av de som ble spurt svarte at de mente hun ikke var egnet enn de som svarte at de mente hun var egnet. Om man kaller det fler enn, flertall, færre enn, mindretall…semantikken endrer ikke på resultatet. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Andrea59 skrev (1 minutt siden):

Vil ikke MBH’s deltakelse både i dag og i begravelsen være et forstyrrende element? Om ikke de fleste norske medier vil lage masse saker underveis, kan det vel komme en del utenlandske. Synes det hadde vært passende å utelate ham fra dette, som en liten markering av hva de ønsker å vise støtte til…

Tror du ikke at det ville vagt oppsikt om han ikke kom også? Så kan det jo hende de tar hensyn til hva den avdøde ville ønsket. Å ha ham der? Jeg tror hvert fall ikke kong Harald var en til å ville ekskludere familiemedlemmer i sånne stunder. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

La oss si det slik; det var færre som svarte at de mente hun var egnet som dronning, enn de som svarte at de mente hun ikke var egnet som dronning. Altså, flere av de som ble spurt svarte at de mente hun ikke var egnet enn de som svarte at de mente hun var egnet. Om man kaller det fler enn, flertall, færre enn, mindretall…semantikken endrer ikke på resultatet. 

Man kan ikke velge og vrake på den måten når man leser/tolker statistikk. 

Seriøst.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Tror du ikke at det ville vagt oppsikt om han ikke kom også? Så kan det jo hende de tar hensyn til hva den avdøde ville ønsket. Å ha ham der? Jeg tror hvert fall ikke kong Harald var en til å ville ekskludere familiemedlemmer i sånne stunder. 

Nja, tror ikke det ville blitt like mye oppstyr av det.

• Liker 14
Skrevet
Andrea59 skrev (Akkurat nå):

Nja, tror ikke det ville blitt like mye oppstyr av det.

Nei, det kan godt være. 

• Liker 1
Skrevet
Andrea59 skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i at under 50% ikke er flertall. Men, jeg mener at så lenge tallet likevel er såpass høyt, burde det virkelig bekymre kongehuset at såpass mange ikke ønsker henne som dronning.

Det er sant - men jeg tenker at poenget er at det er flere deltakere i undersøkelsen som mener at hun er uegnet enn de som mener at hun egner seg til rollen. Hvor mange som har svart vet ikke eller bryr meg ikke - og som kanskje velger for eller imot neste gang, vet ingen.

Det burde uansett være en stor tankevekker for alle. For kongehuset er det jo nesten katastrofalt dårlig. Et kongehus uten tillit og oppslutning er ikke liv laga. De har en stor jobb foran seg for å snu de dårlige målingene. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Nei, siden han sitter i varetekt ville det vært helt naturlig om han ble hjemme. Og ellers om han ønsket å holde en lav profil ville det passet bedre med påstanden hans om at han ikke ønsker medieoppmerksomhet.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
lurker skrev (18 minutter siden):

Angående eierforholdet, så vet jeg at Haakon eier det og at det er avtale om særeie på den.

Det vet jeg fordi jeg søkte det opp hos Kartverket i fjor en gang for moro skyld.

Det er fritt frem for alle å søke det opp 🙂

Ja, jeg vet også at han eide det som kronpris, men vet du at han står som eier nå i dag som Konge? 

Selv om det er en særavtale knyttet til eiendommen betyr ikke det at ingen av de andre barna enn IA kan få det overdratt til seg, eller at det kan selges. 

• Liker 2
Skrevet
Andrea59 skrev (8 minutter siden):

Det er jo nettopp det de gjør - at de tar ham med er enda et lite drypp der de viser støtte til overgriperen og voldsutøveren.

• Liker 21
  • Nyttig 15
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

I meningsmålingen svarte 1047 personer.

Ja: 389 personer

Nei: 453 personer

Vet ikke: 205 personer

453 personer av 1047 personer er ikke flertall.

Takk!  
1047 av omtrent 0,02% av Norges totale befolkning, og omtrent 0,022% av alle myndige. Med andre ord ikke akkurat et representativt utvalg.
At man konsekvent nekter å ikke ta hensyn til slikt hhv. ikke skjønner enkel matematikk og statistikk, er i første rekke muligens en skremmende dom over utdanningsnivået hos enkelte i samfunnet. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Man kan ikke velge og vrake på den måten når man leser/tolker statistikk. 

Seriøst.

Jeg kan se begge måter å tenke på. Hvis alle dem som svarer «vet ikke» er hardbarkede republikanere og ikke bryr seg om hvem som ville vært dronning, ikke har vurdert saken, - så burde man jo ikke telt dem med ;) 

Hvis man spør om hvem som liker cola og hvem som liker pepsi best - og 1000 mener pepsi er best, 800 ikke bryr seg eller smaker forskjell - eller kun drikker vann - og 300 liker cola best - så ville jeg vel tenkt at flertallet likte pepsi :) 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
velociraptor skrev (3 minutter siden):

Nei, siden han sitter i varetekt ville det vært helt naturlig om han ble hjemme. Og ellers om han ønsket å holde en lav profil ville det passet bedre med påstanden hans om at han ikke ønsker medieoppmerksomhet.

Men det ville jo ikke vært naturlig, da folk i varetekt får veldferdpermisjon for å delta på begravelse osv.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Andrea59 skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig i at under 50% ikke er flertall. Men, jeg mener at så lenge tallet likevel er såpass høyt, burde det virkelig bekymre kongehuset at såpass mange ikke ønsker henne som dronning.

Enig i dette.  Har aldri hørt om kilden til akkurat denne meningsmålingen så aner ikke om den er så representativ, men at det er skepsis til MM i befolkningen har de nok fått med seg. Uansett så har MM blitt landets nye dronning og det ikke rart at kronprinsen tar henne med i talen sin.  Meningsmålingene vil uansett endres, og MM sin jobb som dronning startet nettopp. 

jeg kan snakke for meg selv bare, jeg er i kategori lav tillit til MM . Allikevel håper jeg at hun vil sørge for at min tillit til henne øker. Det har hun absolutt mulighet til , og om hun er bekymret er det bare å stå på. 

jeg synes HM sin tale var fin. 

• Liker 3
Skrevet

Også bærer Marius kisten ! Det synes jeg var usmakelig. 

• Liker 11
  • Nyttig 21
Skrevet

I spørreundersøkelsen som diskuteres var spørsmålet

Etter din mening, bør Mette Marit fortsatt bli Norges dronning? 

Ja: 34%
Nei: 47%

Vet ikke:19%

Dette er ikke gode tall. 19% er ikke overbevist nok til å svare Ja. De er altså usikre. 47% svarer nei, 19% er usikre. Man kan ikke si det er et flertall, men det savner 3 fattige prosentpoeng på flertallet. De finner man nok med god margin om man bare hadde spurt ja/nei. At 66% svarer nei eller vet ikke, det er katastrofe.

Hva gjelder «mye har skjedd» siden den gang, så kan vi se på neste spørsmål

68% svarer at hun ikke har svart tilstrekkelig i intervjuet (Vetikke siden er 2%)

På tidspunktet etter intervjuet så svarer et stort flertall at hun ikke har svart tilstrekkelig. Etter dette har vi ikke fått flere svar. Hva skulle tilsi at disse nå har beveget seg? De har jo ikke fått flere svar. Epstein-saken henger fortsatt over henne. Nå som dronning. 

• Liker 9
  • Nyttig 12
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Det er fremdeles 100 prosent feil at 43,3 prosent er flertall.

Da må du unnskylde min feil måte å fremstille det på. Det jeg ville få fram er at det er flere i undersøkelsen som mener at MM er uegnet som dronning eller de som mener hun egner seg. 

Og for MM må det være en vanvittig dårlig start på rollen som dronning av Norge. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (15 minutter siden):

Men det dere driver med å bruke semantikken til å forvrenge resultatet. Det er skikkelig uredelig.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Da må du unnskylde min feil måte å fremstille det på. Det jeg ville få fram er at det er flere i undersøkelsen som mener at MM er uegnet som dronning eller de som mener hun egner seg. 

Og for MM må det være en vanvittig dårlig start på rollen som dronning av Norge. 

I følge en meningsmåling hvor kun 0,022% av befolkningen ble spurt?!? 

• Liker 6
Skrevet
spirå12 skrev (2 minutter siden):

Også bærer Marius kisten ! Det synes jeg var usmakelig. 

Enig - skikkelig usmakelig, virker rett og slett tonedøvt. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...