Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Da må han få en fair sjanse til det da, siden du er enig i at han må bevise seg...

Han har allerede rukket å misbruke den sjansen ved å inkludere Mette i konge-«prosjektet». Han velger å gjøre henne til dronning og snakke om «dronningen og jeg» i talen sin til folket. Det er totalt tonedøvt når flertallet i befolkningen beviselig ikke har tillit til henne, og under en tredel av folket ønsker henne som dronning. 

Endret av TigerK
Forandret ordlyd for å unngå misforståelser
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet
lurker skrev (5 timer siden):

Ja, det er sannsynlig at de blir der til Ingrid gifter seg. Det er ingenting som hindrer dem i det. Jeg hadde i hvert fall villet bodd i private omgivelser på Skaugum med de deilige uteområdene, heller enn å bo på slottet.

Så er jo faltisk noen som bor i leiligheten på slottet allerede, jeg kan ikke skjønne annet enn at de ønsker at hun bor der til hun også faller fra.

Tror det er plass til alle, men er vi så sikre på at Sonja vil bo på slottet? Jeg tenker det måtte være fint for henne å bo i private omgivelser med deilige uteområder på Skaugum.  Aner ikke om det er tema, bare ser for meg det hadde vært et fint sted å ta livet med ro i en ny epoke ,  og hun er vel veldig glad i Skaugum 

• Liker 2
Skrevet
TigerK skrev (5 minutter siden):

Han har allerede rukket å misbruke den sjansen ved å inkludere Mette i konge-«prosjektet». Han velger å gjøre henne til dronning og snakke om «dronningen og jeg» i talen sin til folket. Det er totalt tonedøvt når flertallet i befolkningen beviselig ikke har tillit til henne, og ikke ønsker henne som dronning. 

Hvor finner du data om dette? Flertallet ønsker henne ikke?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (5 minutter siden):

Han har allerede rukket å misbruke den sjansen ved å inkludere Mette i konge-«prosjektet». Han velger å gjøre henne til dronning og snakke om «dronningen og jeg» i talen sin til folket. Det er totalt tonedøvt når flertallet i befolkningen beviselig ikke har tillit til henne, og ikke ønsker henne som dronning. 

Han velger ikke å gjøre henne til dronning, hun ble dronning i ett øyeblikket faren hans døde. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Eh, hun ER dronning nå.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Det var ikke vanskelig å se i helgen at HM var forberedt på situasjonen. Han fulgte protokoll til punkt og prikke. Med alvor og verdighet. Kong Harald hadde vært stolt. 

Jeg tror at han med forbilder som Kong Haakon, Kong Olav og Kong Harald og med all opplæring han har hatt kan klare å bli en god konge. 

DERFOR er det usigelig trist at han har havnet i en situasjon der Mette Marit sin totale mangel på dømmekraft og ærlighet kaster så mye skygge på hans gjerning. Han hadde jo ikke måttet stå der og prøve å navigere i den brottsjøen som hun har forårsaket, om hun ikke hadde tedd seg som hun har gjort.

Mette Marit har strevd med rollen i flere perioder, og hun understreker igjen og igjen at de må få ha privatliv, uten å forstå at det du gjør i privatlivet ditt vil reflektere på rollen. Og Haakon ser ut til å bli dratt i ulike retninger, Mette Marit sitt strev med rollen og behovet for et skille, å se på det som en jobb for å klare det, og faktumet; som er at det er så mye mer enn en jobb. Se på det absurde  HM har måttet gjøre i disse dagene. Sitte på dødsleie og så aksle alt dette fordi det kommer med rollen. Det er ikke mulig å skille rolle fra privatlivet. Han er født inn i disse premissene, og han viser at han forstår og aksler det. 
Jeg tror han har stått i en umulig spagat, og da faren døde så ble den enda verre. 

Endret av CeXNS
Manglet leddsetning
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
TigerK skrev (7 minutter siden):

At hun er dronning er jo fordi hun er kona hans. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Hvor finner du data om dette? Flertallet ønsker henne ikke?

Gulline postet en rekke linker for noen timer siden hvor du finner dataene du etterspør.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

At hun er dronning er jo fordi hun er kona hans. 

Nettopp!

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (10 minutter siden):

Hvor finner du dokumentasjon på dette flertallet? Jeg har ikke inntrykk av at flertallet av befolkingen mener at han ikke skal inkludere sin kone i kongegjerningen. 

• Liker 5
Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

Gulline postet en rekke linker for noen timer siden hvor du finner dataene du etterspør.

Nei. Ingen av de lenkene sa at et flertall ikke ønsket henne som dronning. Det nærmeste var 47 %. OG det var i mars. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Altså, finnes det på ekte noen som i fullt alvor trodde at den nye kongen skulle bruke sin første tale som regent til å ta avstand fra sin ektefelle gjennom 25 år, og kunngjøre at hun selvsagt ikke skulle bli dronning likevel?? Hvor tar man det fra?

Jeg mangler ord. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Det er faktisk han som har noe å bevise i sin nye rolle som konge - ikke vi andre. Men vi vet alle at han har mye som ligger foran seg av private saker. Spesielt tror jeg mange er interessert i hvordan han skal takle saken med stesønnen/sønnen når endelig dom foreligger. 

Det er jo akkurat det han gjør om dagen - beviser noe i sin nye rolle som konge.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (9 minutter siden):

De meningsmålingene viser ikke at flertallet ikke ønsker henne. De viser at et (synkende) mindretall mener hun er uegnet. Men uansett har det skjedd så mye siden de ble tatt, at man ikke kan anta at holdningene er uendret.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

«I en ny meningsmåling svarer kun 29,5 prosent av de spurte at kronprinsesse Mette-Marit (52) bør bli dronning når den tid kommer.»

https://www.dagsavisen.no/nyheter/maling-viser-stor-skepsis-til-om-mette-marit-bor-bli-dronning/10233492

Du snur det hodet. Spørsmålet var ikke hvem som ønsker, som er det du viser, men hvem som ikke ønsker.

Det er ikke samme spørsmål.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Nettopp!

Så hva tenkte du han skulle gjøre i sin første tale som konge, en minnetale, i sorg? Det må være grenser for hva man kan forlange. Vi vet ikke engang hvor mye hun reelt vil kunne representere. Hun klarte ikke engang å dra på minnegudstjeneste i går. Selvsagt, hun har enda en lang vei å gå, men vi vet faktisk ikke hvor mye hun vil kunne jobbe til slutt heller. Skulle Haakon, som noe av det første som konge, ta avstand fra sin syke, nyopererte kone, som rettmessig er dronning?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Kvittre skrev (34 minutter siden):

Det blir i så fall ikke et av barna, det blir Ingrid sitt. Er litt usikker på om det er hennes nå, eller først når hun gifter seg . 

Hvorfor kan det ikke gå til feks Sverre Magnus eller Marius? 

Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan det ikke gå til feks Sverre Magnus eller Marius? 

Kommer ikke tronarvingen først?

• Liker 3
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

Altså, finnes det på ekte noen som i fullt alvor trodde at den nye kongen skulle bruke sin første tale som regent til å ta avstand fra sin ektefelle gjennom 25 år, og kunngjøre at hun selvsagt ikke skulle bli dronning likevel?? Hvor tar man det fra?

Jeg mangler ord. 

Nettopp!

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...