Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

«I nærmiljøet, i hverdagen vår, verner vi om verdiene våre ved å unngå å spre løgner, men å snakke sant. Å ta ansvar for egne feil og handlinger. Å bry seg, å være greie med hverandre. Ved å ikke bare være opptatt av å beskytte oss selv, men tar vare på flere rundt oss.»

https://www.virksommeord.no/talar/de-ga-alt-for-norge

• Liker 5
  • Hjerte 8
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Keaton skrev (5 minutter siden):

«I nærmiljøet, i hverdagen vår, verner vi om verdiene våre ved å unngå å spre løgner, men å snakke sant. Å ta ansvar for egne feil og handlinger. Å bry seg, å være greie med hverandre. Ved å ikke bare være opptatt av å beskytte oss selv, men tar vare på flere rundt oss.»

https://www.virksommeord.no/talar/de-ga-alt-for-norge

Den var sterk

• Liker 8
Skrevet

Gode kong Harald! Så mye nestekjærlighet. Så inkluderende, raus og klok. Norges bestefar🌺🌺🌺

• Liker 4
  • Hjerte 12
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
K_mb skrev (3 timer siden):

Ja føler veldig med henne. De kjempet for kjærligheten og har stått stødig sammen i gode og onde dager, samtidig som de gjorde en fantastisk jobb for Norge. Superteam ❤️

Ja, de var et superteam. Og i talen på 80-årsdagen sa han at han ikke hadde klart å bekle rollen som han har gjort - uten dronning Sonja ved sin side. Det sier litt om hvilken kvinne hun er og hvor fantastisk hun har klart å tre inn i den kongelige rollen da hun giftet seg. 

Endret av Gulline
skrivefeil
  • Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (1 time siden):

Jeg hørte noen sitere ham i dag, tror det var fra nyttårstalen 2014, som jeg ikke kan huske å ha hørt før.

Han snakket om mobbing, og i tillegg til å henvende seg til de som ble mobbet, henvendte han seg også til de som mobber.

"– Du har andre sider i deg som du kan bruke til noe godt".

Det synes jeg var fint sagt, viser hvordan han så hele mennesket og ikke bare sorterte folk i enkle kategorier.

Dette, uthevet, fikk jeg med meg for første gang i dag, og det gjorde stort inntrykk. Selv om han nok fikk god hjelp til skriving av taler osv, hadde han jo siste ordet i det som skulle sies, og stod selvsagt 100 % for alt det fine og kloke han uttalte. Det er mange fine sitater og hendelser, særlig fra sportsarenaen, man kan trekke fram, men jeg lo godt da kommentaren om "trollet" kom fram i en sending i dag. Jeg husker jeg tenkte "sa han virkelig det?!" første gangen jeg hørte det, men fikk meg en god latter (og heldigvis tok dronningen det sporty 😄). 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

For min del er dette egentlig positivt.

De som ikke klarer å styre seg og må spy ut slik også i dag, det er mennesker som er så fanatiske og usympatiske at da vet jeg at det er noen jeg ikke trenger høre på. Verken i dag eller noen annen dag. Så da er de ferdig filtrert.

Jeg tenker også at det er greit, på en dag som denne, og la være å komme med ekstremt ufine og nedsettende kommentarer om motdebattanter, selv om du er veldig uenig med dem. Du kan jo la dem forbigå i stillhet.

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 19
Skrevet
Momma skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker også at det er greit, på en dag som denne, og la være å komme med ekstremt ufine og nedsettende kommentarer om motdebattanter, selv om du er veldig uenig med dem. Du kan jo la dem forbigå i stillhet.

Hadde folk klart å opprettholde et minimum av anstendighet så hadde mitt innlegg aldri vært noe jeg trengte å skrive.

Men jeg har sagt det jeg har å si, resten av det folk skriver få stå for deres egen anstendighet. 

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (7 minutter siden):

NRK har gjennom dagen sendt reportasjer om hvor begge skandalene blir belyst. Dette handler altså om både MM og Epsteinskandalen, samt hva som omhandler hennes sønn, og kronprinsens stesønn MBH, pågående straffesaker. Journalisten Skrede omtaler helt korrekt at Skaugum er en av åstedene for forbrytelse. 
Så, selv på denne dagen er dette tema på NRK. 

Til orientering. Det må være fritt opp til de enkelte å adressere realiteten når MSM gjør det. 

Jeg tror du har gått glipp av noe vesentlig i de omtalte reportasjene. De belyser ikke skandaler, de forteller historien om vår nye dronning og konge. Hvordan de traff hverandre og deres liv sammen. Et liv som, likt alle andre, inneholder både medgang og motgang. Naturlig nok blir både Epstein saken, MBH rettsaken og lungetransplantasjonen tema da.

Jeg vil anta du la merke til at Kristi Marie Skrede ikke omtalte MM og HM på en nedverdigende måte? Hun la ikke skylden på dem for MBH gjerninger. Hun kom ikke med hånlige kommentarer om at de ikke er verdig sine roller. Hun antydet ikke at MM har gjort seg skyldig i lovbrudd i sin kontakt med Epstein. Noe som står i skarp kontrast til det som er normen i de kongelige tråder.

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 12
Skrevet

Er det kommet noe dato for begravelsen? Det er så mange artikler å lese seg igjennom, men antar at det blir en gang etter 9.september? Mange som tar hensyn til at det er landesorg. 
https://sol.no/fritid/avlyser-alt/85078433

Kongens bortgang vil likevel få konsekvenser av ulikt omfang over hele landet, blant annet for sektorer som samferdsel, kulturarrangementer, hotell- og reiselivsnæringen.

• Nyttig 1
Skrevet
Miominoen skrev (8 minutter siden):

Jeg tror du har gått glipp av noe vesentlig i de omtalte reportasjene. De belyser ikke skandaler, de forteller historien om vår nye dronning og konge. Hvordan de traff hverandre og deres liv sammen. Et liv som, likt alle andre, inneholder både medgang og motgang. Naturlig nok blir både Epstein saken, MBH rettsaken og lungetransplantasjonen tema da.

Jeg vil anta du la merke til at Kristi Marie Skrede ikke omtalte MM og HM på en nedverdigende måte? Hun la ikke skylden på dem for MBH gjerninger. Hun kom ikke med hånlige kommentarer om at de ikke er verdig sine roller. Hun antydet ikke at MM har gjort seg skyldig i lovbrudd i sin kontakt med Epstein. Noe som står i skarp kontrast til det som er normen i de kongelige tråder.

Jepp. Forskjellen er at media fortsatt omtaler kongen, dronningen og kronprinsessen med respekt selv om de nevner disse sakene, og de stiller hverken spørsmål, kommer med kritiske synspunkt eller snakker ned noen av de omtalte. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Er det kommet noe dato for begravelsen? Det er så mange artikler å lese seg igjennom, men antar at det blir en gang etter 9.september? Mange som tar hensyn til at det er landesorg. 

Kongens bortgang vil likevel få konsekvenser av ulikt omfang over hele landet, blant annet for sektorer som samferdsel, kulturarrangementer, hotell- og reiselivsnæringen.

Tror noen snakket om 10-12 dager etter dødsfall. Men vet ikke. Tror ikke noe spesifikt er sagt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Ti til 14 dager er normalt. De har nok allerede en plan. Men det må legges til rette også.

• Liker 3
Skrevet
Istapp skrev (5 timer siden):

Lite respekt? Man kan faktisk ha stor respekt og sorg over at kong Harald er død, og det uten at man lukker totalt øyene for og ikke har tillit til den nye kongen og hans familie. Noen mener uten at dette skal ses som respektløs, at all opphøyethet og hele monarkiet har mistet all sin glans i dag.

Jeg er helt enig. Dette er to ting som skjer på samme tid; en konge dør en annen trer på tronen. At det forventes «full ukritisk lydighet» til sistnevnte begivenhet pga den førstnevnte, for hvis ikke er man «slem», en «dårlig person», «lite medfølende» «ikke riktig tidspunkt» osv - er uten tvil hersketeknikk.  
Hvil i fred kongen. For meg var kongen samlende helt frem til de siste to år. Talen om gutter som elsker gutter, jenter som elsker jenter, nordmenn er… - var banebrytende, visjonær, tegn på en sterk og tydelig leder. Valgspråket har alltid gitt mening. 

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 18
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (10 minutter siden):

Jeg er helt enig. Dette er to ting som skjer på samme tid; en konge dør en annen trer på tronen. At det forventes «full ukritisk lydighet» til sistnevnte begivenhet pga den førstnevnte, for hvis ikke er man «slem», en «dårlig person», «lite medfølende» «ikke riktig tidspunkt» osv - er uten tvil hersketeknikk.  
Hvil i fred kongen. For meg var kongen samlende helt frem til de siste to år. Talen om gutter som elsker gutter, jenter som elsker jenter, nordmenn er… - var banebrytende, visjonær, tegn på en sterk og tydelig leder. Valgspråket har alltid gitt mening. 

Hersketeknikker eller faktisk bare respekt og sunn fornuft? 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Caniggia skrev (1 time siden):

Er det the Guardian, New York Times, CNN eller BBC du tenker på? Alle har med dette «oppgulpet» som en sentral del av sine nekrologer. Jeg er enig i at dette kan virke upassende på en dag som denne, og det er noe hedersmannen kong Harald absolutt ikke har fortjent å bli assosiert med. Men det sier dessverre mye om hvilken skade som er blitt gjort på det norske kongehusets internasjonale renommé.

De fleste klarer å skille mellom faktaopplysninger, som de du nevner forholder seg til versus det vi har sett i tråden i dag som har vært delvis løgn og delvis hetsende oppgulp. Det er en forskjell, og ingen har sagt at det er noe galt i det CNN, BBC etc formidler. Det er ren stråmannsargumentasjon.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (20 minutter siden):

Hersketeknikk  faktisk , det er ikke hersketeknikk å mene at dette ikke er rett tidspunkt eller at man er lite medfølende , det er en helt ærlig mening .

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Orly skrev (1 minutt siden):

Hersketeknikk  faktisk , det er ikke hersketeknikk å mene at dette ikke er rett tidspunkt eller at man er lite medfølende , det er en helt ærlig mening .

Ja, snarere folkeskikk enn hersketeknikk.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og bilder med opphavsrett. Bilder må legges inn med bildelenke og ikke på forumets servere, det er brudd på opphavsrett og vil bli fjernet. 

• Liker 3
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (4 timer siden):

Nei, de neste 14 dagene er ikke tid for å mene noe om landets øverste myndighet. Det var det heller ikke da MM var syk. Eller da rettssaken pågikk. Eller da kongen var innlagt forrige gang. Eller da dronningen var innlagt. Eller da det var fotball vm. Og det blir det sikkert ikke når Haakon er ny i rollen. Eller MM er ny i rollen. Eller IA er ny i rollen og ikke forstår forskjellen mellom privat og offentlig sfære. Eller når noen har bursdag.

Vi kan visst aldri mene noe om egnetheten til landets øverste myndighet, for stakkars dem, de har det (alltid) vanskelig. Alt for flokken min.

Jeg mener man ALLTID skal kunne diskutere dette, så lenge man holder seg til sak og ikke person. Kan vi ha folk som har tett omgang med pedofile og kriminelle og sexovergripere og voldsmenn og konebankere som våre ledere? Ville du ha akseptert at Støre eller mange av de andre hadde en slik bagasje? Husk på at vår øverste myndighet er så hevet over oss andre at de ikke kan straffes eller rettsforfølges engang - og når du tenker over det kan du jo tenke litt over om det er forenelig med et moderne demokrati.

👏

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...