Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Andrea59 skrev (16 minutter siden):

Vil ikke MBH’s deltakelse både i dag og i begravelsen være et forstyrrende element? Om ikke de fleste norske medier vil lage masse saker underveis, kan det vel komme en del utenlandske. Synes det hadde vært passende å utelate ham fra dette, som en liten markering av hva de ønsker å vise støtte til…

Kan virke motsatt. Så lenge han oppfører seg skikkelig, ser nykter og bra ut, er en støtte for familien og viser respekt og kjærlighet  er det nok bedre at han er med enn stues bort fritt vilt for rykter og teorier .  Det er begravelse , ikke fest . 

• Liker 8
Skrevet
keops skrev (Akkurat nå):

Vanvittig syn, MBH bærer avdøde konges båre😱😱

Grusomt rett og slett.

Gratulerer til dere i tråden som støtter denne familien.

what the actual fuck? 😱 Eier den familien INGEN grenser???

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Skrevet

Dette er et tydelig signal om hva de står for og hvem de velger å beskytte, og en underlig oppførsel av en person som har klaget over å måtte stå i media sitt søkelys.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 28
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (7 minutter siden):

Kan virke motsatt. Så lenge han oppfører seg skikkelig, ser nykter og bra ut, er en støtte for familien og viser respekt og kjærlighet  er det nok bedre at han er med enn stues bort fritt vilt for rykter og teorier .  Det er begravelse , ikke fest . 

Jeg tenker at det å utestenge ham fra en så viktig familieanledning på ingen måte ville bidra til å fremme god psykisk helse og et trygt selvbilde som han vil trenge i en fremtidig rehabilitering.

Og så er det jo slik at hovedprinsippet som norsk strafferettspleie bygger på er idealet om at forbryteren skal rehabiliteres og komme tilbake til samfunnet. Jeg synes det er fint at kongefamilien slutter opp om det prinsippet.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 15
  • Nyttig 13
Skrevet

Så respektløst at MBH bærer kisten😱For kongen, landet og ikke minst hans ofre! Forferdelig syn!

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet
lurker skrev (44 minutter siden):

Her kommer det med teskje:

Nettestedet S&P viser til denne undersøkelsen: https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-far-knusende-meningsmaling-i-fanget-vedvarende-usikkerhet-om-dronningrollen/s/5-95-3019364

"I en fersk meningsmåling InFact har utført for Nettavisen, svarer bare 37,1 prosent at kronprinsesse Mette-Marit (52) er egnet til å bli Norges dronning.

Meningsmålingen ble tatt opp 4. mai og består av 1047 intervjuer. 43,3 prosent svarer nei på spørsmålet om kronprinsessen er egnet, mens 19,6 er usikre."

Altså:

På spørsmålet "Etter din vurdering, er kronprinsesse Mette-Marit egnet til å bli Norges dronning?" 

37,1 % Ja

43,3 % Nei

19,6 % Vet ikke

Her er det inget flertall for noen av standpunktene.

Jo det er et relativt flertall. Rart at ingen her vet det.

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det å utestenge ham fra en så viktig familieanledning på ingen måte ville bidra til å fremme god psykisk hele og et godt selvbilde som han vil trenge i en fremtidig rehabilitering.

Hva med å vise litt respekt for ofrene for hans kriminelle handlinger? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 27
Skrevet
pøbelsara skrev (28 minutter siden):

Man kan ikke velge og vrake på den måten når man leser/tolker statistikk. 

Seriøst.

Jeg vil spørre, med all mulig respekt; i følge deg, slik du ser tallene i undersøkelsen, er det fler som sier Mette ikke er egnet enn de som sier hun er egnet? 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Hva med å vise litt respekt for ofrene for hans kriminelle handlinger? 

Det er en manipulerende innfallsvinkel som jeg tar avstand fra. Som jeg sa, så er rehabilitering av forbryteren et grunnprinsipp i norsk strafferettspleie som ikke kan undergraves med å bruke "hensynet til ofrene" som et slags trumfkort. Verden er dessverre ikke så ukomplisert. Tvertimot vil jeg si at en rehabilitering er i alles interesse, også ofrenes.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Helle78 skrev (8 minutter siden):

Så respektløst at MBH bærer kisten😱For kongen, landet og ikke minst hans ofre! Forferdelig syn!

Kan det ha vært kongens ønske? 
akkurat det at han bærer kisten overrasker meg og, så at det er på kongens ( Harald for orden skyld ) sitt ønske er den eneste forklaringen jeg kan forstå. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Knitalong skrev (1 minutt siden):

Enig. la disse diskusjonene ligge.

Å det at MBH er med å bærer kan være et ønske Kong Harald hadde. Mye rundt denne begravelsen har vært planlagt lenge, og Kong Harald har nok vært delaktig i prosessen. 

Det er et godt poeng. Vi så og at han var med på sykehuset den siste dagen. Det ville jo ikke skjedd hvis man hadde hatt årsak til å tro at kong Harald ikke ønsket det.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet

MBH burde for skams skyld holdt seg borte. At han er tilstede sier det meste om dømmekraften til hans mor og stefar. Dette hadde jeg virkelig ikke ventet. :sinna:

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 20
Skrevet

TigerK skrev (1 minutt siden):

Jeg vil spørre, med all mulig respekt; i følge deg, slik du ser tallene i undersøkelsen, er det fler som sier Mette ikke er egnet enn de som sier hun er egnet? 

Ikke meg du spør, men:

Det er ingen her som har protestert på det, at av de som svarte Ja eller Nei, så har flest svart Nei.

Det er bruk av ordet flertall som blir feil, all den tid "Vet ikke" er et like fullverdig svar som Ja eller Nei.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Å se MBH bære den kista var en krevende øvelse i å ha to tanker i hodet samtidig merket jeg ...

• Liker 19
  • Nyttig 8
Skrevet

Alle etter kongen går i riktig arverekkefølge , frem til siste rad hvor Marius ( som ikke er arving ) går foran Emma. Det så veldig rart ut, litt som at de fant ut i siste liten at de manglet en person.  Må jo allikevel tro at dette var planlagt og kong Harald vilje, og mulig plasseringen bak kongen og kronprinsessen er tilfeldig . 
godt at Sonja har en hånd å holde i. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ingen tillit til det nye kongeparet. Epstein er nå en ting, men det som virkelig provoserer meg er hvordan de utviser støtte til MBH offentlig hver eneste gang muligheten byr seg.  Jeg mener at de aller fleste som har opplevd en eller annen form for vold i nære relasjoner og/eller voldtekt gremmes - og de er det dessverre alt for mange av i dette landet. Det viser meg at flokken kommer først, som vanlig. Må de? 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 30
Skrevet
Korpsnerden skrev (5 minutter siden):

Jeg har ingen tillit til det nye kongeparet. Epstein er nå en ting, men det som virkelig provoserer meg er hvordan de utviser støtte til MBH offentlig hver eneste gang muligheten byr seg.  Jeg mener at de aller fleste som har opplevd en eller annen form for vold i nære relasjoner og/eller voldtekt gremmes - og de er det dessverre alt for mange av i dette landet. Det viser meg at flokken kommer først, som vanlig. Må de? 

Det har tydeligvis vekket oppsikt i våre naboland og. Både svenske og danske aviser skriver om det. Sikkert andre land og.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5pwAxb/bonusprinsen-bar-kistan

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/vrOavm/kronprins-haakon-er-paa-jobb-uten-mette-marit

Han sa ikke "ta vare på flokken" uten kontekst. Han sa at det viktigste for ham de siste dagene hadde vært å ta vare på flokken. De siste dagene.

Dette ble uttalt den 6. februar, altså tre dager etter at straffesaken mot Marius Borg Høiby hadde startet i tingretten, og en uke etter at Epstein-dokumentene hadde blitt offentliggjort. I tillegg var Mette-Marit midt i den eskalerende forverringen av lungefibrosen som vi nå vet endte i transplantasjon.

Siden den gang har nåværende kong Haakon holdt denne talen: https://www.nrk.no/norge/kong-haakon-forste-tale-til-folket-etter-kong-haralds-dod-1.18007256

Og på tirsdag skal han avlegge ed til Stortinget.

Ingenting har indikert at flokken har vært det viktigste eller eneste viktige for ham fram til nå, med unntak av den sprø uken i månedsskiftet januar/februar, og ingenting tyder på at det vil bli det i fortsettelsen. Slutt å fordreie fakta.

I redelighetens navn tror jeg vi bør enes om dette. Den «ta vare på flokken»- kommentaren har vel kanskje blitt strukket litt vel langt av enkelte kritikere.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...