Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Keaton skrev (Akkurat nå):

Godt oppsummert! 👏🏻

Så bra😅Følte det ble litt all over the place, for jeg er så delt selv. Har forståelse samtidig som jeg skjønner at folk reagerer, for jeg reagerer også.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Enig i at dette først og fremst er vanskelig for dem å vite hvordan best skal håndteres. Men jeg personlig syns ikke egentlig voldtektsmenn i varetekt hverken kan eller skal være med på "alt". Ja, jeg syns det er helt rett at han fikk ta farvel med familien på rikshostitalet, og jeg syns det er helt riktig at han deltar i begravelsen. Men være med på det tradisjonelle og seremonielle i å bære båren gjennom stuene på slottet og inn i kapellet osv, nei det syns jeg egentlig ikke jeg. 

Det vitner igjen om en total mangel på forståelse for folket. De fleste her inne har sagt tydelig fra om hva de tenker om MBH sine kriminelle handlinger. Og etter en lang rettssak og en grundig skrevet dom så ble han dømt for voldtekt, vold og narkotika-kriminalitet. Av rettssystemet i Norge. 

Hvis det var viktig for dem at MBH skulle delta i dette, så kunne de holdt det privat, nettopp fordi de må vurdere alle avgjørelser opp mot sin nye gjerning for folket i Norge. 

Han er dømt. Han er varetektsfengslet. 

Dette er å legitimere en som er dømt for vold og narkotikakriminalitet som fortsatt ikke har gjennomført straffen sin. Det vitner om en konge som ikke er i takt med folket sitt. Som prioriterer sin stesønn over folkets allmenne rettsfølelse. 

Kongen gjør det på et tidspunkt hvor det ikke er legitimt å kritisere ham i pressen. 

Det vi ser er maktmisbruk. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Jeg synes også det er problematisk. Samtidig skjønner jeg at de har valgt det sånn. Dette ble nok bestemt allerede mens Harald levde, og han har sannsynligvis hatt en finger med i planleggingen. Jeg klarer å legge det problematiske til side hvis dette var noe kong Harald ønsket selv, å ha hele familien der. Da skal ikke mine følelser trumfe hans ønske. Selv hvis dette er noe som kong Haakon og dronningen har bestemt, skal jeg ikke legge meg alt for mye borti det akkurat her. Som sagt kommer Marius til å dukke opp nå og da, og det blir for slitsomt å skvette av det hver gang, all den tid de er en familie og velger å inkludere ham. Kanskje de sender ut uheldige signaler, men de sender også ut et signal om at de har uforbeholden kjærlighet til alle sine barn. Man slutter jo aldri å elske sine barn. Det vil nok være flere situasjoner der Marius ikke er med også, men akkurat dette her er jo en ganske spesiell situasjon. Ser som sagt at det er problematisk. Overså han bare da jeg så på kistebæringen, synes det ble verdig likevel, jeg. 

Som alltid mye enig med deg. Dette er både fint OG problematisk kan man kanskje si. Skal uansett ikke diskutere masse rundt det akkurat i disse dager, det kommer nok opp senere.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (16 minutter siden):

Ny måling viser at 72 prosent støtter monarkiet:

https://www.nrk.no/norge/ny-meningsmaling_-sju-av-ti-vil-beholde-monarkiet-1.18009458

Hvis vi legger til de 8% som "vet ikke" blir støtten til monarkiet 80 prosent @Gulline!!! Tenk det!

Interessant timing for denne målingen.

Dette utføres i helgen, når de 1000 tilfeldig valgte nordmenn eller var var det 0,022% av befolkningen, har hjertene fylt av godhet for fine kong Harald og den stakkars sørgende familie. Media sender non stop, det er blomster og svarte sørgebånd, alvorlige ansikter og evinnelig om at nordmenn er gutter som er glad i gutter, jenter glad i jenter osvosv. DA skal det fyres av gårde en meningsmåling om du er for eller imot det denne fine gamle mannen har stått for. (Min tolkning av hva jeg tror mange oppfatter).

Av nysgjerrighet, ble det peisa ut en tilsvarende meningsmåling to dager etter slippet av Epsteinfilene?

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Det vitner igjen om en total mangel på forståelse for folket. De fleste her inne har sagt tydelig fra om hva de tenker om MBH sine kriminelle handlinger. Og etter en lang rettssak og en grundig skrevet dom så ble han dømt for voldtekt, vold og narkotika-kriminalitet. Av rettssystemet i Norge. 

Hvis det var viktig for dem at MBH skulle delta i dette, så kunne de holdt det privat, nettopp fordi de må vurdere alle avgjørelser opp mot sin nye gjerning for folket i Norge. 

Han er dømt. Han er varetektsfengslet. 

Dette er å legitimere en som er dømt for vold og narkotikakriminalitet som fortsatt ikke har gjennomført straffen sin. Det vitner om en konge som ikke er i takt med folket sitt. Som prioriterer sin stesønn over folkets allmenne rettsfølelse. 

Kongen gjør det på et tidspunkt hvor det ikke er legitimt å kritisere ham i pressen. 

Det vi ser er maktmisbruk. 

Jeg også syns dette er spesiellt, men skal prøve å la det ligge til dager det passer bedre å "kritisere". 

Og akkurat der har man kanskje litt av essensen i det jeg følte på - at nå drukner alt av skandaler og dømte voldtektsforbrytere inn i en tsunami av sorg, støtte og kjærlighet. 

Er veldig FOR at man skal tilgi, gi støtte og nye sjanser, ETTER at det er vist tegn til forståelse for det man har gjort. Det har ikke Marius gjort. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Marius passer virkelig ikke inn i kongefamilien. Ser fullstendig malplassert ut. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Isild skrev (3 minutter siden):

Jeg også syns dette er spesiellt, men skal prøve å la det ligge til dager det passer bedre å "kritisere". 

Og akkurat der har man kanskje litt av essensen i det jeg følte på - at nå drukner alt av skandaler og dømte voldtektsforbrytere inn i en tsunami av sorg, støtte og kjærlighet. 

Er veldig FOR at man skal tilgi, gi støtte og nye sjanser, ETTER at det er vist tegn til forståelse for det man har gjort. Det har ikke Marius gjort. 

Får håpe han får en reality check når han en gang skal sone. Akkurat nå kan det hende han er i fornektelse fordi han tross alt har anket og mener han ikke er skyldig i flere av punktene. Når han en gang skal inn, så kan det hende alvoret legger seg og at han evner å faktisk reflektere. Kanskje jeg har store drømmer, men man kan jo håpe.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (13 minutter siden):

Interessant timing for denne målingen.

Dette utføres i helgen, når de 1000 tilfeldig valgte nordmenn eller var var det 0,022% av befolkningen, har hjertene fylt av godhet for fine kong Harald og den stakkars sørgende familie. Media sender non stop, det er blomster og svarte sørgebånd, alvorlige ansikter og evinnelig om at nordmenn er gutter som er glad i gutter, jenter glad i jenter osvosv. DA skal det fyres av gårde en meningsmåling om du er for eller imot det denne fine gamle mannen har stått for. (Min tolkning av hva jeg tror mange oppfatter).

Av nysgjerrighet, ble det peisa ut en tilsvarende meningsmåling to dager etter slippet av Epsteinfilene?

Det var da veldig tendensiøst?

Ja, selvsagt ble det "peisa ut" tilsvarende målinger både etter Epsteinfilene og etter intervjuet i mars, i tillegg til en i mai. De ble grundig diskutert i går, og gikk fra en bunnmåling på 60 prosent opp til 64 i mai. Før MBH-saken i august 2024 lå det nokså stabilt rundt 75%, med en topp i 2017 på over 80.

Som du så skarpt påpeker, så er der variasjoner som det er naturlig å anta gjenspeiler de dagsaktuelle hendingene. Det er jo ikke sånn at dette er resultat som er hogget i stein. De tar jo meningsmålinger med jevne mellomrom, og resultatene varierer. Det skjønner jo alle, så jeg skjønner virkelig ikke mistenksomheten din. 

Endret av SusieDerkins
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Haremor skrev (3 minutter siden):

Marius passer virkelig ikke inn i kongefamilien. Ser fullstendig malplassert ut. 

Tror iallefall vi skal lete svært lenge etter neste gang vi opplever at en dømt voldsmann og voldtektsmann som nekter for alt - bærer båren til landets konge. 

Vet at mange kaller det raushet og inkludering  - særlig nå som alles hjerter er fyllt av "mykhet" etter Kong Haralds bortgang. Men det at de ikke viser litt avstand til Marius - iallefall til han står for det han har gjort, og har sonet sin straff - det kan også ses som voldsomt triggende for landets ofre for vold og overgrep. 

• Liker 6
  • Nyttig 20
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (28 minutter siden):

Det er jo en anledning som naturlig får folk til å reflektere over monarkiet, samtidig som det har skjedd mye siden forrige måling iom. alvoret i MMs sykdom ble tydelig, i tillegg til at IA og SM har vært mye mer synlige, og så var der jo noen spesielle øyeblikk under VM som også minner folk om de gode sidene. Trond Noren Isaksen har hele tiden fremholdt at manglende synlighet når de er så lavt bemannet, gjør at de negative tingene tar all oppmerksomheten. Men nå har det vært andre ting, som balanserer inntrykket.

Jeg tror det vil stabilisere seg på et høyere nivå enn bunnmålingene, men neppe på det veldig høye nivået (over 80%) som de hadde tidligere, og det tror jeg rett og slett er fordi det er et tegn i tiden som ikke har så mye med personene og hva de gjør, men mer med at det er en gammeldags styreform som naturlig vil falle. Altså - jeg tror de kan påvirke målingene en del selv med hvordan de utfører oppgaven, men at den delen som ikke lar seg påvirke av personene, men ser mer prinsipielt på det, vil øke.

Ang. at støtten til monarkiet aldri igjen vil nå nivåene den har hatt på sitt høyeste: Helt enig, og vil tilføye: Jeg mener også at det henger sammen med medievirkeligheten. Tross det imponerende antallet fylkesturer har jo de færreste møtt de kongelige på nært hold og over tid. Det vi vet om dem er fullstendig avhengig av medias framstilling.

Kong Haakon VII var konge i radioens storhetstid, noe som ble helt avgjørende for posisjonen han fikk særlig gjennom og etter krigen. Kong Olav var konge gjennom fjernsynets og statskanalen NRKs oppstart og hegemoni. Det gjaldt til dels også kong Harald, selv om monopolet gikk i oppløsning gjennom hans regenttid, og tabloidpressen samtidig for alvor traff landet og kongefamilien. Det løste han med å bli mer personlig og by mer på seg selv, uten å bli privat. 

I den oppsplittede SoMe-virkeligheten vi lever i nå blir det umulig å se for seg hvordan den avstanden som trengs for at en monark ikke skal miste all glans skal kunne opprettholdes. Selv tidspunktet for kong Haralds bortgang ble jo gjenstand for ryktespredning og alternative fortolkninger i ulike kanaler, slik at mange begynte å markere dødsfallet offentlig et halvt døgn før det faktisk hadde funnet sted. Å være en samlende skikkelse under slike forutsetninger er mildest talt utopisk. Kong Olavs stil og praksis som monark hadde ikke hatt en sjanse mot Jodel og Reddit.

Endret av Aricia
manglet en halv setning
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Ang. at støtten til monarkiet aldri igjen vil nå nivåene den har hatt på sitt høyeste: Helt enig, og vil tilføye: Jeg mener også at det henger sammen med medievirkeligheten. Tross det imponerende antallet fylkesturer har jo de færreste møtt de kongelige på nært hold og over tid. Det vi vet om dem er fullstendig avhengig av medias framstilling.

Kong Haakon VII var konge i radioens storhetstid, noe som ble helt avgjørende for posisjonen han fikk særlig gjennom og etter krigen. Kong Olav var konge gjennom fjernsynets og statskanalen NRKs oppstart og hegemoni. Det gjaldt til dels også kong Harald, selv om monopolet gikk i oppløsning gjennom hans regenttid, og tabloidpressen samtidig for alvor traff landet og kongefamilien. Det løste han med å bli mer personlig og by mer på seg selv, uten å bli privat. 

I den oppsplittede SoMe-virkeligheten vi lever i nå blir det umulig å se for seg hvordan den avstanden som trengs for at en monark ikke skal miste all glans. Selv tidspunktet for kong Haralds bortgang ble jo gjenstand for ryktespredning og alternative fortolkninger i ulike kanaler, slik at mange begynte å markere dødsfallet offentlig et halvt døgn før det faktisk hadde funnet sted. Å være en samlende skikkelse under slike forutsetninger er mildest talt utopisk. Kong Olavs stil og praksis som monark hadde ikke hatt en sjanse mot Jodel og Reddit.

Meget godt poengtert.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

I den oppsplittede SoMe-virkeligheten vi lever i nå blir det umulig å se for seg hvordan den avstanden som trengs for at en monark ikke skal miste all glans. Selv tidspunktet for kong Haralds bortgang ble jo gjenstand for ryktespredning og alternative fortolkninger i ulike kanaler, slik at mange begynte å markere dødsfallet offentlig et halvt døgn før det faktisk hadde funnet sted. Å være en samlende skikkelse under slike forutsetninger er mildest talt utopisk. Kong Olavs stil og praksis som monark hadde ikke hatt en sjanse mot Jodel og Reddit.

Enig. Og det er vel del av en større tendens til polarisering i vår samtid. Vi ser jo det samme med de politiske partiene. På 50-tallet kunne et parti ha rent flertall i stortinget, på 80-tallet hadde vi fremdeles to store partier, mens i dag kan de knapt drømme om nærme seg 30 prosent. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Haremor skrev (19 minutter siden):

Han passer perfekt inn.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (28 minutter siden):

De kunne for eksempel valgt en av hans gode venner fra seilsporten, jakt eller ungdomstiden. 

Ja. Og han har vel nevøer og nieser også.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/nyheter/hoiby-og-kong-haakon-viste-seg-i-vinduet-1.18009326

Dette bildet er selvsagt et paparazzibilde av noe slag og ikke noe Kong Haakon er herre over at hverken er tatt eller lagt ut, men jeg syns bildet er problematisk. Jeg (med flere sikkert) er fortsatt veldig bevisst på at Marius Borg Høiby fortsatt nekter for sine handlinger og beskylder ofre for vold og voldtekt for å lyve - på tross av at han nå er dømt. Istedetfor å stå for det han har gjort og ta sin straff, så anker og sutrer han. 

Ved å si at de støtter Marius i det vanskelige HAN står i, så signaliserer kongeparet noe som kan være ganske triggende for Marius sine ofre, og også andre ofre for vold og voldtekt. 

- at  man tilgir og støtter selv om de ikke innrømmer noe som helst. 

Jeg forstår at Kong Harald var Marius sin stebestefar, og at han skal få delta - men vi kommer ikke utenom at han nå er sønnen til Norges dronning, og det å stå i vinduet med Norges konge og ser ut på "undersåttene" mens han egentlig er i varetekt - det ble veldig spesiellt syns jeg. 

Ja, dette er veldig trist og tragisk. Gjør vondt å se bilder av HM og Marius der de står i vinduet. For ikke å snakke om prosesjonen med båren.

Det er utrolig mange måter de kunne løst den private delen av båreseremonien på uten å skape den ubehagelige situasjonen som nå har oppstått. Dette gjorde de ikke, valgene de tar viser oss hva vi har i vente.

• Liker 11
  • Nyttig 17
Skrevet
Gulline skrev (35 minutter siden):

De kunne for eksempel valgt en av hans gode venner fra seilsporten, jakt eller ungdomstiden. 

Tenkte det samme . 
Det var vel ikke akkurat mangel på gode venner i hans omgangskrets!

Men at vi skulle oppleve at en straffedømt voldtektsmann med fotlenke skulle bære båren til vår kjære konge  ; akkurat DET tror jeg de fleste av oss ikke hadde sett for oss …

Men jeg regner med utenlandsk presse jubler nå ! De har litt lettere for å kalle et spade for en spade, for å si det sånn….

• Liker 12
  • Nyttig 16
Skrevet
Isild skrev (53 minutter siden):

🎯👏

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

Kongen hadde virkelig ikke mangel på mennesker som haddesett på det som sin livs ære å bære kisten hans.

Det er vel tradisjon at det er barn og/eller barnebarn som gjør dette. Det er for at de ved hoffet skal få ta en privat avskjed. I mangel av barn/barnebarn, kommer (vil jeg tro) nieser, nevøer etc... 
At en fra hoffet deltar ville jo bare blitt merkelig, da disse skal hedre og ta avskjed i prosesjonen gjennom salene.  

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

I forbindelse med nyhetsdekning av båreoverføringen ble det flere ganger nevnt i mediene at seremonien "for første gang" ville overføres direkte på NRK TV. I det ligger det at båreoverføring på Slottet også har funnet sted før, og er et rituale som skjer etter en monarks død. Følgelig foreligger det dermed en etablert praksis, muligens nedskrevet, for hvordan dette gjøres, og/eller planer for hvordan det er tenkt utført for den for enhver tid regjerende monarks eventuelle bortgang.

Med andre ord: At kongens barnebarn skulle bære kisten det første stykket gjennom Slottet er med stor sannsynlighet bestemt for lenge siden, og i så fall nødvendigvis i samråd med kong Harald selv, og med like stor sannsynlighet lenge før arrestasjonen og dommen til Marius Borg Høiby hadde funnet sted. 

De færreste av oss planlegger våre foreldres (eller vår egen) begravelse i god tid, og i hvert fall ikke før de/vi er blitt alvorlig syke. Men alle skjønner jo at kongefamilien må ha detaljerte planer og prosedyrer klare for slike hendelser. (Vi husker alle hvordan det gikk da det britiske kongehuset ikke hadde skjønt at det også gjaldt Diana etter skilsmissen fra Charles, og det traff dem som kjent hardt).

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

I forbindelse med nyhetsdekning av båreoverføringen ble det flere ganger nevnt i mediene at seremonien "for første gang" ville overføres direkte på NRK TV. I det ligger det at båreoverføring på Slottet også har funnet sted før, og er et rituale som skjer etter en monarks død. Følgelig foreligger det dermed en etablert praksis, muligens nedskrevet, for hvordan dette gjøres, og/eller planer for hvordan det er tenkt utført for den for enhver tid regjerende monarks eventuelle bortgang.

Med andre ord: At kongens barnebarn skulle bære kisten det første stykket gjennom Slottet er med stor sannsynlighet bestemt for lenge siden, og i så fall nødvendigvis i samråd med kong Harald selv, og med like stor sannsynlighet lenge før arrestasjonen og dommen til Marius Borg Høiby hadde funnet sted. 

De færreste av oss planlegger våre foreldres (eller vår egen) begravelse i god tid, og i hvert fall ikke før de/vi er blitt alvorlig syke. Men alle skjønner jo at kongefamilien må ha detaljerte planer og prosedyrer klare for slike hendelser. (Vi husker alle hvordan det gikk da det britiske kongehuset ikke hadde skjønt at det også gjaldt Diana etter skilsmissen fra Charles, og det traff dem som kjent hardt).

Helt enig med deg, dette ble med stor sannsynlighet planlagt for lenge siden. Og kanskje protokollen har vært gjennomgått på nytt etter dette også, kongen var jo innlagt flere ganger. Men at det var bestemt hvem som skulle bære kisten den første delen, er virkelig ikke usannsynlig.

• Liker 4
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...