Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (28 minutter siden):

Gjelder dette også for Mette og Marius? 

Hva tror du? Selvsagt. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg savner allerede den gode, flotte, rause, morsomme, blide kongen vår. Vi kunne stole på ham og Sonja som regentpar, og det var aldri noe tull med dem. De var/er perfekte for rollene sine. Hvil i fred, kong Harald❤️ Mine tanker går til dronning Sonja. Håper vi fortsatt får se henne mye i offentlige sammenhenger. 

• Liker 3
  • Hjerte 18
  • Nyttig 3
Skrevet
Lillesol70 skrev (5 minutter siden):

For meg døde monarkiet med kong Harald. Jeg kan ikke akseptere Mette-Marit som min dronning. 

Dette er vel kanskje den sorgen flere kjenner seg igjen i, men ikke tørr å sette ord på, og den sorgen er ikke noe mindre eller dårligere enn andre sin. 

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 24
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Dette er vel kanskje den sorgen flere kjenner seg igjen i, men ikke tørr å sette ord på, og den sorgen er ikke noe mindre eller dårligere enn andre sin. 

Jeg kjenner meg igjen i denne sorgen, selv om jeg ønsker den nye kongen lykke til.

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Sorgen min kommer nå, for hadde respekt for Harald men ikke den nye ongen.

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Som motstander av monarki har jeg nesten motvillig likt kongen godt. Fin fyr, liksom, som gjorde den vanskelige jobben sin bra. Leit at han er død, men han var nesten 90 og hadde hatt dårlig helse lenge. Det var ikke akkurat et sjokk at han døde

Jeg skjønner ikke noe av at folk griner, sørger, valfarter og legger ned blomster og gjenstander, og avlyser egne planer. For en mann man ikke kjenner?  Jeg tenker at det må være noe mer i dette, et ønske om å være sammen om noe (à la fotball-VM) og/eller egne greier som får et slags legitimt utløp.

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 21
Skrevet
Hirondelle skrev (På 27.8.2026 den 14.31):

Man mister ikke klarering av ingenting. 

Da er det mer i historien du ikke kjenner til. 

Forelske seg i feil person er "ingenting" jo. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Pilaff skrev (1 minutt siden):

Som motstander av monarki har jeg nesten motvillig likt kongen godt. Fin fyr, liksom, som gjorde den vanskelige jobben sin bra. Leit at han er død, men han var nesten 90 og hadde hatt dårlig helse lenge. Det var ikke akkurat et sjokk at han døde

Jeg skjønner ikke noe av at folk griner, sørger, valfarter og legger ned blomster og gjenstander, og avlyser egne planer. For en mann man ikke kjenner?  Jeg tenker at det må være noe mer i dette, et ønske om å være sammen om noe (à la fotball-VM) og/eller egne greier som får et slags legitimt utløp.

Burde vært en mann som var med å forandre Norge. Ikke en som var nødt til det og ikke stått for noen forandring siden 2. verdenskrig.

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet

Kommer Skaugum til å bli stående tomt nå, til Ingrid A får familie? Skaugum er ble jo gitt som kronprinsbolig av Staten. Kongen må bo på slottet, og ha adresse der.

Jeg husker at Sonja og Harald ikke var så glade for å måtte flytte fra Skaugum da de ble kongepar, og det samme gjelder sikkert for Haakon og MM. Sonja og Harald har vel bodd mye av vår/sommer/høst på Bygdø Kongsgård.

Det blir spennende å se hvordan de løser dette.

• Liker 1
Skrevet
Margit777 skrev (3 minutter siden):

Burde vært en mann som var med å forandre Norge. Ikke en som var nødt til det og ikke stått for noen forandring siden 2. verdenskrig.

Jeg syns at det er fint at vi har hatt noen som har stått for ingen forandring. Vi har trengt det.

• Liker 5
Skrevet
Pilaff skrev (7 minutter siden):

Vi sørger over personen vi opplevde at vi kjente. Humoren, stemmen, sårbarheten, måten han snakket om Norge og menneskene som bor her.
Vi sørger også over det han representerte. En konge er et symbol, men symboler kan få stor følelsesmessig betydning. Han har vært et fast punkt gjennom skiftende regjeringer, kriser, generasjoner og våre egne liv. Når et slikt fast punkt forsvinner, kan verden plutselig kjennes litt annerledes.

• Liker 18
  • Hjerte 7
  • Nyttig 7
Skrevet

En god mann og konge ❤️ hvil i fred. 

Tiden for å diskutere etterkommerne kommer til å komme, likevel kjenner jeg meg i dag litt som jeg tror en del Amerikanere kjente da Trump tok over - enorm avmakt og frustrasjon. En dobbel sorg i dag, hun vil aldri bli min dronning.

• Liker 25
  • Hjerte 8
  • Nyttig 13
Skrevet
Viki6 skrev (2 minutter siden):

Kommer Skaugum til å bli stående tomt nå, til Ingrid A får familie? Skaugum er ble jo gitt som kronprinsbolig av Staten. Kongen må bo på slottet, og ha adresse der.

Jeg husker at Sonja og Harald ikke var så glade for å måtte flytte fra Skaugum da de ble kongepar, og det samme gjelder sikkert for Haakon og MM. Sonja og Harald har vel bodd mye av vår/sommer/høst på Bygdø Kongsgård.

Det aller meste av Skaugum er vel utleid i dag, så jeg tenker de bare kan fortsette å leie ut. Hovedhuset kan de sikkert også leie ut helt eller delvis, enten på lengere kontrakt eller feks til fester og kortere opphold. Bare litt usikker på om Haakon kan fortsette å leie ut og ha enk nå som han er Konge? Mulig en av barna må ta over utleievirksomheten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Viki6 skrev (7 minutter siden):

Kanskje de fortsetter å bo der litt til?

• Liker 2
Skrevet
Hesmeta skrev (4 minutter siden):

Vi sørger over personen vi opplevde at vi kjente. Humoren, stemmen, sårbarheten, måten han snakket om Norge og menneskene som bor her.
Vi sørger også over det han representerte. En konge er et symbol, men symboler kan få stor følelsesmessig betydning. Han har vært et fast punkt gjennom skiftende regjeringer, kriser, generasjoner og våre egne liv. Når et slikt fast punkt forsvinner, kan verden plutselig kjennes litt annerledes.

For meg er det kjemperart å gi et menneske man ikke kjenner så stor betydning. Jeg finner den tryggheten i at jeg bor i et demokrati med ytringsfrihet i det store, og at jeg har jobb, familie og venner i det lille. Harald har aldri hatt noen plass i livet mitt utover at jeg likte ham godt.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Tenner lys for kongefamilien i kveld 🕯️

• Liker 2
  • Hjerte 15
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Kanskje de fortsetter å bo der litt til?

De får nok litt tid på seg, ja. Men de kommer ikke unna at de må bo, og ha adresse på slottet. Kan hende de gjør som hun over her skrev, og bruker Skaugum til et par sammenkomster i løpet av året. Ser ikke helt for meg at Ingrid A kommer til å bo der alene. Men kanskje? Moren til Mette Marit har jo også leilighet på Skaugum.

• Liker 3
Skrevet
Hesmeta skrev (12 minutter siden):

Nydelig skrevet ❤️

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet
Viki6 skrev (5 minutter siden):

De får nok litt tid på seg, ja. Men de kommer ikke unna at de må bo, og ha adresse på slottet. Kan hende de gjør som hun over her skrev, og bruker Skaugum til et par sammenkomster i løpet av året. Ser ikke helt for meg at Ingrid A kommer til å bo der alene. Men kanskje? Moren til Mette Marit har jo også leilighet på Skaugum.

Ja det blir kanskje et slags samlingspunkt. Evt at de bor litt der og litt på Slottet? Finnes jo mange løsninger, egentlig. Vi får se.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...