Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er domstolene som utgjør den dømmende makt, ikke KG, ikke familien. Man må ha to tanker i hodet her.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Hmhmh
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

De kunne for eksempel valgt en av hans gode venner fra seilsporten, jakt eller ungdomstiden. 

Nei, det er ett riktig valg for familien dems. Så det blir helt riktig. 

Det var sånn vår avdøde konge var, og det er er hans gravferd og siste ønske. 

De minnes han godt ❤️

Skrevet
enkefru skrev (11 minutter siden):

Det er vel tradisjon at det er barn og/eller barnebarn som gjør dette. Det er for at de ved hoffet skal få ta en privat avskjed. I mangel av barn/barnebarn, kommer (vil jeg tro) nieser, nevøer etc... 
At en fra hoffet deltar ville jo bare blitt merkelig, da disse skal hedre og ta avskjed i prosesjonen gjennom salene.  

Jeg har ikke foreslått hoffet. Da faren min døde, måtte to søskenbarn hjelpe til, vi var ikke mange nok. Ellers har jeg vært i begravelser hvor barndomsvenner har båret kista. Nå er vel de i eldste laget for dette hvis kista bokstavelig talt ble båret. Så noen om de bar den eller om den var på en vogn slik at bæringen var symbolsk?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest Hmhmh
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke foreslått hoffet. Da faren min døde, måtte to søskenbarn hjelpe til, vi var ikke mange nok. Ellers har jeg vært i begravelser hvor barndomsvenner har båret kista. Nå er vel de i eldste laget for dette hvis kista bokstavelig talt ble båret. Så noen om de bar den eller om den var på en vogn slik at bæringen var symbolsk?

Det var på en vogn 

Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Den var på vogn. Så hjulet under duken.

NTB_Vg3KwK5FkHY.jpg

Mellom føttene til kronprinsessen.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (7 minutter siden):

I forbindelse med nyhetsdekning av båreoverføringen ble det flere ganger nevnt i mediene at seremonien "for første gang" ville overføres direkte på NRK TV. I det ligger det at båreoverføring på Slottet også har funnet sted før, og er et rituale som skjer etter en monarks død. Følgelig foreligger det dermed en etablert praksis, muligens nedskrevet, for hvordan dette gjøres, og/eller planer for hvordan det er tenkt utført for den for enhver tid regjerende monarks eventuelle bortgang.

Med andre ord: At kongens barnebarn skulle bære kisten det første stykket gjennom Slottet er med stor sannsynlighet bestemt for lenge siden, og i så fall nødvendigvis i samråd med kong Harald selv, og med like stor sannsynlighet lenge før arrestasjonen og dommen til Marius Borg Høiby hadde funnet sted. 

De færreste av oss planlegger våre foreldres (eller vår egen) begravelse i god tid, og i hvert fall ikke før de/vi er blitt alvorlig syke. Men alle skjønner jo at kongefamilien må ha detaljerte planer og prosedyrer klare for slike hendelser. (Vi husker alle hvordan det gikk da det britiske kongehuset ikke hadde skjønt at det også gjaldt Diana etter skilsmissen fra Charles, og det traff dem som kjent hardt).

Men som du skriver: det er første gang dette overføres på TV. De kunne gjort dette privat. Ingen hadde reagert på det. Da kunne Marius vært inkludert i FAMILIEN. At det er for tidlig for folket, det burde virkelig noen rådgivere hatt gangsyn til å fortelle dem. 

Jeg rett og slett gremmes over at hele verden er vitne til at en ikke- angrende, dømt mishandler og voldtektsmann bærer kongens kiste. Jeg hadde stor respekt for Harald. Og jeg synes uendelig synd på Sonja. Märtha fremstår også som knust, og jeg føler dypt med henne og jentene hennes. 

At de øvrige velger å gjøre dette til en kampanje for MBH, det gjør meg stum. Danske Extrabladet skriver: «det er demonstrativt og tonedøvt». Men jeg skal avstå fra ytterligere diskusjoner til etter begravelsen. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet

Det er ikke kongefamilien som gjør båreoverføringen til en kampanje for Marius Borg Høiby. Det er noe man velger å lese inn i seremonien, og det valget får man i så fall ta ansvar for selv.

• Liker 9
  • Nyttig 11
Skrevet
Hmhmh skrev (5 minutter siden):

Det var på en vogn 

-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Den var på vogn. Så hjulet under duken.

NTB_Vg3KwK5FkHY.jpg

Mellom føttene til kronprinsessen.

Takk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
LisbethBerg skrev (7 minutter siden):

Men som du skriver: det er første gang dette overføres på TV. De kunne gjort dette privat. Ingen hadde reagert på det. Da kunne Marius vært inkludert i FAMILIEN. At det er for tidlig for folket, det burde virkelig noen rådgivere hatt gangsyn til å fortelle dem. 

Jeg rett og slett gremmes over at hele verden er vitne til at en ikke- angrende, dømt mishandler og voldtektsmann bærer kongens kiste. Jeg hadde stor respekt for Harald. Og jeg synes uendelig synd på Sonja. Märtha fremstår også som knust, og jeg føler dypt med henne og jentene hennes. 

At de øvrige velger å gjøre dette til en kampanje for MBH, det gjør meg stum. Danske Extrabladet skriver: «det er demonstrativt og tonedøvt». Men jeg skal avstå fra ytterligere diskusjoner til etter begravelsen. 

Ja, det fremstår rett og slett demonstrativt. Første gang med media til stede og da velger de å sette forbryteren til å være med på å "bære" kisten. 

Dersom det var så viktig å ha ham med så kunne de gjort som tidligere - holdt det helt lukket og privat. 

Endret av Gulline
skrivefeil
  • Liker 11
  • Nyttig 18
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Det er ikke kongefamilien som gjør båreoverføringen til en kampanje for Marius Borg Høiby. Det er noe man velger å lese inn i seremonien, og det valget får man i så fall ta ansvar for selv.

Bingo. Det gikk helt fint å se det hele uten å la fokuset være på Marius, tro det eller ei 😅

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Familier er jo sammen på en slik dag. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Ja, det fremstår rett og slett demonstrativt. Første gang med media til stede og da velger de å sette forbryteren til å være med på å "bære" kisten. 

Dersom det var så viktig å ha ham med så kunne de gjort som tidligere - holdt det helt lukket og privat. 

Jeg ser også på dette som demonstrativt. Jeg kunne ha trodd det var en blemme hadde kronprinsparet ( det er de fremdeles i hodet mitt) vært noen enkle sjeler som aldri har hatt noe spesielt peiling på media. Men det er de langt i fra.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Bingo. Det gikk helt fint å se det hele uten å la fokuset være på Marius, tro det eller ei 😅

Men at han var der er en hån mot både ofrene hans og mot det norske folk. «Samme behandling som alle andre» sa de. Som så mye annet de har sagt: rent oppspinn. Og når de ferskes «glemmer» de. Og folk eter det rått. Når utenlandsk presse ikke kan skrive en eneste overskrift om det norske kongehuset uten at det står Epstein eller voldtektsmann eller Marius i samme setning, selv ikke når kongen er død, da har vi et gedigent omdømmeproblem. Alle andre ryster på hodet og lurer på hva i alle dager som feiler det norske Kongehuset og denne nye dronningen og sønnen hennes. 

Det er som med Therese Johaug. Hun kunne ikke være dopet, men Contador som hadde 1/200 del så mye i blodet som Therese, han er en fæl fusker. 

Nordmenn er så naive at det er helt absurd.

• Liker 11
  • Nyttig 18
Skrevet
Nymerïa skrev (19 minutter siden):

Nei, det var ikke deg som foreslo det, men en før/etter deg

Hekken skrev (1 time siden):

En ved hoffet , kanskje? Eller en av hans nære venner ?
I alle fall ikke en straffedømt voldtektsmann !!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Hvis dere hadde lest artiklene om dette, så ville dere sett at kisten først ble båret av barn og barnebarn, og byttet de til åtte adjutanter i uniform, altså folk ved hoffet.

Det er sånn at man nesten kan tenke at det var et system bak hvem de to forskjellige gruppene var, som gjorde det unaturlig å blande.

Vel , kongen manglet vel ikke akkurat gode venner som heller kunne båret kisten hans , vil jeg tro…. 
Istedenfor en straffedømt voldtektsmann i fotlenke 

Dersom vi for  noen få år siden kunne se inn i fremtiden ; at en mann med opptil 40 tiltalepunkter mot seg , blant annet voldtekt , kveling , banking av kjærester osv….. skulle bære vår kjære konges båre på hans siste reis …. så tror jeg nok de færreste ville tro det var mulig…

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (1 minutt siden):

Men at han var der er en hån mot både ofrene hans og mot det norske folk. «Samme behandling som alle andre» sa de. Som så mye annet de har sagt: rent oppspinn. Og når de ferskes «glemmer» de. Og folk eter det rått. Når utenlandsk presse ikke kan skrive en eneste overskrift om det norske kongehuset uten at det står Epstein eller voldtektsmann eller Marius i samme setning, selv ikke når kongen er død, da har vi et gedigent omdømmeproblem. Alle andre ryster på hodet og lurer på hva i alle dager som feiler det norske Kongehuset og denne nye dronningen og sønnen hennes. 

Det er som med Therese Johaug. Hun kunne ikke være dopet, men Contador som hadde 1/200 del så mye i blodet som Therese, han er en fæl fusker. 

Nordmenn er så naive at det er helt absurd.

Er som sagt enig i at det ikke var uproblematisk. Men man velger selv om man ønsker å fokusere på det eller ikke, i den grad at det skal overskygge selve seremonien. Jeg synes seremonien var fin, jeg. Marius var der ja, men lot han bare være i bakgrunnen uten å bruke for mye energi på ham. Hva ofrene tenker, vet jeg ikke. 

Og Therese Johaug har jeg ikke satt meg nok inn i. Jeg fikk med meg en salve for munnsår, og at det var noe i den. That's it. Har ikke noen formening om det var den som gjorde utslag eller om det var noe annet i tillegg, for jeg aner ikke. 

• Liker 6
Skrevet
Hekken skrev (Akkurat nå):

Vel , kongen manglet vel ikke akkurat gode venner som heller kunne båret kisten hans , vil jeg tro…. 
Istedenfor en straffedømt voldtektsmann i fotlenke 

Dersom vi for  noen få år siden kunne se inn i fremtiden ; at en mann med opptil 40 tiltalepunkter mot seg , blant annet voldtekt , kveling , banking av kjærester osv….. skulle bære vår kjære konges båre på hans siste reis …. så tror jeg nok de færreste ville tro det var mulig…

Kong Harald er enda ikke båret på sin siste reis enda. Det skjer neste onsdag. I går ble kisten hans flyttet fra en side på slottet, til den andre. I en privat seremoni for nærmeste familie.

Inntil noe annet vises den 9.september, så tror jeg absolutt ikke ar MBH kommer til å bære kongen på hans siste reis.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Vilde78 skrev (1 minutt siden):

Kong Harald er enda ikke båret på sin siste reis enda. Det skjer neste onsdag. I går ble kisten hans flyttet fra en side på slottet, til den andre. I en privat seremoni for nærmeste familie.

Inntil noe annet vises den 9.september, så tror jeg absolutt ikke ar MBH kommer til å bære kongen på hans siste reis.

Og for første gang i historien valgte de å åpne for pressen. Hvorfor? 

• Liker 10
  • Nyttig 22
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...