Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er spent på fortsettelsen. 

Ja, vi må bare vente å se. Og håpe de utfører på en tilfredsstillende måte. Jeg har trua på Haakon som konge, jeg. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Fra meningsmålinger.

takk.

Det lurer jeg også på. Kanskje Trump bare kan få et nytt organ og en død svigerfar, så vaskes alle synder vekk fra ham også? 

Den forrige kongen som nå er død. Hva har det med om folket ønsker Mette som dronning å gjøre?

ja? kan du ikke heller linke til en artikkel som direkte tilbakeviser det siste års meningsmålinger om Mette som dronning?

Leser du ikke alle innleggene i traden? De meningsmålingene er ganske gamle.

Hva vet du om hva folk mener om dronning Mette-Marit? 

Jeg tenker at vi tidsnok får vite hva folk tenker  - men at et hvert medium med bittelitt folkeskikk og presseetisk teft venter til i det minste etter begravelsen med å begynne å kartlegge slik. Familien er i sorg, og det går an å ta litt hensyn til det. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

En viktig greie å huske på, er at Sonja og Harald ble sett på med skepsis da han overtok tronen etter faren. Folk mente han var for stiv og keitete og at Sonja var snobbete og "fin på det". Det gikk over når de fikk vise seg fram og gjøre jobben på den måten de selv valgte og som de har vært så høyt elsket for i veldig mange år nå. Så de to startet ikke med vill jubel, de heller. 

Jeg tenker at de to som begynner gjerningen nå, må få forme rollene sine, de også. 

Sant. Men det var vel det vi kan kalle for kjærlighet ved første blikk. De måtte jo kjempe for det i 9 år. De møttes vel for første gang når de var 22 år, og hadde en del felles venner. Rart å tenke på at de måtte møtes i skjul hos moren til Dronning Sonja på Vinderen 😄

Millimani skrev (7 minutter siden):

Kong Haakon VIII er den fødte Konge med stor K. Mette Marit, derimot, har jeg ikke sansen for. Man har ulike meninger, og sånn har det vært hele tiden. Hun var, naturlig nok, sjenert og forsiktig foran kamera, før hun ble vant til sitt nye liv. Bærer hun ikke litt på det enda? Hun må framstå som en som er varm og fram-på, men har hun en maske hun bærer på i tillegg? Har hun hatt den maska hele tiden, eller kom den etter at det hadde gått flere år?

Jeg har aldri klart å kalle henne kronprinsesse Mette Marit, men bare Mette Marit. Så får vi se om jeg klarer å bruke begrepet dronning når jeg heretter skal omtale henne. Jeg vet at hun av Kongen blir omtalt som bare Mette. Inntil videre har hun tittelen dronning, og holder seg i skyggen av offentligheten. Mest fordi hun er syk. Så jeg er litt spent på om hun blir å se i begravelsen, som jeg for øvrig selvsagt skal se på tv. Enten blir det kortere arbeidsdag, eller så blir det storskjerm med kolleger. 

Norges nye Konge ble sett med feil dame. Dermed var det gjort. Hun kan gjøre det bra igjen hvis hun kommer seg fram etter rekonvalesensen, og bruker metoden hun brukte før hun ble inngift i kongefamilien. Dronning Sonja var en helt annen. Hadde Kong Olav sagt "ja" flere år i forveien ville hun og Kong Harald kanskje rukket å feire diamantbryllup.

Delvis enig. Men nå er det jo sånn at denne er damen vår nye Konge har valgt som hustru, da. Han visste at hun kom med litt "bagasje" og at hun var alenemor i tillegg til at hun som ung hadde et "utsvevende" liv. Allikevel så valgte han hun. Man kan ikke velge hvem man blir forelska i, det gjelder jo kongelige også. Hun er nå vår nye Dronning, og jeg ser ikke for meg at Kong Haakon kommer til å ville skille seg fra hun, for å si det sånn.  Ellers enig med deg angående Dronning Sonja. Nesten litt trasig at de ikke fikk feiret diamantbryllupet sitt. De var et fantastisk par som utfylte hverandre utrolig godt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Iterion skrev (5 minutter siden):

Sant. Men det var vel det vi kan kalle for kjærlighet ved første blikk. De måtte jo kjempe for det i 9 år. De møttes vel for første gang når de var 22 år, og hadde en del felles venner. Rart å tenke på at de måtte møtes i skjul hos moren til Dronning Sonja på Vinderen 😄

Delvis enig. Men nå er det jo sånn at denne er damen vår nye Konge har valgt som hustru, da. Han visste at hun kom med litt "bagasje" og at hun var alenemor i tillegg til at hun som ung hadde et "utsvevende" liv. Allikevel så valgte han hun. Man kan ikke velge hvem man blir forelska i, det gjelder jo kongelige også. Hun er nå vår nye Dronning, og jeg ser ikke for meg at Kong Haakon kommer til å ville skille seg fra hun, for å si det sånn.  Ellers enig med deg angående Dronning Sonja. Nesten litt trasig at de ikke fikk feiret diamantbryllupet sitt. De var et fantastisk par som utfylte hverandre utrolig godt. 

De møttes faktisk første gang da de var 14 på en seilerleir tror jeg, og Harald nappet i skjerfet hennes. De viste det på en av kavalkadene her om dagen, de snakket om det. Harald husket det ikke, men Sonja husket det godt. Så møttes de igjen senere - kanskje når de var 22😃

"Harald var en ihuga seiler fra ung alder. Det var faktisk gjennom seilingen Sonja og Harald først møtte hverandre, på seileleir på Hankø da de var 14 år gamle."

Se og Hør

Endret av -Pusheen-
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (6 minutter siden):

Ja, tenk at det var sånn for Sonja og Harald.  Det var jo en helt annen tid, men det var uansett  ille at de hadde det sånn - i ni lange år.

Det må ha vært vondt og vanskelig. 

Jeg skjønner godt at de har valgt å ta imot barnas kjærester - også når valgene har vært kontroversielle.

Også tenker jeg at også konger, dronninger og kronprinser og kronprinsesser må få velge sine kjærester selv. Det må være vondt å se at ektefellen får så mye kritikk og blir avvist av så mange. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Folk gjekk mann av huse til slottet under VM i fotball for å vekka kongen og ro🙃

Ja, fotball-VM samlet folket.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (48 minutter siden):

Jeg påpeker kun at det kanskje ikke er noe de kan gjøre fra eller til hvis folk har bestemt seg for at de ikke er egnet, allerede før de har startet. Synes det sier seg selv at det i så fall er de som preker for døve ører da, hvis folk uansett ikke lytter eller ønsker å lytte. So why bother, hvis folk er imot dem? Da kan de heller bruke sin egen energi på arbeidet som ligger foran seg, for jeg tror ikke de forsøker å overbevise noen som har bestemt seg. Å være for eller mot monarki er jo en personlig og ærlig sak, så mens vi enda har det så kan de forsøke å gjøre jobben sin. Så kan de som synes det er viktig nok, jobbe for å få det avskaffet. Kongeparet tar jo avgjørelsen på det til etterretning hvis det bestemmes at monarkiet skal avskaffes. Men så lenge flertallet ønsker å ha det, er det jo sånn det er. Det er nok like "lett" å overbevise tilhengerne om å avskaffe, som det er å ovebevise republikkanerne til å bli royalister. Og man er ikke naiv bare fordi man ikke mener det samme, ingen har monopol på hva man skal synes om monarkiet.

Det er generelt vanskelegare å få til ei endring enn å halda seg til det som er der frå før. Dvs. at republikanarane i Noreg har ein mykje tyngre jobb enn dei som er for kongedømmet.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (14 minutter siden):

Då hadde dei kanskje rekt å få fleire born og …

Joda. Men hvis de hadde fått ei jente før de fikk Märtha ville tronen uansett gått til Haakon. 

• Liker 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Det er generelt vanskelegare å få til ei endring enn å halda seg til det som er der frå før. Dvs. at republikanarane i Noreg har ein mykje tyngre jobb enn dei som er for kongedømmet.

Det er nok sikkert sant. Men er det viktig nok, så må man jo jobbe for endring. Politikk handler for meg om så mye annet enn kun monarkiet, så det er ikke dét jeg setter først når jeg skal stemme. Det er andre ting som påvirker livet mitt direkte som er valgsakene jeg stemmer for/imot. Selv om jeg er for republikk. 

• Liker 6
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Ja, tenk at det var sånn for Sonja og Harald.  Det var jo en helt annen tid, men det var uansett  ille at de hadde det sånn - i ni lange år.

Det må ha vært vondt og vanskelig. 

Jeg skjønner godt at de har valgt å ta imot barnas kjærester - også når valgene har vært kontroversielle.

Også tenker jeg at også konger, dronninger og kronprinser og kronprinsesser må få velge sine kjærester selv. Det må være vondt å se at ektefellen får så mye kritikk og blir avvist av så mange. 

Sant. Jeg skjønner godt det jeg  også. Samtidig så kan det selvsagt ha en del ringvirkninger i det å velge "feil" partner hvis det er lov å si? Se f.eks på ML som er sammen med Durek 😂 Tenk hvis det var hun som skulle tatt over tronen etter Kong Harald..det hadde nok ikke blitt så populært for å si det mildt. Selvsagt så har Dronning MM sitt rykte fått seg en knekk eller to den siste tiden også, men  jeg tror det skal være mulig å rette opp i, og at hun kommer til å bli "tilgitt" for dette. Samtidig så er det viktig at hennes eldste sønn begynner å oppføre seg som en voksen mann nå, og ikke gjør noe mer skam på vår nye kongefamilie. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Iterion skrev (18 minutter siden):

Sant. Jeg skjønner godt det jeg  også. Samtidig så kan det selvsagt ha en del ringvirkninger i det å velge "feil" partner hvis det er lov å si? Se f.eks på ML som er sammen med Durek 😂 Tenk hvis det var hun som skulle tatt over tronen etter Kong Harald..det hadde nok ikke blitt så populært for å si det mildt. Selvsagt så har Dronning MM sitt rykte fått seg en knekk eller to den siste tiden også, men  jeg tror det skal være mulig å rette opp i, og at hun kommer til å bli "tilgitt" for dette. Samtidig så er det viktig at hennes eldste sønn begynner å oppføre seg som en voksen mann nå, og ikke gjør noe mer skam på vår nye kongefamilie. 

Ja, det er noen detonerte, delvis detonerte og potensielt udetonerte bomber der, ja.

Jeg har alltid ment at en av ulempene med monarki, er at man ikke vet hva man får. Det gjelder både de som fødes inn i familien, og de som giftes inn. Samtidig er det ikke mangel på eksempler på at valgte statsooverhoder kan være store katastrofer, så det blir et sjansespill uansett, kanskje?

• Liker 10
Skrevet (endret)
Iterion skrev (29 minutter siden):

Samtidig så er det viktig at hennes eldste sønn begynner å oppføre seg som en voksen mann nå, og ikke gjør noe mer skam på vår nye kongefamilie. 

Noen hevder at monarkiet er arkaisk. Er det noe jeg virkelig mener er arkaisk så er det å gi andre familiemedlemmer skyld og ansvar for hva en person gjør. Foreldre og søsken har aldri skyld. Alle må ta fullt og helt ansvar for egne handlinger.

Endret av Brutex
Manglet ord
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Ikke for å snakke om Haakons "Ta vare på flokken"-utsagn. Han må rett og slett bevise at det ikke er flokken hans som er det viktigste lenger:

https://www.nrk.no/nyheter/-kronprinsen_-_-ma-ta-vare-pa-flokken-1.17758859

https://www.vg.no/rampelys/i/vrOavm/kronprins-haakon-er-paa-jobb-uten-mette-marit

Han sa ikke "ta vare på flokken" uten kontekst. Han sa at det viktigste for ham de siste dagene hadde vært å ta vare på flokken. De siste dagene.

Dette ble uttalt den 6. februar, altså tre dager etter at straffesaken mot Marius Borg Høiby hadde startet i tingretten, og en uke etter at Epstein-dokumentene hadde blitt offentliggjort. I tillegg var Mette-Marit midt i den eskalerende forverringen av lungefibrosen som vi nå vet endte i transplantasjon.

Siden den gang har nåværende kong Haakon holdt denne talen: https://www.nrk.no/norge/kong-haakon-forste-tale-til-folket-etter-kong-haralds-dod-1.18007256

Og på tirsdag skal han avlegge ed til Stortinget.

Ingenting har indikert at flokken har vært det viktigste eller eneste viktige for ham fram til nå, med unntak av den sprø uken i månedsskiftet januar/februar, og ingenting tyder på at det vil bli det i fortsettelsen. Slutt å fordreie fakta.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Jeg har alltid ment at en av ulempene med monarki, er at man ikke vet hva man får. Det gjelder både de som fødes inn i familien, og de som giftes inn. Samtidig er det ikke mangel på eksempler på at valgte statsooverhoder kan være store katastrofer, så det blir et sjansespill uansett, kanskje?

For meg er det enkelt: Får vi en uegnet kandidat vil flertallet av folket gå inn for republikk og vi vil få det med relativt lite støy. 

• Liker 1
Skrevet
velociraptor skrev (2 timer siden):

Helt enig.

Hva med nåtid? I nåtid valgte Haakon å gjøre MM til dronning i stedet for gemal/konsort, tross folkets klart uttrykte motvilje mot dette, og å ødelegge sin ellers greie tale med å dra inn at det «dronningen og han», ikke han. Han viser, i nåtid, at han fortsatt velger flokken foran folket, og at det er MM som trekker i trådene i kulissene. Han fremstår som en marionette for sin kone og stesønn. Det er uverdig for en konge å være en veik tøffel. 

Hvor har du fått inntrykket av at folket er mot at Mette-Marit ska være dronning? Jeg har ikke sett diskusjon om det noe annet sted enn her inne. Jeg har i hvert fall ikke sett noen uttrykt motvilje noe sted. 

Det var også helt naturlig at han nevnte sin kone i talen, de er sammen om denne gjerningen. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Pilaff skrev (På 28.8.2026 den 21.02):

Som motstander av monarki har jeg nesten motvillig likt kongen godt. Fin fyr, liksom, som gjorde den vanskelige jobben sin bra. Leit at han er død, men han var nesten 90 og hadde hatt dårlig helse lenge. Det var ikke akkurat et sjokk at han døde

Jeg skjønner ikke noe av at folk griner, sørger, valfarter og legger ned blomster og gjenstander, og avlyser egne planer. For en mann man ikke kjenner?  Jeg tenker at det må være noe mer i dette, et ønske om å være sammen om noe (à la fotball-VM) og/eller egne greier som får et slags legitimt utløp.

Jo, men det er jo et ønske om å være sammen om noe også. Nettopp, litt som fotball vm. 

tror du undervurderer litt når du skriver en mann man ikke kjenner, kong Harald har møtt veldig mange mennesker, og det møtet har betydd noe . 
jeg har grått flere ganger, gråt når jeg hørte kirkeklokkene og på den måten fikk dødsbudskapet, grått over mimring både fra private som deler på fb og på tv.. og får tårer i øynene hver gang jeg ser Sonja,, fy f.. hun ser litt tom ut i blikket , som hun prøver å distansere seg for å ikke bryte sammen eller noe .  Vurderer å dra inn til Oslo og legge blomster i fanget på statuen av Sonja , og se kisten i slottskapellet . Både for  respekt for Harald , en del av historien for meg. 

er og prinsipielt motstander av monarkiet, men klin umulig å ikke bli glad i kong Harald . 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (På 28.8.2026 den 21.14):

Det aller meste av Skaugum er vel utleid i dag, så jeg tenker de bare kan fortsette å leie ut. Hovedhuset kan de sikkert også leie ut helt eller delvis, enten på lengere kontrakt eller feks til fester og kortere opphold. Bare litt usikker på om Haakon kan fortsette å leie ut og ha enk nå som han er Konge? Mulig en av barna må ta over utleievirksomheten. 

Det blir i så fall ikke et av barna, det blir Ingrid sitt. Er litt usikker på om det er hennes nå, eller først når hun gifter seg . 

• Liker 2
Skrevet
pøbelsara skrev (20 minutter siden):

Ja, det er noen detonerte, delvis detonerte og potensielt udetonerte bomber der, ja.

Om det er ja! 😅

Nettopp, man vet aldri helt hva man får, kanskje spesielt med de som giftes inn. Heldigvis for oss har vi hatt noen veldig gode konger i Norge. De har vært folkelige, dyktige, sympatiske og har gitt alt for Norge. Og det stopper garantert ikke med Kong Haakon VIII. Men ja det med de som giftes inn i kongefamilien er nok det største sjansespillet. Samtidig så har de langt ifra like mye makt som kongen selv, men de er dog med på å representere landet. Og det er så klart viktig at de gjør dette på en troverdig og best mulig måte. 

• Liker 2
Skrevet
Kvittre skrev (6 minutter siden):

Det blir i så fall ikke et av barna, det blir Ingrid sitt. Er litt usikker på om det er hennes nå, eller først når hun gifter seg . 

Det er nok ikke hennes nå. Det tilhører jo hennes far, og han er ikke død. Det må overdras på vanlig måte, og det involverer nok hennes bror og. Husker ML fikk kong Olavs hytte på Hankø da HM fikk Skaugum, så det var nok et større oppgjør med forskudd på arv.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Brutex skrev (27 minutter siden):

Noen hevder at monarkiet er arkaisk. Er det noe jeg virkelig mener er arkaisk så er det å gi andre familiemedlemmer skyld og ansvar for hva en person gjør. Foreldre og søsken har aldri skyld. Alle må ta fullt og helt ansvar for egne handlinger.

Ja, det er ikkje så viktig for meg i og for seg kva MbH seier eller gjer, men kva kongeparet gjer (eller ikkje gjer) med det; det blir sjølve lakmustesten.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...