Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker også at det er en svært sannsynlig forklaring.

Jeg og.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
anno19 skrev (1 time siden):

Dette er et tydelig signal om hva de står for og hvem de velger å beskytte, og en underlig oppførsel av en person som har klaget over å måtte stå i media sitt søkelys.

Det er glemt, men vil sikkert trekkes frem når rettssaken er i gang igjen. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Rørende bilde av Sonja og Mette-Marit hånd i hånd bak kisten.

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette var like overraskende som at Dronning Sonja har mistet tittelen sin HM. Det er visst ikke noe tradisjon for å ta fra enkedronningen tittelen «Hennes Majestet». Hvorfor man har valgt å degradere Sonja på denne måten, skulle man ha fått en forklaring på. Det er ingen andre enkedronninger som har blitt utsatt for dette i nyere tid. 

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Dette var like overraskende som at Dronning Sonja har mistet tittelen sin HM. Det er visst ikke noe tradisjon for å ta fra enkedronningen tittelen «Hennes Majestet». Hvorfor man har valgt å degradere Sonja på denne måten, skulle man ha fått en forklaring på. Det er ingen andre enkedronninger som har blitt utsatt for dette i nyere tid. 

Det har jeg og lurt på. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Vi har ikke hatt enkedronninger før. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
LisbethBerg skrev (11 minutter siden):

Jeg tror han hadde hatt godt av å oppleve at handlinger kan få konsekvenser. De kunne fint latt han være med i dag, men på en mer diskré måte. Enten ved å velge at dette var privat, slik at pressen ikke fikk adgang, eller ved at han gikk lenger bak. 

Det er lov å ta hensyn til flere enn seg selv, når situasjonen er som den er. 

Det henger jo ikke på greip? At han har sittet i varetekt i 6 måneder er konsekvenser for hans handlinger . At han etter all sannsynlighet skal sone en dom er konsekvenser for hans handlinger  . At han ikke skulle kunne bære kisten til bonusbestefar hadde vært mer konsekvenser for hvem bestefar var enn for hans handlinger . Jeg begynner å bli litt lei av at en mann som har blitt arrestert flere ganger og sittet i varetekt i 2 omganger snart må oppleve konsekvenser. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Keaton skrev (5 minutter siden):

Vi har ikke hatt enkedronninger før. 

Det er bare i Norge en enkedronning har mistet tittelen Hennes Majestet. Ikke mye å være stolt av. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 19
Skrevet
Hebbe-lille skrev (11 minutter siden):

Seriøst? 😅

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tror at Harald hadde stor sympati med volds - og voldtektsofre. Jeg tror han hadde sympati, empati og medfølelse med alle mennesker som opplevde traumer og urett. Og jeg tror det var ufattelig tungt for han at en person som betydde mye for han påførte andre mennesker traumer.

Samtidig synes jeg ikke MBH bør bære kisten. Det er nok av andre å ta av, så at en person som er dømt for vold og voldtekt bærer kisten til hele Norges Kong Harald bør for all del unngås. Pinlig på Norges vegne, men også respektløst mot ofrene og ofre generelt som blir utsatt for voldtekt og vold i nære relasjoner. Dette er en kongelig offentlig begravelse som er høyt eksponert for hele verden. At folk i det hele tatt synes det er ok at Marius bærer kisten er for meg en gåte. Og husk at kvinner kan også bære kisten, så for meg er det helt ubegripelig hvis Marius er en av de seks. Han har to barn og fem barnebarn gjennom blod. Pluss nære venner, så som sagt er det nok å ta av. 

Endret av K_mb
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
K_mb skrev (4 minutter siden):

Jeg tror at Harald hadde stor sympati med volds - og voldtektsofre. Jeg tror han hadde sympati, empati og medfølelse med alle mennesker som opplevde traumer og urett. Og jeg tror det var ufattelig tungt for han at en person som betydde mye for han påførte andre mennesker traumer.

Samtidig synes jeg ikke MBH bør bære kisten. Det er nok av andre å ta av, så at en person som er dømt for vold og voldtekt bærer kisten til hele Norges Kong Harald bør for all del unngås. Pinlig på Norges vegne, men også respektløst mot ofrene og ofre generelt som blir utsatt for voldtekt og vold i nære relasjoner. Dette er en kongelig offentlig begravelse som er høyt eksponert for hele verden. At folk i det hele tatt synes det er ok at Marius bærer kisten er for meg en gåte. Og husk at kvinner kan også bære kisten, så for meg er det helt ubegripelig hvis Marius er en av de seks. Han har to barn og fem barnebarn gjennom blod. Pluss nære venner, så som sagt er det nok å ta av. 

Du ser jo at kisten har åtte håndtak, og at de øvrige 7 holdes av 100 prosent av avdødes barn og barnebarn. Hvem er en naturlig åttende person?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (6 minutter siden):

Du ser jo at kisten har åtte håndtak, og at de øvrige 7 holdes av 100 prosent av avdødes barn og barnebarn. Hvem er en naturlig åttende person?

En av Prinsesse Astrids barn, kanskje? Eller Ragnhilds barn? Alle andre enn Marius hadde vært passende, i min mening.

Endret av TigerK
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Jeg vil ikke stikke hånda inn i vepsebolet om MBH burde vært der eller ikke. Men til dere som (også i MBH-tråden) holder på med «ikke hans biologiske barnebarn», «er ikke ekte bestefaren hans» osv: KUTT UT! Hvis vi holder det MBH nå har gjort utenfor, så har kong Harald og dronning Sonja også her vært forbilledlige og langt framme for sin generasjon. Vi er nok av skilsmissebarn som har kjent solid på å ikke være ekte, at man holdes utenfor i visse sammenhenger fordi «ikke genetisk», og som fortsatt preges av det i voksen alder. At han ikke er kong Haralds barnebarn genetisk er ikke et argument for at han ikke skulle vært der, at det gjør at man i alle fall burde skjønt at han skulle holdes unna i dag og i begravelsen osv. Det er bare stygt, og sender også stygge signaler om dette med biologisk vs ste vs bonus, som jeg ærlig talt trodde vi hadde kommet mye lenger på i 2026. Argumenter gjerne for hvorfor han ikke burde blitt inkludert pga det han har gjort, men hold hans genetisk forbindelse til kong Harald, familien er for fader meg mer enn gener! 

• Liker 10
  • Nyttig 20
Skrevet
K_mb skrev (13 minutter siden):

Hvem andre og ta av? Kisten ble båret av barn og barnebarn og det var en plass igjen, der gikk bonusbarnebarn . Hvem av «nok av andre å at av « burde gått med barn og barnebarn? 
jeg ble forundret først selv over å se Marius der, men etter å tenkt meg om så er det ingen som passer naturlig på den 8 plassen . Durek? Representant fra hoffet? 🤷‍♀️ 

tror dette har vært planlagt lenge , og noe Harald ikke ønsket å endre .  Føler det var litt bom på rekkefølgen, Marius og Emma burde byttet plass. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Så vakkert og rørende med kongefamilien som møtte folket på Slottsplassen. Utrolig gripende å se hvor berørte de ble av å se blomsterhavet på nært hold. 

Jeg skulle ønske at nå som man ser at kongen kommer til å inkludere sin dronning og at Marius fremdeles regnes som en av kjernefamilien at man kunne slutte å gnage på alt som har skjedd, som kanskje har skjedd, som muligens kommer til å skje og som helt sikkert ikke kommer til å skje. Kan vi ikke bare respektere kongefamilien som den er? For alle må da innse at man kan skrive tusenvis av innlegg på et forum uten at det kommer til å spille den minste rolle i hvordan kongen og dronningen kommer til å utføre sine roller. 

Kan det ikke være nok nå?

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Kvittre skrev (2 minutter siden):

Hvem andre og ta av? Kisten ble båret av barn og barnebarn og det var en plass igjen, der gikk bonusbarnebarn . Hvem av «nok av andre å at av « burde gått med barn og barnebarn? 
jeg ble forundret først selv over å se Marius der, men etter å tenkt meg om så er det ingen som passer naturlig på den 8 plassen . Durek? Representant fra hoffet? 🤷‍♀️ 

tror dette har vært planlagt lenge , og noe Harald ikke ønsket å endre .  Føler det var litt bom på rekkefølgen, Marius og Emma burde byttet plass. 

Rekkefølgen: han og Emma gikk jo bakerst på hver sin side, hvilken forskjell hadde det vært om de bytta side? Lurer oppriktig altså, er det noe jeg har oversett?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nå klarte jeg å se på dette uten at hovedfokuset var på Marius. Jeg synes det var raust av kongefamilien å dele dette med oss, det hadde de ikke trengt. Jeg synes det var rørende å se barna til kongen og barnebarna hans. Tenk så glad de var i pappaen/bestefaren sin. De må ha det tungt. Synes det var fint å se dronning MM og dronning Sonja holde hender bak kista. Og de som bukket når kista kom inn i rommet, verdig og respektfullt.

Endret av -Pusheen-
Rettet små skrivefeil
  • Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har ikke lest de siste ti sidene men kom inn i tråden bare for å si at de siste bildene i VG gjorde inntrykk.

Å se de to dronningene holde hender er så menneskelig og sårt, universelt, det er umulig å ikke bli rørt. Det er verken påtatt eller staffasje, og når de reagerer så ekte og genuint på kjærligheten de får fra folket i form av blomster, hilsner og brev, så kjenner en tilknytning til dem. Håper dette varer. Trist men fint ❤️

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Lykkeliten* skrev (1 minutt siden):

Så vakkert og rørende med kongefamilien som møtte folket på Slottsplassen. Utrolig gripende å se hvor berørte de ble av å se blomsterhavet på nært hold. 

Jeg skulle ønske at nå som man ser at kongen kommer til å inkludere sin dronning og at Marius fremdeles regnes som en av kjernefamilien at man kunne slutte å gnage på alt som har skjedd, som kanskje har skjedd, som muligens kommer til å skje og som helt sikkert ikke kommer til å skje. Kan vi ikke bare respektere kongefamilien som den er? For alle må da innse at man kan skrive tusenvis av innlegg på et forum uten at det kommer til å spille den minste rolle i hvordan kongen og dronningen kommer til å utføre sine roller. 

Kan det ikke være nok nå?

Enig. Det var stort at de gjorde det. Så vidt jeg fikk med meg var det neste musestille der, da fikk de nok virkelig ta inn over seg støtten fra folkene som har møtt opp og lagt ned tegninger og blomster. Det må være innmari spesielt å oppleve.

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Har ikke lest de siste ti sidene men kom inn i tråden bare for å si at de siste bildene i VG gjorde inntrykk.

Å se de to dronningene holde hender er så menneskelig og sårt, universelt, det er umulig å ikke bli rørt. Det er verken påtatt eller staffasje, og når de reagerer så ekte og genuint på kjærligheten de får fra folket i form av blomster, hildner og brev, så kjenner en tilknytning til dem. Håper dette varer. Trist men fint ❤️

Enig.

• Liker 1
  • Hjerte 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...