Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror dere valgspråket blir "Alt for Norge"? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Tror dere valgspråket blir "Alt for Norge"? 

Det er nok veldig sannsynlig.

• Liker 5
Skrevet

Gode fine Kong Harald... 💔 Selv om det er vanvittig trist, så føler jeg på en takknemlighet for at han kunne gå ut med ryggen strak. Han var en vanvittig god konge helt til det absolutte siste som ingen andre har kunnet eller vil kunne måle seg med. Han har hatt en så stor respekt fra alle generasjoner og det sier så mye i den verden vi lever i i dag. Han var så unik. Han nektet å sitte i rullestol eller å bruke hjelpemidler utover krykker uansett hvor mye smerter han var i, for han skulle stå oppreist. Så på en måte så er jeg glad for at han kunne gjøre det helt til det siste og ikke følte at han ikke kunne strekke til i sine oppgaver og rolle. Han forlot verden som en helt og som en bestefar absolutt alle ble glad i. Og veldig glad nå for at alle samlingene kom opp til slottet for å feire under fotball VM, på det tidspunktet så var det kongen alle ville dele det med. Det er veldig fint ❤️ Skulle ønske han ble bedre så han kunne se hvor mye han betød for folket. Men han vet... 

Hvil i fred Kong Harald, og takk for alt. 

• Liker 2
  • Hjerte 31
  • Nyttig 4
Skrevet
Isild skrev (54 minutter siden):

Det er mulig jeg tar feil nå, men jeg syns å huske at den dagen Kong Olav ble begravet så var ikke skoler og arbeidsplasser stengt, men det ble tilrettelagt for å kunne se bisettelsen på TV for alle. 

Stemmer. Jeg husker vi fikk se begravelsen på tv da vi var på skolen 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kongen  var en nydelig person, god humor og veldig folkelig, det siste jeg så var når landslaget var på besøk og hvor rørt kongen ble ❤️ det skal noe til å fylle hans sko. 

Det var på tide at vår konge slapp å stå mer i sirkuset familiemedlemmene lagde, han var utslitt og jeg unner han hvile ❤️

Haakon er blitt konge og MM dronning, håper de holder slottet fri for sirkus i fremtiden. 

Endret av makkapakka
  • Liker 8
  • Hjerte 8
Skrevet

Regjeringen har erklært landesorg til over begravelsen:

Norge er i landesorg - Dagbladet

Jeg er overrasket. Jeg trodde ikke vi hadde tradisjon for offisiell, erklært landesorg. Det er lenket til en veileder som jeg skummet raskt gjennom, men den var veldig ullen. Det eneste håndfaste var flagging på halv stang på offentlige bygg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (13 minutter siden):

Jeg er overrasket. Jeg trodde ikke vi hadde tradisjon for offisiell, erklært landesorg. Det er lenket til en veileder som jeg skummet raskt gjennom, men den var veldig ullen. Det eneste håndfaste var flagging på halv stang på offentlige bygg.

Det sto noe med at sorg er personlig, så det er vel ikke lagt så mange konkrete retningslinjer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Leste at kongefamilien ankom Rikshospitalet på ulike tidspunkt i dag tidlig, så hvis det stemmer det jeg leste, var det kun Haakon Magnus som var sammen med sin far da han gikk bort.

Er det kongelig kutyme at den neste kongen er alene om å våke over sin far?

Endret av Tough cookie
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel også ganske vanlig? Jeg våket alene både over min mor og far den siste tiden. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tough cookie skrev (3 minutter siden):

Leste at kongefamilien ankom Rikshospitalet på ulike tidspunkt i dag tidlig, så hvis det stemmer det jeg leste, var det kun Haakon Magnus som var sammen med sin far da han gikk bort.

Er det en kongelig tradisjon at den neste kongen er alene om å våke over sin far?

neppe

Skrevet
HMK skrev (1 time siden):

Tenk at det vanskelige, krevende og tøffe Kong Haakon har stått i I løpet av 2026 med Marius, Mette Marit, en stadig sykere far. . Og nå skal han også overta tronen. 

Ja, han skal være glad han ikke er kvinne i overgangsalderen. For alt dét pluss å bli statsoverhode.. Det hadde ikke funket for meg. 🙈 

Det er når det stormer som værst du forstår hvilken styrke du har.

Kong Haakon har vist seg sterk igjennom hele denne tiden. Glad han fikk være med sin far helt til slutt. Fikk selv holde hånden til mine foreldre ved siste pust. Og det var veldig fint, tungt og alt på en gang, men viktig for veien videre ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

neppe

Tror det var tilfeldig. De kunne jo ikke vite nøyaktig tidspunkt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (33 minutter siden):

Skulle da mene å huske landesorg ved forrige gang en norsk konge døde

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Skulle da mene å huske landesorg ved forrige gang en norsk konge døde

Nei, jeg tror ikke regjeringen erklærte landesorg på en offisiell måte slik som de har gjort nå. Jeg klarer ikke å finne noen kilder på nettet som sier noe annet enn at det var hoffsorg, og selvsagt at det var landesorg i betydningen mange menneskers personlige sorg. Men det var denne erklæringen fra regjeringen i dag jeg stusset over.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

• Liker 1
Skrevet

Dette var ikke uventet, men likevel veldig trist å våkne opp til. 

Hvil i fred, Kong Harald. ❤️ En uforglemmelig konge.

Kong Haakon (hvis det er navnet han velger) har store sko å fylle, men jeg har tro på ham. Han har en del av den verdigheten som hans far og bestefar hadde.

• Liker 1
  • Hjerte 10
Skrevet
Tough cookie skrev (16 minutter siden):

Er det kongelig kutyme at den neste kongen er alene om å våke over sin far?

Vi har ikke fått vite når ML har kommet og gått ut fra jeg kan se, bare at hun var der. Jeg tenker det er mer sannsynlig at hun var til stede på natten enn at hun ikke var det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Sa de på NRK at det ikke er erklært landesorg nå? Mulig de ikke er oppdatert enda da.

Skrevet
SusieDerkins skrev (59 minutter siden):

Det er nok veldig sannsynlig.

Da mister eventuelt valgspråket sin funksjon og kun blir ord og ikke en handling. Haakon har vist det siste året, at "flokken hans" er det han lever etter. Plutselig betyr denne flokkens hans mindre for hans handlinger? Det har jeg ikke tro på. Men blir det samme valgspråk, så har familien ikke tatt noe til seg av det som flere i folket har ment og uttrykt om situasjonen familiemedlemmene i denne familien har påført og gjort med tilliten på grasrota.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...