Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
NedOpp skrev (4 minutter siden):

Jo, se på bilder fra kong Olav døde. Før det var tradisjonen hest, men det gikk man bort fra av naturlige årsaker. Kisten skal jo også videre fra domkirken til Akershus festning etterpå. Men den blir nok båret inn og ut av domkirken.

Jepp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen av oss føler tillit til det nye kongeparet, er stolte over dem og gleder seg til at de skal være Norges statsoverhode (kongen) og ansikt utad. 

Noen av oss føler ikke tillit til det nye kongeparet, og mener at det er på tide å se på en ny styringsform for Norge. 

Begge deler er heldigvis lov. 

Personlig har jeg alltid likt, og vært stolt av, å være et monarki, og jeg har følt at de har bygget en slags tilhørighet både med og for folket.  Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det, da det bare "har vært" sånn. Jeg var for liten til å få et personlig forhold til kong Olav, men jeg husker at familien min sørget over ham, og jeg har i senere tid lest mer om historien til det norske kongehuset. 

Jeg husker at jeg synes det var gøy med frisyrene, klærne og smykkenr hver gang det var en kongelig samling i inn og utland. 

Jeg var fascinert over historien til kong Harald og dronning Sonja. Kong Haralds humor - hvordan han både ble ledd med og litt av (typisk parodi, noe han aldri reagerte offentlig på), hans sjarm og formidling har fått meg til å både le og gråte. Hvordan de to har stått på for Norge og reist land og strand rundt. Jeg husker hvor stort det var for meg å bare se dem vinke ut til en folkemengde jeg var en del av på 90-tallet. 

Jeg heiet på kronprins Haakon og alenemoren Mette-Marit da de traff hverandre, og jeg så bryllupet deres på vorspiel med venninner. 

Prinsesse Märtha var noe for seg selv, med engler og alternative ting, men før hun traff Durek var det mer som et friskt pust. Husker også jeg synes det var koselig at hun frontet eventyr, som jo er en sjanger som er litt "truet" i dag. Hvem er bedre til å fronte eventyr en en vaskeekte prinsesse? 

Etterhvert som jeg ble eldre skjønte jeg mer. Jeg skjønte at talene de holder er skrevet av andre, jeg opplevde at kongefamiliens medlemmer (med unntak av Kong H og dronning S.) ønsket å vises og dele mindre og mindre , jeg skjønte at det antagelig er mange utfordringer med å leve som en del av kongefamilien, jeg skjønte at det virkelig kreves rett innstilling og personlighet til å fylle disse rollene. 

Så sprakk alle sakene rundt MBH og Epstein. Jeg ble ikke helt sjokkert, man hadde jo fått høre drypp, men det var mye verre enn jeg kunne se for meg. Da gikk det opp for meg hvor mye sosial makt kongefamilien har, og hvordan de har valgt å bruke denne makten i åresvis. 

Håndteringen av disse sakene og MBH har skuffet meg gang på gang, og jeg er helt sikker på at jeg aldri vil få samme følelse av stolthet og trygghet for det nye kongeparet. Det er bare sånn det er. Jeg synes det er skikkelig trist. 

Jeg synes også det er skikkelig trist at Kong Harald er borte, både for Sonja, familien hans og hele Norge ❤️ 

• Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 21
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Jepp.

Og hvis den faktisk må bæres der, ikke «bæres» som ledsaging til tralle som i går, så er det neppe familien som bærer fordi det er jævlig tungt og ingen vil eller kan risikere at man må stoppe, bytte, eller gud forby ender med et uhell midt i oppgangen 🙈Kong Harald var ingen liten mann heller. Kong Olav ble vel båret av offiserer?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Isild skrev (5 timer siden):

https://www.nrk.no/nyheter/hoiby-og-kong-haakon-viste-seg-i-vinduet-1.18009326

Dette bildet er selvsagt et paparazzibilde av noe slag og ikke noe Kong Haakon er herre over at hverken er tatt eller lagt ut, men jeg syns bildet er problematisk. Jeg (med flere sikkert) er fortsatt veldig bevisst på at Marius Borg Høiby fortsatt nekter for sine handlinger og beskylder ofre for vold og voldtekt for å lyve - på tross av at han nå er dømt. Istedetfor å stå for det han har gjort og ta sin straff, så anker og sutrer han. 

Ved å si at de støtter Marius i det vanskelige HAN står i, så signaliserer kongeparet noe som kan være ganske triggende for Marius sine ofre, og også andre ofre for vold og voldtekt. 

- at  man tilgir og støtter selv om de ikke innrømmer noe som helst. 

Jeg forstår at Kong Harald var Marius sin stebestefar, og at han skal få delta - men vi kommer ikke utenom at han nå er sønnen til Norges dronning, og det å stå i vinduet med Norges konge og ser ut på "undersåttene" mens han egentlig er i varetekt - det ble veldig spesiellt syns jeg. 

Spot on! 
Ganske utrolig å se en overgrepsdømt, med fotlenke (sikkert fjernet for dagen?) delta i selveste kongens «båreferd» på nasjonal TV. Litt av et tegn å vise til offentligheten! 

Det er nok en grunn for at utenlandske medier også skriver om nettopp dette, tror dere ikke? For de som mener det er naturlig. 
Han kunne fint fått en privat stund med båren og tatt farvel med sin ste-bestefar, uten at det hadde blitt vist på TV. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 13
  • Nyttig 19
Skrevet

Tv2

"Dronning Mette-Marit har hatt komplikasjoner etter lungetransplantasjon og uteblir fra edsavleggelsen."

Er visstnok ikke uvanlig, men må være skummelt likevel. 

• Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet
NedOpp skrev (2 minutter siden):

Og hvis den faktisk må bæres der, ikke «bæres» som ledsaging til tralle som i går, så er det neppe familien som bærer fordi det er jævlig tungt og ingen vil eller kan risikere at man må stoppe, bytte, eller gud forby ender med et uhell midt i oppgangen 🙈Kong Harald var ingen liten mann heller. Kong Olav ble vel båret av offiserer?

Ja, tenker det må være noe á la det som vil skje denne gangen også. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (5 minutter siden):

Det er helt grusomt å tenke på at Kong Harald sine nekrologer i utlandet inneholder historiene om MBH og Epstein. Beklageligvis ER dette en del av historien. Han hadde fortjent bedre enn de han fikk i fanget av sin svigerdatter og sitt bonus-barnebarn. Og nå er det en del av det som trekkes frem. 

Og sønnen, tronarvingen, gjør det ikke bedre enn at han sørger for å klistre MBH til Kongehuset og båren, for ytterligere å minne folk på problemkompleksene i det norske Kongehus. Gratulerer!

Og dette er kjernen i hele diskusjonen. Dette ER realitetene. HM eier dette. Ingen andre enn MBH selv har ansvar for lovbruddene og den avskyelige oppførselen hans (utover det som er direkte straffbart). Men HM har ansvar for sitt eget valg om å dra han med seg både til Lofoten, til Portugal og til kongens båre. Han kunne ha håndtert dette på helt andre måter, men velger å markere at Marius skal med. Vil folket ha kongen, skal folket ha Marius også.

Jeg har ingen som helst påvirkning på dette, og velger da å se på dette med distansert interesse. Det har ingen hensikt for min del å bli sint eller lei meg. Jeg er spent framover på å se dette rehabiliteringsprosjektet utarte seg og i hvor stor grad HM kommer til å bruke posisjonen sin til å bane vei for Marius. Jeg er også nysgjerrig på hvordan andre kongefamilier vil forholde seg til dem. 

Høydepunktet vil være om de drar på noe i utlandet og blir overrasket av Epstein-aktivister.

https://www.tv2.no/underholdning/mette-marit-nevnt-i-topplos-epstein-protest/18640367/

Mitt stalltips er at HM vil reagere nedlatende og arrogant (han er for rutinert til å miste besinnelsen), MM kan finne på å brøle.

Sett bort fra indignasjonen på vegne av eventuelle overgrepsofre som reagerer (jeg står på deres side, det er dessverre ikke annet jeg kan gjøre enn å snakke ut), så synes jeg det som foregår nå er fascinerende.

Ikke noe av dette er mitt valg, men det er det jeg har å forholde meg til. Så da gjør jeg det beste ut av situasjonen.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet
NedOpp skrev (16 timer siden):

Og som sagt: det er cirka null sjanse for at HM har gjort dette som en solo-avgjørelse på morgenkvisten på fredag. Det kan være flere grunner til at de har valgt å gjøre det sånn, som vi ikke har innsikt i. Men om man ser på familiedynamikken og personlighetene i den familien så tviler jeg sterkt på at Sonja bare har latt seg kue, og at HM har hatt et enormt behov for å markere at «nå er det jeg som er kongen!» ved å degradere sin mor. Noe av det mange av oss har vært frustrert over i f.eks ML og DV-komplekset er jo kong Harald sitt «vi prater sammen». Da har jeg vanskelig for å tro at ikke dette er noe de også har brukt tid på å prate om og drøfte, når det er del av en protokoll og en problemstilling som de alle har visst vil komme før eller siden.

Det er nok som du sier, at dette har HM bestemt tidligere, at kona skulle få tittelen «Dronning/Dronningen» når hans far falt fra, og i samsvar med sin mor, at hennes Hennes Kongelige Høyhet» skulle fjernes. Jeg tenker kanskje at dette er Sonjas eget ønske. 
Men, det hadde ikke vært noe problem, om hans kone fikk tittelen gemalinne, de vil uansett være mann og kone, det endrer jo ingenting. 
Det norske folk er jo svært delt mtp MM og det at hun skulle bli vår neste dronning. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
Korpsnerden skrev (10 minutter siden):

Noen av oss føler tillit til det nye kongeparet, er stolte over dem og gleder seg til at de skal være Norges statsoverhode (kongen) og ansikt utad. 

Noen av oss føler ikke tillit til det nye kongeparet, og mener at det er på tide å se på en ny styringsform for Norge. 

Og så har du sånne som meg som er monarkist slik som de som presset Edward VIII til å gå av. Jeg ser det slik som at de brydde seg så mye om institusjonen at da det så ut som om monarken tok valg som skadet institusjonen, tok de en avgjørelse om at det var viktigere å bevare kongehuset i seg selv enn kongen. Kongen kunne erstattes, ikke institusjonen.

Jeg håper den posisjonen også er lov, fordi jeg er ikke representert i det hele tatt politisk.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
rebella81 skrev (4 timer siden):

Interessant timing for denne målingen.

Dette utføres i helgen, når de 1000 tilfeldig valgte nordmenn eller var var det 0,022% av befolkningen, har hjertene fylt av godhet for fine kong Harald og den stakkars sørgende familie. Media sender non stop, det er blomster og svarte sørgebånd, alvorlige ansikter og evinnelig om at nordmenn er gutter som er glad i gutter, jenter glad i jenter osvosv. DA skal det fyres av gårde en meningsmåling om du er for eller imot det denne fine gamle mannen har stått for. (Min tolkning av hva jeg tror mange oppfatter).

Av nysgjerrighet, ble det peisa ut en tilsvarende meningsmåling to dager etter slippet av Epsteinfilene?

Satser på vi tar folkeavstemning om monarki et par uker etter neste Epstein-slipp!

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Og så har du sånne som meg som er monarkist slik som de som presset Edward VIII til å gå av. Jeg ser det slik som at de brydde seg så mye om institusjonen at da det så ut som om monarken tok valg som skadet institusjonen, tok de en avgjørelse om at det var viktigere å bevare kongehuset i seg selv enn kongen. Kongen kunne erstattes, ikke institusjonen.

Jeg håper den posisjonen også er lov, fordi jeg er ikke representert i det hele tatt politisk.

Ja, selvfølgelig. Det var litt forenklet fra min side. Det er sikkert mange varianter 😅

Mitt poeng var at ingenting vil få meg til å føle stolthet av og tilhørighet til det nye kongeparet, selv om jeg ser her i tråden at mange andre gjør det. 

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 15
Skrevet
Nymerïa skrev (15 minutter siden):

Og dette er kjernen i hele diskusjonen. Dette ER realitetene. HM eier dette. Ingen andre enn MBH selv har ansvar for lovbruddene og den avskyelige oppførselen hans (utover det som er direkte straffbart). Men HM har ansvar for sitt eget valg om å dra han med seg både til Lofoten, til Portugal og til kongens båre. Han kunne ha håndtert dette på helt andre måter, men velger å markere at Marius skal med. Vil folket ha kongen, skal folket ha Marius også.

Jeg har ingen som helst påvirkning på dette, og velger da å se på dette med distansert interesse. Det har ingen hensikt for min del å bli sint eller lei meg. Jeg er spent framover på å se dette rehabiliteringsprosjektet utarte seg og i hvor stor grad HM kommer til å bruke posisjonen sin til å bane vei for Marius. Jeg er også nysgjerrig på hvordan andre kongefamilier vil forholde seg til dem. 

Høydepunktet vil være om de drar på noe i utlandet og blir overrasket av Epstein-aktivister.

https://www.tv2.no/underholdning/mette-marit-nevnt-i-topplos-epstein-protest/18640367/

Mitt stalltips er at HM vil reagere nedlatende og arrogant (han er for rutinert til å miste besinnelsen), MM kan finne på å brøle.

Sett bort fra indignasjonen på vegne av eventuelle overgrepsofre som reagerer (jeg står på deres side, det er dessverre ikke annet jeg kan gjøre enn å snakke ut), så synes jeg det som foregår nå er fascinerende.

Ikke noe av dette er mitt valg, men det er det jeg har å forholde meg til. Så da gjør jeg det beste ut av situasjonen.

Godt sagt! 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (45 minutter siden):

Svenskekongen sjølv kunne aldri ha sagt det rett ut offentleg utan å skapa diplomatisk krise mellom Noreg og Sverige, men dette er vurderinga til kongehuseksperten, heilt riktig, ja.

Svenskekongen bruker ikke Lindwall som sitt talsrør, akkurat som vår konge ikke bruker Tove Taalesen som talsrør.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Flott å se Kong Haakon i åpen bil på vei til Stortinget for edsavleggelse. Og Dronning Sonja og Kronprinsesse Ingrid Alexandra arm i arm. Veldig fin seremoni og tale av Stortingspresidenten!

Uansett hva «vi» mener om Dronning Mette-Marit håper jeg av hele mitt hjerte at komplikasjonen etter transplantasjonen ikke er alvorlig! Det siste kongefamilien trenger nå er mer sorg!

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
NedOpp skrev (40 minutter siden):

Han ble båret av offiserer, ja.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Korpsnerden skrev (40 minutter siden):

Personlig har jeg alltid likt, og vært stolt av, å være et monarki, og jeg har følt at de har bygget en slags tilhørighet både med og for folket.  Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det, da det bare "har vært" sånn. Jeg var for liten til å få et personlig forhold til kong Olav, men jeg husker at familien min sørget over ham, og jeg har i senere tid lest mer om historien til det norske kongehuset. 

Jeg husker at jeg synes det var gøy med frisyrene, klærne og smykkenr hver gang det var en kongelig samling i inn og utland. 

Jeg var fascinert over historien til kong Harald og dronning Sonja. Kong Haralds humor - hvordan han både ble ledd med og litt av (typisk parodi, noe han aldri reagerte offentlig på), hans sjarm og formidling har fått meg til å både le og gråte. Hvordan de to har stått på for Norge og reist land og strand rundt. Jeg husker hvor stort det var for meg å bare se dem vinke ut til en folkemengde jeg var en del av på 90-tallet. 

Jeg heiet på kronprins Haakon og alenemoren Mette-Marit da de traff hverandre, og jeg så bryllupet deres på vorspiel med venninner. 

Prinsesse Märtha var noe for seg selv, med engler og alternative ting, men før hun traff Durek var det mer som et friskt pust. Husker også jeg synes det var koselig at hun frontet eventyr, som jo er en sjanger som er litt "truet" i dag. Hvem er bedre til å fronte eventyr en en vaskeekte prinsesse? 

Etterhvert som jeg ble eldre skjønte jeg mer. Jeg skjønte at talene de holder er skrevet av andre, jeg opplevde at kongefamiliens medlemmer (med unntak av Kong H og dronning S.) ønsket å vises og dele mindre og mindre , jeg skjønte at det antagelig er mange utfordringer med å leve som en del av kongefamilien, jeg skjønte at det virkelig kreves rett innstilling og personlighet til å fylle disse rollene. 

Så sprakk alle sakene rundt MBH og Epstein. Jeg ble ikke helt sjokkert, man hadde jo fått høre drypp, men det var mye verre enn jeg kunne se for meg. Da gikk det opp for meg hvor mye sosial makt kongefamilien har, og hvordan de har valgt å bruke denne makten i åresvis. 

Håndteringen av disse sakene og MBH har skuffet meg gang på gang, og jeg er helt sikker på at jeg aldri vil få samme følelse av stolthet og trygghet for det nye kongeparet. Det er bare sånn det er. Jeg synes det er skikkelig trist. 

Jeg synes også det er skikkelig trist at Kong Harald er borte, både for Sonja, familien hans og hele Norge ❤️ 

Dette var en kjempefin tekst om din opplevelse av monarkiet. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver ❤️ 

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes det er fint at vi nå får se så mer av prins Sverre Magnus, jeg føler at man begynner å få litt følelse av hvem han er.

Den gangen han dabbet på slottsbalkongen husker jeg at mannen og jeg spøkte med at han der kunne komme til å bli en skikkelig partyprins 😎

Det slo jo virkelig ikke til, så anonym som han har vært frem til nå ville jeg aldri tenkt kunne skje. Men det er fint at vi får bli litt kjent med ham nå.

• Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Caniggia skrev (1 time siden):

Nei, der tar du feil. Hvis det er flere enn to alternativer i en avstemning, vil de fleste si at det er flertall for det alternativet som får flest stemmer.

Der er vi sterkt uenig. "Flertall" betyr mer enn 50%. Det gjelder for alle generalforsamlinger, styrer, vitenskap og alle sammenhenger jeg kjenner. At "de fleste" mener flertall betyr relativt flertall stiller jeg meg særdeles skeptisk til.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

De kunne for eksempel valgt en av hans gode venner fra seilsporten, jakt eller ungdomstiden. 

Det hadde ikke sett rart ut i det hele tatt? Og det hadde spart dem for masse spekulasjoner og kritikk om det 6. barnebarnet var byttet ut med en gammel jaktkompis ? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Korpsnerden skrev (50 minutter siden):

Akkurat sånn har eg det og🥲😔

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...