Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eyr skrev (5 minutter siden):

For meg er det for sent. Er bare fasade vi får se uansett. Folket glemmer at for fort dessverre. 
Men men. Ikke dagen for å ta kampen for republikk.
Harald har vært en god og samlende gallionsfigur helt til familien gjorde det vanskelig for han. Helt sikkert en tipp topp kar. Kjente han ikke. 

Hvil i fred🌹

Gøy ting å si! 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hardtarbeidende og samlende konge har gått bort. Trist at han ikke fikk hvile på laurbærene de siste årene i livet sitt, han jobbet hardt helt frem til det siste for å opprettholde alt han og Sonja hadde bygget opp de 35 årene han var regent. 

• Liker 9
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Harald var en god konge. Hvordan det blir fremover er vanskelig å si. Hvis Haakon tar av seg tøflene utad og viser en mer kongelig fasade kan det gå ok til tross for tidligere handlinger. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

En hardtarbeidende og samlende konge har gått bort. Trist at han ikke fikk hvile på laurbærene de siste årene i livet sitt, han jobbet hardt helt frem til det siste for å opprettholde alt han og Sonja hadde bygget opp de 35 årene han var regent. 

Jeg synes han virket tilfreds med livet sitt.

• Liker 8
Skrevet
Tough cookie skrev (1 time siden):

Leste at kongefamilien ankom Rikshospitalet på ulike tidspunkt i dag tidlig, så hvis det stemmer det jeg leste, var det kun Haakon Magnus som var sammen med sin far da han gikk bort.

Er det kongelig kutyme at den neste kongen er alene om å våke over sin far?

Jeg våket over min far sammen med min mor da han lå på dødsleiet. 

Men, om det er en spesiell kongelig kutyme at det er kun arveprinsen (kronprinsen) å sitte på "siste vakt", vet jeg ikke. Tror ikke det. Jeg tenker heller at alle sammen har vært der og at det ble slik. At dette falt naturlig for de.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Eyr skrev (22 minutter siden):

Hans Majestet Kong Haakon VIII, blir den nye kongens navn

Han har valgt «Alt for Norge» som valgspråk. Det er det samme som både faren og bestefaren. 

Han har digre sko å fylle, særlig når han også har valgt sin fantastiske forgjengers valgspråk, men jeg gir ham selvsagt en sjanse til å bevise at han er jobben verdig. Lykke til!

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (2 minutter siden):

Jeg våket over min far sammen med min mor da han lå på dødsleiet. 

Men, om det er en spesiell kongelig kutyme at det er kun arveprinsen (kronprinsen) å sitte på "siste vakt", vet jeg ikke. Tror ikke det. Jeg tenker heller at alle sammen har vært der og at det ble slik. At dette falt naturlig for de.

Det kan jeg ikke tenke meg at det er.  Jeg syns hele denne prosessen er umenneskelig nok som den er, og det ville virkelig vært helt umenneskelig ovenfor de andre barna og nære familiemedlemmene - også den som må være alene med den døende, om det kun var den som skulle arve tronen som kunne sitte ved den døende. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Momma skrev (Akkurat nå):

Han har digre sko å fylle, særlig når han også har valgt sin fantastiske forgjengers valgspråk, men jeg gir ham selvsagt en sjanse til å bevise at han er jobben verdig. Lykke til!

Og det synes jeg man burde. Han har aldri vært konge før. Han skal sannsynligvis være konge lenge. Jeg er sikker på at han vil finne sin plass, slik kongene før ham også har gjort.

• Liker 8
Skrevet

Kommer kongen m/fam å flytte på Slottet nå, eller hvordan er det?

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Kongen skal til stortinget for å avlegge Ed. 

Skrevet

Jeg synes fryktelig synd på HM i dag. Jeg har selv våket over døende foreldre og vet godt hvor sliten, tom og trist en føler seg når det er over. Å gå i gang med statsråd, valgspråk, i det hele tatt å vise seg for folket når han mest sannsynlig er like sliten og tom som oss andre er nesten litt umenneskelig. 

• Liker 16
  • Hjerte 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Eyr skrev (Akkurat nå):

Kongen skal til stortinget for å avlegge Ed. 

Mente "nå" som i "kommer de til å fortsatt bo på Skaugun, eller er det automatikk i at de flytter til Slottet" 

• Liker 1
Skrevet
Pås skrev (1 minutt siden):

Jeg synes fryktelig synd på HM i dag. Jeg har selv våket over døende foreldre og vet godt hvor sliten, tom og trist en føler seg når det er over. Å gå i gang med statsråd, valgspråk, i det hele tatt å vise seg for folket når han mest sannsynlig er like sliten og tom som oss andre er nesten litt umenneskelig. 

Enig. De burde fått hatt en privat sørgeperiode før dette. 

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Så vakker Sonja var som ung, de viser bilder fra da de var unge. Hun er selvsagt fortsatt en flott dame, hun holder seg godt.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Pås skrev (4 minutter siden):

Å, han har det nok verre.... 

• Liker 5
Skrevet (endret)

EGENTLIG var det jo ML som skulle arvet tronen i dag. I Sverige tok de skrittet å likestille gutter og jenter og la førstefødte arve, men konservative politikere og kong Olav holdt igjen på en kultur som rangerte gutter over jenter.

Man kan jo tenke seg at det ville ført til at hun hadde tatt andre, klokere valg enn hun har tatt, men når man ser på HM like uansvarlige valg så blir vel svaret; sannsynligvis ikke. 

Mens svenskene klarte å modernisere kongehuset tidlig ved å la en jente arve tronen, men har beholdt og videreført visse gammeldagse standarder, har de beholdt verdigheten og det nødvendige opphøyde. 

Norge klarte kunststykket å holde på det verste fra gamle dager - diskriminering av kvinner - kombinert med adopsjon av det verste fra nye tider; null krav til ansvar, etisk standard og verdighet. 

Endret av O Rakel
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 21
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Harald og Sonja flyttet først til slottet i 2001, før dette bodde de på Skaugum. De flyttet inn på slottet da Haakon og Mette Marit giftet seg, men da altså ti år etter at de ble konge og dronning. 

"Kong Olav 5. hadde slottet som fast bolig i hele sin regjeringstid (1957–1991), mens kong Harald 5. og dronning Sonja først flyttet inn i 2001."  Slottet – Store norske leksikon

• Liker 6
Skrevet
Pås skrev (6 minutter siden):

Det bare viser hvor malplassert et kongehus er i dag. Dette er plikter som følger rollen. Vil vi fjerne plikten må rollen fjernes. Men det viser jo bare hvilken tvangstrøye som tres ned på de kongelige bare for å møte et slags folkelig behov for eventyr og offentlige «kjæledyr». 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
hjärterdam skrev (2 minutter siden):

Harald og Sonja flyttet først til slottet i 2001, før dette bodde de på Skaugum. De flyttet inn på slottet da Haakon og Mette Marit giftet seg, men da altså ti år etter at de ble konge og dronning. 

"Kong Olav 5. hadde slottet som fast bolig i hele sin regjeringstid (1957–1991), mens kong Harald 5. og dronning Sonja først flyttet inn i 2001."  Slottet – Store norske leksikon

Aha, da blir de kanskje boende til IA gifter seg? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...